بانکداری بدون فیزیک!
علی طالبزاده[
بانکهای دنیا پس از بروز بحران اقتصادی به سمت کاهش هر چه بیشتر هزینهها و رونق بانکداری بدون شعبه فیزیکی رفتهاند، حتی در همسایگی خودمان کشور ترکیه یکی از کشورهایی است که موبایل بانکینگ را به طور جدی پیگیری میکند و سعی کرده از این طریق به جای افزایش شعب فیزیکی که در ایران بسیار طرفدار دارد، هم هزینههای عملیاتی و جاری خود را بکاهد و هم مشتریان را به صورت آنلاین و بدون محدودیت به شبکه بانکی خود متصل کند.
,بانکداری مجازی سالهاست در دنیا بیشترین کاربرد را دارد و اغلب شهروندان امور روزمره خود را با حداقل هزینه و سریعترین زمان ممکن انجام میدهند. امروزه در دنیا بقا و ادامه بانکهای مشهور به این امر بستگی دارد که بتوانند خدمات مربوطه را با روشی بسیار کارا ارائه کرده و همواره خود را با شرایط جدید سازگار کنند یا خدمات مالی غیربانکی جدید را ارائه دهند.
,باید بدانیم که باتوجه به پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر نمیتوان با بانکداری سنتی همچنان به امور بانکی پرداخت. اگر محدودیتهای بانکداری سنتی از بین نرود، سیستم بانکی نمیتواند با بانکهای بینالمللی رقابت کند چراکه بانکداری مجازی پیش زمینهای دارد به نام بانکداری الکترونیکی.
,برخی از بانکداران ایرانی معتقدند که تجهیز شعب بانک به تجهیزات رایانهای تحقق بانکداری الکترونیک است؛ بانکداری الکترونیک میتواند به عنوان استفاده از کانالهای تحویل الکترونیکی خدمات و تولیدهای بانکداری با استفاده از روش هایی همچون تلفنهای عادی، بانکداری خانگی، استفاده از تلفن همراه، استفاده از شبکه تلویزیون کابلی، استفاده از دستگاه خودپرداز و دستگاه فروش نقطهای خود را نشان دهد.
,بانک مجازی یک بانک رایانهای است که قادر به انجام اکثر امور بانکی که بانکهای عادی انجام میدهند، است، با این تفاوت که نیازی به مراجعه به شعبه نخواهد بود و افراد از هر رایانه خانگی میتوانند امور بانکی، تجارت و بازرگانی مورد نظر خود را به انجام برسانند. به عبارت دیگر در بانکداری مجازی از مرحله واریز پول برای سپردهگذاری، دریافت و انتقال وجه تا مبادله اسناد بین بانکی و غیره با تمام کشورهای جهان از این طریق انجام میشود. همچنین اجرای قوانین ضدپولشویی و امنیت بالا و شفافیت مبادلات با راهاندازی این بانکها میسر خواهد شد.
,مزیت هایی چون صرفهجویی در وقت، کاهش هزینههای غیرعملیاتی و سربار بانکها و افزایش بهرهوری، کاهش مشکلات مسافرتهای درون شهری، رونق تجارت مجازی شده و آزادسازی بانکها در ارائه برخی خدمات و ایجاد فرصت برای ارائه محصولات جدید از مشخصات بانکداری مجازی است.
,بانک مجازی نقش بانکهای فعلی را خواهد داشت، با این تفاوت که با تشکیل این بانک، به جای اینکه مشتری به صورت مستقیم به بانک مراجعه کند، به راحتی میتواند از طریق رایانه شخصی امور بانکی خود را انجام دهد. رواج استفاده از پول الکترونیکی میتواند موجب رونق بانکهای مجازی شود. پول الکترونیکی، پولی است که روی سیستم اینترنتی توان جابهجایی و نقل و انتقالات را دارد، حتی بدون وجود لاشهای از اسکناس، به صورتی که تمامی پرداختها، صورتحسابها، خرید و فروشها و اعتبارات با این ابزار قابل انجام است. پول الکترونیکی نیازی به نقل و انتقالات بانکی به صورت فیزیکی ندارد و به راحتی میشود در اسرع وقت از هر بانکی وجهی را به حساب دیگران منتقل کرد.
,تأسیس بانکهای مجازی به عنوان یک ضرورت و الزام تلقی میشود. به راحتی نمیتوان راهی را که در تمام دنیا انتخاب شده و در حقیقت با سایر امور بانکداری نوعی پیوستگی دارد، در ایران انتخاب نکرد. البته راهاندازی این بانکها مقدماتی میخواهد که باید فراهم شود، بخشی از این مقدمات به شبکه مخابراتی و زیرساختهای ارتباطی و اینترنتی کشور بازمیگردد که باید تقویت شود و بخشی از آن به مقررات و قوانینی که برای راهاندازی بانکهای مجازی به آن نیاز داریم، مربوط میشود. نباید این انتظار رود که بانک مجازی در ماه یا سال اول فعالیت خود به صورت موفق عمل کند. باید به این نوع خدمات در جامعه زمان داده شود. باید تبلیغات و اطلاعرسانی در این راستا بیشتر صورت گیرد تا این امر بین مردم جا بیفتد.
,متأسفانه تنها بانک الکترونیکی کشور که امید بود الگویی برای توسعه بانکداری مجازی باشد از سوی بانک مرکزی بنا به دلایلی لغو مجوز شد. اگر چنین بانکهایی روی کار میآمد، شاید بسیاری از معادلات معمول شبکه بانکی به هم میریخت.
]
ارسال دیدگاه