اخبار داغ

تصاویری از کاهش آب سد تهم

تصاویری از کاهش آب سد تهم
سد تهم در استان زنجان در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان زنجان و در هشت کیلومتری پائین دست روستای تهم قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زنجانم، دستیابی به محل سد از طریق جاده های اصلی و راه آهن کشوری تا شهر زنجان و جاده فرعی آسفالته زنجان ـ تهم امکان پذیر می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زنجانم,

محل احداث سد در فاصله حدود ۳۰۰ متری پائین دست محل تقاطع رودخانه تهم و گله رود، که تشکیل دهنده رودخانه سارمساقلو می باشد، قرار گرفته است.

,

این رودخانه از شاخه های زنجان رود است، که زنجان رود خود نیز یکی از شاخه های رودخانه قزل اوزن می باشد.

,

دبی متوسط آن ۱۹/۱ مترمکعب در ثانیه برآورد گردیده است، که از این میزان حدود ۵۹/۳۴ میلیون مترمکعب در سال قابل تنظیم است.

,

هدف طرح تأمین آب شرب شهر زنجان می باشد. با توجه به محدودیت های بهره برداری از منابع آب زیرزمینی مقرر گردیده قسمتی از نیازهای آب شرب زنجان از طریق پتانسیل موجود رودخانه سارمساقلو تأمین گردد.

,

در سال مقصد طرح ۱۴۰۵ شهر زنجان نیاز به ۶۷ میلیون مترمکعب آب خواهد داشت، که از این میزان حدود ۶/۳۶ میلیون مترمکعب آن با بهره برداری از منابع آب زیرزمینی حدود ۴/۳۰ میلیون مترمکعب آن توسط آب تنظیم شده سد تهم تأمین خواهد شد.

,

علاوه بر آن سهم حقابه های اراضی پائین دست ۱/۴ میلیون مترمکعب در سال می باشد که با توجه به سیستم بهره برداری از سد تهم تأمین می گردد.

,

دریاچه سد تهم در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان زنجان و در ۸ کیلومتری پایین دست روستای تهم قرار دارد و دسترسی به آن از طریق جاده اصلی شهر زنجان و جاده فرعی آسفالته زنجان- تهم امکان‌پذیر است.

,

محل احداث این سد خاکی که به منظور تأمین آب شهر زنجان احداث شده است، در فاصله حدود ۳۰۰ متری پایین دست محل تقاطع رودخانه تهم و گلهرود که تشکیل‌دهنده رودخانه سارمساقلو است، می‌باشد. این منطقه یکی از تفریحگاه‌های بزرگ و معروف شهر زنجان می‌باشد و علاقه‌مندان به ماهیگیری به این منطقه مراجعه می‌نمایند. در این دریاچه ماهیانی همچون کپور، زردپر و شیربت زندگی می‌کنند.

,

اکنون این سد با کمبود آب دست و پنجه نرم می کند بطوری که در یکی از تصاویر موجود میزان کاهش آب مشخص شده است.

,
 
,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/ر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه