اخبار داغ

یک روانپزشک مطرح کرد:

هشدار به مصرف دوز بالای داروی خواب‌آور در مهدکودک‌ها

هشدار به مصرف دوز بالای داروی خواب‌آور در مهدکودک‌ها
یک روانپزشک با اشاره به ایجاد اختلال در خواب کودک به دلیل مصرف داروی خواب‌آور در مهد کودک گفت: مصرف داروی خواب‌آور در مقادیر زیاد ممکن است باعث وقفه‌های تنفسی و حتی مرگ کودکان شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، دکتر ساحل همتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری سینا، درباره برخی مهدهای‌کودک که از خواب‌آور برای بچه‌ها استفاده می‌کنند، اظهار داشت: متأسفانه زمانی که نظارت مناسبی بر روی عملکرد مهدکودک وجود نداشته باشد افراد سودجو به خود اجازه انجام هر کاری را می‌دهند.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرگزاری سینا,
,

این روانپزشک در ادامه گفت: مهدکودک به دلیل این‌که با بچه‌ها در ارتباط است نیاز است که نظارت دقیقی بر روی آن باشد و از کادری مجرب و متخصص استفاده کند.
 

,
,

همتی با بیان این‌که به خصوص مهدهایی که شیرخوار زیر یکسال نگه‌داری می‌کنند از حساسیت بیشتری برخوردار هستند، افزود: به این دلیل که شیرخواران معمولاً به مراقبت‌های ویژه‌ای از نظر غذا خوردن، تعویض پوشک و داشتن خوابی منظم نیاز دارند.
 

,
,

وی با اشاره به اثرات مخرب استفاده از داروهای خواب‌آور برای کودک تصریح کرد: این دارو‌ها در سیستم عصبی کودک اختلال ایجاد می‌کند و همین امر باعث خواب‌آلودگی کودک می‌شود.

 

,
,
,

علایم مصرف داروی خواب آور

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: از دیگر اثرات این دارو‌ها می‌توان به اختلال در شیرخوردن و نامنظم شدن سیستم خواب کودک اشاره کرد.
 

, علایم مصرف داروی خواب آور, علایم مصرف داروی خواب آور,
,
,
,

همتی گفت: کودک حالت بی‌حالی پیدا می‌کند و نمی‌تواند فعالیت‌های معمول را که لازمه یک کودک سالم است داشته باشد چون بچه‌ها در حقیقت با کاوش محیط و با بازی رشد پیدا می‌کنند.
 

,
,

این روانپزشک به حالات کودک معمولی اشاره کرد و گفت: بچه باید در زمان بیداری بتواند بخزد، چهار دست‌وپا راه برود و محیط را کاوش کند و ببیند و با آشنایی و شناخت محیط رشد پیدا کند.
 

,
,

همتی گفت: اما متأسفانه با استفاده از داروی خواب‌آور بچه مدت زمان زیادی را خواب‌آلوده و در خواب است و زمانی هم که بیدار می‌شود حالت بی‌حالی و خستگی دارد و توانایی بازی کردن ندارد.
 

,
,

وی در پاسخ به این‌که این دارو‌ها در دراز مدت چه اثراتی بر روی بچه‌ها می‌گذارند، گفت: با توجه به این‌که بچه‌ها با بازی تجربه به دست می‌آورند و رشد می‌کنند در زمانی که این امکان را از آن‌ها می‌گیریم مانعی برای رشد آن‌ها فراهم کرده‌ایم در نتیجه رشد مناسبی نخواهند داشت.
 

,
,

این روانپزشک در ادامه گفت: بر اثر خوردن این دارو‌ها بچه خواب‌آلود و خسته است در نتیجه قدرت مکیدنش ضعیف می‌شود و میل به غذا خوردنش هم کاهش پیدا می‌کند و حالت گیجی دارد.

 

,
,
,

امکان وابستگی به مواد برای بچه‌ها وجود دارد

همتی افزود: بچه‌ای که قسمت بیشتر روز در خواب است و تجربه بازی و کنجکاوی نداشته باشد بنابراین رشد مغزی نخواهد داشت هم‌چنین امکان وابستگی به مواد برای این بچه‌ها وجود دارد.
 

, امکان وابستگی به مواد برای بچه‌ها وجود دارد, امکان وابستگی به مواد برای بچه‌ها وجود دارد,
,
,
,

وی در پاسخ به این‌که خانواده‌ها با دیدن چه علامت‌هایی در کودک باید متوجه مصرف خواب‌آور شوند، بیان کرد: در چنین بچه‌ای علایم ترک را می‌بینیم یعنی زمانی که موادخواب آور مصرف می‌کنند خسته و خوا‌ب‌آلود است و زمانی که اثر ماده در طولانی مدت از بین می‌رود بچه گریه می‌کند و حالت بی‌قراری و ناراحتی و جیغ زدن دارد و در حقیقت تمام علایم ترک مواد را نشان می‌دهد.

 

,
,
,

مرگ کودک با دوز بالای داروی خواب‌آور

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: برخی مهدکودک‌ها معمولاً داروهای خواب‌آور را در شیر یا آبمیوه حل می‌کنند و به کودک می‌دهند، استفاده از این دارو‌ها در دوزهای بالا برای بچه ایجاد مسمومیت می‌کند و بچه خوابی طولانی حتی تا ۲۴ ساعت می‌کند و حالت خواب‌آلودگی دایم دارد و مصرف در مقادیر زیاد ممکن است باعث وقفه‌های تنفسی و حتی مرگ شود.
 

, مرگ کودک با دوز بالای داروی خواب‌آور, مرگ کودک با دوز بالای داروی خواب‌آور,
,
,
,

همتی با تاکید به این‌که باید دستگاه‌های مسئول نظارت مناسب بر سیستم مهدهای کودک داشته باشند، افزود: از تأسیس تا کادرهای اجرایی که در مهد‌ها هستند باید متخصص و مجرب بوده و در همه مراحل زیر نظر سازمان مربوطه فعالیت داشته باشند و بازرسی‌های دقیق از مهد‌ها انجام شود.
 

,
,

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: در انتخاب مهد کودک بسیار دقیق و حساس رفتار کنند و چنانچه والدین احساس می‌کنند در مهدکودکی امکانات مناسبی وجود ندارد حتما به مسئولان گزارش بدهند، خانواده‌ها بهترین نقش نظارتی غیرمستقیم را می‌توانند اجرا کنند.
 

,
,

انتهای پیام/خ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه