از شایعه تا واقعیت حمله نظامی به نیجر؛ کودتاچیان به دنبال حفظ قدرت

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تلویزیون دولتی نیجر تصاویری از هواپیماهای جنگی را پخش کرد که به گفته آن از مالی و بورکینافاسو در نیجر مستقر شدند تا در اجرای تعهدات دو کشور مبنی بر ایستادن در کنار نیامی در پاسخ به هرگونه مداخله نظامی احتمالی گروه جامعه اقتصادی غرب آفریقا در نیجر باشند.

این تحولات پس از آن رخ داد که گروه جامعه اقتصادی غرب آفریقا در پایان نشست‌های رهبران ارتش‌هایش در آکرا، پایتخت غنا اعلام کردند که بر سر برنامه و تاریخ مداخله نظامی احتمالی در نیجر به توافق رسیده اند.

به مدت دو روز، رهبران ارتش درباره راه‌های بازگرداندن محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع نیجر، پس از سرنگونی کودتا در 26 ژوئیه، به قدرت بحث کردند و بر آمادگی خود برای مداخله نظامی در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک تاکید کردند.

روز درگیری نظامی در نیجر

عبدالفتاح موسی، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت جامعه اقتصادی غرب آفریقا گفت: ما آماده هستیم تا هر زمانی که دستور صادر شود، برویم. روز درگیری نیز تعیین شده است، اما آن را فاش نخواهیم کرد.

موسی با بیان اینکه این گروه هر زمان که دستور داده شود آماده مداخله نظامی در نیجر است، ادامه داد: گزینه نظامی گزینه مطلوب ما نیست، اما به دلیل ناسازگاری شورای نظامی در نیجر مجبور به انجام این کار هستیم.

وی با تاکید بر اینکه همه کشورهای عضو این گروه منابع لازم را برای اجرای این روند فراهم کردند، تاکید کرد که هرگونه مداخله در نیجر اعلان جنگ علیه آنها نخواهد بود و با هدف بازگرداندن نظم قانون اساسی خواهد بود.

موسی تاکید کرد که جامعه اقتصادی غرب آفریقا وارد یک جنگ قابل اجتناب نخواهد شد و گزینه نظامی را می توان پس گرفت.

تلاش های دیپلماتیک در نیجر

در زمانی که تلاش‌های دیپلماتیک ادامه دارد، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در تماس با پائولا تینوبو، رئیس‌جمهور نیجریه تأیید کرد که اتحادیه اروپا قدرت‌های حاصل از کودتا در نیجر را به رسمیت نمی‌شناسد و بازوم رئیس جمهور منتخب دموکراتیک همچنان رئیس‌جمهور مشروع نیجر است.

رئیس جمهور نیجریه به نوبه خود نسبت به عواقب جدی در صورت وخامت وضعیت سلامتی بازوم هشدار داد و گفت: شرایط بازداشت رئیس جمهور بازوم رو به وخامت است و هر گونه وخامت بیشتر در وضعیت سلامتی وی عواقب جدی به دنبال خواهد داشت

بازوم از زمان کودتای 5 تیرماه به همراه اعضای خانواده اش در مقر رسمی ریاست جمهوری بازداشت است و کودتاچیان تایید کردند که با او خوب رفتار می شود و پزشکش در حال ملاقات با وی است اما اعلام کردند که قصد دارند او را به اتهامات وارده محاکمه کنند.

تلویزیون دولتی نیجر اعلام کرد که افسران روسای ستاد ارتش مالی، بورکینافاسو و نیجر به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای مقابله با مداخله نظامی احتمالی کشورهای گروه غرب آفریقا در نیامی، پایتخت این کشور نشستی برگزار کردند.