اخبار داغ

نبایسته ‌ها و آسیب‌ های فرهنگ سیاسی عاشورا و عزاداری /1

آمیختگی مراسم عزای حسینی با ارتکاب حرام از ارزش معنوی آن می کاهد

آمیختگی مراسم عزای حسینی با ارتکاب حرام از ارزش معنوی آن می کاهد
یک کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه حادثه عاشورا از افضل قربات الی ا... است و شرط اولیه این عبادت عظیم،پرهیز از محرمات الهی در انجام دادن آن است اظهار داشت: مراسم عزاداری چنانچه با کار خلاف شرع و آمیخته با گناه و ارتکاب حرام باشد،نمی‌توان برای آن چندان ارزشی قائل شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رخصی در گفت و گو با طنین یاس با بیان اینکه عنوان نبایسته ها طیفی از مسائل و موضوعاتی را تشکیل می‌دهد که مراسم و محافل سوگواری باید از آن منزه و مبرا باشند؛ اظهار داشت: نبایسته ها حدودی است که باید توسط همگان از آحاد معمولی مردم تا بانیان و دست‌اندرکاران، مدیران، سخنرانان و مرثیه‌سرایان...مراعات شود و کسی اجازه تخطی از آن را به خود ندهد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, ، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رخصی در گفت و گو با طنین یاس با بیان اینکه عنوان نبایسته ها طیفی از مسائل و موضوعاتی را تشکیل می‌دهد که مراسم و محافل سوگواری باید از آن منزه و مبرا باشند؛ اظهار داشت: نبایسته ها حدودی است که باید توسط همگان از آحاد معمولی مردم تا بانیان و دست‌اندرکاران، مدیران، سخنرانان و مرثیه‌سرایان...مراعات شود و کسی اجازه تخطی از آن را به خود ندهد., ، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رخصی در گفت و گو با طنین یاس با بیان اینکه عنوان نبایسته ها طیفی از مسائل و موضوعاتی را تشکیل می‌دهد که مراسم و محافل سوگواری باید از آن منزه و مبرا باشند؛ اظهار داشت: نبایسته ها حدودی است که باید توسط همگان از آحاد معمولی مردم تا بانیان و دست‌اندرکاران، مدیران، سخنرانان و مرثیه‌سرایان...مراعات شود و کسی اجازه تخطی از آن را به خود ندهد., طنین یاس, طنین یاس, .,

 

,

وی در ادامه گفت: این مرزها وخط قرمز‌های شرعی- عقلی، پاره ای جنبه عملی و رفتاری دارد و پاره‌ای از آنها بیشتر به جنبه‌های نظری و فکری ارتباط پیدا می‌کند.

 

, وی در ادامه گفت: این مرزها وخط قرمز‌های شرعی- عقلی، پاره ای جنبه عملی و رفتاری دارد و پاره‌ای از آنها بیشتر به جنبه‌های نظری و فکری ارتباط پیدا می‌کند., وی در ادامه گفت: این مرزها وخط قرمز‌های شرعی- عقلی، پاره ای جنبه عملی و رفتاری دارد و پاره‌ای از آنها بیشتر به جنبه‌های نظری و فکری ارتباط پیدا می‌کند.,
,
,

پرهیز از محرمات و ارتکاب به گناه در عزاداری حسینی

, پرهیز از محرمات و ارتکاب به گناه در عزاداری حسینی , پرهیز از محرمات و ارتکاب به گناه در عزاداری حسینی , پرهیز از محرمات و ارتکاب به گناه در عزاداری حسینی , پرهیز از محرمات و ارتکاب به گناه در عزاداری حسینی , پرهیز از محرمات و ارتکاب به گناه در عزاداری حسینی ,

این کارشناس مسائل مذهب ارتکاب گناه و تخلف از شرع را یکی از مهم ترین نبایسته ها دانست و افزود: عزاداری و سوگواری در رثای سید الشهدا (ع) علی‌رغم پنداری که آن را به عصر صفویه نسبت می‌دهد، از ضروریات مذهب اهل بیت (ع) است. همچنین بنابر فرموده امام خمینی؛ حادثه عاشورا از افضل قربات الی ا... شمرده می‌شود ولی شرط اولیه این عبادت عظیم،پ رهیز از محرمات الهی در انجام دادن آن است؛ از این رو چنانچه مراسم عزاداری با خرافه ، کار خلاف شرع آمیخته با گناه و ارتکاب حرام باشد،نمی‌توان برای آن چندان ارزشی قائل شد.

