اخبار داغ

به بهانه روز دختر؛

معصومه(س) الگویی فرازمانی برای دختر مسلمان انقلابی

معصومه(س) الگویی فرازمانی برای دختر مسلمان انقلابی
حضرت معصومه(س) می توانست از اجرای فرمان امام رضا(ع) مبنی بر حرکت از مدینه به شهر طوس سرپیچی کند و مجرد بودن خود و یا پرخطر بودن مسیر حرکت را بهانه کند و هزار راه دیگر اما الگو بودن حضرت معصومه(س) برای دختران نسل امروز انقلاب اسلامی درست در همین هوشمندی در اطاعت از امر ولی زمان اوست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اینترنتی «سازمان بسیج جامعه زنان کشور»، مناسبت ها بویژه مناسبت های مذهبی که در تقویم به نام خاصی تعیین می شود فرهنگی فرصت خوبی برای توجه و تمرکز در مورد موضوع آن نام است و میلاد حضرت معصومه(س) که به نام روز دختر نام گذاری شده است، بهترین زمان برای بررسی شخصیت این بانوی بزرگوار به عنوان الگو برای دختران جامعه اسلامی ایران است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

با این وجود متاسفانه در اکثر محافل و مجالس زمانی که صحبت از حضرت معصومه(س) می شود، اولین بحث مطرح شده در مورد شخصیت این بانوی بزرگوار مجرد بودن ایشان است. اینکه کریمه اهل بیت(س) در سنی حدود 28 ساله و بدون اینکه ازدواج کنند از دنیا رفته اند، آنقدر تکرار شده است که ممتاسفانه برای بعضی از  دختران جوان، تداعی نام ایشان با علامت سوال مجرد بودن همراه می شود!

همچنان برای این سوال، پاسخ تکراری و اشتباهی مطرح است که دلیل مجرد ماندن حضرت را نداشتن هم کف از نظر علمی و معنوی بیان کرده اند اما با نگاهی به سرگذشت دیگر دختران بزرگوار حضرت کاظم(ع) که هیچ کدام از آن ها ازدواج نکرده اند و در مقابل آن وجود جوانان شایسته‌ای از خاندان امام حسن مجتبی (ع)، حضرت سیدالشهدا(ع) و در میان شیعیان این فرضیه رد می شود.

در واقع دلیل اصلی عدم ازدواج حضرت معصومه(س) و دیگر خواهران بزرگوارشان شرایط اجتماعی حساس و پیچیده‏ آن زمان است که حکومت عباسی بر علویان بسیار سخت می گرفت و کسی حتی جرات پرسیدن مسائل شرعی هم از حضرت موسی کاظم(ع) نداشت، چه برسد به دامادی آن حضرت که منجر به رفت و آمد دائمی با خانواده ایشان بود.

بررسی زندگی حضرت معصومه(س) با کارنامه درخشانی که در طول عمر کوتاه خود داشتند نشان می دهد که زندگی این بزرگوار توانایی الگوشدن نه تنها برای دختران، بلکه برای زنان و فراتر از آن تمام انسان ها را دارد.

خبر میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) سال ها قبل توسط امام صادق(ع) به شیعیان داده شده بود، ایشان در حدیثی فرمودند: «خداوند حرمى دارد که مکه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند.» (بحارالانوار، ج 57 ، ص 228 ، ح 59.)

در این حدیث علاوه بر خبر میلاد خواهر امام رضا(ع) منزلت این بانوی بزرگوار (شفاعت) نیز بیان شده است. «شفاعت» ویژگی مهم حضرت فاطمه معصومه(س) است که امام صادق(ع) به آن اشاره دارند.

بر طبق آیات و روایات مقام شفاعت مخصوص به پیامبر اسلام(ص)، قرآن و عترت، دانشمندان و شهیدان است، چنان که حضرت علی(ع) فرمودند: «ما شفاعت می‌کنیم و دوستان ما نیز مقام شفاعت دارند.» (خصال، صدوق، ص 624.)

حضرت معصومه(ع) نیز شفاعت می کند و گستره این شفاعت به فرموده امام صادق(ع) به وسعت تاریخ تشیع است که فرمودند: «به شفاعت فاطمه معصومه، همه شیعیانم به بهشت می‌روند.»(سفینةالبحار، ج 2، ص 376.) این مقام والا در طول تاریخ تشیع تنها به دو بانوی مکرمه اعطا شده که یکی از آنان حضرت زهرا(س) و دیگری فاطمه معصومه(س) است.

این اشتراک ویژگی تنها در قضیه «شفاعت» نیست، حضرت معصومه(س) همچون مادر بزرگوارشان(حضرت زهرا(س)) به درجه ای از مقام علمی رسیده بودند که از سن خردسالی پاسخگوی سوالات فقهی بودند، روایتی در این زمینه وجود دارد که روزی در نبود امام کاظم(ع) عده ای شیعه وارد مدینه می شوند و سوالی داشتند اما امام نبودند و حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسشها را نوشتند و زمانی که بیرون مدینه آنها با امام کاظم(ع) مصادف شدند و ماجرا را گفتند و امام پاسخ ها را ملاحظه کردند، سه بار فرمودند:«فداها ابوها: پدرش به قربانش باد.»

تاییدات امام موسی کاظم(ع) از مقام والا و دانش گسترده حضرت خبر می دهد و این درجه از تسلط به اصول شرعی و اعتقادی شبیه به تسلط حضرت زهرا(س) است که ایشان نیز در زمان خود درس های تفسیر قرآن برقرار می کردند و به آموزش این اصول می پرداختند.

منزلت دیگر حضرت اعطای لقب «معصومه» توسط امام رضا(ع) به ایشان است که در روایتی فرمودند: «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.» (کریمه اهل بیت، ص ٣)

این لقب که از طرف امام معصوم به این بانوى بزرگوار داده شده، گویاى جایگاه ایشان در پیروی از اهل بیت(ع) است اما بخش دوم این حدیث زاویه ای دیگر از شخصیت حضرت معصومه(س) را مشخص می کند.

 حضرت معصومه(س) بر اساس نامه ای که حضرت رضا(ع) به ایشان ارسال می کنند مطابق امر امام زمان خویش راهی سفر پرخطر به ایران می شوند و تسلط به موضوعات فقهی(چنانچه گذشت) مدت اقامت کوتاه ایشان در شهر قم را به محلی برای مراجعه شیعیان قرارداد و این مهمترین ویژگی ای است که می توان برای یک دختر مسلمان انقلابی در نظر گرفت، به عبارت دیگر دختری که می تواند از حضرت معصومه(س) درس علم آموزی و گوش به فرمان ولی امر زمان بودن را بیاموزد.

حضرت معصومه(س) می توانست از اجرای فرمان امام رضا(ع) سرپیچی کند، می توانست مجرد بودن خود و یا پرخطر بودن مسیر حرکت از مدینه به شهر طوس را بهانه کند و هزار راه دیگر اما الگو بودن حضرت معصومه(س) برای دختران نسل امروز انقلاب اسلامی بر روی این قضیه است که حضرت با پشتوانه قوی در اعتقادات خود و همچنین تلاش و همت در کسب علم و دانش در لحظه ای که لازم بود تصمیم سرنوشت سازی در جهت حفظ حریم اسلام گرفت و بدون هیچ شکی آن را عملی کرد و بدین ترتیب وجود مقدسش باعث شد که شهر قم پایگاه علمی برای ترویج اسلام ناب شود.

به قلم زهرا باقری

انتهای پیام/

,

با این وجود متاسفانه در اکثر محافل و مجالس زمانی که صحبت از حضرت معصومه(س) می شود، اولین بحث مطرح شده در مورد شخصیت این بانوی بزرگوار مجرد بودن ایشان است. اینکه کریمه اهل بیت(س) در سنی حدود 28 ساله و بدون اینکه ازدواج کنند از دنیا رفته اند، آنقدر تکرار شده است که ممتاسفانه برای بعضی از  دختران جوان، تداعی نام ایشان با علامت سوال مجرد بودن همراه می شود!

همچنان برای این سوال، پاسخ تکراری و اشتباهی مطرح است که دلیل مجرد ماندن حضرت را نداشتن هم کف از نظر علمی و معنوی بیان کرده اند اما با نگاهی به سرگذشت دیگر دختران بزرگوار حضرت کاظم(ع) که هیچ کدام از آن ها ازدواج نکرده اند و در مقابل آن وجود جوانان شایسته‌ای از خاندان امام حسن مجتبی (ع)، حضرت سیدالشهدا(ع) و در میان شیعیان این فرضیه رد می شود.

در واقع دلیل اصلی عدم ازدواج حضرت معصومه(س) و دیگر خواهران بزرگوارشان شرایط اجتماعی حساس و پیچیده‏ آن زمان است که حکومت عباسی بر علویان بسیار سخت می گرفت و کسی حتی جرات پرسیدن مسائل شرعی هم از حضرت موسی کاظم(ع) نداشت، چه برسد به دامادی آن حضرت که منجر به رفت و آمد دائمی با خانواده ایشان بود.

بررسی زندگی حضرت معصومه(س) با کارنامه درخشانی که در طول عمر کوتاه خود داشتند نشان می دهد که زندگی این بزرگوار توانایی الگوشدن نه تنها برای دختران، بلکه برای زنان و فراتر از آن تمام انسان ها را دارد.

خبر میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) سال ها قبل توسط امام صادق(ع) به شیعیان داده شده بود، ایشان در حدیثی فرمودند: «خداوند حرمى دارد که مکه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند.» (بحارالانوار، ج 57 ، ص 228 ، ح 59.)

در این حدیث علاوه بر خبر میلاد خواهر امام رضا(ع) منزلت این بانوی بزرگوار (شفاعت) نیز بیان شده است. «شفاعت» ویژگی مهم حضرت فاطمه معصومه(س) است که امام صادق(ع) به آن اشاره دارند.

بر طبق آیات و روایات مقام شفاعت مخصوص به پیامبر اسلام(ص)، قرآن و عترت، دانشمندان و شهیدان است، چنان که حضرت علی(ع) فرمودند: «ما شفاعت می‌کنیم و دوستان ما نیز مقام شفاعت دارند.» (خصال، صدوق، ص 624.)

حضرت معصومه(ع) نیز شفاعت می کند و گستره این شفاعت به فرموده امام صادق(ع) به وسعت تاریخ تشیع است که فرمودند: «به شفاعت فاطمه معصومه، همه شیعیانم به بهشت می‌روند.»(سفینةالبحار، ج 2، ص 376.) این مقام والا در طول تاریخ تشیع تنها به دو بانوی مکرمه اعطا شده که یکی از آنان حضرت زهرا(س) و دیگری فاطمه معصومه(س) است.

این اشتراک ویژگی تنها در قضیه «شفاعت» نیست، حضرت معصومه(س) همچون مادر بزرگوارشان(حضرت زهرا(س)) به درجه ای از مقام علمی رسیده بودند که از سن خردسالی پاسخگوی سوالات فقهی بودند، روایتی در این زمینه وجود دارد که روزی در نبود امام کاظم(ع) عده ای شیعه وارد مدینه می شوند و سوالی داشتند اما امام نبودند و حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسشها را نوشتند و زمانی که بیرون مدینه آنها با امام کاظم(ع) مصادف شدند و ماجرا را گفتند و امام پاسخ ها را ملاحظه کردند، سه بار فرمودند:«فداها ابوها: پدرش به قربانش باد.»

تاییدات امام موسی کاظم(ع) از مقام والا و دانش گسترده حضرت خبر می دهد و این درجه از تسلط به اصول شرعی و اعتقادی شبیه به تسلط حضرت زهرا(س) است که ایشان نیز در زمان خود درس های تفسیر قرآن برقرار می کردند و به آموزش این اصول می پرداختند.

منزلت دیگر حضرت اعطای لقب «معصومه» توسط امام رضا(ع) به ایشان است که در روایتی فرمودند: «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.» (کریمه اهل بیت، ص ٣)

این لقب که از طرف امام معصوم به این بانوى بزرگوار داده شده، گویاى جایگاه ایشان در پیروی از اهل بیت(ع) است اما بخش دوم این حدیث زاویه ای دیگر از شخصیت حضرت معصومه(س) را مشخص می کند.

