55 تفحص در یکسال/بایگانی 18 پرونده/وضعیت 37پرونده در هالهای از ابهام+جدول
از ابتدای مجلس نهم تا کنون حدود 55 پرونده تحقیقو تفحص مطرح شده که از این تعداد 18 پزونده بایگانی شدهاند و وضعیت 37 پرونده هم هنوز معلوم نیست.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، تحقیق و تفحصهای بیسرانجام مجلس موضوعی است که از ادوار گذشته همواره انتقادهای فراوانی را به همراه داشت.
, شبکه اطلاع رسانی دانا, تحقیق و تفحصهای بیسرانجام مجلس موضوعی است که از ادوار گذشته همواره انتقادهای فراوانی را به همراه داشت.,البته قانونگذاری و نظارت دو وظیفه اصلی نمایندگان مجلس است و تحقیق و تفحصهایی که مجلس انجام میدهد بر اساس وظایف نظارتی نمایندگان صورت میگیرد.
,در هر صورت تحقیق و تفحص از دستگاهها یکی از ابزار نظارتی مجلس محسوب میشود که در آئیننامه مجلس به صراحت در مورد آن صحبت شده است؛ آئیننامه داخلی مجلس حتی جزئیات و روند بررسی تفحصها را از ابتدا تا انتها ذکر کرده ولی متاسفانه سرنوشت نامعلوم بسیاری از تفحصها همواره خبرساز بوده است.
,بر اساس ماده 198 آئیننامه داخلی مجلس هرگاه نمایندهای، تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور را لازم بداند تقاضاى خود را بهصورت کتبی به هیأت رئیسه مجلس تسلیم نموده و هیأترئیسه ظرف 48ساعت آن را به کمیسیون تخصصى ذىربط جهت رسیدگى ارجاع مىکند.
,کمیسیون موظف است حداکثر ظرف 2 هفته از تاریخ وصول، اطلاعاتى را که در این زمینه کسب نموده در اختیار متقاضى یا متقاضیان قرار دهد.
,درصورتى که متقاضى یا متقاضیان، اطلاعات کمیسیون را کافى تشخیص ندهند، کمیسیون موظف است ظرف یک هفته از متقاضى یا متقاضیان و بالاترین مقام دستگاه اجرائى ذىربط دعوت به عمل آورد و دلایل ضرورت تحقیق و تفحص و نظرات مقام فوقالذکر را استماع کند و تا مدت 110 روز گزارش خود را مبنى بر تصویب یا رد تقاضاى تحقیق و تفحص به هیأت رئیسه مجلس ارائه دهد.
,این گزارش خارج از نوبت در دستور هفته بعد مجلس قرارمىگیرد و پس از توضیح سخنگوی کمیسیون و صحبت نماینده متقاضی تحقیق و تفحص هرکدام حداکثر به مدت 10 دقیقه، گزارش کمیسیون بدون بحث به رأى گذاشته خواهد شد.
,در صورت تصویب انجام تحقیق و تفحص، موضوع به همان کمیسیون تخصصى ذىربط جهت رسیدگى ارجاع مىگردد.
,کمیسیون موظف است در مدت 20 روز اعضاء هیأت تحقیق و تفحص را که حداقل 11 و حداکثر پانزده نفر خواهند بود از بین نمایندگان تعیین و به رئیس مجلس جهت صدور ابلاغ معرفى کند.
,چنانچه متقاضیان تحقیق و تفحص کمتر از پنج نفر باشند کلیه آنان عضو هیأت خواهند بود، در غیر اینصورت حداقل پنجنفر از اعضاءهیأت از میانمتقاضیان تحقیقوتفحص انتخاب خواهند شد.
,اعضاء هیأت از میان خود یک رئیس، 2 نایب رئیس و یک دبیر انتخاب مىکنند.
,هیأت حداکثر در مدت یکماه پس از پایان مهلت تحقیق و تفحص، گزارش خود را به کمیسیون تسلیم مىکند.
,کمیسیون موظف است ظرف یک ماه گزارش هیأت را در جلسه مشترک اعضاء کمیسیون و هیأت مطرح و گزارش نهایی را جهت قرائت در مجلس برای مدت نیمساعت تنظیم و پس از تصویب به هیأترئیسه ارسال کند. قبل از رأیگیری در رابطه با گزارش نهایی، وزیر یا مقاممسؤول از عملکرد خود دفاع خواهد کرد.
,هیأت رئیسه موظف است گزارش کمیسیون را در دستور هفته بعد کارى مجلس قرار دهد تا توسط سخنگوی کمیسیون قرائت شود.
,بر اساس آئیننامه مجلس موضوع تحقیق و تفحص با تشخیص هیأت رئیسه باید صریح و قابل رسیدگی باشد.
,همچنین هیأت تحقیق و تفحص مىتواند از کارشناسان مورد وثوق با تأیید هیأت رئیسه مجلس استفاده کند. هیأت رئیسه موظف است تنخواه مورد درخواست هیأت را دراختیار رئیس هیأت قرار دهد تا براساس تصمیمات هیأت هزینه و با تأیید هیأت رئیسه به هزینه قطعى منظور شود.
,چنانچه وزیر یا بالاترین مقام دستگاه مورد تحقیق و تفحص تغییر کرده باشد و تحقیق و تفحص مربوط به عملکرد دوران مسؤولیت آنان باشد باید امکان دسترسی آنها به اسناد و مدارک جهت پاسخگویی فراهم شود.
,کمیسیون موظف است همزمان با ارائه گزارش نهایی به هیأترئیسه، کلیه اسناد، مدارک و پروندههای تحقیق و تفحص و یک نسخه از گزارش نهایی را به کمیسیون اصل نودم(90) قانون اساسی جهت اقدام قانونی و نیز حفظ و بایگانی اسناد ارسال کند.
,همچنین ارائه و انتشار هرگونه اطلاعات مربوط به تحقیق و تفحص به هرشکل و عنوان از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی واعضاء هیأت تحقیق و تفحص تا زمان چاپ گزارش جهت قرائت در صحن علنی ممنوع میباشد.
,بر اساس تصریح آئیننامه داخلس مجنلس تحقیق و تفحص مجلس شامل شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و پروندههای جریانی مراجع قضائی و امورماهیتی قضائی نمی شود و در مورد دستگاههایی که زیرنظر مقام معظم رهبری هستند با اذن معظم له امکان تحقیق و تفحص توسط مجلس وجود دارد.
,بر اساس ماده 199 آئیننامه هم مهلت انجام تحقیق و تفحص شش ماه از تاریخ صدور ابلاغ اعضاء هیأت توسط رئیس مجلس میباشد. در صورت ضرورت با درخواست هیأت و تصویب هیأت رئیسه مجلس تا ششماه دیگر قابل تمدید میباشد.
,در صورتی که جلسه مشترک هیأت تحقیق و تفحص و کمیسیون تخصصی تخلفات موضوع تحقیق را مهم و مسؤول دستگاه یا سازمان را مقصر تشخیص دهد، طرح استیضاح وزیر مربوطه درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(89) قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
,هیأت رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی موضوع استیضاح را اعلاموصول و حداکثر تا مدت 10 روز در دستور جلسه علنی قراردهد.
,همچنین درصورت احراز تخلف و ضرورت تعقیب توسط هیأت تحقیق و تفحص، متخلف توسط هیأت رئیسه مجلس حسب مورد موضوع به قوه قضائیه یا مرجع رسیدگی به تخلفات اداری معرفى مىشود و دستگاه قضائى صالحه موظف است طبق مقررات خارج از نوبت تقاضاى کمیسیون را مورد رسیدگى قرار داده و نتیجه آن را به کمیسیون اعلام کند.
,بر اساس ماده 201 آئیننامه مسؤولان دستگاه مورد تحقیق و تفحص و کلیه دستگاههاى اجرائى، قضائى و نهادهاى انقلاب اسلامى موظف به فراهم نمودن امکانات و تسهیلات مورد نیاز هیأت و دراختیار گذاردن اطلاعات و مدارک درخواستى هیأت مىباشند و درصورت عدم همکارى، مسؤولان دستگاه ذىربط متخلف و مجرم محسوب مىشوند و با شکایت هیأت تحقیق و تفحص، مورد تعقیب قضائى قرار خواهند گرفت.
,به هر صورت روند فعلی آئیننامه داخلس مجلس برای انجام تفحص ها آنچه که ذکر شد است ولی با وجود این روند به نظر میرسد که هنوز اشکالاتی در این رابطه وجود داشته باشد.
,البته تحقیق و تفحص فراوانی در ادوار گذشته مجلس هم وجود داشته که نتیجه مثبتی را در پی داشتند و متقاضیان تفحص نتیجه تحقیق و تفحص خود را به سمع و نظر همگان رساندند اما این موضوع قابل کتمان نیست که خیلی از تفحصها که البته معمولا با مقاصد خاص هم انجام میشود سرانجامش معلوم نیست.
,هر چند که آئیننامه داخلی مجلس تحقیق و تفحصها را حق نمایندگان میداند ولی متاسفانه برخی نمایندگان از این حق استفادههای سیاسی و خاص میکنند و از تحقیق و تفحص به عنوان اهرم فشاری برای رسیدن به مقاصد خود بهره میبرند و این استفاده نادرست از "حق مسلم نمایندگی" باعث شده تا کنون بسیاری از تحقیق و تفحصها فقط در حد حرف باقی بماند.
,البته خیلی دیگر از تفحصها نیز در مجلس مطرح میشود و ساعتها از وقت مجلس هم به این موضوع اختصاص داده میشود ولی در نیمه کار رها میشوند که البته به نظر میرسد هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس باید با پیگیری این موضوع هر چه سریعتر سازوکار لازم را برای تدوین چارچوبی مشخص برای انجام تحقیق و تفحصها مشخص کنند و حتی طرحی را در قالب یک یا دو فوریت برای اصلاح آئیننامه در رابطه با تحقیق و تفحصها بررسی و تصویب کنند تا بیش از این شاهد از بین رفتن وقت، انرژی و بودجه مجلس برای بررسی تحقیق و تفحصهایی که معلوم نیست سرانجامشان چه خواهد شد صرف شود.
,آنچه در ادامه میآید جدول وضعیت فعلی تحقیقو تفحصهایی است که از ابتدای مجلس نهم تا پایان اردیبهشت ماه سال 1392 مطرح شده است.
,

جدول تحقیق و تفحص 1

, جدول تحقیق و تفحص 1
,

جدول تحقیق و تفحص 2

, جدول تحقیق و تفحص 2
,

جدول تحقیق و تفحص 3

, جدول تحقیق و تفحص 3
,

جدول تحقیق و تفحص 4

, جدول تحقیق و تفحص 4
,منبع: فارس
منبع: فارس
,انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه