اخبار داغ

سردبیر مجله تخصصی مرکز مطالعات حوزه علمیه قم:

پژوهش‌های میدانی پیرامون مسائل اجتماعی حج و آسیب‌های آن اندک است

پژوهش‌های میدانی پیرامون مسائل اجتماعی حج و آسیب‌های آن اندک است
یک کارشناس مسائل دینی گفت: پژوهش‌های میدانی ما پیرامون مسائل اجتماعی حج و آسیب‌ها کم و برنامه مبتنی بر پژوهش در این امور کمتر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام علیرضا صدری،‌ کارشناس مسائل دینی و سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم) در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس، حج را یکی از اعمال عبادی و از مناسکی دانست که اوج زیبایی را می توان در آن مشاهده کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: فردی که توفیق حضور در سرزمین وحی را پیدا می‌کند به حضور خداوند دعوت شده است و خداوند به وی این اجازه را داده است که با پالایش درون و صفای روح شناخت تازه‌ای از خود پیدا کند.

این کارشناس مسائل مذهبی، گفت: حج در لغت به معنای قصد است و حاجی کسی است که به قصد دیدار خداوند بار سفر می بنندد و مسافر الی الله می شود. اینکه در قرآن آمده است «ففِرّوا الی اللَّه»؛ به سوی خدا فرار کنید؛ در روایات آمده یعنی: به سوی خدا حج کنید.

تحول درونی در حج باید منجر به تغییر سبک زندگی شود

سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم) افزود : هر اندازه حاجی به به باطن حج توجه کند، انگیزه و شوق بیشتری برای درک لحظات آن خواهد داشت و چنین شخصی قدر زمان و مکانی که در آن حضور دارد را می‌فهمد و از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را خواهد برد.

وی در خصوص بازارگردی و خرید در حج خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری قبلا فرمودند: « بازارگردی در حج بی‌سعادتی است» البته این مسئله، هم آسیب فردی و هم آسیب اجتماعی دارد.

حجت الاسلام صدری گفت: به لحاظ فردی، پرسه زدن در بازارهایی که زرق و برق آن غفلت آفرین است هر چند به نیت گرفتن هدیه باشد اما منافی روح حج است و مانع پرواز روح در فضای ملکوتی سرزمین وحی خواهد شد، چه اینکه چنین رفتاری ممکن است به صورت ناخودآگاه به سایر زوار هم سرایت کند.

وی ادامه داد: مثلا فردی که می‌خواهد به بازار برود ممکن است، همسفران را با خود همراه کند تا کالایی را که می‌خرد، سرش کلاه نرود یا انتخاب بهتر داشته باشد. توجه به چنین اموری، علاوه بر آنکه ضررهای اقتصادی برای کشور دارد فرهنگ حج به مسائلی چون بازارگردی و سیاحت در خیابان ها آلوده می کند.

لزوم ایجاد تهسیلات دولتی برای خرید سوغاتی داخلی حجاج

این کارشناس مسائل دینی افزود: تعریف و تمجید از چگونگی خرید و وصف کالاها و بازارهای کشور عربستان بعد از حج نیز از دیگر بیماری‌های فرهنگی ما است که در ترغیب افراد به این بازارها موثر است.

وی گفت: گاه سوغاتی خریدن تبدیل می شود به یکی از مناسک حج و مثل اینکه اگر فردی سوغاتی نخرد اعمالش مقبول نخواهد بود،  خودمان این سوغاتی ها را تهیه کند که هم فکرش در اعمال حج آزاد باشد و از فرصت حج بیشترین استفاده را ببرد و هم ارز کشور را به خارج نبرد و به این وسیله به تولید و اقتصاد کشور کمک نماید.

 سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم)، ادامه داد:چه اشکالی دارد که دولت تسهیلاتی را برای خرید هدیه و سوغاتی در اختیار زوّار بگذارد که از داخل کشور خریداری کنند و در عوض از ورود کالای خارجی به کشور جلوگیری کند.

