اخبار داغ

بررسی ماجرای کارت سوخت در وازتخانه زنگنه ؛

کارت سوخت در کش و قوس ماندن و حذف شدن

کارت سوخت در کش و قوس ماندن و حذف شدن
با توجه به هزینه بالا برای اجرا کردن کارت سوخت، این روز ها سخنان متعددی در خصوص حذف و بودن کارت سوخت توسط مسئولین زده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  زنان قم، از سال 1386 بود که در پی قاچاق بالا و افزایش مصرف بنزین کارت های سوخت اجباری شد و بنزین بصورت سهمیه ای و هر ساله با یک قیمت سهمیه ای و آزاد در جایگاه ها عرضه شد اما در نهایت در ابتدای آذرماه سال 1394 با باطل شدن باقیمانده بنزین های سهمیه ای با قیمت 700 تومان، به طور رسمی بنزین با نرخ آزاد عرضه شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  زنان قم,

از سال 94 که نرخ عرضه بنزین آزاد شد مردم هم انگیزه ای برای استفاده از کارت های سوخت شخصی نداشتند و از همان کارت های سوخت جایگاه های ارائه بنزین استفاده کردند و این امر موجب شد تا اجبار استفاده از کارت های سوخت از بین برود.

,

در این میان با حذف سهمیه‌بندی و تک‌نرخی شدن عملاً در جایگاه‌های سوخت نیز اجباری برای همراه داشتن کارت‌های سوخت شخصی وجود ندارد و با کارت‌های موجود در جایگاه‌ها سوخت‌گیری انجام می‌شود.

,

طرح کارت سوخت با 352 میلیارد تومان هزینه اولیه طی هشت سال باعث شفافیت در اطلاعات و کاهش قابل توجه قاچاق سوخت شد که این موضوع یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی می باشد  اما اکنون صحبت‌هایی از حذف آن به گوش می‌رسد، موضوعی که با وجود اصرار وزیر نفت، مخالفان جدی نیز در مقابل خود می‌بیند.

,

این در حالی است که بحث حذف کارت سوخت بنزین به صورت جدی در بهمن ماه سال گذشته توسط وزیر نفت در کنفرانس خبری مطرح شد. با وجود این، مجلس نهم در جریان تصویب قانون بودجه 95 دولت را ملزم به حفظ کارت سوخت و عرضه مجدد بنزین دو نرخی کرد.

,

از طرفی دولت در لایحه اصلاحیه بودجه پیشنهاد داده (بند ح تبصره 14 قانون بودجه 95 ) که بر استفاده کارت سوخت در همه خودروها تاکید می کند، حذف شود اما برخی نمایندگان مجلس با این موضوع مخالف هستند.

,

با توجه به این موضوع عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره علت مخالفت دولت با ادامه سهمیه‌بندی بنزین اظهار کرد: بنزین سهمیه‌بندی در لایحه دولت نبود و در هفته پایانی مجلس نهم این موضوع به تصویب رسید که بنزین باید دونرخی شود. ترجیح دولت این است که بنزین با یک نرخ عرضه شود.

,

وی افزود: با بنزین تک‌نرخی دیگر کارت سوخت معنا ندارد. زمانی که کارت سوخت تدوین شد تولید بنزین 48 میلیون لیتر در روز بود و سی‌ان‌جی مصرفی نداشت و چون بنزین صد تومان بود انگیزه قاچاق را رشد می‌داد.

,

با توجه به این کش و قوس های دولت و مجلس برای حذف و یا ماندن کارت سوخت برخی از دلایل موافقان و مخالفان این طرح را در ذیل می آوریم.

,

حسین هاشمی معاون سابق ستاد سوخت، یکی از افرادی است که با حذف کارت‌های هوشمند سوخت، مخالف است، وی دراین‌باره می‌گوید: با حذف نظام کارتی و حذف 19 میلیون کارت سوخت عملاً زیرساخت این طرح ملی نابود می‌شود. در یک سال گذشته علی‌رغم افزایش قیمت شاهد افزایش مصرف بوده‌ایم و این نشان می‌دهد نظام سهمیه‌بندی در کنترل مصرف و ایجاد فرهنگ درست مصرف کردن نقش مهمی ایفا کرده است.

,

همچنین هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی در این خصوص می گوید: هرگونه روزنه سوءاستفاده از واردات بنزین توسط برخی افراد خاص و ایجاد دلالی از این طریق باید بسته شود. زمانی که کارت سوخت وجود نداشت، حجم قاچاق بنزین و گازوئیل بسیار زیاد بود اما با اجرای این طرح شاهد کاهش قاچاق سوخت بودیم و باید این طرح را با چنگ و دندان حفظ کنیم.

,

 همچنین از طرفی عزت‌الله یوسفیان‌ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید: به دلیل این‌که مساله قاچاق در میان است، کارت سوخت باید حفظ شود و مصرف باید توسط یک سیستم کنترل شود؛ کنترل مصرف باید توسط دولت انجام شود و اگر کارت سوخت حذف شود، باید طرحی جایگزین معرفی و مورد استفاده قرار گیرد که هزینه‌هایی را هم به دنبال دارد اما هزینه طرح کارت سوخت انجام شده و فقط استفاده از آن باقی‌مانده است.

,

در هر حال چیزی که مشخص است وزیر نفت و حامیان او در حذف کارت سوخت بسیار مصر می باشند اما این سوال پیش می اید که آیا با حذف کارت سوخت بازهم قاچاق بنزین و سوه استفاده از آن به راه نمی افتد؟ آیا هزینه های انجام شده در قبال کارت سوخت اصراف و مقایر با اقتصاد مقاومتی نیست؟

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه