اخبار داغ

«کردتودی» گزارش می‌دهد؛

تندباد شایعات آرامش جاده را ربود

تندباد شایعات آرامش جاده را ربود
در چند روز اخیر، فضای عمومی کشور شاهد انتشار گسترده شایعاتی پیرامون تغییر در نحوه پرداخت حق بیمه رانندگان حمل‌ و نقل جاده‌ای بوده است، شایعاتی که مدعی چندبرابر شدن سهم پرداختی کامیون‌داران در حوزه بیمه بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، در هفته‌های اخیر، فضای عمومی کشور شاهد انتشار گسترده شایعاتی پیرامون تغییر در نحوه پرداخت حق بیمه رانندگان حمل‌ و نقل جاده‌ای بوده است، شایعاتی که مدعی چندبرابر شدن سهم پرداختی کامیون‌داران در حوزه بیمه بود و سبب نگرانی و نارضایتی فراوان در میان این قشر زحمت‌کش شد اما واقعیت چیست؟ آیا دولت حمایت‌های بیمه‌ای خود را از رانندگان قطع کرده یا این‌همه تنها سوءبرداشت‌هایی از قوانین جدید است؟

مطابق اعلامیه‌های رسمی سازمان تأمین اجتماعی، ادعاهای مطرح‌شده مبنی بر افزایش جهشی در هزینه‌های بیمه‌ای بی‌اساس بوده و تغییرات اخیر، ناشی از اجرایی شدن بندهایی از قانون برنامه هفتم توسعه است که صرفاً چارچوب حمایت مالی دولت را تا سقف حداقل دستمزد تعریف کرده است، به عبارتی، دولت همچنان متعهد به پرداخت ۵۰ درصد از ۲۷ درصد سهم بیمه‌ای است، اما این حمایت صرفاً تا سقف حداقل دستمزد مصوب سالانه ادامه می‌یابد و شامل کارگرانی با درآمدهای بالاتر نمی‌شود.

در این میان، کارشناسان حوزه کار و بیمه این تغییر را نه به معنای کاستن از حمایت‌های دولتی، بلکه به‌عنوان نوعی بازتنظیم منابع و حرکت به سمت عدالت مالی تلقی می‌کنند. با این‌حال، عدم اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع، بستر را برای برداشت‌های نادرست و بروز شایعات گسترده فراهم کرده است.

در ادامه این رویدادها، اعتراضاتی از سوی کامیون‌داران استان کردستان و به‌ویژه شهرستان‌های سنندج صورت گرفت، این اعتراضات که عمدتاً ماهیت صنفی داشت، با حضور میدانی فرماندار سنندج و برخی مدیران کل استانی در پایانه حمل‌ و نقل سنندج همراه شد.

تأکید بر لزوم گفتگوی سازنده

غریب سجادی فرماندار سنندج در دیدار با نمایندگان صنفی کامیون‌داران، ضمن شنیدن دغدغه‌ها و گلایه‌های آنان، بر پیگیری مطالبات و انتقال مستقیم آن‌ها به سطوح ملی تأکید کرد.

وی با ابراز تأسف از برخی بی‌تدبیری‌ها در تصمیم‌گیری‌های استانی از جمله محدودیت عبور کامیون در برخی محورهای پرتردد و همزمانی آن با توزیع سوخت یورو ۴، این اقدام را ناهماهنگ و آسیب‌زننده توصیف کرد و قول تشکیل جلسات تخصصی میان دستگاه‌های مرتبط با حضور نمایندگان صنفی را داد.

سجادی با تأکید بر احترام به خواسته‌های صنفی رانندگان، گفت: «به نوبه خود بابت مشکلات پیش آمده عذرخواهی می‌کنم و اگر در طول این مدت به هر یک از شما بی‌احترامی یا بدرفتاری شده باشد، از طرف خودم پوزش می‌طلبم چون این مسائل نباید باعث نادیده‌گرفتن زحمات بسیاری از کارکنان خدوم و مسئولان دلسوز شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل مطروحه، ماهیتی فرابخشی و بعضاً ملی دارند، افزود: ما به‌عنوان مسئولان شهرستانی وظیفه داریم مطالبات بحق شما را به مسئولان استانی و کشوری منتقل کرده و پیگیری لازم را انجام دهیم. رانندگان و کامیون‌داران ستون فقرات شبکه حمل‌ونقل کشور هستند و در شرایط سخت اقتصادی همچنان در حال خدمت‌رسانی‌اند.

فرماندار سنندج با اشاره به اهمیت برقراری ارتباط مؤثر میان مردم و مسئولان، گفت: بزرگترین هنر انسان، گفتگو برای یافتن راه‌حل مشترک است ومن به احترام شغل و شخصیت شما اینجا حضور پیدا کرده‌ام تا صدای شما را بشنوم و در فضایی سالم و مسئولانه برای حل مشکلات چاره‌اندیشی کنیم.

اما در کنار این تحولات، آنچه از چشم بسیاری پنهان مانده، واقعیاتی است که کامیون‌داران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

عدم احتساب سختی کار در بیمه تأمین اجتماعی

امیر ذوالفقاری، رئیس انجمن صنفی رانندگان کامیون بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی با انتقاد از نحوه تعیین حق بیمه و نادیده گرفتن سختی‌ کار رانندگان، می‌گوید: تا کسی خود راننده نباشد، درک نخواهد کرد که چه فشاری بر تن و روان این قشر وارد می‌شود، راننده‌ای که سال‌ها عمرش را در جاده‌های دور و خطرناک می‌گذراند، نباید در سال‌های بازنشستگی، همچنان ناچار به کار باشد.

وی افزود: عدم احتساب سختی کار در بیمه تأمین اجتماعی، آینده این قشر را تهدید می‌کند و شرایط فعلی با کرامت انسانی و شأن شغلی آن‌ها در تضاد است.

بعضی شرکت‌ها بخش عمده درآمد راننده را در لحظه اول تصاحب می‌کند

علی بهرام‌پور یکی دیگر از رانندگان کردستانی مشکل را در ناکارآمدی نظام پرداخت‌ها و وجود واسطه‌های غیرضروری می‌داند.

وی با اشاره به تأخیر دو ماهه در پرداخت کرایه‌ها و هزینه بالای کمیسیون شرکت‌های حمل بار می‌گوید: چگونه ممکن است راننده‌ای که تنها دو بار در ماه بار جابه‌جا می‌کند، از پس هزینه‌های کمیسیون، بیمه، سوخت و قطعات یدکی برآید؟

به گفته این راننده کردستانی، شرکت خلیج‌فارس به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در منطقه، با دریافت ۳۵ درصد کمیسیون، عملاً بخش عمده درآمد راننده را در لحظه اول تصاحب می‌کند.

مشکلات جاده‌ای و زیرساختی

رضا برزگر، راننده دیگری از بیجار، مشکلات جاده‌ای و زیرساختی شهرستان را بحرانی توصیف کرد و گفت: بیجار بدترین وضعیت راه‌ها را در کل استان دارد، چاله‌های بی‌پایان، آسفالت فرسوده و عدم تخصیص قطعات مصرفی، موجب شده استهلاک خودروها به‌شدت بالا رود.

وی همچنین از ناعدالتی در توزیع سوخت گلایه کرد و افزود: «با گذشت دو ماه از سال، هنوز سهمیه گازوئیل کامیون‌داران شارژ نشده و رانندگان مجبور به خرید سوخت آزاد هستند که این موضوع با شرایط اقتصادی کنونی همخوانی ندارد.»

برزگر در ادامه به مسئله انحصار حمل بار در مناطق معدن‌خیز حسن‌آباد و یاسوکند اشاره کرد و گفت: حمل سنگ‌آهن این مناطق تنها به شرکت خاصی واگذار شده و رانندگان دیگر فقط نظاره‌گرند. این انحصار، چرخ حمل‌ و نقل منطقه را فلج کرده است.

در پایان این گزارش باید گفت، در شرایطی که کامیون‌داران با مشکلات گسترده معیشتی، زیرساختی و ساختاری دست‌ و‌ پنجه نرم می‌کنند، انتشار شایعات ناصحیح درباره افزایش چندبرابری بیمه، تنها به ناامنی روانی و تضعیف اعتماد عمومی منجر می‌شود، نقش رسانه‌ها، نهادهای صنفی و مسئولان دولتی در شفاف‌سازی و اقناع افکار عمومی در چنین شرایطی بیش از هر زمان دیگری برجسته است.

انتهای خبر/

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه