اختتامیه نخستین موتکورت دانشآموزی کشور با عنوان «جنایت بزرگ» در تهران برگزار شد
مؤسسه عدالت مهدوی با همکاری مجمع حقوقدانان انقلاب اسلامی و مؤسسه استعداد برتر، نخستین دادگاه شبیهسازی دانشآموزی کشور را با عنوان «جنایت بزرگ» و با موضوع بررسی جنایتهای رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه برگزار کرد. این رویداد با برگزاری آیین اختتامیه در تهران به کار خود پایان داد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نخستین موتکورت (دادگاه شبیهسازی) دانشآموزی کشور با عنوان «جنایت بزرگ» روز شنبه ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۴ در تهران به کار خود پایان داد. این رویداد برای نخستین بار در سطح ملی و در حوزه حقوق بینالملل برگزار شد و تجربهای تازه در آموزش حقوقی به دانشآموزان علوم انسانی رقم زد.
مؤسسه عدالت مهدوی، که سابقه چندینساله در برگزاری دورههای بلندمدت حقوقی برای دانشآموزان دارد، با همکاری مجمع حقوقدانان انقلاب اسلامی و مؤسسه استعداد برتر، این طرح را با هدف ارتقای مهارتهای علمی، استدلالی و عملی نوجوانان اجرا کرد.
در این رویداد، دانشآموزان پس از گذراندن دورههای مقدماتی آموزش حقوق بینالملل، با محوریت موضوع جنایتهای رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، به تدوین و نگارش دادخواست علیه رژیم اشغالگر قدس پرداختند.
شرکتکنندگان در این رقابت تنها در نقش وکیل مدافع مردم فلسطین ظاهر شدند و در برابر هیئت قضات و وکیل نمادین رژیم صهیونیستی از حقوق مردم مظلوم غزه دفاع کردند.
موتکورت یا دادگاه شبیهسازی یکی از روشهای نوین آموزشی در حوزه حقوق است که بهطور معمول در دانشکدههای حقوق برگزار میشود. در این رقابتها، شرکتکنندگان در نقشهای مختلف حقوقی ظاهر شده و توانایی خود را در دفاع، تحلیل و استدلال حقوقی به نمایش میگذارند. مؤسسه عدالت مهدوی با بومیسازی این الگو در سطح مدارس کشور، گامی تازه در جهت شناسایی استعدادهای نوجوانان و پرورش مهارتهای ارتباطی، استدلالی و پژوهشی آنان برداشته است.

رقابت «جنایت بزرگ» در سه مرحله برگزار شد:
مرحله اول؛ آموزش و ارسال فیلم (فردی):
دانشآموزان بهصورت فردی فیلمهای آموزشی مرتبط با جنایتهای رژیم صهیونیستی در فلسطین را مشاهده کرده و سپس با تهیه یک ویدئوی کوتاه، در نقش وکیل مردم فلسطین، به بیان استدلالها و دفاعیات خود پرداختند.
مرحله دوم؛ کار گروهی و وکالت جمعی (مجازی):
در این مرحله، شرکتکنندگان بهصورت گروهی به بررسی پروندهها پرداختند و با همکاری یکدیگر لوایح حقوقی دفاع از مردم فلسطین را آماده کردند. این بخش سبب تقویت مهارت کار تیمی، تفکر منطقی و استدلال جمعی آنان شد.
مرحله سوم؛ دادگاه نمادین (حضوری):
برگزیدگان مراحل قبلی در قالب دادگاهی نمادین و حضوری، استدلالهای خود را در برابر قضات ارائه کردند و در یک فضای شبیه به دادگاه واقعی، از مردم فلسطین دفاع کردند.
به گفتهی مسئولان برگزاری، داوران این رقابت از میان اساتید و کارشناسان برجستهی حقوق بینالملل انتخاب شدند تا ارزیابی علمی و منصفانهای از عملکرد دانشآموزان داشته باشند.
مراسم اختتامیه این رویداد روز شنبه، ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۴ برگزار شد و طی آن از تیمهای برتر تقدیر به عمل آمد. مسئولان برگزاری تأکید کردند که تجربهی موفق «جنایت بزرگ» میتواند آغازگر حرکت ملی برای توسعه آموزش عملی حقوق در مدارس کشور باشد و زمینهی تربیت نسل آیندهی حقوقدانان عدالتمحور را فراهم کند.
ارسال دیدگاه