 حضرت معصومه(س) بر اساس نامه ای که حضرت رضا(ع) به ایشان ارسال می کنند مطابق امر امام زمان خویش راهی سفر پرخطر به ایران می شوند و تسلط به موضوعات فقهی(چنانچه گذشت) مدت اقامت کوتاه ایشان در شهر قم را به محلی برای مراجعه شیعیان قرارداد و این مهمترین ویژگی ای است که می توان برای یک دختر مسلمان انقلابی در نظر گرفت، به عبارت دیگر دختری که می تواند از حضرت معصومه(س) درس علم آموزی و گوش به فرمان ولی امر زمان بودن را بیاموزد.

حضرت معصومه(س) می توانست از اجرای فرمان امام رضا(ع) سرپیچی کند، می توانست مجرد بودن خود و یا پرخطر بودن مسیر حرکت از مدینه به شهر طوس را بهانه کند و هزار راه دیگر اما الگو بودن حضرت معصومه(س) برای دختران نسل امروز انقلاب اسلامی بر روی این قضیه است که حضرت با پشتوانه قوی در اعتقادات خود و همچنین تلاش و همت در کسب علم و دانش در لحظه ای که لازم بود تصمیم سرنوشت سازی در جهت حفظ حریم اسلام گرفت و بدون هیچ شکی آن را عملی کرد و بدین ترتیب وجود مقدسش باعث شد که شهر قم پایگاه علمی برای ترویج اسلام ناب شود.

به قلم زهرا باقری

انتهای پیام/

,

با این وجود متاسفانه در اکثر محافل و مجالس زمانی که صحبت از حضرت معصومه(س) می شود، اولین بحث مطرح شده در مورد شخصیت این بانوی بزرگوار مجرد بودن ایشان است. اینکه کریمه اهل بیت(س) در سنی حدود 28 ساله و بدون اینکه ازدواج کنند از دنیا رفته اند، آنقدر تکرار شده است که ممتاسفانه برای بعضی از  دختران جوان، تداعی نام ایشان با علامت سوال مجرد بودن همراه می شود!

همچنان برای این سوال، پاسخ تکراری و اشتباهی مطرح است که دلیل مجرد ماندن حضرت را نداشتن هم کف از نظر علمی و معنوی بیان کرده اند اما با نگاهی به سرگذشت دیگر دختران بزرگوار حضرت کاظم(ع) که هیچ کدام از آن ها ازدواج نکرده اند و در مقابل آن وجود جوانان شایسته‌ای از خاندان امام حسن مجتبی (ع)، حضرت سیدالشهدا(ع) و در میان شیعیان این فرضیه رد می شود.

در واقع دلیل اصلی عدم ازدواج حضرت معصومه(س) و دیگر خواهران بزرگوارشان شرایط اجتماعی حساس و پیچیده‏ آن زمان است که حکومت عباسی بر علویان بسیار سخت می گرفت و کسی حتی جرات پرسیدن مسائل شرعی هم از حضرت موسی کاظم(ع) نداشت، چه برسد به دامادی آن حضرت که منجر به رفت و آمد دائمی با خانواده ایشان بود.

بررسی زندگی حضرت معصومه(س) با کارنامه درخشانی که در طول عمر کوتاه خود داشتند نشان می دهد که زندگی این بزرگوار توانایی الگوشدن نه تنها برای دختران، بلکه برای زنان و فراتر از آن تمام انسان ها را دارد.

خبر میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) سال ها قبل توسط امام صادق(ع) به شیعیان داده شده بود، ایشان در حدیثی فرمودند: «خداوند حرمى دارد که مکه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند.» (بحارالانوار، ج 57 ، ص 228 ، ح 59.)

در این حدیث علاوه بر خبر میلاد خواهر امام رضا(ع) منزلت این بانوی بزرگوار (شفاعت) نیز بیان شده است. «شفاعت» ویژگی مهم حضرت فاطمه معصومه(س) است که امام صادق(ع) به آن اشاره دارند.

بر طبق آیات و روایات مقام شفاعت مخصوص به پیامبر اسلام(ص)، قرآن و عترت، دانشمندان و شهیدان است، چنان که حضرت علی(ع) فرمودند: «ما شفاعت می‌کنیم و دوستان ما نیز مقام شفاعت دارند.» (خصال، صدوق، ص 624.)

حضرت معصومه(ع) نیز شفاعت می کند و گستره این شفاعت به فرموده امام صادق(ع) به وسعت تاریخ تشیع است که فرمودند: «به شفاعت فاطمه معصومه، همه شیعیانم به بهشت می‌روند.»(سفینةالبحار، ج 2، ص 376.) این مقام والا در طول تاریخ تشیع تنها به دو بانوی مکرمه اعطا شده که یکی از آنان حضرت زهرا(س) و دیگری فاطمه معصومه(س) است.

این اشتراک ویژگی تنها در قضیه «شفاعت» نیست، حضرت معصومه(س) همچون مادر بزرگوارشان(حضرت زهرا(س)) به درجه ای از مقام علمی رسیده بودند که از سن خردسالی پاسخگوی سوالات فقهی بودند، روایتی در این زمینه وجود دارد که روزی در نبود امام کاظم(ع) عده ای شیعه وارد مدینه می شوند و سوالی داشتند اما امام نبودند و حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسشها را نوشتند و زمانی که بیرون مدینه آنها با امام کاظم(ع) مصادف شدند و ماجرا را گفتند و امام پاسخ ها را ملاحظه کردند، سه بار فرمودند:«فداها ابوها: پدرش به قربانش باد.»

تاییدات امام موسی کاظم(ع) از مقام والا و دانش گسترده حضرت خبر می دهد و این درجه از تسلط به اصول شرعی و اعتقادی شبیه به تسلط حضرت زهرا(س) است که ایشان نیز در زمان خود درس های تفسیر قرآن برقرار می کردند و به آموزش این اصول می پرداختند.

منزلت دیگر حضرت اعطای لقب «معصومه» توسط امام رضا(ع) به ایشان است که در روایتی فرمودند: «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.» (کریمه اهل بیت، ص ٣)

این لقب که از طرف امام معصوم به این بانوى بزرگوار داده شده، گویاى جایگاه ایشان در پیروی از اهل بیت(ع) است اما بخش دوم این حدیث زاویه ای دیگر از شخصیت حضرت معصومه(س) را مشخص می کند.

 حضرت معصومه(س) بر اساس نامه ای که حضرت رضا(ع) به ایشان ارسال می کنند مطابق امر امام زمان خویش راهی سفر پرخطر به ایران می شوند و تسلط به موضوعات فقهی(چنانچه گذشت) مدت اقامت کوتاه ایشان در شهر قم را به محلی برای مراجعه شیعیان قرارداد و این مهمترین ویژگی ای است که می توان برای یک دختر مسلمان انقلابی در نظر گرفت، به عبارت دیگر دختری که می تواند از حضرت معصومه(س) درس علم آموزی و گوش به فرمان ولی امر زمان بودن را بیاموزد.

حضرت معصومه(س) می توانست از اجرای فرمان امام رضا(ع) سرپیچی کند، می توانست مجرد بودن خود و یا پرخطر بودن مسیر حرکت از مدینه به شهر طوس را بهانه کند و هزار راه دیگر اما الگو بودن حضرت معصومه(س) برای دختران نسل امروز انقلاب اسلامی بر روی این قضیه است که حضرت با پشتوانه قوی در اعتقادات خود و همچنین تلاش و همت در کسب علم و دانش در لحظه ای که لازم بود تصمیم سرنوشت سازی در جهت حفظ حریم اسلام گرفت و بدون هیچ شکی آن را عملی کرد و بدین ترتیب وجود مقدسش باعث شد که شهر قم پایگاه علمی برای ترویج اسلام ناب شود.

به قلم زهرا باقری

انتهای پیام/

,

با این وجود متاسفانه در اکثر محافل و مجالس زمانی که صحبت از حضرت معصومه(س) می شود، اولین بحث مطرح شده در مورد شخصیت این بانوی بزرگوار مجرد بودن ایشان است. اینکه کریمه اهل بیت(س) در سنی حدود 28 ساله و بدون اینکه ازدواج کنند از دنیا رفته اند، آنقدر تکرار شده است که ممتاسفانه برای بعضی از  دختران جوان، تداعی نام ایشان با علامت سوال مجرد بودن همراه می شود!

همچنان برای این سوال، پاسخ تکراری و اشتباهی مطرح است که دلیل مجرد ماندن حضرت را نداشتن هم کف از نظر علمی و معنوی بیان کرده اند اما با نگاهی به سرگذشت دیگر دختران بزرگوار حضرت کاظم(ع) که هیچ کدام از آن ها ازدواج نکرده اند و در مقابل آن وجود جوانان شایسته‌ای از خاندان امام حسن مجتبی (ع)، حضرت سیدالشهدا(ع) و در میان شیعیان این فرضیه رد می شود.

در واقع دلیل اصلی عدم ازدواج حضرت معصومه(س) و دیگر خواهران بزرگوارشان شرایط اجتماعی حساس و پیچیده‏ آن زمان است که حکومت عباسی بر علویان بسیار سخت می گرفت و کسی حتی جرات پرسیدن مسائل شرعی هم از حضرت موسی کاظم(ع) نداشت، چه برسد به دامادی آن حضرت که منجر به رفت و آمد دائمی با خانواده ایشان بود.

بررسی زندگی حضرت معصومه(س) با کارنامه درخشانی که در طول عمر کوتاه خود داشتند نشان می دهد که زندگی این بزرگوار توانایی الگوشدن نه تنها برای دختران، بلکه برای زنان و فراتر از آن تمام انسان ها را دارد.

خبر میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) سال ها قبل توسط امام صادق(ع) به شیعیان داده شده بود، ایشان در حدیثی فرمودند: «خداوند حرمى دارد که مکه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند.» (بحارالانوار، ج 57 ، ص 228 ، ح 59.)

در این حدیث علاوه بر خبر میلاد خواهر امام رضا(ع) منزلت این بانوی بزرگوار (شفاعت) نیز بیان شده است. «شفاعت» ویژگی مهم حضرت فاطمه معصومه(س) است که امام صادق(ع) به آن اشاره دارند.

بر طبق آیات و روایات مقام شفاعت مخصوص به پیامبر اسلام(ص)، قرآن و عترت، دانشمندان و شهیدان است، چنان که حضرت علی(ع) فرمودند: «ما شفاعت می‌کنیم و دوستان ما نیز مقام شفاعت دارند.» (خصال، صدوق، ص 624.)

حضرت معصومه(ع) نیز شفاعت می کند و گستره این شفاعت به فرموده امام صادق(ع) به وسعت تاریخ تشیع است که فرمودند: «به شفاعت فاطمه معصومه، همه شیعیانم به بهشت می‌روند.»(سفینةالبحار، ج 2، ص 376.) این مقام والا در طول تاریخ تشیع تنها به دو بانوی مکرمه اعطا شده که یکی از آنان حضرت زهرا(س) و دیگری فاطمه معصومه(س) است.

این اشتراک ویژگی تنها در قضیه «شفاعت» نیست، حضرت معصومه(س) همچون مادر بزرگوارشان(حضرت زهرا(س)) به درجه ای از مقام علمی رسیده بودند که از سن خردسالی پاسخگوی سوالات فقهی بودند، روایتی در این زمینه وجود دارد که روزی در نبود امام کاظم(ع) عده ای شیعه وارد مدینه می شوند و سوالی داشتند اما امام نبودند و حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسشها را نوشتند و زمانی که بیرون مدینه آنها با امام کاظم(ع) مصادف شدند و ماجرا را گفتند و امام پاسخ ها را ملاحظه کردند، سه بار فرمودند:«فداها ابوها: پدرش به قربانش باد.»

تاییدات امام موسی کاظم(ع) از مقام والا و دانش گسترده حضرت خبر می دهد و این درجه از تسلط به اصول شرعی و اعتقادی شبیه به تسلط حضرت زهرا(س) است که ایشان نیز در زمان خود درس های تفسیر قرآن برقرار می کردند و به آموزش این اصول می پرداختند.

منزلت دیگر حضرت اعطای لقب «معصومه» توسط امام رضا(ع) به ایشان است که در روایتی فرمودند: «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.» (کریمه اهل بیت، ص ٣)

این لقب که از طرف امام معصوم به این بانوى بزرگوار داده شده، گویاى جایگاه ایشان در پیروی از اهل بیت(ع) است اما بخش دوم این حدیث زاویه ای دیگر از شخصیت حضرت معصومه(س) را مشخص می کند.

 حضرت معصومه(س) بر اساس نامه ای که حضرت رضا(ع) به ایشان ارسال می کنند مطابق امر امام زمان خویش راهی سفر پرخطر به ایران می شوند و تسلط به موضوعات فقهی(چنانچه گذشت) مدت اقامت کوتاه ایشان در شهر قم را به محلی برای مراجعه شیعیان قرارداد و این مهمترین ویژگی ای است که می توان برای یک دختر مسلمان انقلابی در نظر گرفت، به عبارت دیگر دختری که می تواند از حضرت معصومه(س) درس علم آموزی و گوش به فرمان ولی امر زمان بودن را بیاموزد.

حضرت معصومه(س) می توانست از اجرای فرمان امام رضا(ع) سرپیچی کند، می توانست مجرد بودن خود و یا پرخطر بودن مسیر حرکت از مدینه به شهر طوس را بهانه کند و هزار راه دیگر اما الگو بودن حضرت معصومه(س) برای دختران نسل امروز انقلاب اسلامی بر روی این قضیه است که حضرت با پشتوانه قوی در اعتقادات خود و همچنین تلاش و همت در کسب علم و دانش در لحظه ای که لازم بود تصمیم سرنوشت سازی در جهت حفظ حریم اسلام گرفت و بدون هیچ شکی آن را عملی کرد و بدین ترتیب وجود مقدسش باعث شد که شهر قم پایگاه علمی برای ترویج اسلام ناب شود.

به قلم زهرا باقری

انتهای پیام/

,

با این وجود متاسفانه در اکثر محافل و مجالس زمانی که صحبت از حضرت معصومه(س) می شود، اولین بحث مطرح شده در مورد شخصیت این بانوی بزرگوار مجرد بودن ایشان است. اینکه کریمه اهل بیت(س) در سنی حدود 28 ساله و بدون اینکه ازدواج کنند از دنیا رفته اند، آنقدر تکرار شده است که ممتاسفانه برای بعضی از  دختران جوان، تداعی نام ایشان با علامت سوال مجرد بودن همراه می شود!

,

همچنان برای این سوال، پاسخ تکراری و اشتباهی مطرح است که دلیل مجرد ماندن حضرت را نداشتن هم کف از نظر علمی و معنوی بیان کرده اند اما با نگاهی به سرگذشت دیگر دختران بزرگوار حضرت کاظم(ع) که هیچ کدام از آن ها ازدواج نکرده اند و در مقابل آن وجود جوانان شایسته‌ای از خاندان امام حسن مجتبی (ع)، حضرت سیدالشهدا(ع) و در میان شیعیان این فرضیه رد می شود.

,

در واقع دلیل اصلی عدم ازدواج حضرت معصومه(س) و دیگر خواهران بزرگوارشان شرایط اجتماعی حساس و پیچیده‏ آن زمان است که حکومت عباسی بر علویان بسیار سخت می گرفت و کسی حتی جرات پرسیدن مسائل شرعی هم از حضرت موسی کاظم(ع) نداشت، چه برسد به دامادی آن حضرت که منجر به رفت و آمد دائمی با خانواده ایشان بود.

,

بررسی زندگی حضرت معصومه(س) با کارنامه درخشانی که در طول عمر کوتاه خود داشتند نشان می دهد که زندگی این بزرگوار توانایی الگوشدن نه تنها برای دختران، بلکه برای زنان و فراتر از آن تمام انسان ها را دارد.

,

خبر میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) سال ها قبل توسط امام صادق(ع) به شیعیان داده شده بود، ایشان در حدیثی فرمودند: «خداوند حرمى دارد که مکه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند.» (بحارالانوار، ج 57 ، ص 228 ، ح 59.)

,

در این حدیث علاوه بر خبر میلاد خواهر امام رضا(ع) منزلت این بانوی بزرگوار (شفاعت) نیز بیان شده است. «شفاعت» ویژگی مهم حضرت فاطمه معصومه(س) است که امام صادق(ع) به آن اشاره دارند.

,

بر طبق آیات و روایات مقام شفاعت مخصوص به پیامبر اسلام(ص)، قرآن و عترت، دانشمندان و شهیدان است، چنان که حضرت علی(ع) فرمودند: «ما شفاعت می‌کنیم و دوستان ما نیز مقام شفاعت دارند.» (خصال، صدوق، ص 624.)

,

حضرت معصومه(ع) نیز شفاعت می کند و گستره این شفاعت به فرموده امام صادق(ع) به وسعت تاریخ تشیع است که فرمودند: «به شفاعت فاطمه معصومه، همه شیعیانم به بهشت می‌روند.»(سفینةالبحار، ج 2، ص 376.) این مقام والا در طول تاریخ تشیع تنها به دو بانوی مکرمه اعطا شده که یکی از آنان حضرت زهرا(س) و دیگری فاطمه معصومه(س) است.

,

این اشتراک ویژگی تنها در قضیه «شفاعت» نیست، حضرت معصومه(س) همچون مادر بزرگوارشان(حضرت زهرا(س)) به درجه ای از مقام علمی رسیده بودند که از سن خردسالی پاسخگوی سوالات فقهی بودند، روایتی در این زمینه وجود دارد که روزی در نبود امام کاظم(ع) عده ای شیعه وارد مدینه می شوند و سوالی داشتند اما امام نبودند و حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسشها را نوشتند و زمانی که بیرون مدینه آنها با امام کاظم(ع) مصادف شدند و ماجرا را گفتند و امام پاسخ ها را ملاحظه کردند، سه بار فرمودند:«فداها ابوها: پدرش به قربانش باد.»

,

تاییدات امام موسی کاظم(ع) از مقام والا و دانش گسترده حضرت خبر می دهد و این درجه از تسلط به اصول شرعی و اعتقادی شبیه به تسلط حضرت زهرا(س) است که ایشان نیز در زمان خود درس های تفسیر قرآن برقرار می کردند و به آموزش این اصول می پرداختند.

,

منزلت دیگر حضرت اعطای لقب «معصومه» توسط امام رضا(ع) به ایشان است که در روایتی فرمودند: «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.» (کریمه اهل بیت، ص ٣)

,

این لقب که از طرف امام معصوم به این بانوى بزرگوار داده شده، گویاى جایگاه ایشان در پیروی از اهل بیت(ع) است اما بخش دوم این حدیث زاویه ای دیگر از شخصیت حضرت معصومه(س) را مشخص می کند.

,

 حضرت معصومه(س) بر اساس نامه ای که حضرت رضا(ع) به ایشان ارسال می کنند مطابق امر امام زمان خویش راهی سفر پرخطر به ایران می شوند و تسلط به موضوعات فقهی(چنانچه گذشت) مدت اقامت کوتاه ایشان در شهر قم را به محلی برای مراجعه شیعیان قرارداد و این مهمترین ویژگی ای است که می توان برای یک دختر مسلمان انقلابی در نظر گرفت، به عبارت دیگر دختری که می تواند از حضرت معصومه(س) درس علم آموزی و گوش به فرمان ولی امر زمان بودن را بیاموزد.

,

حضرت معصومه(س) می توانست از اجرای فرمان امام رضا(ع) سرپیچی کند، می توانست مجرد بودن خود و یا پرخطر بودن مسیر حرکت از مدینه به شهر طوس را بهانه کند و هزار راه دیگر اما الگو بودن حضرت معصومه(س) برای دختران نسل امروز انقلاب اسلامی بر روی این قضیه است که حضرت با پشتوانه قوی در اعتقادات خود و همچنین تلاش و همت در کسب علم و دانش در لحظه ای که لازم بود تصمیم سرنوشت سازی در جهت حفظ حریم اسلام گرفت و بدون هیچ شکی آن را عملی کرد و بدین ترتیب وجود مقدسش باعث شد که شهر قم پایگاه علمی برای ترویج اسلام ناب شود.

,

به قلم زهرا باقری

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه