اخبار داغ

تیپ شناسی انواع خانواده / خانواده سالم(1)

تشکیل‌خانواده‌سالم، راهی کوتاه به‌ سوی سلامت‌ جسمی‌ و آرامش‌ روانی/مدرنیته و سنن غلط برهم‌زننده‌‌سلامت‌خانواده

تشکیل‌خانواده‌سالم، راهی کوتاه به‌ سوی سلامت‌ جسمی‌ و آرامش‌ روانی/مدرنیته و سنن غلط برهم‌زننده‌‌سلامت‌خانواده
متخصصان معتقدند که شروع 80 درصد بیماری‌های امروزی با فشارهای روانی همراه است، اضطراب و افسردگی، اختلال‌هایی هستند که کم و بیش عموم مردم از آنها رنج می‌برند و مهم‌ترین روش‌های رفتاری مقابله با فشارهای روانی را صبر یا خویشتن‌داری، تفریحات سالم، ازدواج و روابط خانوادگی.. دانسته‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس،  جرج برنارد شاو معتقد است: (یک خانواده شاد چیزی جز یک بهشت زودرس نیست). یک تعریف کلی و عمومی خانواده ارائه شده است که آن را متشکل از پیوند ازدواج بین یک زن و مرد می‌دانند و لاغیر. در این تعریف، خانواده نخستین نهاد زندگی اجتماعی است که در تعرف لغوی از دو جزء «خان» به معنای منزل و سرا و «واده» به معنای اهل منزل تشکیل شده است. از این رو همه کسانی که در خانه هستند، عضو خانواده هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس،  ,

بدون تردید خانواده بهترین و شایسته‌ترین کانون برای پرورش استعداد و شکوفایی انسان‌های عضو آن و سپس جامعه است. به همین دلیل در قرآن کریم به ازدواج اهمیت بسیاری داده شده و حتی خداوند متعال در آیاتی به ویژگی‌های خانواده موفق اشاره کرده تا خانواده مهم‌ترین رکن سعادت، کرامت و رشد جسمی و معنوی بشر در راه درست خود قدم بردارد.

,

میترا خسروبیک کارشناس مسائل اجتماعی در گفت وگو با طنین یاس با اشاره به اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده آن را اصیل‌ترین کانون تجمیع بشر نام برده و گفت: خانواده نه تنها در اسلام بلکه در سایر ادیان الهی و حتی غیرالهی از اهمیت بالا و قداست خاصی برخوردار است. 

,

وی ادامه داد در آثار باقی مانده از زرتشت درباره پاک دامنی و درباره زنان پیر و جوان سخن گفته شده و از خانواده، عفّت و شرافت به بزرگی یاد شده است، همچنین در آثار موجود از عرفان هند و هندوان، چون گزیده "اوپه نیشدها"  به زوجیت و خانواده عزّت نهاده، شده و در بخش‌های مختلف آن از علاقه زوجیت سخن گفته و درباره مراسم ازدواج و داشتن فرزند نیکویی که بتواند ودا – -Vedaکتاب مقدس هندوها- را بخواند و به سن کمال برسد سخن گفته شده است.

,

این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه، تأکید بر اصل خانواده و تقدیس آن از بعد روانشناسی، جامعه‌شناسی و حتی علوم دینی بر دو اصل بهداشت جسمی و روانی افراد و به تبع آن جامعه بنا نهاده شده است.  

,

وی ادامه داد: زوج در سایه همدلی و ایمان می‌توانند بستر مناسبی را برای سلامت روحی و جسمی خود و رشد و شکوفایی فرزندان‌شان فراهم کنند. اما امروزه خانواده با دویکرد مخاطره آمیز و متفاوت روبرو است که هر دوی آنها مصلحت خانواده و سلامت او را تهدید می‌کنند.

,

آرامش حلقه گم شده جهان مدرنیته

, آرامش حلقه گم شده جهان مدرنیته,

متخصصین و کارشناسان حوزه خانواده معتقدند که رویکرد تمدن مادی مدرنیته و به موازات آن رویکرد برخاسته از سنت‌های غلط و آمیخته با خرافه، جهل و تعصب، دو جریانی هستند که مصلحت و سلامت خانواده را به خطر انداخته‌اند.

,

تحقیقات نشان می‌دهد، "آرامش روانی"، حلقه گم شده زندگی انسان جویای زندگی سعادتمندانه است! جامعه امروزی به موازات پیشرفت‌های علمی و مادی که بشر به آن دست یافته است، نتوانسته بر مشکلات و ناراحتی‌های درونی و روانی‌اش نظیر ناامید، پوچ‌گرایی، اضطراب، ترس، نگرانی وافسردگی فایق آید.

,

زهرا لطیفی کارشناس روانشناسی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با بیان اینکه  بهداشت روانی تأثیر مستقیم بر سلامت جامعه دارد و متأسفانه هر چه رفاه مادی بیشتر و جامعه به سوی صنعتی شدن پیش می‌رود مردم کمتر از این نعمت برخوردار هستند، گفت: بهداشت روانی را «تأمین و ارتقاء اجتماعی، پیشگیری از بیماری‌های روانی و درمان مناسب آنها» تعریف کرده از بُعد روانشناسی،" انسان سالم" «کسی است که از نظر جسمی و روانی، از بُعد فردی و اجتماعی در مسیر رشد و استفاده درست از استعدادها و توانایی‌های خویش قرار گرفته باشد و موانع رشد روانی، جسمی، نقص، درد و ناراحتی‌ شدید و افسردگی او را رنج نمی‌دهد.»

,

وی با استناد بر آمار سازمان جهانی بهداشت، ادامه داد: سال  1993 حدود 500 میلیون نفر در دنیا به یکی از اختلالات روانی متبلا هستند که از این عدد 50 میلیون نفر مبتلا به اختلالات شدید روانی و 250 میلیون نفر مبتلا به اختلالات خفیف روانی می‌باشند و 120 میلیون نفر نیز از عقب‌‌ماندگی ذهنی، 50 میلیون نفر از بیماری صرع و 30 میلیون نفر هم از ابتلا به دمانس رنج می‌برند و برخی از آمارها حاکی از این است که دو – سوم مردم ایران نیز از اختلالات روانی رنج می‌برند!

,

این روانشناس گفت: سال‌ 1993 زمان ظهور و بروز، مشکلات پدیده‌ای به نام "ضدیت با خانواده" در جامعه بشری است و می‌توان فرضیه‌ای داشت که این آمار بی‌ربط با از بین رفتن ارزش بنیان خانواده و از هم‌پاشیدگی آن نیست. اگر این مشکلات جهانی را به جامعه ایرانی تعمیم دهیم مکشلات روانی ایرانیان نیز از زمانی که آمار طلاق و سن ازدواج بالا رفته و آمار ازدواج و بچه‌دار شدن پایین آمده است، بیشتر نمود دارد.

,

لطیفی با بیان اینکه بیماری‌های روانی منحصر و مخصوص به یک  قشر یا طبقه خاصی نیست و امکان ابتلا به ناراحتی‌های روانی برای همه افراد جامعه اعم از زن و مرد وجود دارد، فقدان "سلامت روانی" را خطری دانست که نسل حاضر و آینده را تهدید می‌کند و گفت: مشکل فزاینده روانی رشد شهری، زندگی ماشینی و تنش‌های عاطفی و هیجانی رابطه مستقیم دارد.

,

ازدواج یکی از مهم‌ترین راه حل‌های کسب آرامش روانی

, ازدواج یکی از مهم‌ترین راه حل‌های کسب آرامش روانی,

بر اساس تخمین متخصصان شروع 80 درصد تمام بیماری‌های امروزی با فشارهای روانی همراه است، اضطراب و افسردگی، اختلال‌هایی هستند که کم و بیش عموم مردم از آنها رنج می‌برند و  مهم‌ترین روش‌های رفتاری مقابله با فشارهای روانی را صبر یا خویشتن‌داری، تفریحات سالم، ازدواج و روابط خانوادگی.. دانسته‌اند. که در این گزارش سعی بر توجه بیشتر به مقوله ازدواج داریم. (امان‌الله قرایی مقدم جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم معتقد است که ازدواج در بهداشت روانی تاثیر بسیار زیادی دارد، با عدم توجه به ازدواج، مشکلات جسمی و روانی و استرس های رو به افزایش می‌یابد.

,

ازدواج به موقع، در درمان بعضی از انواع افسردگی که از تنهایی ناشی می‌شود، مفید است چرا که از نظر اجتماعی ازدواج دختران و پسران جوان به وسیله ازدواج در کنار یکدیگر از آرامش، امنیت و سلامت روان، امید به آینده، منزلت اجتماعی و طول عمر بیشتر برخوردار می‌شوند.

,

تحقیقات نشان می‌دهد ازدواج باعث پیشگیری از بیماری ها و آشفتگی های روانی می‌شود، افراد متاهل کمتر افسرده شده و در مقایسه با مجرد ها از لحاظ عاطفی سالمتر هستند.

,

از تأثیرات روانی مهم ازدواج بر قرار روابط عاطفی مطلوب بین زن و مرد است که مایه آرامش هر دو می‌شود و کمتر چیزی می‌تواند جای ازدواج را در کسب آرامش بگیرد. تشکیل خانواده، فرد را در انجام وظایف فردی و اجتماعی توانمند می‌سازد. بین دو همسر، دوستی بسیار صمیمانه‌ای برقرار است و این دوستی باعث می‌شود که در مشکلات، هیچ یک احساس تنهایی نکنند.

,

ویژگی‌های خانواده سعادتمند

, ویژگی‌های خانواده سعادتمند ,

در سوره روم آیه 20 می‌خوانیم: (خداوند برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یابید و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار نمود.) در این آیه یک اصل و  سه خصلت ازدواج آرامش بخش بیان شده است که این مثلث طلایی آرامش‌بخشی ازدواج است و با استناد به این آیه نمی‌توان گفت که هر ازدواجی مایه آرامش است.

,

اصل تخطی ناپذیر این است که ازدواج باید بین دو جنس صورت گیرد و اضلاع مثلث طلایی آرامش این ازدواج ( انس، رأفت و مهربانی) است. واقعیت این است که سعادت و خوشبختی، آرمش و سلامت روحی را فقط می‌توان در «زندگی خانوادگی سالم و موفق» جستجو کرد، جایی که محبت و عاطفه انسان را از محبت های بی پایه و سطحی بی نیاز می کند،‌جایی که با تلا‌ش دو انسان امیدوار و با نشاط ، ‌محیطی سرشار از دوستی و احساس مسؤولیت فراهم می شود.

,

با این تعریف می‌توان گفت که خانواده در دنیای کنونی ما به سه قسم: 1. خانواده موفق 2. خانواده از هم گسیخته 3. خانواده متزلزل، تقسیم شده است.

,

حامدمشهدی قربانعلی، مشاور خانواده و روانشناس در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس گفت: خانواده دارای دو رکن فیزیکی ( اسکلت خانواده) و معنوی( جان خانواده) است، اگر خانــواده‌ای از دو نعمت محبت و گذشت محروم باشند، این خانواده همانند جنازه‌ای است که روح در خود ندارد و هیچ موفقیت و خوشبختی و آرامشی برای این خانواده نمی‌توان متصور بود. 

,

وی وحدت، هماهنگی و انسجام را مهم‌ترین ویژگی خانواده موفق دانست و افزود: برای تشکیل یک خانواده موفق نخستین گام انتخاب همسر با ملاک‌های درست است که ملاک‌های اسلامی چون ایمان و باورهای صحیح، حسن خلق، تقوا و سلامت جسمی و روانی به راحتی ما را در این مسیر کمک می‌کند.

,

این روانشناس خانواده با تأکید بر کمک همسران به سلامت همدیگر، گفت: کارشناسان سلامت جنسی معتقدند یک رابطه زناشویی مثبت و سالم، نه تنها در تداوم و تحکیم زندگی زناشویی، تأثیرگذار است بلکه برای سلامت جسمی و روحی زوجین هم مفید است که اهمیت جنبه روانی آن به مراتب بیشتر از جنبه جسمی آن می‌باشد.

,

وی برقرار هر رابطه جنسی را در سلامت روحی، مؤثر نداست و گفت: روابط جنسی، رضایت بخش بین زن و شوهری که از هم دلخوری نداشته  و هم دیگر را کانون توجه قرار دهند، یکی از مؤثرترین روش‌های کاهش اضطراب و استرس می‌باشد اما اگر رابطه جنسی فقط به منظور رهایی از فشارهای جنسی زوج باشد نتایج خوبی به دست نخواهد آمد.

,

مشهدی قربانعلی افزود: وقتی فرد برای مدتی روابط جنسی خود را به تأخیر می‌اندازد باعث افزایش ترشحات غدد جنسی و در نتیجه افزایش تمایل فرد به طرف جنس مخالف می‌شود که این امر خود باعث ایجاد تغییراتی در خلق و خو و گرایشات فرد می‌شود که نتیجه آن افزایش میزان استرس می‌باشد.

,

وی ادامه داد: روابط جنسی باعث تخلیه هیجانی و تخلیه ترشحات غدد جنسی می‌شود و به دنبال احساس لذتی که برای فرد ایجاد می‌شود، استرس کاهش پیدا می‌کند.

,

بر اساس همین یافته‌های علمی است که می‌توان نتیجه گرفت، هرگونه کسب لذت جنسی تحت عنوان ازدواج همجنس‌گرایان، ازدواج سفید، روابط نامشروع ... که خارج از محدوده خانواده سالم و موفق باشد نه تنها آرامش بخش نخواهد بود بلکه بیماری‌های روحی و روانی را گسترش داده و انسان را از مرزهای سلامت روانی دور می‌کند.

,

انسان موجودی اجتماعی است و بسیاری از ویژگی‌های او تحت تأثیر محیط اجتماع قرار دارد، بسیاری از صفات، احساسات، حالات و تمایلات، انعکاسی از شیوه‌های ارتباطی  ما با دیگران پدیدار می‌شود، بدیهی است به هر میزان که چهارچوب ارتباطی انسان یاری‌بخش باشد، پایداری مؤلفه‌های بهداشت روانی وی بیشتر خواهد بود.

,

در یک صورت‌بندی کلی، مؤلفه‌های ارتباط یاری بخش عبارتند از: اصیل بودن، احترام، همدلی و صداقت که این مؤلفه‌ها را می‌توان در کانون ی ک خانواده سالم کسب کرد.

,


ادامه دارد...

,
,

انتهای پیام/خ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه