سفارشات امام کاظم (ع) به هشام در تعریف «عقل»
اى هشام، هر چیزى علامتى دارد و علامت خردمند اندیشیدن است و علامت اندیشیدن خاموشى است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از افکار نیوز - امام کاظم(ع) به هشام می فرماید:
بى شکّ خداوند تبارک و تعالى فرد صاحب عقل و فهم را مژده داده و فرموده: فَبَشِّرْ عِبادِ* الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ: «پس بندگان مرا مژده ده* آنان که سخن را مى شنوند و بهترین آن را پیروى مى کنند، اینانند کسانى که خداوند راهشان نموده، و ایشانند خردمندان- زمر: ۱۷، ۱۸».
اى هشام بن حکم بدرستى که خداوند عزیز و جلیل توسّط عقل؛ هر حجّتى را بر مردم تمام کرده، و با بیان بدیشان رسانده، و توسّط برهان به خداوندى خود رهنمونشان ساخته و به ربوبیّت خود دلالتشان نموده، و فرموده: وَ إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِیمُ* إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ- إلى قوله:- لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ: «و خداى شما خدائى است یگانه، خدائى جز او نیست، بخشاینده است و مهربان* همانا در آفرینش آسمانها و زمین و آمد و شد شب و روز- تا آنجا که فرموده:- نشانه هائى است براى مردمى که عقل و خرد را به کار برند- بقره: ۱۶۳ و ۱۶۴»
اى هشام، لقمان به پسرش گفت: «تسلیم حقّ باش و حقّ را گردن بنه تا عاقلترین مردم باشى، پسر عزیزم! همان سراى دنیا دریائى است ژرف و عمیق که مردمان بسیارى در آن غرقه شده اند، پس باید کشتى تو در این دریا تقواى الهى باشد و بارش ایمان، و بادبانش توکّل، و ناخدایش عقل، راهنمایش دانش و آگاهى باشد، و لنگرش صبر و شکیبائى.
اى هشام، هر چیزى علامتى دارد، و علامت خردمند اندیشیدن است، و علامت اندیشیدن خاموشى است. و هر چیزى مرکبى دارد، و مرکب خردمند تواضع است، و در نادانى و جهل تو همین بس که مرتکب امور ممنوع و حرام شوى! اى هشام، اگر بدست تو گردوئى باشد و مردمان گویند: مروارید است: [این سخن] تو را هیچ سود ندهد، و تو خود مى دانى که آن گردو است، و اگر بدستت مروارید باشد و گویندش: گردو است [این سخن] بتو زیانى نرساند، و تو خود میدانى که آن مروارید است.
اى هشام، خداوند انبیاء و رسولان خود را به سوى مردمان ارسال نداشت جز بدین خاطر که از جانب خدا عقل و خرد را برگیرند، بنابراین [در دعوت الهى] پذیرش هر بنده اى نیکوتر باشد معرفتش به خدا نیکوتر است، و هر کس که به فرمان الهى آگاهتر باشد عاقلتر است، و عاقلترین ایشان از بالاترین درجه در دنیا و آخرت برخوردار است...
منبع:رک:تحف العقول / ترجمه جعفرى، ص361الی364.
بى شکّ خداوند تبارک و تعالى فرد صاحب عقل و فهم را مژده داده و فرموده: فَبَشِّرْ عِبادِ* الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ: «پس بندگان مرا مژده ده* آنان که سخن را مى شنوند و بهترین آن را پیروى مى کنند، اینانند کسانى که خداوند راهشان نموده، و ایشانند خردمندان- زمر: ۱۷، ۱۸».
اى هشام بن حکم بدرستى که خداوند عزیز و جلیل توسّط عقل؛ هر حجّتى را بر مردم تمام کرده، و با بیان بدیشان رسانده، و توسّط برهان به خداوندى خود رهنمونشان ساخته و به ربوبیّت خود دلالتشان نموده، و فرموده: وَ إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِیمُ* إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ- إلى قوله:- لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ: «و خداى شما خدائى است یگانه، خدائى جز او نیست، بخشاینده است و مهربان* همانا در آفرینش آسمانها و زمین و آمد و شد شب و روز- تا آنجا که فرموده:- نشانه هائى است براى مردمى که عقل و خرد را به کار برند- بقره: ۱۶۳ و ۱۶۴»
اى هشام، لقمان به پسرش گفت: «تسلیم حقّ باش و حقّ را گردن بنه تا عاقلترین مردم باشى، پسر عزیزم! همان سراى دنیا دریائى است ژرف و عمیق که مردمان بسیارى در آن غرقه شده اند، پس باید کشتى تو در این دریا تقواى الهى باشد و بارش ایمان، و بادبانش توکّل، و ناخدایش عقل، راهنمایش دانش و آگاهى باشد، و لنگرش صبر و شکیبائى.
اى هشام، هر چیزى علامتى دارد، و علامت خردمند اندیشیدن است، و علامت اندیشیدن خاموشى است. و هر چیزى مرکبى دارد، و مرکب خردمند تواضع است، و در نادانى و جهل تو همین بس که مرتکب امور ممنوع و حرام شوى! اى هشام، اگر بدست تو گردوئى باشد و مردمان گویند: مروارید است: [این سخن] تو را هیچ سود ندهد، و تو خود مى دانى که آن گردو است، و اگر بدستت مروارید باشد و گویندش: گردو است [این سخن] بتو زیانى نرساند، و تو خود میدانى که آن مروارید است.
اى هشام، خداوند انبیاء و رسولان خود را به سوى مردمان ارسال نداشت جز بدین خاطر که از جانب خدا عقل و خرد را برگیرند، بنابراین [در دعوت الهى] پذیرش هر بنده اى نیکوتر باشد معرفتش به خدا نیکوتر است، و هر کس که به فرمان الهى آگاهتر باشد عاقلتر است، و عاقلترین ایشان از بالاترین درجه در دنیا و آخرت برخوردار است...
منبع:رک:تحف العقول / ترجمه جعفرى، ص361الی364.,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه