اخبار داغ

حجت‌الاسلام غرویان:

اعتکاف؛ کامل‌ترین وجه سیر و سلوک معنوی/از بیان مباحث تفرقه‌انگیز دوری شود

اعتکاف؛ کامل‌ترین وجه سیر و سلوک معنوی/از بیان مباحث تفرقه‌انگیز دوری شود
حجت الاسلام غرویان با بیان اینکه اعتکاف کامل ترین وجه سیر و سلوک معنوی در اسلام است، گفت: اعتکاف بر نگرش دوباره به باطن، توجه مطلق به خداوند متعال و تاکید بر تقویت فکر و اراده، توجه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به اهمیت اعتکاف و اعمال آن در دین مبین اسلام گفت: در تمام کتاب‌های عرفانی که به سیر و سلوک توجه شده است، همواره اعمالی ذکر می‌شود که شخص با انجام آن به مراحل عرفانی نایل می‌‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

اعمال اعتکاف، سیقلی بر جسم و روح معتکف

این استاد حوزه و دانشگاه، گفت: عبادات و نیایش های توصیه شده به منزله تمرینی برای جسم و روح فرد است تا آمادگی رسیدن به قرب الی الهی را درک کند از این رو می توان گفت که اعمال اعتکاف ماننده روزه گرفتن، توسل کردن، ادعیه، مناجات و نمازهای سفارش شده، تمرینی است برای سیقل پیدا کردن جسم و روح معتکف برای رسیدن به خداوند.

 

حجت الاسلام غرویان در ادامه، اعتکاف را از جمله اعمال ممتازی دانست که فرد به تقویت اراده در فضای مسجد پرداخته و با هوای نفس مبارزه می کند و افزود: اعتکاف، همانند یک زمین ورزشی عرفانی است که جوانان در مساجد با دور بودن از محیط خانواده، بازار، دوستان و ..تصمیم می گیرند بیشتر به یاد خدا باشند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد:  یاد خدا موجب جهت گرفتن نفس معتکف به سمت خداوند می شود چرا که در این سه روز معتکفین روزه دار در جمعی معنوی با رعایت آداب و اصول خاص اعمال سفارش شده را با جان و دل انجام می دهند.

 

وی ادامه داد: اینگونه معتکف شدن و انجام دادن دستورات دینی، تمرینی است که موجب می شود افراد علاوه بر اینکه از گناهان دوری کنند، به خود و اعمال گذشته شان، بیاندیشند که برای تذهیب نفس و توبه نه تنها مفید بلکه ضروری است.

 

اعتکاف لذتی باطنی که فقط معتکف درک می‌کند

حجت الاسلام غرویان افزود: اعتکاف لذتی باطنی است که تا خود افراد واردش نشوند آن را درک نکرده و معرفت واقعی حاصل از  آن را نمی یابند .

 

این کارشناس مسائل مذهبی، اعتکاف در اسلام را نوعی از سیر و سلوک دانست که در کامل ترین وجه خود بیان شده است چرا که اعتکاف بر نگرش دوباره به باطن، توجه مطلق به خداوند متعال  و تاکید بر تقویت  فکر و اراده ، توجه دارد.

 

گوشه نشینی در جامعه معتکفین، ویژگی منحصر به فرد اعتکاف اسلامی

وی در ادامه، اعتکاف را با گوشه نشینی و عزلت در ادیان دیگر متفاوت دانست و  اظهار کرد: در اعتکاف افراد در کنار یکدیگر و به صورت جمعی در مساجد جامع شهر حضور می‌یابند و با گوشه نشینی و دوری گزیدن مطلق از جامعه متفاوت است، چرا که در اعتکاف اسلامی، نوعی ارتباط با جامعه معتکفین وجود دارد و افراد بعد از گذشت سه روز به متن و بطن جامعه باز می گردند.

 

این فعال سیاسی از جمله تهدید ها در اعتکاف را حرف های تفرقه انگیز از سوی برخی از معتکفین نمایان دانست و افزود: این سه روز فرصتی الهی است و بیان مسایل تفرقه انگیز در برخی صحبت ها عمل شایسته ای نیست .

 

غرویان تأکید کرد: همه مسئولین مساجد جامع، معتکفین، سخنرانان و ...باید از بازگو کردن و مسایل و انجام اعمال تفرقه انگیز دوری کنند و در ایجاد وحدت در تفکر جمعی جوانان بکوشند. 

 

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: اعتکاف فرصت بسیار مغتنمی است که باید فراهم کردن شرایط عبادت، توبه، نماز، خواندن قران، روزه و ... به تهذیب نفس معتکفین به ویژه جوانان کمک کرد و لذت باطنی را به افراد چشاند.

 

انتهای پیام/خ

,

 

اعمال اعتکاف، سیقلی بر جسم و روح معتکف

این استاد حوزه و دانشگاه، گفت: عبادات و نیایش های توصیه شده به منزله تمرینی برای جسم و روح فرد است تا آمادگی رسیدن به قرب الی الهی را درک کند از این رو می توان گفت که اعمال اعتکاف ماننده روزه گرفتن، توسل کردن، ادعیه، مناجات و نمازهای سفارش شده، تمرینی است برای سیقل پیدا کردن جسم و روح معتکف برای رسیدن به خداوند.

 

حجت الاسلام غرویان در ادامه، اعتکاف را از جمله اعمال ممتازی دانست که فرد به تقویت اراده در فضای مسجد پرداخته و با هوای نفس مبارزه می کند و افزود: اعتکاف، همانند یک زمین ورزشی عرفانی است که جوانان در مساجد با دور بودن از محیط خانواده، بازار، دوستان و ..تصمیم می گیرند بیشتر به یاد خدا باشند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد:  یاد خدا موجب جهت گرفتن نفس معتکف به سمت خداوند می شود چرا که در این سه روز معتکفین روزه دار در جمعی معنوی با رعایت آداب و اصول خاص اعمال سفارش شده را با جان و دل انجام می دهند.

 

وی ادامه داد: اینگونه معتکف شدن و انجام دادن دستورات دینی، تمرینی است که موجب می شود افراد علاوه بر اینکه از گناهان دوری کنند، به خود و اعمال گذشته شان، بیاندیشند که برای تذهیب نفس و توبه نه تنها مفید بلکه ضروری است.

 

اعتکاف لذتی باطنی که فقط معتکف درک می‌کند

حجت الاسلام غرویان افزود: اعتکاف لذتی باطنی است که تا خود افراد واردش نشوند آن را درک نکرده و معرفت واقعی حاصل از  آن را نمی یابند .

 

این کارشناس مسائل مذهبی، اعتکاف در اسلام را نوعی از سیر و سلوک دانست که در کامل ترین وجه خود بیان شده است چرا که اعتکاف بر نگرش دوباره به باطن، توجه مطلق به خداوند متعال  و تاکید بر تقویت  فکر و اراده ، توجه دارد.

 

گوشه نشینی در جامعه معتکفین، ویژگی منحصر به فرد اعتکاف اسلامی

وی در ادامه، اعتکاف را با گوشه نشینی و عزلت در ادیان دیگر متفاوت دانست و  اظهار کرد: در اعتکاف افراد در کنار یکدیگر و به صورت جمعی در مساجد جامع شهر حضور می‌یابند و با گوشه نشینی و دوری گزیدن مطلق از جامعه متفاوت است، چرا که در اعتکاف اسلامی، نوعی ارتباط با جامعه معتکفین وجود دارد و افراد بعد از گذشت سه روز به متن و بطن جامعه باز می گردند.

 

این فعال سیاسی از جمله تهدید ها در اعتکاف را حرف های تفرقه انگیز از سوی برخی از معتکفین نمایان دانست و افزود: این سه روز فرصتی الهی است و بیان مسایل تفرقه انگیز در برخی صحبت ها عمل شایسته ای نیست .

 

غرویان تأکید کرد: همه مسئولین مساجد جامع، معتکفین، سخنرانان و ...باید از بازگو کردن و مسایل و انجام اعمال تفرقه انگیز دوری کنند و در ایجاد وحدت در تفکر جمعی جوانان بکوشند. 

 

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: اعتکاف فرصت بسیار مغتنمی است که باید فراهم کردن شرایط عبادت، توبه، نماز، خواندن قران، روزه و ... به تهذیب نفس معتکفین به ویژه جوانان کمک کرد و لذت باطنی را به افراد چشاند.

 

انتهای پیام/خ

,

 

اعمال اعتکاف، سیقلی بر جسم و روح معتکف

این استاد حوزه و دانشگاه، گفت: عبادات و نیایش های توصیه شده به منزله تمرینی برای جسم و روح فرد است تا آمادگی رسیدن به قرب الی الهی را درک کند از این رو می توان گفت که اعمال اعتکاف ماننده روزه گرفتن، توسل کردن، ادعیه، مناجات و نمازهای سفارش شده، تمرینی است برای سیقل پیدا کردن جسم و روح معتکف برای رسیدن به خداوند.

 

حجت الاسلام غرویان در ادامه، اعتکاف را از جمله اعمال ممتازی دانست که فرد به تقویت اراده در فضای مسجد پرداخته و با هوای نفس مبارزه می کند و افزود: اعتکاف، همانند یک زمین ورزشی عرفانی است که جوانان در مساجد با دور بودن از محیط خانواده، بازار، دوستان و ..تصمیم می گیرند بیشتر به یاد خدا باشند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد:  یاد خدا موجب جهت گرفتن نفس معتکف به سمت خداوند می شود چرا که در این سه روز معتکفین روزه دار در جمعی معنوی با رعایت آداب و اصول خاص اعمال سفارش شده را با جان و دل انجام می دهند.

 

وی ادامه داد: اینگونه معتکف شدن و انجام دادن دستورات دینی، تمرینی است که موجب می شود افراد علاوه بر اینکه از گناهان دوری کنند، به خود و اعمال گذشته شان، بیاندیشند که برای تذهیب نفس و توبه نه تنها مفید بلکه ضروری است.

 

اعتکاف لذتی باطنی که فقط معتکف درک می‌کند

حجت الاسلام غرویان افزود: اعتکاف لذتی باطنی است که تا خود افراد واردش نشوند آن را درک نکرده و معرفت واقعی حاصل از  آن را نمی یابند .

 

این کارشناس مسائل مذهبی، اعتکاف در اسلام را نوعی از سیر و سلوک دانست که در کامل ترین وجه خود بیان شده است چرا که اعتکاف بر نگرش دوباره به باطن، توجه مطلق به خداوند متعال  و تاکید بر تقویت  فکر و اراده ، توجه دارد.

 

گوشه نشینی در جامعه معتکفین، ویژگی منحصر به فرد اعتکاف اسلامی

وی در ادامه، اعتکاف را با گوشه نشینی و عزلت در ادیان دیگر متفاوت دانست و  اظهار کرد: در اعتکاف افراد در کنار یکدیگر و به صورت جمعی در مساجد جامع شهر حضور می‌یابند و با گوشه نشینی و دوری گزیدن مطلق از جامعه متفاوت است، چرا که در اعتکاف اسلامی، نوعی ارتباط با جامعه معتکفین وجود دارد و افراد بعد از گذشت سه روز به متن و بطن جامعه باز می گردند.

 

این فعال سیاسی از جمله تهدید ها در اعتکاف را حرف های تفرقه انگیز از سوی برخی از معتکفین نمایان دانست و افزود: این سه روز فرصتی الهی است و بیان مسایل تفرقه انگیز در برخی صحبت ها عمل شایسته ای نیست .

 

غرویان تأکید کرد: همه مسئولین مساجد جامع، معتکفین، سخنرانان و ...باید از بازگو کردن و مسایل و انجام اعمال تفرقه انگیز دوری کنند و در ایجاد وحدت در تفکر جمعی جوانان بکوشند. 

 

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: اعتکاف فرصت بسیار مغتنمی است که باید فراهم کردن شرایط عبادت، توبه، نماز، خواندن قران، روزه و ... به تهذیب نفس معتکفین به ویژه جوانان کمک کرد و لذت باطنی را به افراد چشاند.

 

انتهای پیام/خ

,

 

اعمال اعتکاف، سیقلی بر جسم و روح معتکف

این استاد حوزه و دانشگاه، گفت: عبادات و نیایش های توصیه شده به منزله تمرینی برای جسم و روح فرد است تا آمادگی رسیدن به قرب الی الهی را درک کند از این رو می توان گفت که اعمال اعتکاف ماننده روزه گرفتن، توسل کردن، ادعیه، مناجات و نمازهای سفارش شده، تمرینی است برای سیقل پیدا کردن جسم و روح معتکف برای رسیدن به خداوند.

 

حجت الاسلام غرویان در ادامه، اعتکاف را از جمله اعمال ممتازی دانست که فرد به تقویت اراده در فضای مسجد پرداخته و با هوای نفس مبارزه می کند و افزود: اعتکاف، همانند یک زمین ورزشی عرفانی است که جوانان در مساجد با دور بودن از محیط خانواده، بازار، دوستان و ..تصمیم می گیرند بیشتر به یاد خدا باشند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد:  یاد خدا موجب جهت گرفتن نفس معتکف به سمت خداوند می شود چرا که در این سه روز معتکفین روزه دار در جمعی معنوی با رعایت آداب و اصول خاص اعمال سفارش شده را با جان و دل انجام می دهند.

 

وی ادامه داد: اینگونه معتکف شدن و انجام دادن دستورات دینی، تمرینی است که موجب می شود افراد علاوه بر اینکه از گناهان دوری کنند، به خود و اعمال گذشته شان، بیاندیشند که برای تذهیب نفس و توبه نه تنها مفید بلکه ضروری است.

 

اعتکاف لذتی باطنی که فقط معتکف درک می‌کند

حجت الاسلام غرویان افزود: اعتکاف لذتی باطنی است که تا خود افراد واردش نشوند آن را درک نکرده و معرفت واقعی حاصل از  آن را نمی یابند .

 

این کارشناس مسائل مذهبی، اعتکاف در اسلام را نوعی از سیر و سلوک دانست که در کامل ترین وجه خود بیان شده است چرا که اعتکاف بر نگرش دوباره به باطن، توجه مطلق به خداوند متعال  و تاکید بر تقویت  فکر و اراده ، توجه دارد.

 

گوشه نشینی در جامعه معتکفین، ویژگی منحصر به فرد اعتکاف اسلامی

وی در ادامه، اعتکاف را با گوشه نشینی و عزلت در ادیان دیگر متفاوت دانست و  اظهار کرد: در اعتکاف افراد در کنار یکدیگر و به صورت جمعی در مساجد جامع شهر حضور می‌یابند و با گوشه نشینی و دوری گزیدن مطلق از جامعه متفاوت است، چرا که در اعتکاف اسلامی، نوعی ارتباط با جامعه معتکفین وجود دارد و افراد بعد از گذشت سه روز به متن و بطن جامعه باز می گردند.

 

این فعال سیاسی از جمله تهدید ها در اعتکاف را حرف های تفرقه انگیز از سوی برخی از معتکفین نمایان دانست و افزود: این سه روز فرصتی الهی است و بیان مسایل تفرقه انگیز در برخی صحبت ها عمل شایسته ای نیست .

 

غرویان تأکید کرد: همه مسئولین مساجد جامع، معتکفین، سخنرانان و ...باید از بازگو کردن و مسایل و انجام اعمال تفرقه انگیز دوری کنند و در ایجاد وحدت در تفکر جمعی جوانان بکوشند. 

 

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: اعتکاف فرصت بسیار مغتنمی است که باید فراهم کردن شرایط عبادت، توبه، نماز، خواندن قران، روزه و ... به تهذیب نفس معتکفین به ویژه جوانان کمک کرد و لذت باطنی را به افراد چشاند.

 

انتهای پیام/خ

,

 

,

اعمال اعتکاف، سیقلی بر جسم و روح معتکف

, اعمال اعتکاف، سیقلی بر جسم و روح معتکف,

این استاد حوزه و دانشگاه، گفت: عبادات و نیایش های توصیه شده به منزله تمرینی برای جسم و روح فرد است تا آمادگی رسیدن به قرب الی الهی را درک کند از این رو می توان گفت که اعمال اعتکاف ماننده روزه گرفتن، توسل کردن، ادعیه، مناجات و نمازهای سفارش شده، تمرینی است برای سیقل پیدا کردن جسم و روح معتکف برای رسیدن به خداوند.

,

 

,

حجت الاسلام غرویان در ادامه، اعتکاف را از جمله اعمال ممتازی دانست که فرد به تقویت اراده در فضای مسجد پرداخته و با هوای نفس مبارزه می کند و افزود: اعتکاف، همانند یک زمین ورزشی عرفانی است که جوانان در مساجد با دور بودن از محیط خانواده، بازار، دوستان و ..تصمیم می گیرند بیشتر به یاد خدا باشند.

,

 

,

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد:  یاد خدا موجب جهت گرفتن نفس معتکف به سمت خداوند می شود چرا که در این سه روز معتکفین روزه دار در جمعی معنوی با رعایت آداب و اصول خاص اعمال سفارش شده را با جان و دل انجام می دهند.

,

 

,

وی ادامه داد: اینگونه معتکف شدن و انجام دادن دستورات دینی، تمرینی است که موجب می شود افراد علاوه بر اینکه از گناهان دوری کنند، به خود و اعمال گذشته شان، بیاندیشند که برای تذهیب نفس و توبه نه تنها مفید بلکه ضروری است.

,

 

,

اعتکاف لذتی باطنی که فقط معتکف درک می‌کند

, اعتکاف لذتی باطنی که فقط معتکف درک می‌کند,

حجت الاسلام غرویان افزود: اعتکاف لذتی باطنی است که تا خود افراد واردش نشوند آن را درک نکرده و معرفت واقعی حاصل از  آن را نمی یابند .

,

 

,

این کارشناس مسائل مذهبی، اعتکاف در اسلام را نوعی از سیر و سلوک دانست که در کامل ترین وجه خود بیان شده است چرا که اعتکاف بر نگرش دوباره به باطن، توجه مطلق به خداوند متعال  و تاکید بر تقویت  فکر و اراده ، توجه دارد.

,

 

,

گوشه نشینی در جامعه معتکفین، ویژگی منحصر به فرد اعتکاف اسلامی

, گوشه نشینی در جامعه معتکفین، ویژگی منحصر به فرد اعتکاف اسلامی ,

وی در ادامه، اعتکاف را با گوشه نشینی و عزلت در ادیان دیگر متفاوت دانست و  اظهار کرد: در اعتکاف افراد در کنار یکدیگر و به صورت جمعی در مساجد جامع شهر حضور می‌یابند و با گوشه نشینی و دوری گزیدن مطلق از جامعه متفاوت است، چرا که در اعتکاف اسلامی، نوعی ارتباط با جامعه معتکفین وجود دارد و افراد بعد از گذشت سه روز به متن و بطن جامعه باز می گردند.

,

 

,

این فعال سیاسی از جمله تهدید ها در اعتکاف را حرف های تفرقه انگیز از سوی برخی از معتکفین نمایان دانست و افزود: این سه روز فرصتی الهی است و بیان مسایل تفرقه انگیز در برخی صحبت ها عمل شایسته ای نیست .

,

 

,

غرویان تأکید کرد: همه مسئولین مساجد جامع، معتکفین، سخنرانان و ...باید از بازگو کردن و مسایل و انجام اعمال تفرقه انگیز دوری کنند و در ایجاد وحدت در تفکر جمعی جوانان بکوشند. 

,

 

,

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: اعتکاف فرصت بسیار مغتنمی است که باید فراهم کردن شرایط عبادت، توبه، نماز، خواندن قران، روزه و ... به تهذیب نفس معتکفین به ویژه جوانان کمک کرد و لذت باطنی را به افراد چشاند.

,

 

,

انتهای پیام/خ

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه