اخبار داغ

از بین بردن خودروهای فرسوده در چین

اثرات روزه داری بر دستگاه گوارش

اثرات روزه داری بر دستگاه گوارش
از آنجا که در ماه رمضان ، اغلب الگوی دریافت غذا (زمان صرف وعده های غذایی و ترکیب آن) تغییر می کند ، این امر ممکن است علایم و عوارض برخی بیماری های دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد . بنابر این آگاهی از اثرات روزه داری ماه رمضان بر هر یک از این بیماری ها ، می تواند در کنترل بهتر آنها در ماه رمضان کمک کننده باشد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از قابوس نامه قابوس نامه، علایم گوارشی شایع در ماه رمضان عبارتند از : نفخ شکم و سنگینی ، تلخی دهان ، خشکی دهان ، سوزش زیر جناق و سر دل ، تهوع ، گرسنگی زودرس و کاهش اشتها می باشند .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قابوس نامه،, قابوس نامه،,

یبوست
گرسنگی منجر به یبوست می شود . اغلب به دلیل تغییر الگوی وعده های غذایی و خواب در ماه رمضان ، بی نظمی و کاهش حرکات روده دیده می شود . دریافت منابع فیبر رژیمی مانند میوه و سالاد در وعده های سحری ، افطار و پس از افطار به حفظ حرکات روده در ماه رمضان کمک می کند .

, یبوست , یبوست,
,

ترشحات معدی و سوء هاضمه
روزه داری سبب افزایش ترشحات معده در افراد سالم می شود . افزایش ترشح اسید ممکن است در افزایش علایم سوء هاضمه دخالت داشته باشد . سوء هاضمه به ویژه در بیماران با سابقه بیماری های گوارشی در طول ماه رمضان افزایش می یابد . با یک برنامه غذایی و برنامه دارویی مناسب از افزایش اسیدیته معده و تشدید زخم های گوارشی در ماه رمضان می توان کاست.

, ترشحات معدی و سوء هاضمه , ترشحات معدی و سوء هاضمه,
,

ریفلاکس (برگشت اسیدها به مری )
مصرف حجم غذای زیاد به خصوص در وعده افطار می تواند خطر ریفلاکس را در افراد مستعد افزایش دهد . بنابر این ، این افراد باید از مصرف وعده غذایی حجیم ، غذاهای پر چرب و سرخ شده اجتناب کنند .

, ریفلاکس (برگشت اسیدها به مری ), ریفلاکس (برگشت اسیدها به مری ),
,

زخم معده و اثنی عشر و خونریزی گوارشی
روزه داری خطر بروز زخم های گوارشی را در افراد سالم افزایش نمی دهد . در طول ماه رمضان میزان بروز خونریزی دستگاه گوارش در بیماران با سابقه قبلی خونریزی گوارشی و سوء هاضمه ، افزایش می یابد .

, زخم معده و اثنی عشر و خونریزی گوارشی , زخم معده و اثنی عشر و خونریزی گوارشی,
,

شایع ترین علت خونریزی دستگاه گوارش فوقانی در طول ماه رمضان ، زخم های گوارشی است و مهمترین عوامل خطرساز آن در طول ماه رمضان ، سابقه قبلی خونریزی یا زخم های گوارشی ، سابقه سوء هاضمه ، فشار روانی ، استعمال سیگار و مصرف داروهای مسکن است .

,

به همین جهت توصیه می شود ، به تمام بیماران با سابقه قبلی سوء هاضمه و زخم های گوارشی راهنمایی های لازم جهت روزه داری ارایه شود ، و زخم گوارشی آنها قبل از ماه رمضان با آندوسکوپی فوقانی بررسی و در صورتی که زخم فعال نباشد ، می توان با تجویز دارو به آنها اجازه روزه داری داد و در صورتی که در طول زمان روزه داری خونریزی رخ دهد ، ضروری است روزه داری سریعا قطع شود .

,

سندرم روده تحریک پذیر
انتخاب برنامه غذایی مناسب در کنترل علایم این بیماران نقش مهمی دارد . روزه داری می تواند برای افراد مبتلا به کولیت اسپاستیک و یا سایر بیماری های حرکتی روده مفید باشد.

, سندرم روده تحریک پذیر , سندرم روده تحریک پذیر,
,

آپاندیسیت
استراحت روده ، خطر آپاندیسیت را کاهش می دهد. آپاندیسیت حاد در ماه رمضان کاهش می یابد که این کاهش خطر بیشتر مربوط به روزه داری و تغییرات رژیمی بوده است .

, آپاندیسیت , آپاندیسیت,
,

بیماری های کیسه صفرا
در گرسنگی تخلیه کیسه صفرا کمتر از معمول صورت می گیرد . کم آبی در فصل تابستان می تواند به عنوان یکی از عوامل خطر بروز عفونت کیسه صفرا باشد . بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا در صورت علاقه مندی به روزه داری ، پس از مشاوره با پزشک متخصص خود باید توصیه های مربوطه مانند پرهیز از خوردن غذاهای حجیم و پر چرب و دریافت مایعات به مقدار زیاد را رعایت کنند تا دچار عوارض ناشی از سنگ کیسه صفرا نشوند .

, بیماری های کیسه صفرا , بیماری های کیسه صفرا,
,

نتیجه
روزه داری خطر ریفلاکس معدی مروی ، زخم های گوارشی ، سندرم روده تحریک پذیر ، بیماری های التهابی روده ، آپاندیسیت و بیماری های کیسه صفرا را در افراد سالم افزایش نمی دهد . با این حال هر توصیه ای در ارتباط با روزه داری افراد مبتلا به بیماری های گوارشی باید با احتیاط انجام شود .

, نتیجه , نتیجه,
,

افراد مبتلا به زخم های فعال گوارشی اغلب از روزه داری منع می شوند ، در حالی که زخم گوارشی ترمیم شده فرد می تواند با کنترل دارویی و رعایت تغییرات شیوه زندگی توصیه شده روزه بگیرد .

,

همچنین به دلیل حذف و یا کاهش دریافت مواد محرک مانند کافیین و سیگار در طول روزه داری ماه رمضان ، علایم بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر و بیماری های التهابی روده کاهش می یابد .

,

بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا هم با رعایت برخی توصیه های مرتبط با برنامه غذایی می توانند روزه بگیرند . همچنین ، با رعایت روش صحیح تغذیه می توان از بسیاری مشکلات گوارشی مانند یبوست ، نفخ ، سنگینی و حتی علایم بیماری های التهابی روده پیشگیری کرد.

,

برگرفته از کتاب بررسی شواهد علمی در مباحث روزه داری و سلامت

, برگرفته از کتاب بررسی شواهد علمی در مباحث روزه داری و سلامت,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه