شوخی های دستی - دستی با فوتبال
بازی با جمع غیر صفر؛این اولین درس تئوری بازی ها است .تعریفی ساده هم دارد ؛برخی بازی های با جمع غیر صفر ،همان بازی هایی که همه ما با آن آشنا هستیم ،بازی هایی مثل فوتبال و شطرنج و...که یکی می برد و یکی می بازد .بازی هایی هستند که برد یکی دلیل باخت دیگران نیست.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی داناهمه می توانند برنده باشند ...در تئوری بازی ها مثال کلیشه ای اما معمای زندانی هاست،این مثال ما به ازای بومی دارد،می گویند در شهر تهران اگر خوب رانندگی کنی ،در خیابانی که همه بد رانندگی می کنند تو برنده نیستی و عقب می مانی ...حال فوتبال ایرانی دارد ،مثال دیگری را برای حالت های برنده – برنده و بازنده – بازنده می سازد. در این روزها که می توان ساعت ها در مورد دو گل زلاتان به اندرلشت حرف زد و مدت ها به این فکر کرد که گرت بیل چه چیزی بیشتر از مسعود اوزیل داشت و...تمام هنر فوتبال ایران ازساق ها به زبان ها انتقال یافته است .
, شبکه اطلاع رسانی دانا, .,تازه داریم می فهمیم که پتانسیل عظیمی در طعنه انداختن و متلک پرانی در میان اهالی فوتبال ایران خوابیده است .بی سبب نیست که از میانه این فوتبال می توان پژمانی یافت و سرمردم را گرم کرد...
, ...,,
این روزها جنس طعنه های فوتبال از طنز بالاتر رفته ،مرزهای لودگی را هم پشت سر گذشته و به مسخره کردن توامان با به رخ کشیدن گذشته آدم ها رسیده ...نه !منظور این نیست که این مساله فقط مختص فوتبال ایران است،اتفاقا در فوتبال جهان هم از این متلک پرانی ها بسیار است ،همین هفته کتاب خاطرات سر آلکس فرگوسن ،ده ها نفر را به واکنش واداشته یا بر سر انتقال اوزیل به آرسنال چه حرف های خاله زنکی که رد وبدل نشد ،اما اشکال ما این است که کم کم چیزی به نام زیبایی فوتبال از جنس گل و دریبل و پدیده و ستاره را از یاد می بریم و جایش را با افشاگری های بی سند و مدرک پر می کنیم ،چون ادله برای رییس مافیا خواندن این و آن کافی نیست ،ملات به سخره گرفتن را چسب ماجرا می کنیم . از فساد حرف می زنیم و آن چه رو می کنیم خرده بی اخلاقی ها و جرم های دم دستی است و در این میان آن چه مهم نیست ،فوتبال است .فوتبالی که می خواهد به جام جهانی برود ...
, ...,همه چیز این فوتبال شوخی شده است ،یادمان رفته است که فوتبال راه های دیگری برای لذت بردن هم دارد .بازیکنی از فاصله خیلی دور ،شوتی بی نظیر می زند ،از شوت هایی که باید چندین وچند بار دید و هر بار به آسمان پرید اما برخورد با این گل به متلک های آبدار و جانانه و گاهی بامزه در مورد دروازه بان محدود ومنحصر می شود .
, .,آیا لحظه ای به این فکر می کنیم که این نوع برخورد با فوتبال از سکه می اندازدش؟در این میان، همه آنهایی که این روزها در جدال های لفظی با جملات نیشدارو گزنده برنده می شوند بهتر بدانند که شاید روزی برسد که جملات فوق دیگر اغراق نباشد و فوتبال تبدیل به یک شوخی شود که دیگر یک پدیده مهم نباشد ،آن وقت است که دراین بازی با جمع غیر صفر ،حاصل جمع همه داشته های ما منفی می شود و همه می بازیم ،آخر می دانید بر سر شاخ نشسته ایم و بن می بریم !
, !,,
انتهای خبر
]
ارسال دیدگاه