اخبار داغ

شمیم ماهنشان گزارش می دهد:

هم و غم مردم در خرید های نوروزی/ دارا و ندار در بازار داغ! یا سرد! نوروزی

هم و غم مردم در خرید های نوروزی/ دارا و ندار در بازار داغ! یا سرد! نوروزی
آشفته بازاری به نام خریدهای شب عید که دیدگاههای مختلف مردم در خرید های نوروزی حکایت از تب و تاب خرید آنها برای آغاز سال جدید و نوسان نرخ ارز عرضه کالاها دارد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شمیم ماهنشان، همه ساله با آغاز ماه‌های پایانی سال بازار روز و پاساژهای ماهنشان حال و هوای نوروزی به خود می‌گیرد و مردم مشغول خرید نوروزی می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شمیم ماهنشان,

سنت‌هایی از گذشته تا به حال برای فرا رسیدن ایام نوروز وجود دارد که انگار بدون آنها عید مزه‌ای ندارد، خرید کردن لباس نو و لوازم منزل، خانه تکانی، کاشتن سبزه، سفره هفت سین، عیدی دادن و دید و بازدیدهای نوروزی از مهم‌ترین برنامه‌ها و سنت‌هایی است که هر ساله انجام می‌شود. 

, سنت‌هایی از گذشته تا به حال برای فرا رسیدن ایام نوروز وجود دارد که انگار بدون آنها عید مزه‌ای ندارد، خرید کردن لباس نو و لوازم منزل، خانه تکانی، کاشتن سبزه، سفره هفت سین، عیدی دادن و دید و بازدیدهای نوروزی از مهم‌ترین برنامه‌ها و سنت‌هایی است که هر ساله انجام می‌شود. ,

تکاپوی مردم برای خرید مایحتاج ایام نوروز، ممکن است موجب گران شدن نرخ برخی از کالاها شود و یا گاهی اوقات فروشندگان برای جذب مشتری بیشتر و درآمد زیاد شاهد حراج کالاهای خود که اکثرا پوشاک و لوازم منزل است، می شویم.

,

با این اوصاف به میان مردم و بازاریان می رویم تا نظر آنها را در خصوص وضعیت اقتصادی این روزهای مردم و بازار بپرسیم.

, با این اوصاف,

بانوی ماهنشانی در گفت و گو با خبرنگار شمیم ماهنشان اظهارکرد: با پسر و عروس و نوه هام آمدیم خرید تا عیدیهایی که می خواهیم بدهیم خرید کنیم و اقلامی که برای نوروز نیاز داریم بخریم که شکر خدا دستمان به دهنمان می رسد و توانستیم تقریبا همه لوازم و مایحتاج عید نوروز را بگیریم .

,

وی افزود: من اهل روستای پشتوک هستم و رسم داریم برای عیدی دادن پارچه و لباس ببریم که هرچند با نوسانات قیمت ها مواجه شدیم اما خوب خرید کردیم.

,

بانو ماهنشانی با اشاره به  وضعیت اقتصادی بازار گفت: بعضی از قیمت ها در توان خرید قشر کم در آمدها نیست،بعضی از قیمت ها در قدرت خرید ما می گنجد که آن هم چندان از کیفیت مناسب و مطلوبی برخوردار نبوده و کیفیت ها و قیمت ها به مراتب باهم فرق دارند و هرکس در وثق نیاز خود خرید می کند.

,

100s1

, 100s1,

میوه فروشی در پای صحبت های ما گفت: ازدحامی که در این بازار روز شاهد آن هستیم فعلا کسی سراغ میوه و آجیل نمی روند، اکثر خریداران میوه و آجیل ها، دقیقه نود میگیرند تا شاید قیمت ها پایین بیاید.

,

از وی در خصوص قدرت خرید مردم سوال کردیم و اظهارکرد: نکته جالب این است که بسیاری از واحدهای صنفی محصولات خود را با قیمت‌های ارزان‌تر عرضه می‌کنند، اما مردم باز اظهار بی پولی می کنند و از خرید اجتناب می کنند.

,

میوه فروش کردی در ماهنشان افزود: اقتصاد مردم متفاوت هست و جیب خریداران با همدیگر فرق می کند و گاهی اقتصاد و درآمد بعضی ها خیلی بد هم نیست بلکه احتیاجات و قیمت ها بیشتر شده است و از طرفی وقتی خودمان را هم جزئی از مردم حساب کنیم می بینیم هزینه های فیش های گاز، برق، آب و غیره را همراه با ضروری ترین مایحتاج زندگی به زور می توانیم بپردازییم.

,

100s2

, 100s2,

فروشنده کفشی وقتی ما رو دید اظهار کرد: قدرت خرید مردم کاهش یافته است چرا گزارشی از این وضعیت اقتصادی جامعه نمی گیرید، چرا کسی به داد مردم نمی رسید، و با دهها گلایه دیگر و شاکی از وضعیت اقتصادی مردم.

,

وی افزود: در آستانه عید نوروز مردم معمولاً بیشتر به وضعیت اقتصادی خود فکر می‌کنند شاید در طول سال بتوان از کنار برخی از مسائل و مشکلات اقتصادی گذشت اما نوروز و افزایش آمار دید و بازدیدها و خرید لوازم موردنیاز، از تغییر دکوراسیون خانه تا خرید وسایل موردنیاز از جمله کفش و لباس، آجیل، شیرینی و میوه، وضعیت را دگرگون می‌کند و مردم در واقع مجبورند پذیرای میهمان باشند.

,

فروشنده کفش با اظهار ناراحتی فراوان گفت: چند ماهی است که از این شهر به اون شهر در بازارهای روز می چرخم تا فروشی داشته باشم و شب عید من هم دست پر به منزل بروم اما قدرت خرید مردم آنقدر پایین است که من اجناس خود را زیر قیمت فاکتور و خریدهایم هم میدهم کسی نمی خرد، به لحاظ کیفیت کفش های من خیلی از مرغوبیت خوبی برخوردار است اما به دلیل اقتصاد پایین مردم کسی خریدی نمی کند.

,

وی با تأسف اظهارکرد: تولید کننده این کفشها خودم بودم که برای تحقق اقتصاد کشورم خواستم همتی کنم و با اجاره ی سوله و جذب کارگر توانستیم بهترین کفش ها را تولید کنیم که تمام سرمایه ام را هم در این راه هزینه کردم اما کسی از تولید کننده های داخلی حمایت نکرد و با ورشکست مواجه شدم که در این راه مجبور شدم منزل مسکونی ام را هم  بفروشم تا پول کارگرها رو حداقل بدهم، اما این اوضاع یک مملکت اسلامی که رهبر عظیم و شأن آن به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدگران می کند، نیست.

,

وی اضافه کرد: چرا جلوی واردات را نمی گیرند، من تولید گر چه زمانی می توانم پیشرفت کنم، چرا کسی به این مسایل رسیدگی نمی کند……

,

 

,

100s3

, 100s3,

100s4

, 100s4,

*از همه اینها که بگذریم بازار اجناس ارزان قیمت ها  حسابی داغ داغ بود

,

فروشنده پوشاکی اظهارکرد: مردم به دلیل برخی مشکلات اقتصادی به دنبال اجناس ارزان قیمت هستند و کمتر به کیفیت کالاها توجه دارند، به طوریکه این امر موجب می شود، کیفیت برخی کالاها پایین بیاید.

,

وی می‌افزاید: به خاطر سال نو و عید نوروز عده زیادی از افراد در این بازار به دلیل نداشتن پشتوانه مالی خریدهای آنچنانی ندارند و فقط برای تماشا می‌آیند.

,

100s6

, 100s6,

100s7

, 100s7,

 

,

حضور مردم در بازار روز ماهنشان بیش از بیش احساس می شود اما فروشندگان این حضور  را خریدار نمی دانند، بلکه اظهارمی کنند :  صرفا عده ای برای دانستن قیمت ها و نگاه کردن آمدند.

, حضور مردم در بازار روز ماهنشان بیش از بیش احساس می شود اما فروشندگان این حضور  را خریدار نمی دانند، بلکه اظهارمی کنند :  صرفا عده ای برای دانستن قیمت ها و نگاه کردن آمدند.,

فروشنده ای گفت: این افزایش قیمت و چند نرخی شدن اکثر کالاهای شب عید از جمله آجیل و خشکبار، که بدون توجه به کیفیت این نوع محصولات در بازار توزیع می شود، این امر باعث شده که مردم نسبت به خرید بعضی کالاها از این بازار، استقبال آن چنانی نداشته باشند.

, فروشنده ای گفت: این افزایش قیمت و چند نرخی شدن اکثر کالاهای شب عید از جمله آجیل و خشکبار، که بدون توجه به کیفیت این نوع محصولات در بازار توزیع می شود، این امر باعث شده که مردم نسبت به خرید بعضی کالاها از این بازار، استقبال آن چنانی نداشته باشند.,

فروشنده دیگری اظهار می کند: قدرت خرید مردم نسبت به این دوره از سال گذشته کمتر شده است و و ضعیت بازار بسیار بد است، چرا که اقتصاد مردم و درآمدشان کم شده است و از طرفی به دلیل کم بودن کار برای جوانان تعداد فروشندگان هم زیاد شده است و بعضی از مردم در اواخر سال روی به دست فروشی می کنند و به مراتب فروش مغازه داران و فروشندگان بازاری کمتر می شود.

,

وی افزود: تنوع وسایل هایی که آوردیم زیاد است اما حتی مردم گاها نگاهی هم به این طرف نمی اندازند و گاهی فقط قیمت ها را می پرسند و رد می شوند.

,

100s10

, 100s10,

100s9

, 100s9,

100s8

, 100s8,

100s11

, 100s11,

100s14

, 100s14,

 

,

 

,

اما در این میان عده ای از فروشندگان به دلیل زیرقیمت فروختن اجناس و اقلام خود خدا رو شکر می کردند و فروش خوبی هم داشته اند.

,

جالب اینجاست در این بازار کودکانی را می دیدیم  که بالا و پایین می‌پرند و به پدر و مادر رنگ لباس‌ و اسباب بازیهای های مورد نظر را پیشنهاد می‌دهند، شادی و بوی عید را می‌توان در چشمان این کودکان احساس کرد.

, که بالا و پایین می‌پرند و به پدر و مادر رنگ لباس‌ و اسباب بازیهای های مورد نظر را پیشنهاد می‌دهند، شادی و بوی عید را می‌توان در چشمان این کودکان احساس کرد.,

100s12

, 100s12,

*در ادامه تصاویری از چهره ها و اوضاع بازار داغ! سرد! ماهنشان را می بینید.

,

100s13

, 100s13,

100s15

, 100s15,

100s23 100s15 100s16 100s18 100s19 100s20 100s21 100s22

, 100s23, 100s15, 100s16, 100s18, 100s19, 100s20, 100s21, 100s22,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه