اخبار داغ

معاون قضایی دیوان عالی کشور اعلام کرد

ورود ۸ هزار پرونده به دیوان عالی کشور در خرداد ماه / شناسایی ۱۷۷ مورد از اشکالات و علل نقض آراء

ورود ۸ هزار پرونده به دیوان عالی کشور در خرداد ماه / شناسایی ۱۷۷ مورد از اشکالات و علل نقض آراء
معاون قضایی رئیس دیوان عالی کشور گفت: یکی از مشکلات دستگاه قضایی طولانی بودن اوقات رسیدگی است که این موضوع تالی فاسد دارد و باعث اطاله دادرسی و سوءاستفاده برخی افراد سودجو از ناآگاهی مردم می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از دیوان عالی کشور، جلسه کارگروه تخصصی روسای شعب دیوان عالی کشور به منظور بررسی و پیشنهاد راه حل مناسب در خصوص موضوع تغییر شیوه نگارش و تهیه گزارشات با توجه به کثرت پرونده‌های وارده به دیوان عالی کشور به ریاست حجت الاسلام سیدرضا سیدکریمی حسینی معاون قضایی دیوان عالی کشور روز چهارشنبه- ۲۵ تیرماه- در سالن هیات عمومی برگزار شد.

 سیدکریمی حسینی با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) واهل بیت عصمت و طهارت و با آرزوی قبولی عزاداری‌ها، به ارائه آماری از میزان پرونده های وارده به دیوان عالی کشور، وضعیت ارجاعات و موجودی شعب پرداخت.

وی در ادامه با اشاره به افزایش موجودی پرونده در خرداد ماه اظهار داشت: میزان پرونده‌های وارده به دیوان عالی کشور در خرداد ماه بیش از ۸ هزار پرونده بوده و آمار مختومه‌های ما بیش از ۷ هزار پرونده است.

وی با بیان اینکه برخی شعب در دیوان عالی کشور از جمله شعب خانواده، با افزایش موجودی مواجه است، گفت: آمار پرونده های وارده به دیوان عالی کشور در تیرماه، ۶ هزار ۹۰۰ فقره پرونده بوده است.

سیدکریمی حسینی با تاکید بر لزوم کاهش میانگین اوقات رسیدگی به پرونده‌ها اضافه کرد: یکی از مشکلات دستگاه قضایی طولانی بودن اوقات رسیدگی است و این موضوع تالی فاسد دارد و باعث اطاله دادرسی و سوءاستفاده برخی افراد سودجو از ناآگاهی مردم می‌شود.

معاون قضایی رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اجرای طرح تکریم ارباب رجوع و ساماندهی حضور مراجعین در شعب تصریح کرد: با همانگی مدیران دفاتر، مراجعین می توانند در ساعات تعیین شده برای بیان توضیحات و ادله خود با قاضی شعبه ملاقات داشته باشند.

وی ادامه داد: با عنایت به حجم کار و ورودی بالای پرونده به دیوان عالی کشور، ارجاع پرونده ها باید با مهر و امضای رئیس شعبه صورت گیرد و از انجام کارها به صورت سنتی پرهیز شود.

معاون قضایی رئیس دیوان عالی کشور رعایت ترتیب در ارجاع پرونده ها را الزام و تکلیف قانونی و اداری عنوان کرد و گفت: قضات در خصوص تعیین تکلیف پرونده‌های مانده و پرونده های وارده به صورت روزانه نظارت داشته باشند؛ وقتی یک پرونده به مدت ۶ ماه برای رسیدگی در نوبت بوده است و سپس به شعبه دیگر ارجاع می شود نباید دوباره در شعبه جدید در نوبت قرار گیرد.

سیدکریمی حسینی همچنین در خصوص اعمال مدیریت در شعب، نظارت بر ورود و خروج همکاران قضایی و اداری و رعایت نظم و مقررات در شعب، نکاتی را متذکر شد.

وی در رابطه با تهیه گزارش از پرونده‌ها و رعایت اصول و موازین صدور رای اظهار کرد: در نگارش گزارش پرونده‌های فرجامی، به گونه ای باشد که وجود گزارش، ما را از پرونده بی نیاز کند و رای قضات دیوان باید از لحاظ استدلال و مسائل حقوقی به گونه ای باشد که هر وکیل و یا حقوقدانی با مشاهده آن، متوجه اتقان بالای آرائ صادره توسط قضات عالی رتبه دیوان باشد.

معاون قضایی دیوان عالی کشور در پایان از شناسایی و احصاء ۱۷۷ مورد از اشکالات و علل نقض آراء خبر داد و خاطرنشان کرد: اشکالات موجود در آراء و پرونده های تجمیع، احاله، کیفری، خانواده و .... احصا و جمع بندی شده است و گزارش آن به ریاست محترم دیوان عالی کشور ارائه شده است.

در این جلسه روسای شعب به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص موضوع تغییر شیوه نگارش و تهیه گزارشات با توجه به کثرت پرونده‌های وارده به دیوان عالی کشور پرداختند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه