یادداشت/
غربت زنان محجبه در تهران، پایتخت ام القرای اسلام
با کمال تاسف بایدگفت که چند سالی هست که با افزایش ناهنجاری های اجتماعی به ویژه در شهرهای بزرگ کشورمان مانند تهران، شاهد برخوردهای خشن با آمرین به معروف و ناهیان از منکر هستیم که در آخرین مورد آن هفته گذشته یک خانم در محله خانی آباد تهران در جریان امر به معروف یک خانم بد حجاب به برخورد تند و بی ادبانه آن فرد روبرو و مورد هتک حرمت قرار گرفت.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا؛ پوشش و عفاف از آن جهت که یک امر فطری است و برای حیات اجتماعی انسان لازم است، درادیان و مذاهب الهی دارای جایگاه خاصی است و تمامی ادیان آسمانی؛ حجاب و پوشش را بر زن واجب کرده و جوامع بشری را به سوی آن فراخوانده اند؛ چرا که حیا و لزوم پوشش به طور طبیعی در نهاد زن به ودیعت نهاده شده و احکام و دستورهای ادیان الهی هماهنگ و همسو با فطرت انسانی تشریع شده است.
, شبکه اطلاع رسانی دانا,خداوند حجاب را برای زن واجب کرد تا گوهر هستی زن در صدف پوشش صیانت گردد و جامعه از فروافتادن در گرداب فساد وتباهی نجات یابد و بدون تردید جهان بینی و انسان شناسی هر فرهنگ و هر مکتب، نقش اساسی و مهمی درانتخاب نوع و کیفیت پوشش دارد.
,اما با توجه به اهمیت گسترش فرهنگ عفاف و حجاب واصل مترقی امربه معروف و نهی از منکر که از جمله ارزش های متعالی اسلام نام محمدی (ص) می باشد، اما متاسفانه امروزه قبح برخی مسایل در جامعه مانند روزه و یا حجاب اسلامی زنان شکسته شده و حل این معضل اجتماعی و فرهنگی مستلزم اجرایی و همگانی کردن سنت امر به معروف و نهی از منکر در میان مردم می باشد.
, .,ولی با کمال تاسف بایدگفت که چند سالی هست که با افزایش ناهنجاری های اجتماعی به ویژه در شهرهای بزرگ کشورمان مانند تهران، شاهد برخوردهای خشن با آمرین به معروف و ناهیان از منکر هستیم که در آخرین مورد آن هفته گذشته یک خانم در محله خانی آباد تهران در جریان امر به معروف یک خانم بد حجاب به برخورد تند و بی ادبانه آن فرد روبرو و مورد هتک حرمت قرار گرفت.
,گفتههای خانم محجبه از رخداد آن شب به این گونه است : "من روزه بودم و برای اقامه نماز و صرف افطار، همراه با فرزند ۳ سالهام به مسجد رفتیم ساعت تقریباً ۱۰ شب بود در مسیر که داشتم میآمدم داخل کوچه دو نفر خانم را دیدم که روسریهای خود را دور گردنشان انداخته بودند و داشتند به سمت ماشینشان میرفتند، ظاهرشان تعجب آور بود، اول سعی کردم با نگاه هشداردهنده، باعث شوم که حجابشان را رعایت کنند اما آنها نگاه طلبکارانهای را تحویل من دادند، در مرحله بعد سعی کردم یادآوری کنم که آنها در کجا زندگی میکنند و فقط خطاب به آنها گفتم "کببخشید خانمها آیا اینجا ایران نیست؟" جواب دادند که " ایرانه که ایرانه!" گفتم "به نظر شما نباید حداقل، تابع قوانین کشوری باشیم که در آن زندگی میکنیم؟" اما دیگر جواب این سوالم را ندادند و به جای آن مشتهایی بود که نثارم میکردند. اول که یکی از آنها دستهایم را گرفت و نفر بعدی با مشت به سر و صورتم میزد بچهام کاملاً شاهد ماجرا بود و داشت زهره ترک میشد تا اینکه آقایی متدین آمد و فرزندم را بغل کرد و از ما کمی فاصله گرفت و بعد از آن، اوباش دور ما حلقه زدند و از آن بدحجابها پشتیبانی میکردند. در مقابل نیز بسیجیهای محل به کمک من آمدند و من را از دست آنها نجات دادند. من خودم رزمیکار هستم اما چون هدف من دعوا با این افراد نبود و میخواستم امر به معروف کنم هیچ استفادهای از توان بدنی خودم نکردم. من میخواستم در ماه مبارک رمضان، فقط به آنها یک گوشزد کوچکی داشته باشم که آن هم، زبانی بود".
, ".,این قضیه از منظر قانونی مورد عکس العمل بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و علاوه بر آن؛ پیگیری شدید نیروی انتظامی نیز در این مورد و مورد مشابهی که در محله پونک اتفاق افتاده بود، رخ داد و حتی برخی نمایندگان نسبت به عملکرد ناجا معترض بودند و عده ای نیز خواستار رسیدگی قاطعانه به این پرونده داشتند.
,جالب است که چندی پیش در پایتخت فرانسه؛ اولین کشوری که آزادی ازدواج همجنس بازان رواج یافت و قانونی شد، یک خانم محجبه به همراه همسرش در خیابان مورد تعرض پلیس قرار گرفت و پلیس از آنها در خواست می کند طبق قانون فرانسه حجاب در این کشور ممنوع است و در این فاصله همسر این خانم محجبه با ضرب و شتم پلیس از حریم همسر خود دفاع می کند و این قضیه باعث شد چند روزی در آن محله از شهر آشوب هایی ایجاد گردد که در نهایت روزنامه گاردین در هشداری خطاب به مسئولین فرانسوی، کوتاه نیامدن بر سر این قضیه را ختم به " انقلاب روسری" تلقی نمود.
,یکی از رسانه های فرانسه در گزارشی از زبان دختر شاهد صحنه، گفته بود که منع حجاب جزیی از قوانین جامعه فرانسه است و احترام به قانون باید در دستور کار همگان قرار گیرد.
,حال این سوال پیش می آید که آیا ملت فهیم و متمدین ایران اسلامی در کشوری که قانون آن از تمام قوانین اسلام تاسی گرفته و پوشش اسلامی و حجاب کامل به خصوص در زنان جزء موکدات این دین می باشد، و از سویی در این کشور همه داعیه مسلمان بودن را داریم، چه شده که حداقل رعایت احترام به قانون با وجود اختلاف با سلیقه شخصی در مورد حجاب و امثالهم، کمرنگ تر از قبل شده است؟
,البته این سوال که شما با حجاب اجباری موافـقید یا مخالف؟ سوال صحیحی نیست و اگر محدوده سوال روشن شود که حجاب اجباری یعنی چه؟ و منظور اجبار در کجا است؟ نادرست بودن این سوال خود را نشان می دهد.
,یک وقت حجاب به عنوان یک امر عقلانی یا به صورت امر ایمانی و دینی مطرح می گردد؛ یعنی فرد می خواهد مسئله حجاب را یا به عنوان یک فکر و اندیشه مطرح کند که دیگران هم آن را بپذیرند، یا به عنوان امری ایمانی و الهی ابلاغ شود که به آن ایمان بیاورند. بدیهی است که اجبار در این دو محدوده اساساً بی معنا است؛ نه اجبار در اندیشه و فکر و نه اجبار در ایمان و باور، هیچ کدام معنا ندارد و امکان پذیر نیست تا بـپرسیم شما با آن مخالفید یا موافق.
,یک وقت حجاب بعنوان یک قانون اجتماعی در نظر گرفته می شود؛ یعنی اینکه جدای از بحث اندیشه و ایمان، وارد جامعه ای می شویم که تحت قوانین خاصی اداره می شود و فرض ما بر این است که رعایت حجاب به عنوان یکی از قوانین اجتماعی در این جامعه تعریف شده و به تصویب رسیده است که در این صورت اجبار انجام آنصرفاً یک مسئوولیت قانونی است.
,نکتهای که نباید مورد غفلت واقع شود این است که تعداد بسیار زیادی پژوهشگاه و موسسه مطالعاتی در زمینه فرهنگ و آسیب شناسی فرهنگی اجتماع تشکیل شده است و هریک به گونه ای در حوزه های تخصصی خود کارهایی را انجام می دهند ولی هنوز هیچ اتفاق پیشگیرانه و ایجابی در راستای مهار اینگونه مسایل در کشور ایجاد نشده است. قطعا پیگیری خروجی های اینگونه موسسات علمی فرهنگی که هزینه های زیادی را به هم به خود جذب نموده اند باید در دستور کار مسئولین زیر ربط قرار گیرد تا حداقل وجود اینگونه موسسات باعث نشود که دیگران با خیال راحت و اطمینان قلبی به دیگر حوزهها بپردازند و در حالی که هیچ تصمیم ایجابی در مقابله با ین گونه مسایل وجود ندارد.
,به نظر می رسد که علاوه بر اجرای قانون توسط دستگاه های نظاتی و امنتیی و انتظامی که امید است دیگر شاهدچنین ماجراهایی نباشیم، بلکه لازم است علاوه بر گشت ارشاد که بعید به نظر میرسد تاثیری در فرهنگ سازی حجاب در جامعه داشته، راهکارهایی برای فرهنگ سازی حجاب وعفاف نیز صورت گیرد.
,- اولین قدم برای این کار آموزش است و برای فرهنگ سازی در هر زمینه ابتدا باید آموزش های لازم را برای افراد مورد نظر ترتیب داد. مثلا برای ترویج امر حجاب و عفاف ابتدا باید محسنات حجاب وعفاف را برای افراد توضیح داد و از آنجا که حجاب در کشور ما دارای ابعاد وسیعی از جمله تاریخی، اسلامی و اجتماعی است با آموزش صحیح و جامع درباره ابعاد آن از طریق رسانه ها، آموزش و پرورش و آموزش عالی می توان افراد را از نظر عقلی وعلمی اغنا نمود که در آن صورت عده بسیاری از آن پیروی خواهند کرد.
- دومن قدم در این راه، جذابیت است. یکی از عوامل اصلی برای فراگیری و ترویج حجاب به ویژه برای جوانان مسلما جذابیت است. اگر خاصیت تنوع طلبی جوانان در حجاب نادیده گرفته شود مسلما از آن استقبال نخواهد شد.
- سومین قدم قانون است. انسان همیشه به دنبال این است که به نوعی خود را از قوانین(چه شرعی و چه اجتماعی) رهایی بخشد و معمولا به قوانینی عمل می کند که به آن نوعی نیاز یا اجبار دارد. قرآن می فرماید:"بل یرید الانسان لیفجر امامه" یعنی انسان می خواهد آزاد باشد و همه عمر را به گناه بگذراند.(سوره قیامه آیه5)
- چهارمین قدم نیاز است. همیشه افراد دنبال برطرف کردن نیازهای خود هستند. اگر ما با آموزش و قانون گذاری صحیح و ایجاد جذابیت بتوانیم نیاز افراد را به حجاب تشدید کنیم مسلما آنها خود به دنبال آن خواهند رفت.
و در نهایت با استفاده از این چهار اصل می توان در ترغیب افراد به حجاب و فرهنگ سازی برای آن موفق بود که امید است مسئولین و متولیان فرهنگی بیش از پیش به این امر مبادرت ورزند .
,مصطفی میرزاباقری برزی
, مصطفی میرزاباقری برزی,,
,
,
,
]
ارسال دیدگاه