غفلت از  پژوهش‌های میدانی پیرامون مسائل اجتماعی حج و آسیب‌های آن

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: البته باید اذعان نمود که پژوهش‌های میدانی ما پیرامون مسائل اجتماعی حج و آسیب‌ها اندک است و برنامه مبتنی بر پژوهش در این امور اندک‌تر. اما در عین حال تلاشهایی در حال انجام است به‌ویژه رهنمودهای مقام معظم رهبری در این راستا راه‌گشا است که امیدواریم با توجه بیشتر مسئولین این معضلات نیز برطرف شود.

حج، کار بزرگ فرهنگی تعبیه شده در اسلام

حجت الاسلام صدری خاطر نشان کرد:  حج علاوه بر آنکه برکات و درجات معنوی برای حاجی دارد به گسترش معنویت در جامعه نیز کمک می‌کند و در واقع یک کار فرهنگی عظیمی است که در اسلام تعبیه شده است. اما همین کار فرهنگی گاهی ممکن است تبدیل به ضد خود شود و فضای ملکوتی حج که حاجیان با خود می‌آورند با رفتارها و اعمالی از بین برود.

وی گفت: یکی از این رفتارها برگزاری مراسماتی است که شائبه فخر فروشی دارد؛ مجالسی که برخی بعد از سفر حج به صورت غیر متعارف برگزار می کنند و تالارهای آنچنانی با چندین نوع غذا و انواع شیرینی ها و نوشیدنی ها تزیین می شود که بدون تردید فرهنگ حج با فرهنگ فخر فروشی و اسراف سازگاری ندارد و نشان‌دهنده این واقعیت است که فرد به درک درستی از فلسفه حج نرسیده است.

این کارشناس مسائل دینی در پایان تاکید کرد: حاجی منسوب به خداوند است، بنابراین در محله‌ای که زندگی می‌کند و یا در جایی که کار می‌کند وی فردی است که آهنگ خدا نموده لذا به نوعی مورد توجه عام و خاص قرار می‌گیرد و عملش تاثیرگذار خواهد بود.

افراد بعد از مناسک حج، نسبت به جامعه مسئولیت بیشتری دارند

 سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم)،   اظهار کرد: انتظار جامعه از فردی که به حج مشرف شده ، متقابلا مسئولیت حاجی نسبت به جامعه را افزایش می‌دهد،مثلا خانمی که به حج رفته و حاجی شده انتظار می‌رود حجاب وی مطلوب شرع باشد و یا یک تاجر انتظار می‌رود که در تجارتش همواره جانب انصاف را رعایت کند. در واقع تحول درونی و معنوی در حج باید منجر به تحول در رفتارها و سبک زندگی شود واین آن چیزی است که از اهداف حج و جنبه‌های اجتماعی حج است.

انتهای پیام/ خ

,

وی ادامه داد: فردی که توفیق حضور در سرزمین وحی را پیدا می‌کند به حضور خداوند دعوت شده است و خداوند به وی این اجازه را داده است که با پالایش درون و صفای روح شناخت تازه‌ای از خود پیدا کند.

این کارشناس مسائل مذهبی، گفت: حج در لغت به معنای قصد است و حاجی کسی است که به قصد دیدار خداوند بار سفر می بنندد و مسافر الی الله می شود. اینکه در قرآن آمده است «ففِرّوا الی اللَّه»؛ به سوی خدا فرار کنید؛ در روایات آمده یعنی: به سوی خدا حج کنید.

تحول درونی در حج باید منجر به تغییر سبک زندگی شود

سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم) افزود : هر اندازه حاجی به به باطن حج توجه کند، انگیزه و شوق بیشتری برای درک لحظات آن خواهد داشت و چنین شخصی قدر زمان و مکانی که در آن حضور دارد را می‌فهمد و از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را خواهد برد.

وی در خصوص بازارگردی و خرید در حج خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری قبلا فرمودند: « بازارگردی در حج بی‌سعادتی است» البته این مسئله، هم آسیب فردی و هم آسیب اجتماعی دارد.

حجت الاسلام صدری گفت: به لحاظ فردی، پرسه زدن در بازارهایی که زرق و برق آن غفلت آفرین است هر چند به نیت گرفتن هدیه باشد اما منافی روح حج است و مانع پرواز روح در فضای ملکوتی سرزمین وحی خواهد شد، چه اینکه چنین رفتاری ممکن است به صورت ناخودآگاه به سایر زوار هم سرایت کند.

وی ادامه داد: مثلا فردی که می‌خواهد به بازار برود ممکن است، همسفران را با خود همراه کند تا کالایی را که می‌خرد، سرش کلاه نرود یا انتخاب بهتر داشته باشد. توجه به چنین اموری، علاوه بر آنکه ضررهای اقتصادی برای کشور دارد فرهنگ حج به مسائلی چون بازارگردی و سیاحت در خیابان ها آلوده می کند.

لزوم ایجاد تهسیلات دولتی برای خرید سوغاتی داخلی حجاج

این کارشناس مسائل دینی افزود: تعریف و تمجید از چگونگی خرید و وصف کالاها و بازارهای کشور عربستان بعد از حج نیز از دیگر بیماری‌های فرهنگی ما است که در ترغیب افراد به این بازارها موثر است.

وی گفت: گاه سوغاتی خریدن تبدیل می شود به یکی از مناسک حج و مثل اینکه اگر فردی سوغاتی نخرد اعمالش مقبول نخواهد بود،  خودمان این سوغاتی ها را تهیه کند که هم فکرش در اعمال حج آزاد باشد و از فرصت حج بیشترین استفاده را ببرد و هم ارز کشور را به خارج نبرد و به این وسیله به تولید و اقتصاد کشور کمک نماید.

 سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم)، ادامه داد:چه اشکالی دارد که دولت تسهیلاتی را برای خرید هدیه و سوغاتی در اختیار زوّار بگذارد که از داخل کشور خریداری کنند و در عوض از ورود کالای خارجی به کشور جلوگیری کند.

غفلت از  پژوهش‌های میدانی پیرامون مسائل اجتماعی حج و آسیب‌های آن

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: البته باید اذعان نمود که پژوهش‌های میدانی ما پیرامون مسائل اجتماعی حج و آسیب‌ها اندک است و برنامه مبتنی بر پژوهش در این امور اندک‌تر. اما در عین حال تلاشهایی در حال انجام است به‌ویژه رهنمودهای مقام معظم رهبری در این راستا راه‌گشا است که امیدواریم با توجه بیشتر مسئولین این معضلات نیز برطرف شود.

حج، کار بزرگ فرهنگی تعبیه شده در اسلام

حجت الاسلام صدری خاطر نشان کرد:  حج علاوه بر آنکه برکات و درجات معنوی برای حاجی دارد به گسترش معنویت در جامعه نیز کمک می‌کند و در واقع یک کار فرهنگی عظیمی است که در اسلام تعبیه شده است. اما همین کار فرهنگی گاهی ممکن است تبدیل به ضد خود شود و فضای ملکوتی حج که حاجیان با خود می‌آورند با رفتارها و اعمالی از بین برود.

وی گفت: یکی از این رفتارها برگزاری مراسماتی است که شائبه فخر فروشی دارد؛ مجالسی که برخی بعد از سفر حج به صورت غیر متعارف برگزار می کنند و تالارهای آنچنانی با چندین نوع غذا و انواع شیرینی ها و نوشیدنی ها تزیین می شود که بدون تردید فرهنگ حج با فرهنگ فخر فروشی و اسراف سازگاری ندارد و نشان‌دهنده این واقعیت است که فرد به درک درستی از فلسفه حج نرسیده است.

این کارشناس مسائل دینی در پایان تاکید کرد: حاجی منسوب به خداوند است، بنابراین در محله‌ای که زندگی می‌کند و یا در جایی که کار می‌کند وی فردی است که آهنگ خدا نموده لذا به نوعی مورد توجه عام و خاص قرار می‌گیرد و عملش تاثیرگذار خواهد بود.

افراد بعد از مناسک حج، نسبت به جامعه مسئولیت بیشتری دارند

 سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم)،   اظهار کرد: انتظار جامعه از فردی که به حج مشرف شده ، متقابلا مسئولیت حاجی نسبت به جامعه را افزایش می‌دهد،مثلا خانمی که به حج رفته و حاجی شده انتظار می‌رود حجاب وی مطلوب شرع باشد و یا یک تاجر انتظار می‌رود که در تجارتش همواره جانب انصاف را رعایت کند. در واقع تحول درونی و معنوی در حج باید منجر به تحول در رفتارها و سبک زندگی شود واین آن چیزی است که از اهداف حج و جنبه‌های اجتماعی حج است.

انتهای پیام/ خ

,

وی ادامه داد: فردی که توفیق حضور در سرزمین وحی را پیدا می‌کند به حضور خداوند دعوت شده است و خداوند به وی این اجازه را داده است که با پالایش درون و صفای روح شناخت تازه‌ای از خود پیدا کند.

این کارشناس مسائل مذهبی، گفت: حج در لغت به معنای قصد است و حاجی کسی است که به قصد دیدار خداوند بار سفر می بنندد و مسافر الی الله می شود. اینکه در قرآن آمده است «ففِرّوا الی اللَّه»؛ به سوی خدا فرار کنید؛ در روایات آمده یعنی: به سوی خدا حج کنید.

تحول درونی در حج باید منجر به تغییر سبک زندگی شود

سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم) افزود : هر اندازه حاجی به به باطن حج توجه کند، انگیزه و شوق بیشتری برای درک لحظات آن خواهد داشت و چنین شخصی قدر زمان و مکانی که در آن حضور دارد را می‌فهمد و از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را خواهد برد.

وی در خصوص بازارگردی و خرید در حج خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری قبلا فرمودند: « بازارگردی در حج بی‌سعادتی است» البته این مسئله، هم آسیب فردی و هم آسیب اجتماعی دارد.

حجت الاسلام صدری گفت: به لحاظ فردی، پرسه زدن در بازارهایی که زرق و برق آن غفلت آفرین است هر چند به نیت گرفتن هدیه باشد اما منافی روح حج است و مانع پرواز روح در فضای ملکوتی سرزمین وحی خواهد شد، چه اینکه چنین رفتاری ممکن است به صورت ناخودآگاه به سایر زوار هم سرایت کند.

وی ادامه داد: مثلا فردی که می‌خواهد به بازار برود ممکن است، همسفران را با خود همراه کند تا کالایی را که می‌خرد، سرش کلاه نرود یا انتخاب بهتر داشته باشد. توجه به چنین اموری، علاوه بر آنکه ضررهای اقتصادی برای کشور دارد فرهنگ حج به مسائلی چون بازارگردی و سیاحت در خیابان ها آلوده می کند.

لزوم ایجاد تهسیلات دولتی برای خرید سوغاتی داخلی حجاج

این کارشناس مسائل دینی افزود: تعریف و تمجید از چگونگی خرید و وصف کالاها و بازارهای کشور عربستان بعد از حج نیز از دیگر بیماری‌های فرهنگی ما است که در ترغیب افراد به این بازارها موثر است.

وی گفت: گاه سوغاتی خریدن تبدیل می شود به یکی از مناسک حج و مثل اینکه اگر فردی سوغاتی نخرد اعمالش مقبول نخواهد بود،  خودمان این سوغاتی ها را تهیه کند که هم فکرش در اعمال حج آزاد باشد و از فرصت حج بیشترین استفاده را ببرد و هم ارز کشور را به خارج نبرد و به این وسیله به تولید و اقتصاد کشور کمک نماید.

 سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم)، ادامه داد:چه اشکالی دارد که دولت تسهیلاتی را برای خرید هدیه و سوغاتی در اختیار زوّار بگذارد که از داخل کشور خریداری کنند و در عوض از ورود کالای خارجی به کشور جلوگیری کند.

غفلت از  پژوهش‌های میدانی پیرامون مسائل اجتماعی حج و آسیب‌های آن

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: البته باید اذعان نمود که پژوهش‌های میدانی ما پیرامون مسائل اجتماعی حج و آسیب‌ها اندک است و برنامه مبتنی بر پژوهش در این امور اندک‌تر. اما در عین حال تلاشهایی در حال انجام است به‌ویژه رهنمودهای مقام معظم رهبری در این راستا راه‌گشا است که امیدواریم با توجه بیشتر مسئولین این معضلات نیز برطرف شود.

حج، کار بزرگ فرهنگی تعبیه شده در اسلام

حجت الاسلام صدری خاطر نشان کرد:  حج علاوه بر آنکه برکات و درجات معنوی برای حاجی دارد به گسترش معنویت در جامعه نیز کمک می‌کند و در واقع یک کار فرهنگی عظیمی است که در اسلام تعبیه شده است. اما همین کار فرهنگی گاهی ممکن است تبدیل به ضد خود شود و فضای ملکوتی حج که حاجیان با خود می‌آورند با رفتارها و اعمالی از بین برود.

وی گفت: یکی از این رفتارها برگزاری مراسماتی است که شائبه فخر فروشی دارد؛ مجالسی که برخی بعد از سفر حج به صورت غیر متعارف برگزار می کنند و تالارهای آنچنانی با چندین نوع غذا و انواع شیرینی ها و نوشیدنی ها تزیین می شود که بدون تردید فرهنگ حج با فرهنگ فخر فروشی و اسراف سازگاری ندارد و نشان‌دهنده این واقعیت است که فرد به درک درستی از فلسفه حج نرسیده است.

این کارشناس مسائل دینی در پایان تاکید کرد: حاجی منسوب به خداوند است، بنابراین در محله‌ای که زندگی می‌کند و یا در جایی که کار می‌کند وی فردی است که آهنگ خدا نموده لذا به نوعی مورد توجه عام و خاص قرار می‌گیرد و عملش تاثیرگذار خواهد بود.

افراد بعد از مناسک حج، نسبت به جامعه مسئولیت بیشتری دارند

 سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم)،   اظهار کرد: انتظار جامعه از فردی که به حج مشرف شده ، متقابلا مسئولیت حاجی نسبت به جامعه را افزایش می‌دهد،مثلا خانمی که به حج رفته و حاجی شده انتظار می‌رود حجاب وی مطلوب شرع باشد و یا یک تاجر انتظار می‌رود که در تجارتش همواره جانب انصاف را رعایت کند. در واقع تحول درونی و معنوی در حج باید منجر به تحول در رفتارها و سبک زندگی شود واین آن چیزی است که از اهداف حج و جنبه‌های اجتماعی حج است.

انتهای پیام/ خ

,

وی ادامه داد: فردی که توفیق حضور در سرزمین وحی را پیدا می‌کند به حضور خداوند دعوت شده است و خداوند به وی این اجازه را داده است که با پالایش درون و صفای روح شناخت تازه‌ای از خود پیدا کند.

این کارشناس مسائل مذهبی، گفت: حج در لغت به معنای قصد است و حاجی کسی است که به قصد دیدار خداوند بار سفر می بنندد و مسافر الی الله می شود. اینکه در قرآن آمده است «ففِرّوا الی اللَّه»؛ به سوی خدا فرار کنید؛ در روایات آمده یعنی: به سوی خدا حج کنید.

تحول درونی در حج باید منجر به تغییر سبک زندگی شود

سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم) افزود : هر اندازه حاجی به به باطن حج توجه کند، انگیزه و شوق بیشتری برای درک لحظات آن خواهد داشت و چنین شخصی قدر زمان و مکانی که در آن حضور دارد را می‌فهمد و از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را خواهد برد.

وی در خصوص بازارگردی و خرید در حج خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری قبلا فرمودند: « بازارگردی در حج بی‌سعادتی است» البته این مسئله، هم آسیب فردی و هم آسیب اجتماعی دارد.

حجت الاسلام صدری گفت: به لحاظ فردی، پرسه زدن در بازارهایی که زرق و برق آن غفلت آفرین است هر چند به نیت گرفتن هدیه باشد اما منافی روح حج است و مانع پرواز روح در فضای ملکوتی سرزمین وحی خواهد شد، چه اینکه چنین رفتاری ممکن است به صورت ناخودآگاه به سایر زوار هم سرایت کند.

وی ادامه داد: مثلا فردی که می‌خواهد به بازار برود ممکن است، همسفران را با خود همراه کند تا کالایی را که می‌خرد، سرش کلاه نرود یا انتخاب بهتر داشته باشد. توجه به چنین اموری، علاوه بر آنکه ضررهای اقتصادی برای کشور دارد فرهنگ حج به مسائلی چون بازارگردی و سیاحت در خیابان ها آلوده می کند.

لزوم ایجاد تهسیلات دولتی برای خرید سوغاتی داخلی حجاج

این کارشناس مسائل دینی افزود: تعریف و تمجید از چگونگی خرید و وصف کالاها و بازارهای کشور عربستان بعد از حج نیز از دیگر بیماری‌های فرهنگی ما است که در ترغیب افراد به این بازارها موثر است.

وی گفت: گاه سوغاتی خریدن تبدیل می شود به یکی از مناسک حج و مثل اینکه اگر فردی سوغاتی نخرد اعمالش مقبول نخواهد بود،  خودمان این سوغاتی ها را تهیه کند که هم فکرش در اعمال حج آزاد باشد و از فرصت حج بیشترین استفاده را ببرد و هم ارز کشور را به خارج نبرد و به این وسیله به تولید و اقتصاد کشور کمک نماید.

 سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم)، ادامه داد:چه اشکالی دارد که دولت تسهیلاتی را برای خرید هدیه و سوغاتی در اختیار زوّار بگذارد که از داخل کشور خریداری کنند و در عوض از ورود کالای خارجی به کشور جلوگیری کند.

غفلت از  پژوهش‌های میدانی پیرامون مسائل اجتماعی حج و آسیب‌های آن

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: البته باید اذعان نمود که پژوهش‌های میدانی ما پیرامون مسائل اجتماعی حج و آسیب‌ها اندک است و برنامه مبتنی بر پژوهش در این امور اندک‌تر. اما در عین حال تلاشهایی در حال انجام است به‌ویژه رهنمودهای مقام معظم رهبری در این راستا راه‌گشا است که امیدواریم با توجه بیشتر مسئولین این معضلات نیز برطرف شود.

حج، کار بزرگ فرهنگی تعبیه شده در اسلام

حجت الاسلام صدری خاطر نشان کرد:  حج علاوه بر آنکه برکات و درجات معنوی برای حاجی دارد به گسترش معنویت در جامعه نیز کمک می‌کند و در واقع یک کار فرهنگی عظیمی است که در اسلام تعبیه شده است. اما همین کار فرهنگی گاهی ممکن است تبدیل به ضد خود شود و فضای ملکوتی حج که حاجیان با خود می‌آورند با رفتارها و اعمالی از بین برود.

وی گفت: یکی از این رفتارها برگزاری مراسماتی است که شائبه فخر فروشی دارد؛ مجالسی که برخی بعد از سفر حج به صورت غیر متعارف برگزار می کنند و تالارهای آنچنانی با چندین نوع غذا و انواع شیرینی ها و نوشیدنی ها تزیین می شود که بدون تردید فرهنگ حج با فرهنگ فخر فروشی و اسراف سازگاری ندارد و نشان‌دهنده این واقعیت است که فرد به درک درستی از فلسفه حج نرسیده است.

این کارشناس مسائل دینی در پایان تاکید کرد: حاجی منسوب به خداوند است، بنابراین در محله‌ای که زندگی می‌کند و یا در جایی که کار می‌کند وی فردی است که آهنگ خدا نموده لذا به نوعی مورد توجه عام و خاص قرار می‌گیرد و عملش تاثیرگذار خواهد بود.

افراد بعد از مناسک حج، نسبت به جامعه مسئولیت بیشتری دارند

 سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم)،   اظهار کرد: انتظار جامعه از فردی که به حج مشرف شده ، متقابلا مسئولیت حاجی نسبت به جامعه را افزایش می‌دهد،مثلا خانمی که به حج رفته و حاجی شده انتظار می‌رود حجاب وی مطلوب شرع باشد و یا یک تاجر انتظار می‌رود که در تجارتش همواره جانب انصاف را رعایت کند. در واقع تحول درونی و معنوی در حج باید منجر به تحول در رفتارها و سبک زندگی شود واین آن چیزی است که از اهداف حج و جنبه‌های اجتماعی حج است.

انتهای پیام/ خ

,

وی ادامه داد: فردی که توفیق حضور در سرزمین وحی را پیدا می‌کند به حضور خداوند دعوت شده است و خداوند به وی این اجازه را داده است که با پالایش درون و صفای روح شناخت تازه‌ای از خود پیدا کند.

,

این کارشناس مسائل مذهبی، گفت: حج در لغت به معنای قصد است و حاجی کسی است که به قصد دیدار خداوند بار سفر می بنندد و مسافر الی الله می شود. اینکه در قرآن آمده است «ففِرّوا الی اللَّه»؛ به سوی خدا فرار کنید؛ در روایات آمده یعنی: به سوی خدا حج کنید.

,

تحول درونی در حج باید منجر به تغییر سبک زندگی شود

, تحول درونی در حج باید منجر به تغییر سبک زندگی شود,

سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم) افزود : هر اندازه حاجی به به باطن حج توجه کند، انگیزه و شوق بیشتری برای درک لحظات آن خواهد داشت و چنین شخصی قدر زمان و مکانی که در آن حضور دارد را می‌فهمد و از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را خواهد برد.

,

وی در خصوص بازارگردی و خرید در حج خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری قبلا فرمودند: « بازارگردی در حج بی‌سعادتی است» البته این مسئله، هم آسیب فردی و هم آسیب اجتماعی دارد.

,

حجت الاسلام صدری گفت: به لحاظ فردی، پرسه زدن در بازارهایی که زرق و برق آن غفلت آفرین است هر چند به نیت گرفتن هدیه باشد اما منافی روح حج است و مانع پرواز روح در فضای ملکوتی سرزمین وحی خواهد شد، چه اینکه چنین رفتاری ممکن است به صورت ناخودآگاه به سایر زوار هم سرایت کند.

,

وی ادامه داد: مثلا فردی که می‌خواهد به بازار برود ممکن است، همسفران را با خود همراه کند تا کالایی را که می‌خرد، سرش کلاه نرود یا انتخاب بهتر داشته باشد. توجه به چنین اموری، علاوه بر آنکه ضررهای اقتصادی برای کشور دارد فرهنگ حج به مسائلی چون بازارگردی و سیاحت در خیابان ها آلوده می کند.

,

لزوم ایجاد تهسیلات دولتی برای خرید سوغاتی داخلی حجاج

, لزوم ایجاد تهسیلات دولتی برای خرید سوغاتی داخلی حجاج,

این کارشناس مسائل دینی افزود: تعریف و تمجید از چگونگی خرید و وصف کالاها و بازارهای کشور عربستان بعد از حج نیز از دیگر بیماری‌های فرهنگی ما است که در ترغیب افراد به این بازارها موثر است.