, این کارشناس مسائل مذهب ارتکاب گناه و تخلف از شرع را یکی از مهم ترین نبایسته ها دانست و افزود: عزاداری و سوگواری در رثای سید الشهدا (ع) علی‌رغم پنداری که آن را به عصر صفویه نسبت می‌دهد، از ضروریات مذهب اهل بیت (ع) است. همچنین بنابر فرموده امام خمینی؛ حادثه عاشورا از افضل قربات الی ا... شمرده می‌شود ولی شرط اولیه این عبادت عظیم،پ رهیز از محرمات الهی در انجام دادن آن است؛ از این رو چنانچه مراسم عزاداری با خرافه ، کار خلاف شرع آمیخته با گناه و ارتکاب حرام باشد،نمی‌توان برای آن چندان ارزشی قائل شد., این کارشناس مسائل مذهب ارتکاب گناه و تخلف از شرع را یکی از مهم ترین نبایسته ها دانست و افزود: عزاداری و سوگواری در رثای سید الشهدا (ع) علی‌رغم پنداری که آن را به عصر صفویه نسبت می‌دهد، از ضروریات مذهب اهل بیت (ع) است. همچنین بنابر فرموده امام خمینی؛ حادثه عاشورا از افضل قربات الی ا... شمرده می‌شود ولی شرط اولیه این عبادت عظیم،پ رهیز از محرمات الهی در انجام دادن آن است؛ از این رو چنانچه مراسم عزاداری با خرافه ، کار خلاف شرع آمیخته با گناه و ارتکاب حرام باشد،نمی‌توان برای آن چندان ارزشی قائل شد., (ع), (ع),



روش و ابزارهای مجاز اقامه عزای حسینی را عبادی می کند

,
,
, روش و ابزارهای مجاز اقامه عزای حسینی را عبادی می کند, روش و ابزارهای مجاز اقامه عزای حسینی را عبادی می کند, روش و ابزارهای مجاز اقامه عزای حسینی را عبادی می کند, روش و ابزارهای مجاز اقامه عزای حسینی را عبادی می کند,



,
,
, , , , , ,

 

,

این استاد دانشگاه در ادامه این مطلب تأکید کرد: بر اساس مبانی دینی، هدف توجیه‌گر وسیله نیست و تنها با استفاده از روش‌ها و ابزار‌های مجاز و مشروع است که اقامه مجالس و عزاداری عبادت شمرده می‌شود و این محافل را به اهداف والای نهضت کربلا نزدیک می‌کند.

, این استاد دانشگاه در ادامه این مطلب تأکید کرد: بر اساس مبانی دینی، هدف توجیه‌گر وسیله نیست و تنها با استفاده از روش‌ها و ابزار‌های مجاز و مشروع است که اقامه مجالس و عزاداری عبادت شمرده می‌شود و این محافل را به اهداف والای نهضت کربلا نزدیک می‌کند., این استاد دانشگاه در ادامه این مطلب تأکید کرد: بر اساس مبانی دینی، هدف توجیه‌گر وسیله نیست و تنها با استفاده از روش‌ها و ابزار‌های مجاز و مشروع است که اقامه مجالس و عزاداری عبادت شمرده می‌شود و این محافل را به اهداف والای نهضت کربلا نزدیک می‌کند.,



روح قیام حسینی مبارزه با فساد و گناه

,
,
, روح قیام حسینی مبارزه با فساد و گناه , روح قیام حسینی مبارزه با فساد و گناه , روح قیام حسینی مبارزه با فساد و گناه , روح قیام حسینی مبارزه با فساد و گناه ,



,
,
, , , , , , , , , ,

 

,

وی با بیان این نکته که روح قیام حسینی (ع)، مبارزه با طاعت شیطان و فساد و گناه و چپاول دارایی مستمندان است،گفت: پس بر اساس چه تفکری و چگونه می‌توان مجالس نکوداشت این قیام را همراه با پیروی از شیطان و تخلف از مقررات شرع و دین، برپا کرد؟

, وی با بیان این نکته که روح قیام حسینی (ع)، مبارزه با طاعت شیطان و فساد و گناه و چپاول دارایی مستمندان است،گفت: پس بر اساس چه تفکری و چگونه می‌توان مجالس نکوداشت این قیام را همراه با پیروی از شیطان و تخلف از مقررات شرع و دین، برپا کرد؟, وی با بیان این نکته که روح قیام حسینی (ع)، مبارزه با طاعت شیطان و فساد و گناه و چپاول دارایی مستمندان است،گفت: پس بر اساس چه تفکری و چگونه می‌توان مجالس نکوداشت این قیام را همراه با پیروی از شیطان و تخلف از مقررات شرع و دین، برپا کرد؟, (ع),


حجت الاسلام رخصی، در پاسخ به این پرسش که اگر مجالس سالار شهیدان با اموال نامشروع برپا شود و هزینه‌های آن از طریق ربا، نپرداختن خمس و زکات و حقوق شرعیه، اجحاف به مردم، رشوه، کم‌کاری، تضییع حقوق دیگران،خیمه حسینی بر‌افراشته شود، آیا می‌تواند وسیله تقرب الهی باشد؟ویا اینکه مرثیه‌خوانان، از غنا و شیوه‌های لهوی در مراسم عزاداری بهره جویند و به اسم سبک جدید و نوآوری، به سراغ سبک‌های نامشروع بروند، آیا می‌تواند طاعت محسوب شود؟ گفت: به گفته شیخ انصاری (ره) ادله مشروعیت استحباب مرثیه‌سرایی و گریاندن، نمی‌تواند مجوز ارتکاب غنا و لهو باشد و در برابر محرمات قرار گیرد.ادله استحباب چیزی را مستحب می‌شمرد که از راه مباح و مشروع تحقق یابد و فی‌نفسه حرام نباشد،اما هرگاه پای گناه و خلاف شرع به میان آمد،استحباب آن کار نیز نفی خواهد شد.

,
, حجت الاسلام رخصی، در پاسخ به این پرسش که اگر مجالس سالار شهیدان با اموال نامشروع برپا شود و هزینه‌های آن از طریق ربا، نپرداختن خمس و زکات و حقوق شرعیه، اجحاف به مردم، رشوه، کم‌کاری، تضییع حقوق دیگران،خیمه حسینی بر‌افراشته شود، آیا می‌تواند وسیله تقرب الهی باشد؟ویا اینکه مرثیه‌خوانان، از غنا و شیوه‌های لهوی در مراسم عزاداری بهره جویند و به اسم سبک جدید و نوآوری، به سراغ سبک‌های نامشروع بروند، آیا می‌تواند طاعت محسوب شود؟ گفت: به گفته شیخ انصاری (ره) ادله مشروعیت استحباب مرثیه‌سرایی و گریاندن، نمی‌تواند مجوز ارتکاب غنا و لهو باشد و در برابر محرمات قرار گیرد.ادله استحباب چیزی را مستحب می‌شمرد که از راه مباح و مشروع تحقق یابد و فی‌نفسه حرام نباشد،اما هرگاه پای گناه و خلاف شرع به میان آمد،استحباب آن کار نیز نفی خواهد شد., حجت الاسلام رخصی، در پاسخ به این پرسش که اگر مجالس سالار شهیدان با اموال نامشروع برپا شود و هزینه‌های آن از طریق ربا، نپرداختن خمس و زکات و حقوق شرعیه، اجحاف به مردم، رشوه، کم‌کاری، تضییع حقوق دیگران،خیمه حسینی بر‌افراشته شود، آیا می‌تواند وسیله تقرب الهی باشد؟ویا اینکه مرثیه‌خوانان، از غنا و شیوه‌های لهوی در مراسم عزاداری بهره جویند و به اسم سبک جدید و نوآوری، به سراغ سبک‌های نامشروع بروند، آیا می‌تواند طاعت محسوب شود؟ گفت: به گفته شیخ انصاری (ره) ادله مشروعیت استحباب مرثیه‌سرایی و گریاندن، نمی‌تواند مجوز ارتکاب غنا و لهو باشد و در برابر محرمات قرار گیرد.ادله استحباب چیزی را مستحب می‌شمرد که از راه مباح و مشروع تحقق یابد و فی‌نفسه حرام نباشد،اما هرگاه پای گناه و خلاف شرع به میان آمد،استحباب آن کار نیز نفی خواهد شد., (ره),




 

,
,
, , , , , ,
,

مسئول نمایندگی ولی فقیه ناحیه شهید مطهری ادامه داد: بر اساس مبانی فقهی،اگر صدای بلندگوی مجالس،مزاحمت برای دیگران فراهم آورد،اگر عزاداری به گونه‌ای باشد که ضرر جسمی قابل ملاحظه‌ای برای فرد داشته‌باشد و اگر گویندگان و سخنرانان و مرثیه‌سرایان،به جعل اکاذیب بپردازند و بدون نقل از منابع معتبر تاریخی و مقتل قابل قبول،به قصه‌پردازی مشغول شوند و هدف جلب مستمع و راضی نگه‌داشتن مخاطب و پر کردن مجلس و کسب در‌آمد و شهرت به هر شیوه‌،روش و سخنی متشبث شوند،در این قبیل موارد چگونه می‌توان مشروعیت این اعمال را امضاء کرد،تا چه رسد به پذیرش استحباب و مقرب بودن آن!

, مسئول نمایندگی ولی فقیه ناحیه شهید مطهری ادامه داد: بر اساس مبانی فقهی،اگر صدای بلندگوی مجالس،مزاحمت برای دیگران فراهم آورد،اگر عزاداری به گونه‌ای باشد که ضرر جسمی قابل ملاحظه‌ای برای فرد داشته‌باشد و اگر گویندگان و سخنرانان و مرثیه‌سرایان،به جعل اکاذیب بپردازند و بدون نقل از منابع معتبر تاریخی و مقتل قابل قبول،به قصه‌پردازی مشغول شوند و هدف جلب مستمع و راضی نگه‌داشتن مخاطب و پر کردن مجلس و کسب در‌آمد و شهرت به هر شیوه‌،روش و سخنی متشبث شوند،در این قبیل موارد چگونه می‌توان مشروعیت این اعمال را امضاء کرد،تا چه رسد به پذیرش استحباب و مقرب بودن آن!, مسئول نمایندگی ولی فقیه ناحیه شهید مطهری ادامه داد: بر اساس مبانی فقهی،اگر صدای بلندگوی مجالس،مزاحمت برای دیگران فراهم آورد،اگر عزاداری به گونه‌ای باشد که ضرر جسمی قابل ملاحظه‌ای برای فرد داشته‌باشد و اگر گویندگان و سخنرانان و مرثیه‌سرایان،به جعل اکاذیب بپردازند و بدون نقل از منابع معتبر تاریخی و مقتل قابل قبول،به قصه‌پردازی مشغول شوند و هدف جلب مستمع و راضی نگه‌داشتن مخاطب و پر کردن مجلس و کسب در‌آمد و شهرت به هر شیوه‌،روش و سخنی متشبث شوند،در این قبیل موارد چگونه می‌توان مشروعیت این اعمال را امضاء کرد،تا چه رسد به پذیرش استحباب و مقرب بودن آن!,

 

,

انتهای پیام/ خ

, انتهای پیام/ خ, انتهای پیام/ خ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه