بررسی تأثیر تورم جهانی بر بیت کوین و سایر رمزارزها در سال ۲۰۲۴

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همه اقتصادهای جهان سال 2023 را خوب یا بد پشت سر گذاشتند. انسان‌ها و سرمایه‌گذاران خرد و کلان هنوز در مورد انتظارات بازار در سال 2024 متعجب هستند. کارشناسان در بسیاری از زمینه ها، از بازار سهام گرفته تا ارز، از طلا تا پول رمزنگاری شده، چشم‎اندازی قابل پیش بینی برای سال 2024 ترسیم کرده‌اند. کارشناسان برای برخی از بازارهای سرمایه مانند بازار ارز دیجیتال و به ویژه بیت کوین سال قدرتمندی را در نظر گرفته‎اند و همچنین توصیه‎هایی چوت رصد قیمت لحظه ای بیت کوین برای کسانی که صاحب دارایی‎های رمزنگاری هستند ارائه می‎کنند.

رویدادهای جهانی، تورم های جاری و قیمت لحظه ای بیت کوین

مشکل تورم جهانی در سال‎های اخیر بحران‎های شدیدی را بر اقتصادهای دنیا وارد کرده است. مشکل تورمی که پس از اپیدمی کرونا به وجود آمد، سال پیش نیز حاکم بود و امسال نیز بر حاکمیت خود ادامه می‎دهد. متعاقباً، جنگ روسیه و اوکراین و اخیراً درگیری‌های بین اسرائیل و حماس همچنان بر اقتصاد جاری دنیا تأثیر گذار بوده‎اند.

در مورد ارزهای دیجیتال وضعیتی مشابه سرنوشت طلا وجود دارد، اما تفاوت‎هایی نیز مشاهده می‎شوند. بیت کوین که ارز دیجیتال پیشرو در دنیای کریپتو به شمار می‎رود، به دلیل انتظارات موجود از سوی مقررات جهانی ارزهای دیجیتال، ETF های تایید نشده در دوره‎هایی با ماهش قیمت مواجه شد و در سال جاری با این انتظار که فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش خواهد داد، شروع به افزایش قیمت کرده و منجر به تعقیب قیمت لحظه ای بیت کوین توسط فعالان و علاقمندان بازار سرمایه و دنیای دیجیتال شده است.

در سال 2024 چه انتظاراتی می توان از بازار سرمایه داشت؟

کارشناسان پیش بینی می‎کنند که سال 2024 در بازار رمزارزها روند بسیار واضح‎تری را نسبت به سال پیش شاهد خواهد بود. زیرا به نظر می‌رسد که اقتصاد جهان در سال 2025 به فاز رشد باز خواهد گشت و قبل از این اتفاق، سال 2024 سال قیمت‎گذاری برای پیشرفت‎های اقتصادی سال آینده خواهد بود.

قیمت لحظه ای بیت کوین به بالاترین حد خود خواهد رسید

نشانه‎های قوی وجود دارند که نشان می‎دهند سال 2024 می‎تواند سالی محوری برای سیر تحول قیمتی بیت کوین باشد، به طوری که برخی از تحلیلگران پیش بینی می‎کنند که قیمت لحظه ای بیت کوین برای اولین بار می تواند از 100000 دلار فراتر رود. چهارمین نصف شدن بیت کوین که در ماه آوریل انجام می‎شود، موقعیت بیت کوین را به عنوان یک دارایی دیجیتال کمیاب تقویت خواهد کرد. این رویداد مهم، که جوایز داده شده به ماینرها را به نصف کاهش می‌دهد، در صورت تکرار تاریخ، آغاز یک چرخه جدید بازار صعودی را منعکس خواهد کرد.

هالوینگ‎ها به دلیل تأثیری که بر پویایی عرضه و تقاضای بیت کوین دارند، از لحاظ تاریخی باعث افزایش قیمت‎ها شده‎اند. در هر مورد، خریداران در تلاش هستند تا قبل از کاهش بیشتر تورم، عرضه پایدار ارز دیجیتال بیت کوین را به دست آورند. افزایش انتظار برای رویداد آوریل امسال بازار را به حرکت درآورده و قیمت لحظه ای بیت کویت و سایر ارزهای دیجیتال را بیش از پیش برای کارشناسان و صاحبان و فعالان دنیای سرمایه های دیجیتال حائز اهمیت نموده است.

از آنجایی که قانون‌گذاران ایالات متحده محصولات مرتبط با بیت‌کوین را پذیرفته‌اند، موسسات جهانی نیز اعتماد بیشتری به مشارکت در بازار سرمایه و دیجیتال دارند. این جریان می‌تواند تقاضای بی‌سابقه جدیدی را برای بیت کوین ایجاد کند و ارزش قیمت لحظه ای بیت کوین را افزایش دهد.

با نصف شدن و تصویب ETF به عنوان چالش‏های اصلی برای بیت کوین و بازار دیجیتال در سال 2024، به نظر می‎رسد که همه شرایط برای رسیدن بیت کوین به اوج‎های جدید آماده است. اگر تاریخ تکرار شود، شکستن ارقام قیمتی بیت کوین نشان‌دهنده رفتار معمول بازار گاوی پس از نصف شدن است که بیت کوین را تبدیل به پای ثابت پرتفوی‌های اصلی نشان می‌دهد.

اقبال سایر ارزهای دیجیتال در سال 2024

پیش‌بینی‌ها حجم تراکنش‌های قابل ملاحظه و فعالیت شبکه‌ای گسترده ای را برای سایر شبکه‌های غیرمتمرکز مانند اتریوم در سال 2024 پیش‌بینی می‌کنند. اما تقاضای زیاد و هزینه‎های سطح 1 همچنان به عنوان موانع بزرگ باقی می‎مانند.

سرمایه‏گذاران سنتی علاقه فزاینده‎ای به واسط‌های سرمایه‏گذاری رمزنگاری تنظیم شده، مانند ETF ها، بیت کوین و همه ارزهای دیجیتال رایج بازار نشان می‎دهند و از همین رو بدون توقف قیمت لحظه ای بیت کوین را دنبال می کنند.

در سال 202 بانک‌های مرکزی و دولت‌ها تلاش‌های خود را برای توسعه و پیاده‌سازی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی به میزان قابل توجهی افزایش می‎دهند. پس از مدت‌ها نگاه محتاطانه‌تر، ارزهای دیجیتال اکنون به‌طور فزاینده‌ای توسط مقامات بخش دولتی به‌عنوان یک فرصت به‌جای تهدید تلقی می‌شوند. با پیشرفت‎های گسترده در زمینه ارزهای دیجیتال و رمزارزهای قابل معامله در دنیای دیجیتال و بازار متورم امروز موارد و برنامه‎های کاربردی قابل استفاده در حال ظهور هستند که حوزه‎های مختلف بازاری و سرمایه‎ای اصلی به دنبال استفاده از آنها هستند.

دولت ها و سرمایه های دیجیتال در سال 2024

در سال 2024، بانک‎های مرکزی به شدت درگیر آزمایش مدل‏های مختلف «ارز دیجیتال بانک مرکزی» یا CBDC ها و آزمایش عملکردها در زمینه‎های مختلف سرمایه‎ای خواهند بود. آنها راه‎حل‎هایی را برای بهینه‎سازی قابلیت همکاری بین ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و سایر ارزهای تنظیم شده، مانند سپرده‎های بانکی توکن شده و استیبل کوین‎ها بررسی خواهند کرد. در بسیاری از مناطق، با ایجاد چارچوب‏های نظارتی برای این دارایی‎ها، تأکید بر ادغام مدل‎های سازگار تشدید می‎شود.

کشورهایی مانند کره جنوبی در حال برنامه‎ریزی برای اجرای برنامه‎های آزمایشی شامل صدها هزار شهروند برای ارزیابی تجربه کاربری ارز دیجیتال مرکزی در تراکنش‎های واقعی هستند. با افزایش پرداخت‎های دیجیتال در سطح جهانی، دولت‎ها نیاز به ارائه راه‎حل‎های مقیاس‎پذیر را که تقاضای عمومی را برآورده می‎کند، درک می‎کنند.

همزمان با مدرن شدن بخش مالی برای استفاده از فضای دارایی دیجیتال، بانک‏های مرکزی به دنبال تثبیت نقش خود در حفظ حاکمیت بر انتشار پول خواهند بود. در سال 2024، همانطور که جامعه به طور فزاینده‎ای آنلاین می‎شود، شاهد افزایش هماهنگی بین بخش‎های دولتی و خصوصی برای توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خواهیم بود که مکمل کانال‎های پرداخت موجود هستند.

همه اقتصادهای جهان سال 2023 را خوب یا بد پشت سر گذاشتند. انسان‌ها و سرمایه‌گذاران خرد و کلان هنوز در مورد انتظارات بازار در سال 2024 متعجب هستند.