,

وی گفت: گاه سوغاتی خریدن تبدیل می شود به یکی از مناسک حج و مثل اینکه اگر فردی سوغاتی نخرد اعمالش مقبول نخواهد بود،  خودمان این سوغاتی ها را تهیه کند که هم فکرش در اعمال حج آزاد باشد و از فرصت حج بیشترین استفاده را ببرد و هم ارز کشور را به خارج نبرد و به این وسیله به تولید و اقتصاد کشور کمک نماید.

,

 سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم)، ادامه داد:چه اشکالی دارد که دولت تسهیلاتی را برای خرید هدیه و سوغاتی در اختیار زوّار بگذارد که از داخل کشور خریداری کنند و در عوض از ورود کالای خارجی به کشور جلوگیری کند.

,

غفلت از  پژوهش‌های میدانی پیرامون مسائل اجتماعی حج و آسیب‌های آن

, غفلت از  پژوهش‌های میدانی پیرامون مسائل اجتماعی حج و آسیب‌های آن,

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: البته باید اذعان نمود که پژوهش‌های میدانی ما پیرامون مسائل اجتماعی حج و آسیب‌ها اندک است و برنامه مبتنی بر پژوهش در این امور اندک‌تر. اما در عین حال تلاشهایی در حال انجام است به‌ویژه رهنمودهای مقام معظم رهبری در این راستا راه‌گشا است که امیدواریم با توجه بیشتر مسئولین این معضلات نیز برطرف شود.

,

حج، کار بزرگ فرهنگی تعبیه شده در اسلام

, حج، کار بزرگ فرهنگی تعبیه شده در اسلام,

حجت الاسلام صدری خاطر نشان کرد:  حج علاوه بر آنکه برکات و درجات معنوی برای حاجی دارد به گسترش معنویت در جامعه نیز کمک می‌کند و در واقع یک کار فرهنگی عظیمی است که در اسلام تعبیه شده است. اما همین کار فرهنگی گاهی ممکن است تبدیل به ضد خود شود و فضای ملکوتی حج که حاجیان با خود می‌آورند با رفتارها و اعمالی از بین برود.

,

وی گفت: یکی از این رفتارها برگزاری مراسماتی است که شائبه فخر فروشی دارد؛ مجالسی که برخی بعد از سفر حج به صورت غیر متعارف برگزار می کنند و تالارهای آنچنانی با چندین نوع غذا و انواع شیرینی ها و نوشیدنی ها تزیین می شود که بدون تردید فرهنگ حج با فرهنگ فخر فروشی و اسراف سازگاری ندارد و نشان‌دهنده این واقعیت است که فرد به درک درستی از فلسفه حج نرسیده است.

,

این کارشناس مسائل دینی در پایان تاکید کرد: حاجی منسوب به خداوند است، بنابراین در محله‌ای که زندگی می‌کند و یا در جایی که کار می‌کند وی فردی است که آهنگ خدا نموده لذا به نوعی مورد توجه عام و خاص قرار می‌گیرد و عملش تاثیرگذار خواهد بود.

,

افراد بعد از مناسک حج، نسبت به جامعه مسئولیت بیشتری دارند

, افراد بعد از مناسک حج، نسبت به جامعه مسئولیت بیشتری دارند,

 سردبیر فصلنامه تخصصی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخگویی شبهات (حوزه علمیه  قم)،   اظهار کرد: انتظار جامعه از فردی که به حج مشرف شده ، متقابلا مسئولیت حاجی نسبت به جامعه را افزایش می‌دهد،مثلا خانمی که به حج رفته و حاجی شده انتظار می‌رود حجاب وی مطلوب شرع باشد و یا یک تاجر انتظار می‌رود که در تجارتش همواره جانب انصاف را رعایت کند. در واقع تحول درونی و معنوی در حج باید منجر به تحول در رفتارها و سبک زندگی شود واین آن چیزی است که از اهداف حج و جنبه‌های اجتماعی حج است.

,

انتهای پیام/ خ

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه