کارشناسی رنگ چیست؟ + بررسی کارشناسی رنگ خودرو برای بیمه بدنه
خودرویی با قیمت گزاف میخریم، اما بعد متوجه میشویم بخشی از بدنه آن بتونهکاری یا رنگکاری شده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خودرویی با قیمت گزاف میخریم، اما بعد متوجه میشویم بخشی از بدنه آن بتونهکاری یا رنگکاری شده است. این یعنی ماشین تصادفی بوده و احتمالاً قطعاتی مثل شاسی یا گلگیر آن تعمیر یا حتی تعویض شدهاند. درواقع خودرویی خریدهایم که ارزش واقعیاش کمتر از مبلغ پرداختی بوده و شاید با همان قیمت میتوانستیم خودرویی بهتر خریداری کنیم. برای جلوگیری از چنین ضرری است که کارشناسی رنگ خودرو انجام میدهند.
در ادامه توضیح میدهیم که کارشناسی رنگ چیست و با چه روشهایی میتوان رنگشدگی خودرو را تشخیص داد.
کارشناسی رنگ چیست؟
کارشناسی رنگ خودرو، اولین قدم قبل از خرید و استعلام بیمه بدنه خودرو یا معامله خودرو است. در این فرایند بدنه ماشین را دقیق بررسی میکنند تا ببینند اثری از رنگ شدگی، ترمیم یا تعویض قطعات در آن دیده میشود یا نه. به این ترتیب میتوان فهمید خودرو تصادف داشته یا بدنهاش آسیب دیده است.
نتیجه کارشناسی رنگ، هم برای خریدار و هم برای شرکت بیمه اهمیت دارد؛ شرکت بیمه بر اساس این گزارش، ارزش واقعی و میزان سلامت خودرو را میسنجد و بیمهنامه را صادر میکند. خریدار هم با آگاهی بیشتری میتواند درباره خرید خودرو تصمیم بگیرد و معامله خود را پیش ببرد.
میزان افت قیمت ماشین رنگ شده
هر رنگشدگی، حتی اگر جزئی باشد، روی قیمت خودرو تأثیر میگذارد. هرچه گستردگی محل رنگشده بیشتر باشد، افت قیمت هم بیشتر خواهد بود. بهطور معمول، رنگ کاپوت حدود ۵درصد، رنگ گلگیر حدود ۲/۵درصد و رنگ صندوق ماشین حدود ۴/۵درصد از قیمت کل خودرو را میکاهند. میتوان گفت قیمت ماشین چیزی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افت قیمت پیدا میکند.
البته اگر خودرو تمامرنگ باشد (یعنی تمام بدنه آن رنگ شده باشد)، مبنا را بر این میگذارند که خودرو تصادف شدید داشته و ممکن است این کاهش قیمت به ۵۰درصد هم برسد.
روشهای تشخیص رنگ خودرو
حالا که میدانیم کارشناسی رنگ چیست، خوب است روشهای انجام آن را هم بشناسیم. به روشهای مختلفی میتوان کارشناسی رنگ خودرو را انجام داد، برخی از آنها را در حالت عادی خودمان هم میتوانیم انجام دهیم:
۱) نحوه تشخیص رنگ خودرو با چشم
اولین و ابتداییترین روش این است که سطح بدنه با چشم اسکن کنیم و ببینیم آیا جایی تفاوت در درخشندگی، موج، شره رنگ یا اختلاف تُن رنگ به چشم میخورد یا نه. بهتر است این کار را زیر نور خورشید یا چراغ قوه انجام دهیم؛ چون اغلب انعکاس نور روی بدنه، تغییر جزئی در بافت رنگ و تفاوت رنگ نقاط تیره و روشن را نشان میدهد و راحتتر متوجه میشویم که در این قسمتها رنگشدگی یا بتونهکاری انجام شده است.
۲) نحوه تشخیص رنگ خودرو با تینر
روش کار به این صورت است که مقدار کمی تینر (رقیقکننده رنگ) را با دستمال یا پنبه روی بخش کوچکی از بدنه (معمولاً در قسمتهای کمدید) میکشیم. اگر رنگ بدنه، کارخانهای و اصلی باشد، تینر هیچ اثری روی آن نمیگذارد؛ چون رنگهای کارخانهای در دمای بالا پخته میشوند و در برابر تینر مقاوماند. اما اگر رنگ روی دستمال بیاید یا سطح بدنه مات و چسبناک شود، یعنی آن بخش از بدنه اتومبیل رنگشده یا ترمیمشده است. باید این کار را باید با دقت زیاد و فقط در نقاط محدود انجام دهیم تا رنگ بدنه آسیب جدی نبیند.
۳) نحوه تشخیص رنگ خودرو با بررسی قطعات داخلی
بهدقت به سیمها، پیچها، درز درها، گلگیرها و اطراف چراغها نگاه کنیم و ببینیم آثار رنگپاشیدگی دارند یا نه. اگر این قسمتها رنگ اضافه یا شره داشته باشند، احتمالاً نواحی اطرافشان رنگ شده است. این را هم باید بدانیم که بخشهای رنگشده اغلب موجدار و کمی زبر هستند؛ بنابراین با لمس سطح بدنه و نگاه دقیق از زاویه مورب میتوان آنها را حس کرد و دید.
۴) نحوه تشخیص رنگ خودرو با آهنربا
برای استفاده از این روش به یک آهنربای کوچک و ضعیف نیاز داریم. البته آهنربای قلمی مخصوص این کار هم وجود دارد که میتوانیم تهیه کنیم. با مقایسه میزان چسبندگی آهنربا در نقاط مختلف خودرو، میتوان تشخیص داد کدام بخشها آسیبدیده یا رنگشدهاند.
آهنربا را روی قسمتهای مختلف بدنه خودروی خود قرار میدهیم. اگر بدنه فابریک و سالم باشد، آهنربا بهخوبی میچسبد. اما در بخشهایی که ضخامت بدنه به دلیل رنگ بیشتر است، در زیر رنگ بتونه قرار دارد یا قطعهای غیرفلزی نصب شده، جاذبه آهنربا کاهش مییابد و بهسختی میچسبد.
۵) نحوه تشخیص رنگ خودرو با گوشی
یکی دیگر از روشهای ساده و دردسترس برای تشخیص رنگشدگی بدنه، استفاده از دوربین گوشی است. چند عکس از خودرو میگیریم؛ بهتر است از فاصله چند متری، در زاویهها و شرایط نوری مختلف (نور طبیعی، سایه یا فلاش) عکسبرداری کنیم. در عکسها بهتر میتوان بافت یا تن رنگی متفاوت را تشخیص داد.
۶) نحوه تشخیص رنگ خودرو با دستگاه ضخامتسنج
این دستگاه میزان ضخامت رنگ بدنه را اندازه میگیرد. قدر مسلم اگر بدنه رنگشدگی داشته باشد، ضخامت آن در بخشهای مختلف یکسان نخواهد بود.
هزینه کارشناسی رنگ خودرو به عهده کیست؟
این خریدار است که میخواهد از سلامت بدنه مطمئن شود و بفهمد که آیا خودرو رنگشدگی، تعویض قطعه یا آسیب بدنه دارد یا نه. به همین خاطر بهطور معمول پرداخت هزینه کارشناسی رنگ خودرو بر عهده خریدار است.
با این حال، در برخی معاملات ممکن است فروشنده برای جلب اعتماد خریدار هزینه کارشناسی را پرداخت کند یا خود پیشقدم شود و برگه کارشناسی خودرو بگیرد. یکوقتهایی هم دو طرف معامله توافق میکنند و هزینه بینشان تقسیم میشود. در هر صورت بهترین کار این است که قبل از انجام کارشناسی درباره پرداخت هزینه توافق کنیم تا بعد اختلافی پیش نیاید.
جمعبندی
رنگشدگی هرچند کوچک، میتواند ارزش خودرو را تغییر دهد. حال که میدانیم کارشناسی رنگ چیست و چگونه انجام میشود، بهتر است آن را پشت گوش نیندازیم و اگر قصد خرید خودرو یا دریافت بیمه بدنه داریم، حتما برگه تشخیص بگیریم.
ارسال دیدگاه