میلیاردها دلار فرار سرمایه با پارک هواپیماهای اسرائیل در قبرس
رسانه عبری گزارش داد، انتقال هواپیماهای اسرائیل به خارج از ترس حملات ایران میلیاردها دلار هزینه اضافی تحمیل کرده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با آغاز تجاوز نظامی اسرائیل به ایران، تأثیرات اقتصادی و لجستیکی این اقدام ماجراجویانه به سرعت گریبانگیر زیرساختهای کلیدی صهیونیستها شده است. به گرارش کالکالیست، یکی از مهمترین پیامدهای فوری، تعطیلی فرودگاه بینالمللی بنگوریون در تلآویو و تخلیه فوری ناوگان هوایی شرکتهای اسرائیلی از این فرودگاه بود؛ اقدامی که نهتنها میلیونها دلار هزینه به همراه داشته بلکه موجب سردرگمی هزاران اسرائیلی در خارج از سرزمینهای اشغالی شده است.
سه شرکت هواپیمایی اسرائیلی یعنی «العال»، «آرکیا» و «ایسرائر» در عملیات اضطراری و محرمانه، ناوگان خود را از فرودگاه بنگوریون به فرودگاهها و آشیانههای بینالمللی در کشورهای اطراف، نظیر قبرس، منتقل کردند. به نوشته این روزنامه، هزینه روزانه نگهداری هر هواپیما در این فرودگاهها بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار یا حتی بیشتر برآورد میشود. این هزینهها به دلیل شرایط اضطراری و نبود امکان قراردادهای بلندمدت با تخفیف، بیشتر نیز خواهد بود.شرکت «العال» با دارا بودن حدود ۵۰ هواپیما، ناچار شد ناوگان خود را به نقاط مختلف توزیع کند، در حالیکه شرکتهای کوچکتر مانند «آرکیا» (با ۶ هواپیما) و «ایسرائر» (با ۱۱ هواپیما) توانستند بیشتر در قبرس (لارنکا و پافوس) مستقر شوند. این وضعیت، تنها بخشی از بحران گستردهای است که بخش حملونقل هوایی اسرائیل را فلج کرده است.
آشفتگی در بازگشت شهروندان و گرانی بلیتها
با بسته شدن فرودگاه بنگوریون، هزاران اسرائیلی خارج از سرزمینهای اشغالی، بهویژه در اروپا، آمریکا و آسیا، در وضعیت بلاتکلیف قرار گرفتهاند. در همین حال، دولت رژیم صهیونیستی تلاش میکند با استفاده از ناوگان هوایی ذخیره یا راههای دریایی، بخشی از شهروندان را بازگرداند، اما این اقدام نهتنها کند و محدود است بلکه بسیار پرهزینه نیز خواهد بود.در اقدامی نمادین و ناچارا، وزارت حملونقل اسرائیل به سراغ خطوط کشتیرانی رفته است. پس از تنشهایی با شرکت «مانو شیپینگ»، مذاکراتی میان وزیر حملونقل، «میری رگو»، و مالک این شرکت صورت گرفت و قرار است دو سفر دریایی از قبرس به سمت حیفا با کشتی «گلدن آیریس» انجام شود؛ کشتیای که ظرفیت حدود ۲۰۰۰ مسافر را دارد.اما هزینه بلیت این سفرهای اضطراری دریایی، بین ۴۵۰ تا ۶۵۰ یورو برای هر نفر برآورد شده است؛ رقمی نجومی که شامل مالیات، بیمه، هزینههای امنیتی و برگشت کشتی خالی به قبرس نیز میشود. در واقع، مسافران مجبورند علاوهبر هزینه برگشت خود، هزینه برگشت خالی کشتی را نیز بپردازند.
سودجویی شرکتها و نگرانی از سوءاستفاده مالی
وزیر حملونقل رژیم صهیونیستی اعلام کرده که با وزارت دارایی برای تأمین بخشی از هزینههای شرکتهای هواپیمایی هماهنگ شده است تا بار مالی کمتری بر دوش مسافران بیفتد. با این حال، نگرانی گستردهای در رسانههای عبریزبان از احتمال سوءاستفاده شرکتها و دریافت مبالغ کلان از مسافران در کنار گرفتن غرامتهای دولتی مطرح شده است.بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، از جمله در نشریات اقتصادی صهیونیستی، هشدار دادهاند که اسرائیلیهایی که با شرکتهای هوایی خارجی سفر کردهاند، احتمالا بیشترین هزینه را خواهند پرداخت و به حال خود رها خواهند شد. بحران لجستیکی و اقتصادی برای تلآویو در حالیکه رژیم صهیونیستی با نقض قوانین بینالمللی، حملهای تجاوزکارانه به ایران را آغاز کرده، زیرساختهای حیاتی این رژیم یکییکی در حال از کار افتادن هستند. تخلیه شتابزده ناوگان هوایی، هزینههای سنگین ذخیرهسازی، انسداد فرودگاه اصلی کشور و سردرگمی هزاران اسرائیلی در خارج، همگی نشان از شکنندگی ساختارهای داخلی اسرائیل دارد. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران با رویکردی مبتنی بر بازدارندگی فعال، در برابر این ماجراجویی ایستاده و پیام روشنی به متجاوزین داده است: هزینه تجاوز از آنچه تصور میکردند بسیار سنگینتر خواهد بود.
ارسال دیدگاه