اخبار داغ

مصرف گرایی بزرگترین مانعِ اقتصاد مولد در آذربایجان غربی

مصرف گرایی بزرگترین مانعِ اقتصاد مولد در آذربایجان غربی
توجه به اقتصاد مولد یکی از معیارهای اصلی تحقق و جریان اقتصادمقاومتی است، وضعیت جغرافیایی و شرایط تاریخی آذربایجان غربی، توان و استعداد اقتصادی تولیدی و درون زایی این منطقه را معطل نگه داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، مصرف گرایی یکی از مواردی است که به شکل تاریخی در فرهنگ جمعی منطقه ریشه داشته و نیز مبتنی بر شرایط جغرافیایی آن (منطقه ی مرزی و برد یک طرفه داد و ستد با همسایگان خارجی) است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

اگر کلانشهرارومیه را به شکل کاملاً فرضی جامعه آماری خود در خصوص تبین موضوع مصرف گرایی در نظر بگیریم به شکل بدیهی باید سراغ هنجارهای مرتبط با الگوی مصرف مردم این جامعه شهری برویم. به عبارتی طرز تلقی مردم ارومیه از مصرف و فرهنگ آن در همه اقشار و حتی مسئولین محترم آن!

,

ارومیه ذاتاً به دلایل گوناگون از جمله قطب بندی سنتی ، قطب کشاورزی فرض شده که در هر صورت استعداد بزرگ و پتانسیل طبیعی آن است، اما هیچ گاه به دلیل واقعی نبودن این قطب بندی، (ونه استعداد طبیعی آن) این توانایی بالقوه، بالفعل نشده است و در شکل طبیعی خود حتی به شکل عکس عمل کرده است.

,

عوض شدن متن جامعه شهری کلانشهرارومیه با متن روستایی روستاهای اطراف و مؤثر در تعاملات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، درون منطقه ای ودرون اجتماعی و هجوم فرهنگ روستایی بر پیکره فرهنگ نچندان شهری آن! و یا حضور سرمایه داری غیر شهری در ارکان اقتصادی آن و ... بر همین اساس از پایه های محکم اقتصاد تولیدی در حد واندازه های این جامعه شهری در این کلانشهر خبری نیست!

,

حتی وجود تولیدات صنایع غدایی از همه نوع، خود گواه این مدعا است که شبه تولید موجود در این جامعه شهری، جلوه تام مصرفی دارد. اقلام مصرفی که پشتوانه و عنصری جز سود و واسطه گری در چرخه تولیدی خود، ندارد و به خود راه نمی دهد.

,

کلانشهر ارومیه ذاتاً از مصرف گرایی رنج می برد و حتی می توان ادعا کرد که روحیه ضد مصرفی و به عبرات دیگر مصرف زدگی در آن نمود کامل دارد. یکی از ابعاد این نمود، تجاری شدن فی الفور مناطق مختلف آن و نیز سوق یافتن همه ابعاد شهری به سمت مصرف و مصرف گرایی! زندگی قسطی، مد، تبلیغات و رسانه، کنش های ضد اخلاق ( تجمل، چشم هم چشمی و ...) تجاری شدن بی-رویه و یک طرفه بازار و اقتصاد و .... همه و همه از دلایل ایجاد و روحیه مصرف گرایی است.در هرحال مصرف گرایی و در در اصل مصرف زدگی یکی از معضلات بزرگ فرهنگی کلانشهرارومیه است که حتی اهالی و مسئولین این جامعه شهری را از اهم موضوعات فرهنگی و اقتصادی آن غافل کرده است.

,

وجود ذهنیت تشریفاتی و تجملاتی، عدم توجه به بزنگاه های مهم توسعه فرهنگی واجتماعی به عنوان زیر بنایی توسعه پایدار، ضعف تاریخی ومعاصر در موقعیت شناسی زمانی برای برنامه ریزی و عملیاتی کردن برنامه ها و .... از جمله دلایل ساختاری ایجاد و وجود جو مصرفی در جامعه کلانشهری ما در بین مسئولین و اهالی خرد وکلان آن است. در وهله بعدی وجود فواصل طبقاتی ووجود نامتوازن طیف های مختلف اجتماعی در گستره کلانشهرارومیه، از نمودهای عینی مصرف زدگی است. جامعه شهری و اخلاق جمعی در معرض خطر آن را دریابیم. به عبارت دیگر خود انسانی مان را دریابیم!

,

انتهای پیام/ج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه