اخبار داغ

کارشناس محیط زیست:

آلودگی هوا موجب کاهش تولید محصولات کشاورزی می‌شود

آلودگی هوا موجب کاهش تولید محصولات کشاورزی می‌شود
عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه تهران گفت: انتشار آلاینده‌های گازی و ذرات معلق به هوا می‌تواند بر کاهش تولید محصولات کشاورزی تأثیر معنی‌داری داشته که با افزایش حساسیت گونه‌های کشت شده این اثر افزایش می‌یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، مظاهر معین‌الدینی عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه تهران درگفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص «اثرات آلودگی هوا بر گیاهان و محصولات کشاورزی» گفت: امروزه، حفظ محیط زیست و زندگی سالم از مسائل مهم و مرتبط با هم بوده که باید در برنامه‌ریزی‌های کلان هر کشور به آن توجه شود. در دهه‌های اخیر آلودگی هوا از مهم‌ترین معضلات محیط‌زیستی کشورها بوده که باید برنامه‌ریزی و عملیات‌های مقتضی جهت کاهش انتشار آلاینده‌های در وهله اول و کنترل آلاینده‌های قبل از ورود به جو با هدف حداقل نمودن اثرات آنها‌، انجام پذیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی افزود: بطور کلی اثرات و زیان‌های آلودگی هوا برگیاهان، محصولات کشاورزی، فضای سبز به نوع گیاه، سن، شرایط محیطی، نوع آلاینده و غلظت آلاینده ارتباط دارد. به عنوان مثال در غلظت‌های بالا امکان دارد گیاه بطور کامل از بین برود ولی در غلظت‌های پایین گیاه به زیست خود ادامه داده و تنها میزان تولید یا رشد گیاه محدود خواهد شد.

,

 

,

کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به علت افزایش غلظت ذرات معلق بصورت طوفان‌های گرد و غبار یا ذرات معلق ناشی از فعالیت‌های صنعتی و شهرنشینی با افزایش اثر ذرات معلق مواجه بوده‌ایم، عنوان کرد: ذرات معلق برروی سطح برگ، رسوب کرده و به دلیل داشتن ترکیبات متفاوت و در بعضی مناطق صنعتی ترکیبات سمی، می‌توانند علاوه بر کاهش دسترسی برگ به نور یا کاهش میزان فتوسنتز با افزایش سمیت در سطح برگ موجب از بین رفتن برگ شوند.

,

 

,

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه تهران بیان کرد: از سوی دیگر آلاینده‌های گازی مانند اُزن به راحتی از طریق روزنه‌های هوایی وارد برگ شده و می‌توانند اثر مستقیم‌تری در کوتاه مدت بر روی برگ و در کل رشد گیاه داشته باشند.

,

 

,

معین‌الدینی «تغییر رنگ یا کلروز برگ» و «از بین رفتن بافت و یا نکروز شدن برگ‌ها» را از علائم اولیه و قابل مشاهده اثر آلاینده‌های هوا بر گیاهان برشمرد و اظهار داشت: تغییرات رنگ برگ‌ها در مراحل اولیه اتفاق افتاده و با افزایش مدت مواجهه گیاهان با آلاینده‌ها کلروز برگ اتفاق می‌افتد.

,

 

,

حساسیت گیاهان نسبت به آلودگی هوا

, حساسیت گیاهان نسبت به آلودگی هوا,

وی با اشاره به اینکه حساسیت گیاهان نسبت به آلاینده‌ها بر میزان "تولید محصول" متفاوت خواهد بود، بیان کرد: مثلاً گیاه یونجه ممکن است نسبت به یک آلاینده حساسیت ویژه‌ای داشته باشد و باعث کاهش میزان تولید آن محصول شود و دچار خسارت صد در صدی بروی گیاه شود. اما ممکن است همین گیاه نسبت به یک آلاینده دیگر آنچنان حساسیتی نداشته باشد؛ بنابراین میزان حساسیت در گیاهان متفاوت خواهد بود.

,

 

,

استاد گروه محیط زیست دانشگاه تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی مبنی براینکه محصولاتی که در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند چه میزان می‌توانند برروی سلامت انسان تأثیرگذار باشند، گفت: اثر مستقیم آلودگی هوا بر انسان‌ها دارای اهمیت بیشتری است زیرا با تنفس هوای آلوده آلاینده‌ها به راحتی وارد سیستم تنفسی و خون می‌شوند. با این حال اثر غیرمستقیم آلاینده‌های هوا و دریافت بدن از طریق محصولات گیاهی دارای اهمیت است.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه «گیاهان و سلامت تغذیه» بستگی به منطقه‌ کشت گیاه دارد، افزود: معمولاً اثر آلودگی هوا بر محصولات کشاورزی در نزدیکی منابع انتشار آلاینده‌های هوا مانند شهرها یا مناطق صنعتی دارای اهمیت بیشتری است. از سوی دیگر تنها راه آلوده شدن محصولات کشاورزی آلودگی هوا نیست بلکه آلودگی در محصولات کشاورزی (میوه و سبزیجات)، بسته به میزان مصرف کودها و سموم نیز دارد.

,

 

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه