«هشتدی» گزارش میدهد؛
چای با کیفیت ایرانی زیر سایه واردات
یکی از آسیبهای صنعت چای نامناسببودن جایگاه این محصول در سبد غذایی خانوار است؛ متأسفانه بسیاری از مردم هنوز چای خارجی را به این محصول ناب ایرانی ترجیح میدهند؛ موضوعی که به طور حتم به کمکاری دولت و مسئولان ذیربط در این حوزه برمیگردد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «هشتدی» چای ایرانی به عطر و طعم بینظیر خود معروف است و کیفیت آن قابل مقایسه با نمونههای خارجی آن نیست؛ اما متأسفانه این محصول باکیفیت و خوش عطر که حاصل دسترنج چایکاران شمالی است آنطور که شایسته است هنوز جایگاه خود را در سبد خانوادههای ایرانی پیدا نکرده و همچنان چای خارجی که چیزی جز رنگ و اسانس نیست، از این محصول با کیفیت ایرانی پیشی گرفته است.
آمار حاکی از آن است که ۵۲ هزار خانوار گیلانی و مازندرانی چایکار هستند و البته با توجه به سطح کشت این محصول در استان ما، گیلان تولیدکننده اصلی چای ایرانی محسوب میشود و شهرستان املش بیشترین میزان تولید چای را به خود اختصاص داده است.
چای داخلی ۳۰ درصد از نیاز کل کشور را تأمین میکند؛ اما متأسفانه عدم خرید آن با نرخ تضمینی، آماده نبودن بستر برای فروش و عرضه گسترده این محصول در بازار و سبد خانوارها، به صرفه نبودن هزینه تولید و عدم رسیدگی به باغات چای از مشکلات و آسیبهای جدی است که چایکاران سالها با آن روبهرو هستند و متأسفانه با وجود اقدامات انجام شده در طی این مدت، هنوز پابرجا هستند و بر پیکر نحیف این صنعت ضربه میزنند.
یکی از آسیبهای قابل توجه صنعت چای، نامناسب بودن جایگاه این محصول در سبد غذایی خانوار است و متأسفانه بسیاری از مردم کشور هنوز چای بیکیفیت خارجی را به این محصول ناب ایرانی ترجیح میدهند و این موضوع به طور حتم به کمکاری دولت و مسئولان ذیربط این حوزه برمیگردد که این محصول را آنطور که باید و شاید به جامعه معرفی نکردهاند و ذائقهها را به آن عادت ندادهاند.
اگر دولت طی اقداماتی بتواند چای ایرانی را در سبد غذایی خانوارها بگنجاند و یا عرضه چای خارجی را در بازههای زمانی مشخص در فروشگاههای بزرگ را ممنوع کند، گامی اساسی در راستای معرفی این محصول به تمام مردم برداشته است. در کنار این موضوع، ممنوعیت تبلیغ هرگونه چای خارجی به ویژه در صداوسیما نیز نقش مهمی در این زمینه دارد؛ زیرا تاکنون با وجود درخواستهای مکرر فعالان این حوزه، هنوز چای بیکیفیت مزارع هند و چین و… در این رسانه به صورت گسترده تبلیغ میشود و همین تبلیغات نیز متأسفانه در خرید این محصول توسط مردم و ذائقهسازیها نقش مهمی دارد.
یکی از راهکارهای پیشنهادی برای رونق گرفتن بازار چای داخلی این است که دولت این محصول را با یکسوم قیمت مشابه خارجی در سبد کالای مردم قرار دهد تا از این طریق ذائقههای مردم با کیفیت و عطر و طعم خوش چای ایرانی آشنا شود.
افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای
حبیب جهانساز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشتدی» با اشاره به خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: با ۱۰۵ کارخانه چایسازی برای خرید تضمینی برگ سبز چای قرارداد انعقاد شده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه در راستای حمایت از چایکاران داخلی، قیمت خرید تضمینی برگ سبز این محصول ۳۰ درصد افزایش یافته است افزود: این اقدام در جهت حمایت از فعالان این حوزه است تا تناسبی بین هزینه تولید و فروش ایجاد شود.
وی با بیان اینکه ۱۷۰ کارخانه در گیلان و مازندران چای تولید میکنند خاطرنشان کرد: تاکنون ۹۰ کارخانه چایسازی برای خرید برگ سبز چایکاران قرارداد منعقد کردهاند.
جهانساز با اشاره به اقدام حمایتی دولت برای صادرات چای ایرانی بیان کرد: هدف ما صادرات حدود ۱۲ هزار تن چای شمال به کشورهای دیگر است تا با این اقدام هم از چایکاران حمایت کنیم و هم محصول ایرانی را به مردم دنیا بشناسانیم.
چای ایرانی ارگانیک و فاقد سم است
وی با اشاره به تفاوت چای ایرانی و خارجی گفت: چای ایرانی کاملاً سالم و ارگانیک بوده و سمپاشی نمیشود این در حالی است که چای خارجی و وارداتی چندین مرتبه در سال سمپاشی میشود و حاوی فلزات سنگین است؛ لذا خوردن آن برای بدن ضررهایی دارد که بهتر است از آن اجتناب شود.
وی با تأکید بر اینکه چایکاران برای برداشت چای ممتاز تمام توان خود را به کار گیرند افزود: نرخ خرید چای ممتاز بالاتر است و اگر این مهم مورد توجه قرار گیرد به اقتصاد چایکاران کمک میکند.
رئیس سازمان چای افزود: دولت و رسانهها در تغییر ذائقه مردم نقش دارند و میتوانند با تبلیغات درست مردم را به مصرف چای داخلی ترغیب کنند.
مشکل اصلی چایکاران عدم پرداخت به موقع مطالبات است
مهدی نصیریراد کارشناس حوزه چای نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشتدی» با بیان اینکه عطر و طعم چای ایرانی با نمونه خارجی آن اصلاً قابل مقایسه نیست بیان کرد: در کارخانجات چای ما از رنگ و اسانس شیمیایی استفاده نمیشود و این محصول طبیعی با بهترین کیفیت به دست مشتری میرسد در حالی که نمونه خارجی این شرایط را ندارد و حاوی سم و مواد شیمیایی است.
وی با بیان اینکه باغات چای شمال کشور ۳۰ درصد از نیاز داخلی را تأمین میکنند بیان کرد: با توجه به آنکه مصرف چای کل کشور حدود ۱۰۰ هزار تن است واردات چای ضروری است؛ اما باید برای استفاده بیشتر و حداکثری از چای ایرانی فرهنگسازی و تبلیغات بیشتری انجام شود.
کارشناس حوزه چای با بیان اینکه یکی از مشکلات چایکاران ما عدم پرداخت به موقع مطالبات آنها است گفت: متولیان این حوزه باید با خرید به موقع برگ سبز چای و همچنین پرداخت مطالبات چایکاران در راستای بهبود معیشت چایکاران اقدام کنند.
نصیریراد با اشاره به عوامل سوق یافتن مردم به مصرف چای خارجی عنوان کرد: واردات بیرویه و عدم توجه به فرهنگسازی در خصوص عطر و طعم چای ایرانی و مصرف آن باعث شده که رغبت برخی نسبت به مصرف چای خارجی بیشتر شود اما میتوان با انجام یک سری کارهای حمایتی و تبلیغات درست این رویه را تغییر داد.
ارسال دیدگاه