احمد حسین فلاحی سخنگو کمیسیون تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاعرسانی راه دانا؛ درباره لزوم اتمام و بهکارگیری کامل ظرفیتهای کریدورهای ترانزیتی کشور اظهار کرد: کشور ما با بیش از ۱۵ کشور هم مرز است، در دولت های گذشته از این ظرفیت استفاده نشده است، اقدامات دولت سیزدهم در دو سال گذشته نشان داد که می شود در این زمینه ها سرمایه گذاری و از ظرفیت های موجود استفاده کرد.
بیشتر بخوانید:
گسترش بنادر در کریدور جنوب به شمال، راهی برای رشد اقتصادی است
پیش بینی بودجه برای تکمیل کریدورهای ترانزیتب در برنامه هفتم توسعه
وی توضیح داد: بر اساس بند (خ) ماده ۱۰۱ اصلاحی لایحه هفتم توسعه کشور کمک به ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سطوح منطقه ای و بین المللی بسیار اهمیت دارد.
وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت سازمانهایی مثل شانگهای، بریکس، اکو و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از طریق تقویت ابعاد مختلف ترانزیت (انرژی، کالا، مسافر و گردشگری)، توسعه سواحل مکران با اولویت تکمیل بندر چابهار، تکمیل و متصل نمودن کلیه بنادر ترانزیتی سواحل شمالی و جنوبی کشور گفت: بهکارگیری این ظرفیت عظیم این امکان را به کشور میدهد تا بهاندازه فروش نفت کشور منافع اقتصادی داشته باشد.
اهمیت تنوعبخشی هر چه بیشتر به بازارهای صادراتی و وارداتی
وی با اشاره به دو منطقه آزاد اروند و امیرآباد، تنوعبخشی هر چه بیشتر به بازارهای صادراتی و وارداتی کشور، جذب سرمایهگذاری خارجی، یافتن سازوکارهای مقابله با تحریمهای بانکی و بیمهای بهویژه از طریق گسترش نظام بانکی و کمک به جذب سرمایه و فناوری خارجی بر بهرهگیری از کشت فراسرزمینی در راستای ارتقای امنیت غذایی کشور تأکید کرد و ادامه داد: پیگیری امور حقابهها از کشورهای همسایه و بهرهمندی کشور از دستاوردهای علمی و فناورانه دیگر نیز میتواند جایگاه کشور را ارتقا دهد.
وی با اشاره به موضوعاتی مثل انتقال و سوآپ انرژی اعم از گاز، نفت و برق با همکاری کلیه دستگاههای ذیربط بهویژه وزارتخانههای راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی بر نقش بخشهای غیردولتی اعم از بخشهای تعاونی و خصوصی و اتاقهای بازرگانی و کشاورزی تأکید کرد و گفت: با همکاری بخش خصوصی توانگسترش و تکمیل کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب تسریع خواهد شد و دولت هم بر اساس برنامه هفتم توسعه موظف به پشتیبانی از این طرح است تا نتایج آن در نهایت در اقتصاد کشور نمود داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
اتصال دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، ایران را به هاب حملونقل جهانی مبدل میکند