اخبار داغ

هر شب با قرآن/ عامل محرومیّت‌ها و مشکلات چیست؟

هر شب با قرآن/ عامل محرومیّت‌ها و مشکلات چیست؟
بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از باشگاه خبرنگاران؛

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

آیه 96 سوره اعراف
«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ»
و اگر مردم شهرها و آبادی‌ها ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند، قطعاً (درهای) برکات آسمان وزمین را برآنان می‌گشودیم، ولی آنان (آیات ما را) تکذیب کردند، پس ما هم به خاطر عملکردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم. 


«برکات» جمع «برکت»، به موهبت‌های ثابت و پایدار گفته می‌شود، در مقابل چیزهای گذرا. در معنای «برکت»، کثرت، خیر و افزایش وجود دارد. برکات، شامل برکت‌های مادّی و معنوی می‌شود، مثل برکت در عمر، دارایی، علم، کتاب و امثال آن.
* از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدی (عجّل‌اللّه‌تعالی‌فرجه) است که به گفته‌ی روایات، در آن زمان برکات از آسمان و زمین سرازیر می‌شود. [تفسیر نورالثقلین]
* ایمان آوردن و متّقی شدن جامعه، کار بسیار سختی است. «لو... آمنوا واتّقوا» («لَو»، نشانه‌ی کار بسیار سخت و نشدنی است)
* برای دریافت الطاف و برکات اجتماعی خداوند، ایمان و تقوای فردی کافی نیست، باید اکثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. [189] «أهل القری آمنوا واتّقوا»
* ایمان به تنهایی کافی نیست، بلکه تقوا لازم است. «آمنوا واتّقوا»
* سرمایه‌گذاری روی فرهنگ ومعنویّت جامعه، بازده اقتصادی هم دارد. «آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات»
* وعده‌های الهی را جدّی بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول برکات حتمی است. (حرف لام در «لفتحنا»)
* بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لفتحنا» امّا بازتابی از عملکرد ماست.
* ادیان آسمانی، خواستار بهبود وضع اقتصادی مردمند. «لفتحنا علیهم»
* انسان به‌طور غریزی به‌دریافت برکات وخیرات علاقمند است وانبیا از همین تمایلات طبیعی برای اهداف خود استفاده می‌کردند. «لفتحنا علیهم برکات»

, آیه 96 سوره اعراف
«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ»
و اگر مردم شهرها و آبادی‌ها ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند، قطعاً (درهای) برکات آسمان وزمین را برآنان می‌گشودیم، ولی آنان (آیات ما را) تکذیب کردند، پس ما هم به خاطر عملکردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم. 


«برکات» جمع «برکت»، به موهبت‌های ثابت و پایدار گفته می‌شود، در مقابل چیزهای گذرا. در معنای «برکت»، کثرت، خیر و افزایش وجود دارد. برکات، شامل برکت‌های مادّی و معنوی می‌شود، مثل برکت در عمر، دارایی، علم، کتاب و امثال آن.
* از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدی (عجّل‌اللّه‌تعالی‌فرجه) است که به گفته‌ی روایات، در آن زمان برکات از آسمان و زمین سرازیر می‌شود. [تفسیر نورالثقلین]
* ایمان آوردن و متّقی شدن جامعه، کار بسیار سختی است. «لو... آمنوا واتّقوا» («لَو»، نشانه‌ی کار بسیار سخت و نشدنی است)
* برای دریافت الطاف و برکات اجتماعی خداوند، ایمان و تقوای فردی کافی نیست، باید اکثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. [189] «أهل القری آمنوا واتّقوا»
* ایمان به تنهایی کافی نیست، بلکه تقوا لازم است. «آمنوا واتّقوا»
* سرمایه‌گذاری روی فرهنگ ومعنویّت جامعه، بازده اقتصادی هم دارد. «آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات»
* وعده‌های الهی را جدّی بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول برکات حتمی است. (حرف لام در «لفتحنا»)
* بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لفتحنا» امّا بازتابی از عملکرد ماست.
* ادیان آسمانی، خواستار بهبود وضع اقتصادی مردمند. «لفتحنا علیهم»
* انسان به‌طور غریزی به‌دریافت برکات وخیرات علاقمند است وانبیا از همین تمایلات طبیعی برای اهداف خود استفاده می‌کردند. «لفتحنا علیهم برکات»
, آیه 96 سوره اعراف ,
, «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ»
و اگر مردم شهرها و آبادی‌ها ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند، قطعاً (درهای) برکات آسمان وزمین را برآنان می‌گشودیم، ولی آنان (آیات ما را) تکذیب کردند، پس ما هم به خاطر عملکردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم. 
, «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ»,
, و اگر مردم شهرها و آبادی‌ها ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند، قطعاً (درهای) برکات آسمان وزمین را برآنان می‌گشودیم، ولی آنان (آیات ما را) تکذیب کردند، پس ما هم به خاطر عملکردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم.  ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,

* آنچه از برکات دریافت می‌کنیم، گوشه‌ای از برکات الهی است. «برکات» (کلمه‌ی «برکات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام برکت‌ها نمی‌شود)
* زمین و آسمان، سرچشمه‌ی برکات‌اند. «برکات من السماء و الارض»
* نقش آسمان در برکت‌رسانی، بر نقش زمین مقدّم است. «برکات من السماء و الارض» (تقدّم آسمان بر زمین)
* ایمان و تقوا سبب نزول برکات می‌شود، ولی هر نعمت و رفاهی معلول ایمان و تقوا نیست. «آمنوا واتّقوا... برکات»
* عامل محرومیّت‌ها و مشکلات، عملکرد خود ماست. «بما کانوا یکسبون»
* لجاجت و پافشاری بر گناه، سبب قهر و عذاب الهی است. «فاخذناهم بما کانوا یکسبون»

, * آنچه از برکات دریافت می‌کنیم، گوشه‌ای از برکات الهی است. «برکات» (کلمه‌ی «برکات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام برکت‌ها نمی‌شود)
* زمین و آسمان، سرچشمه‌ی برکات‌اند. «برکات من السماء و الارض»
* نقش آسمان در برکت‌رسانی، بر نقش زمین مقدّم است. «برکات من السماء و الارض» (تقدّم آسمان بر زمین)
* ایمان و تقوا سبب نزول برکات می‌شود، ولی هر نعمت و رفاهی معلول ایمان و تقوا نیست. «آمنوا واتّقوا... برکات»
* عامل محرومیّت‌ها و مشکلات، عملکرد خود ماست. «بما کانوا یکسبون»
* لجاجت و پافشاری بر گناه، سبب قهر و عذاب الهی است. «فاخذناهم بما کانوا یکسبون»
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه