نکتههایکوچک اما ضروری برای رانندگی آسوده
هنگام جوش آوردن خودرو یادتان باشد خاموشکردن خودرو، سبب تشدید فشار و گرمای سیال درون رادیاتور شده، ممکن است به قطعات دیگر نیز ضرر برساند.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، روزنامه جام جم نوشت: شاید در نظر برخی افراد، راننده به کسی بگویند که پشت فرمان خودرویی بنشیند و آن را هدایت کند، اما امروزه هر چند بسیاری از امور تخصصی شده، با اینحال مثل خانمهای خانهداری که هر چه از ریزهکاریهای خانهداری مطلعتر باشند، کدبانوی بهتر و ماهرتری شناخته میشوند و امور خانه را بهتر و سریعتر انجام میدهند، در رانندگی نیز باید برخی از این فوتوفنها را در نظر داشت.
, شبکه اطلاع رسانی دانا,* هوای آینه ها را داشته باشید
,هنگام رانندگی همیشه حواستان به آینههای بغل باشد. آینه را طوری تنظیم کنید که مقداری از دستگیره در عقب در آن دیده شود. اینگونه بهترین دید را به پشت و جوانب خواهید داشت.
,به فاصلهای که با خودروی جلویی دارید نیز توجه داشته باشید. یکی از حواسپرتیهای رانندگان نزدیکشدن بیش از اندازه به خودروی جلویی است. اگر سیستم چراغ ترمز راننده جلویی خراب باشد، از لحظه ترمز تا واکنش شما، هر چه فاصله کمتر باشد، درجه خطر و مقصر بودن شما هم در تصادف بیشتر میشود. بهترین فاصله در سرعتهای کم این است که چرخ عقب خودروی جلویی را ببینید و حدود یک متر فرضی از آن فاصله داشته باشید. در سرعتهای بالا فاصله بیشتری را باید رعایت کنید.
,* وقتی ماشین جوش می آورد
,برای خیلی از رانندگان پیش آمده که حین رانندگی ناگهان چشمشان به فشار بخار خروجی از اطراف کاپوت افتاده و تازه این زمان، سرآسیمه و نگران نگاهی به آمپر آب انداختهاند و متوجه شدهاند که بله... خودرو جوش آورده! حواستان جمع باشد! نکند با عجله و شتاب خودرو را متوقف کرده، آن را خاموش کنید! یادتان باشد خاموشکردن خودرو، سبب تشدید فشار و گرمای سیال درون رادیاتور شده، ممکن است به قطعات دیگر نیز ضرر برساند. امیدواریم شما از آنها نباشید که برای پایین آوردن درجه آب خودروی جوشآورده، در رادیاتور را باز میکنند! این کار به خودتان نیز صدمه میزند. برای کاهش حرارت باید موتور را در دور پایین و آرام نگه داشت، در صورتی که خودرو از انواع قدیمیتر است که به سیستمهای کامپیوتری مجهز نیستند، مقداری آب را از جلو در فضای پرههای رادیاتور ریخته، در کاپوت را با احتیاط و آرامش باز کرد و بقیه آب را روی رادیاتور ریخت تا به آرامی از حرارت آن کاسته شود.
,* حواستان به آمپرها باشد
,یادتان باشد هنگام رانندگی، آمپر یا چراغ مربوط به فشار روغن را در نظر داشته باشید. اگر سطح فشار روغن پایین آمد، بلافاصله خودرو را به شانه خاکی جاده یا سمت راست خیابان هدایت کرده، خاموش کنید و با تعمیرکار مطمئن تماس بگیرید.
,همیشه ابتدای حرکت به لامپ اخطار ترمز دستی نگاه کنید. این لامپ نه تنها نشانه بالا بودن ترمزدستی است بلکه گاهی علامت خوبی از وضعیت کاهش سطح روغن ترمز است (بخصوص در خودروهایی مثل پراید که روشن ماندن آن حتی هنگامی که ترمز دستی به حالت خوابیده در آمده است، اخطاری مبنی بر لزوم بازدید سطح روغن ترمز است).
,اگر هنگام جوش آوردن سیال درون رادیاتور متوجه شدید فن خنک کننده کار نمیکند، احتمالا ترموستات آب آن ایراد دارد. سیمهای فن را با احتیاط و به طور مستقیم به باتری وصل کنید. در این حالت فن بدون وقفه کار خواهد کرد و علاوه بر خنککردن رادیاتور، از جوش آوردن مجدد مایع درون آن جلوگیری میکند. به جای انجام کاری که در پیش داشتهاید، تغییر مسیر داده و به تعمیرگاه بروید.
,* در رادیاتور را به اندازه محکم کنید
,بعضی خودروها بخصوص در تابستان و هوای گرم، مدام جوش میآورند. به عنوان راننده آن خودرو بهتر است صحت عملکرد فنر در رادیاتور را بررسی کنید. سفت و محکم بستن در رادیاتور هم گاهی باعث ایجاد فشار و عمل نکردن فنر میشود که حالت سوپاپ اطمینان را دارد. شل بودن آن هم جلوی خروج بخار را نمیگیرد و هر بار مجبورید به رادیاتور، آب اضافه کنید.
,برخی توصیه میکنند تابستانها باید ترموستات را از مدار سیستم خنککننده خارج کرد. هیچگاه به چنین نظرات نادرست توجه نکنید. درست است که ترموستات تا زمان رسیدن دما به شرایط استاندارد و مد نظر سازنده خودرو جلوی حرکت سیال را میگیرد، اما این دما برای کار بهتر خودرو لازم است. پس از گرم شدن سریعتر موتور، ترموستات سالم، چه در تابستان، چه زمستان، به طور خودکار راه را برای خنک کاری باز خواهد کرد.
,برخی برای جا دادن وسایل در صندوق عقب خودرو، حجم را در نظر میگیرند. این باور و عملی اشتباه است. وزن وسایل را باید در نظر گرفت تا علاوه بر جلوگیری از افزایش سوخت، از استهلاک و وارد آمدن فشار به موتور و کمک فنرها نیز جلوگیری شده باشد.
,انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه