اخبار داغ

حجت‌الاسلام ریاضت:

«تولی»کمک به دوستان خداوشیعیان اهل‌بیت است/آنها که به اختلافات دامن‌ می‌زنند نه شیعه هستند و نه سنی

«تولی»کمک به دوستان خداوشیعیان اهل‌بیت است/آنها که به اختلافات دامن‌ می‌زنند نه شیعه هستند و نه سنی
حجت‌الاسلام ریاضت گفت: تبری یعنی من در قلبم و در رفتارم و در عملم اصولم را حفظ کنم و بیزار باشم از دشمن خدا و دشمن اولیای خدا. این به معنای درگیری و دشمنی و تحریک نیست. آنهایی که به اختلافات دامن می زنند نه دوستدار شیعه اند و نه دوستدار سنی.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، حجت‌الاسلام محمود ریاضت در گفت‌وگو با بسیج مداحان در خصوص اینکه چگونه بین تاکید مقام معظم رهبری بر وحدت بین مسلمانان و اصل تبری و هویت شیعی جمع کنیم، اظهار کرد: فرمایش مقام معظم رهبری بسیار کلیدی و راهبردی است و برای عملیاتی کردن آنها باید همه صحبت‌های حضرت آقا را در این باره مورد کنکاش قرار بدهیم. در سالی که اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شده بود، حضرت آقا در ابتدای سال در مشهد فرمودند معنای این اسم این نیست که شیعه سنی شود و سنی شیعه شود. معنای ان این است که طبق اصول و اعتقاداتمان پنجه به صورت یکدیگر نکشیم. یکدیگر را تحریک نکنیم. ما مثل دو برادر صحبت می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, بسیج مداحان,

وی افزود: اختلاف نظر بین همه وجود دارد و حتی شیعیان هم با هم  اختلاف نظر دارند، اما می نشینند و با هم صحبت می کنند و دلیلی ندارد که با هم نزاع کنیم و بهانه به دست دشمنی بدهیم که نه ما را می خواهد و نه طرف مقابل ما را. در یک خانواده پنج نفره هم پنج نظر مختلف وجود دارد. هر انسانی خصوصیات خاص خود را دارد، حتی در دوقولهای همسان تفاوت هایی وجود دارد که انها را متمایز می کند. با اینکه خداوند همه انسان ها را به اشکال مختلف و با افکار گوناکون آفریده است فرموده است که شما را زوج آفریدم یعنی باید مفاهمه کنید و به هم برسید. حتی اگر پیغمبر هم باشد باید ازدواج کند تا آرامش داشته باشد.

,

حجت‌الاسلام ریاضت با بیان اینکه هیچ منافاتی میان تبری داشتن و مفاهمه و مصالحه تصریح کرد: البته تبری باید معنی شود. تبری به معنای جنگ و درگیری نیست، تبری یعنی ابراز بیزاری نسبت به دشمن خدا و دشمن اولیای خدا که با فحش دادن و سب کردن یکی نیست. در قرآن آمده از طرف خدا و رسول خدا برائت می جوییم از مشرکین و کفار، اما با همان مشرکین و کفار هم صلح می کنیم اما برائت داریم. یعنی منافاتی بین برائت و صلح و مفاهمه وجود ندارد.

,

, ,

وی تاکید کرد: تبری یعنی من در قلبم و در رفتارم و در عملم اصولم را حفظ کنم و بیزار باشم از دشمن خدا و دشمن اولیای خدا. این به معنای درگیری و دشمنی و تحریک نیست. آنهایی که این کار را می کنند به تعبیر حضرت آقا نه شیعه هستند نه سنی! آنهایی که به اختلافات دامن می زنند نه دوستدار شیعه اند و نه دوستدار سنی.

,

حجت الاسلام ریاضت درباره جریان هایی در بین شیعیان که وحدت را رعایت نمی کنند نیز گفت: به غیر از معصوم هیچ کسی برای ما حجت نیست. ممکن است یک عالمی اشتباه در فهم داشته باشد و یا حتی اشتباه در فتوا داشته باشد. اما اینکه عده ای بر اساس یک فتوای اشتباه بخواهند جامعه مسلمین را از بین ببرند قابل قبول نیست. به امام حسن(ع) گفتند شما چرا سکوت کردید؟ ایشان فرمودند برای حفظ خون های شیعیان، الان در شیعیان خونریزی و کشتار زیاد صورت گرفته باید مدتی صبر کنیم تا شیعه قدرتمند شود و جان بگیرد. امروز هم برای حفظ خون های شیعیان باید در برخی مسائل سکوت بکنیم.

,

وی با اشاره به اینکه ما از امیرالمومنین(ع) که غیرت الله بود و از امام حسن(ع)که غیرتی تر نیستیم افزود: در زیارت غدیریه امام هادی(ع) فرمودند امیرالمومنین(ع) ذوب ترین فرد در دین است. ذوب ترین فرد در دین خدا جاهایی برای حفظ جامعه مسلمین سکوت می کند. اتفاقا سکوت امیرالمومنین(ع) عین غیرت است. جاهایی سکوت شیعه در برابر دشمن خود عین تبری است. امیرالمومنین(ع) در همان سکوتش از دشمنان خدا بیزاری می جست.

,

محمود ریاضت با تاکید بر اینکه ما باید تفهیم کنیم که تبری در هر موقعیتی به چه شکل باید باشد تصریح کرد: همان طور که امام حسین(ع) با دشمنان خدا جنگید، امام حسن(ع) هم جنگید. صلح امام حسن هم مبارزه با دشمنان خدا بود. اما مبارزه همیشه شکل درگیری ندارد، مبارزه اشکال مختلف دارد و امروز شکل مبارزه با دشمنان خدا و اهل بیت حفظ وحدت است. اتفاقا این راهبرد وحدت یکی از راهکارهای تبری است. تبری از ریشه و اصل این خباثت. حضرت آقا فرمودند مراقب باشید اصلی را به جای فرعی اشتباه نگیرید. دشمن اصلی آمریکا و اسراییل هستند. دشمن اصلی انگلیس است که پشت این قضیه ایستاده است و دارد پول هزینه می کند.

,

وی افزود: همانطور که حضرت آقا فرمودند باید مواظب باشیم و خودی ها را دشمن فرض نکنیم. ممکن است خودی ها فریب خورده باشند اما نباید به آن مشغول شویم. متاسفانه بعضی از هیئت ها به این مساله فرعی مشغول شدند و اصل را کنار گذاشتند. ممکن است عالمی در رده های بالا فریب دشمن را بخورد، ممکن است کسی عالم باشد اما ساده لوح باشد. چون امور سیاسی زیرکی خاصی می خواهد، او را دور بزنند اما هیئت های ما باید نوک پیکان حمله خود را به دشمن اصلی متوجه کنند.

,

حجت الاسلام ریاضت با بیان اینکه دشمن اصلی اسرائیل و دلارها و یوروهای مرتجعین عرب هماهنگ با اسرائیل هستند اضافه کرد: برادران اهل سنت ما در خیلی از مسائل به ما نزدیک هستند، حتی در مساله ولایت اهل بیت به ما نزدیک هستند. قرار نیست پنجه در صورت هم بکشیم و قرار هم نیست که کسی را به زور شیعه کنیم و اگر بین ما مفاهمه صورت بگیرد مشکلات ما حل می شود.

,

, ,

درگیری با سلفی ها و تکفیری ها و وهابیت موضوع اختلاف بین شیعه و سنی نیست. آنها دوست دارند آن را به مساله اصلی شیعه و سنی تبدیل کنند اما می بینیم که آنها برادران اهل سنت ما را سر می برند. آنها نمی گویند که هر کس سنی نیست کافر است بلکه می گویند هر کس با ما نیست کافر است. این حرف جرج بوش است که می گفت یا با ما و یا علیه ما. هر کس با ما نیست تروریست است.

,

وی تاکید کرد: مداحان، سخنران ها و مسئولان هیئت ها باید با هم جلسات هماهنگی داشته باشند و این مسائل را با هم مطرح و تبیین کنند و اصل و فرع را بشناسند.

,

حجت الاسلام ریاضت در تبیین اصل تولی و تبری با بیان اینکه باید از دشمنان خدا ابراز برائت کنیم گفت: آیا اصل تبری این است که حرفی زده شود که در جایی سلفی ها دسترسی دارند و برای انتقام از آن حرف ها به 125 دختر شیعه تجاوز کنند و سر آنها را ببرند؟ این تبری است؟ فردای قیامت جواب امیرالمومنین(ع) را چه می دهیم؟ مگر ما تولی نداریم و مگر تولی مانند تبری جزئی از دین نیست؟ اگر تولی به معنای دوستی با دوستان خداست، مگر شیعیان دوست خداوند و امیرالمومنین نیستند؟ آیا ما باید کاری کنیم که دوستان امیرالمومنین(ع) در مناطقی که سلفی ها و وهابی ها قدرت بیشتری دارند مورد هجوم قرار  بگیرند. تولی مگر کمک به دوستان خدا و شیعیان اهل بیت(ع) نیست؟ ما باید خطر را از آنها دور کنیم نه اینکه کاری کنیم که در خطر قرار بگیرند! فهم این مساله دقت و بصیرتی می خواهد که باید به دور از احساسات به آن برسیم.

,

 

,

انتهای خبر/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه