اخبار داغ

سود و زیان اعمال متوجه کیست؟

سود و زیان اعمال متوجه کیست؟
نخستین وظیفه انسان اندیشیدن در آیات خدا و تفکر در باره آنها و سپس عمل به آنهاست .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل ازافکارنیوز-اگر باور کنیم سفارشات و احکام قرآن قاعده تغییر ناپذیر و همیشگى عالم هستى است و هرگز ممکن نیست خلاف آن حتى براى یک لحظه درست باشد به یقین از اجراى آنها سرپیچى نخواهیم کرد. پس نخستین وظیفه انسان اندیشیدن در آیات خدا و تفکر در باره آنها و سپس عمل به آنهاست زیرا بعد از اندیشیدن، آدمى به این نتیجه خواهد رسید که عمل خود را با علم خویش هماهنگ سازد و در چنین صورتى است که از نیت پاک و خالص او جز عمل شایسته سر نخواهد زد. 

اکنون به آیات زیر بیندیشید و نتیجه گیرى خود را بیازمایید.

1- مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَیْها وَ ما رَبُّکَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ (فصلت- ۴۶) هر که کار نیک کند به سود خود اوست و هر که کار بد کند به زیان خودش مى‏ باشد و پروردگار تو به بندگانش ستم نمى ‏کند.

۲- إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها (اسراء- ۷) اگر نیکى کنید به خود نیکى کرده ‏اید و اگر بدى کنید به زیان خود مرتکب شده ‏اید.

۳- فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِیَ فَعَلَیْها (انعام- ۱۰۴)
هر که چشم گشاید و بینا شود به سود خود اوست و هر که چشم فرو بندد و کور شود به زیان او مى ‏باشد.

راستى آیا کسى هست که آیات بالا را منکر شود؟ و آیا کسى هست که کور دلى را بهتر از بینایى بداند؟
درست است که زیان دیده از عمل بد دیگران به رنج مى‏ افتد و آسیب مى‏ بیند ولى آیا ستمدیده و مظلوم همواره بى ‏یاور است؟

براى اینکه پاسخ درست پرسش‏هاى بالا را دریابید، به اطراف خود که ظالم و مظلومى را در بر دارد بنگرید و یا به تاریخ که سرنوشت نیکوکاران و بدکاران را بر صفحه اوراقش ثبت کرده مراجعه کنید تا به این نتیجه برسید که، هر که کار نیک کند به سود خود اوست و هر که کار بد کند به زیان خودش مى ‏باشد.

پس براى بردن سود بیشتر و پرهیز از ضرر و زیان باید کار نیک کرد و وقتى نیکوکارى عادت مردم شد جامعه‏ اى به وجود خواهد آمد که همه افرادش در مصیبت و شادى هم شریک و با همه کثرت و تعداد فراوانشان یک تن و یا «ید واحده» خواهند بود. که المسلمون ید واحدة.

اگر کسانى نفع خود را در زیان دیگران بدانند و با حیله و نیرنگ یا با اعمال زور مقصد و مقصود خود را بر همنوعان خویش تحمیل کنند از کیفرى که در طبیعت براى آنان مقرر شده نجات نخواهند یافت و همچنین آنان که سود خویش را در نفع دیگران مى‏ دانند و با کارهاى نیک پیکر جامعه را زینت و زیور مى‏ بخشند از پاداش الهى بى ‏نصیب نخواهند ماند.

منبع:محاسبه نفس یا روش پیشگیرى از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس)، ص۹۱و۹۲.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی دانا, افکارنیوز-اگر باور کنیم سفارشات و احکام قرآن قاعده تغییر ناپذیر و همیشگى عالم هستى است و هرگز ممکن نیست خلاف آن حتى براى یک لحظه درست باشد به یقین از اجراى آنها سرپیچى نخواهیم کرد. پس نخستین وظیفه انسان اندیشیدن در آیات خدا و تفکر در باره آنها و سپس عمل به آنهاست زیرا بعد از اندیشیدن، آدمى به این نتیجه خواهد رسید که عمل خود را با علم خویش هماهنگ سازد و در چنین صورتى است که از نیت پاک و خالص او جز عمل شایسته سر نخواهد زد. 

اکنون به آیات زیر بیندیشید و نتیجه گیرى خود را بیازمایید.

1- مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَیْها وَ ما رَبُّکَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ (فصلت- ۴۶) هر که کار نیک کند به سود خود اوست و هر که کار بد کند به زیان خودش مى‏ باشد و پروردگار تو به بندگانش ستم نمى ‏کند.

۲- إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها (اسراء- ۷) اگر نیکى کنید به خود نیکى کرده ‏اید و اگر بدى کنید به زیان خود مرتکب شده ‏اید.

۳- فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِیَ فَعَلَیْها (انعام- ۱۰۴)
هر که چشم گشاید و بینا شود به سود خود اوست و هر که چشم فرو بندد و کور شود به زیان او مى ‏باشد.

راستى آیا کسى هست که آیات بالا را منکر شود؟ و آیا کسى هست که کور دلى را بهتر از بینایى بداند؟
درست است که زیان دیده از عمل بد دیگران به رنج مى‏ افتد و آسیب مى‏ بیند ولى آیا ستمدیده و مظلوم همواره بى ‏یاور است؟

براى اینکه پاسخ درست پرسش‏هاى بالا را دریابید، به اطراف خود که ظالم و مظلومى را در بر دارد بنگرید و یا به تاریخ که سرنوشت نیکوکاران و بدکاران را بر صفحه اوراقش ثبت کرده مراجعه کنید تا به این نتیجه برسید که، هر که کار نیک کند به سود خود اوست و هر که کار بد کند به زیان خودش مى ‏باشد.

پس براى بردن سود بیشتر و پرهیز از ضرر و زیان باید کار نیک کرد و وقتى نیکوکارى عادت مردم شد جامعه‏ اى به وجود خواهد آمد که همه افرادش در مصیبت و شادى هم شریک و با همه کثرت و تعداد فراوانشان یک تن و یا «ید واحده» خواهند بود. که المسلمون ید واحدة.

اگر کسانى نفع خود را در زیان دیگران بدانند و با حیله و نیرنگ یا با اعمال زور مقصد و مقصود خود را بر همنوعان خویش تحمیل کنند از کیفرى که در طبیعت براى آنان مقرر شده نجات نخواهند یافت و همچنین آنان که سود خویش را در نفع دیگران مى‏ دانند و با کارهاى نیک پیکر جامعه را زینت و زیور مى‏ بخشند از پاداش الهى بى ‏نصیب نخواهند ماند.

منبع:محاسبه نفس یا روش پیشگیرى از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس)، ص۹۱و۹۲.
, افکارنیوز,
,
, اکنون به آیات زیر بیندیشید و نتیجه گیرى خود را بیازمایید.,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه