ساخت بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان در چین / عبور دمای جهان از محدوده ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ساخت بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان در چین، شرمساری دوباره پاریس برای ادعای برپایی المپیک سبز، تشدید مجدد اعتراضات ضدگردشگری در اسپانیا، تأثیرات منفی ناامنی مسکن بر سلامت روان نوجوانان، صدور هشدار گرمازدگی در سراسر ژاپن، ابتکار شهر بلژیکی در کاهش آلودگی، عبور دمای جهان از محدوده ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی، تشدید بحران مسکن در آتن با هجوم گردشگران، کاهش گرما با ایستگاه‌های خنک‌کننده اقلیمی در اسپانیا، گردشگری سبز به روش دانمارکی‌ها و اعتصاب فرودگاه‌های پاریس در بحبوحه المپیک ۲۰۲۴ را در این بسته خبری بخوانید.

بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان در چین ساخته می‌شود

منطفه خودمختار مغولستان داخلی در چین به‌زودی میزبان بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان خواهد بود که برق مورد نیاز بیش از ۶ میلیون خانه را تأمین می‌کند.

یک شرکت برق دولتی در چین اعلام کرد که قصد دارد بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان را بسازد که بتواند انرژی یک کشور کوچک را تأمین کند. این پروژه ۸.۵ میلیارد پوندی در منطقه مغولستان داخلی شمال چین ساخته خواهد شد و برق را به خوشه شهری جینگ جین-جی متشکل از پکن، تیانجین و هبی ارسال خواهد کرد. تأسیسات هشت گیگاواتی موردنظر بیش از نیمی از کل ظرفیت خورشیدی نصب‌شده در سراسر بریتانیا ظرفیت خواهد داشت و قادر است برق بیش از ۶ میلیون خانه را تأمین کند.

این پروژه انرژی یکپارچه همچنین شامل چهار گیگاوات نیروی بادی، چهار گیگاوات نیروی زغال‌سنگ و ۲۰۰ مگاوات انرژی حرارتی خورشیدی، همچنین پنج گیگاوات ساعت ذخیره انرژی در محل خواهد بود.

انتظار می‌رود که ساخت‌وساز این نیروگاه توسط گروه انرژی‌های تجدیدپذیر چین در سپتامبر ۲۰۲۴ آغاز شود، تا ژوئن ۲۰۲۷ به پایان برسد و عرضه برق را به‌طور آنلاین آغاز کند.

شرمساری دوباره پاریس برای ادعای برپایی المپیک سبز

برنامه المپیک ۲۰۲۴ پاریس پیش از گرم شدن بی‌سابقه گرما این بود که دهکده المپیک بدون داشتن دستگاه‌های تهویه، هوای خنکی را برای ورزشکاران تأمین کند، اما بسیاری از هیئت‌ها آسایش تیم‌های خود را در اولویت قرار دادند و ۲۵۰۰ دستگاه خنک‌کننده را سفارش دادند.

شهردار پاریس آن ایلداگو در فوریه ۲۰۲۳ اعلام کرد که دهکده المپیک هیچ دستگاه تهویه مطبوعی نخواهد داشت تا تعهد پایتخت فرانسه را برای سازماندهی پایدارترین المپیک تاریخ مدرن تأیید کند، اما پس از آن دمای بالای تابستان نشان داد ایده‌ای که در فوریه به نظر می‌رسید قابل اجرا باشد، ممکن است در ماه‌های جولای و آگوست انجام نشود.

این امر نشان می‌دهد که سازمان‌دهندگان پاریسی در انتقال مزایای طراحی ساختمان‌ها نتوانستند درست نشان دهند که با طراحی‌های ساختمان‌های جدید در تابستان نیازی به تهویه مطبوع نیست.

نتیجه در حال حاضر این است که بازی‌ها کمتر از آنچه در نظر گرفته شده بود سبز خواهند بود، زیرا کولرهای اضافی می‌توانند بر تقاضای انرژی در طول تابستان تأثیر منفی بگذارند.

اعتراضات ضدگردشگری دوباره در اسپانیا قوت گرفت

فعالیت‌های ضدگردشگری اسپانیا دوباره در مالاگا قوت گرفته است به‌طوری‌که این‌بار مردم محلی آن از اعیانی‌سازی عصبانی هستند.

مردم محلی مالاگا Málaga با نگرانی نسبت به تبدیل شدن شهر آن‌ها به یک پارک موضوعی برای گردشگران دست به اعتراض زدند، چراکه رونق گردشگری پس از همه‌گیری کووید -۱۹ در این شهر اسپانیایی با وارد آمدن آسیب به بازار اجاره و اعیانی‌سازی مرکز شهر همراه بوده است. معترضان خواهان مسکن ارزان‌قیمت و مقابله با گردشگری انبوه هستند.

این شهر پس از کرونا به یک استراحتگاه تبدیل شده است که با وجود تعداد هتل‌های کم، مسافران تعطیلات را به‌طور فزاینده‌ای در مکان‌هایی جای می‌دهد که زمانی خانه‌ها و محل‌های کار افراد محلی بود. به این ترتیب متوسط اجاره‌بها در مالاگا طی یک سال ۱۶.۵ درصد افزایش داشته و عرضه بخش‌های مسکونی جای خود را به توسعه بخش اقامتگاه‌های توریستی داده است، بنابراین زندگی در این شهر دیگر برای ساکنان دائم آن مقرون‌به‌صرفه نیست.

معترضان خواستار تعدیل قیمت اجاره‌بها و ممنوعیت توسعه املاک توریستی هستند که به‌طور تصاعدی طی سال‌های اخیر افزایش داشته و از ۸۴۶ مورد در ۲۰۱۶ به بیش از ۱۲ هزار مورد تا ۲۰۲۴ رسیده است.

تأثیرات منفی ناامنی مسکن بر سلامت روان نوجوانان

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ناامنی مسکن در دوران کودکی با پیامدهای سلامت روان ضعیف در نوجوانان همراه است.

با افزایش هزینه مسکن، افزایش بی‌خانمانی و کاهش دسترسی به مسکن مناسب، ناامنی مسکن در سراسر جهان به‌شدت در حال افزایش است که تجربه این امر در دوران کودکی با استناد بر نتایج تحقیقات اخیر، به پیامدهای نامطلوب سلامتی طولانی‌مدت منجر می‌شود. در اصل مشخص شده است نوجوانانی که در دوران کودکی خود درجاتی از ناامنی مسکن را تجربه کرده‌اند، بیشتر احتمال دارد که پیامدهای سلامتی نامطلوبی داشته باشند.

این تحقیق بر اساس داده‌های مطالعه خانواده‌ها و رفاه کودک (FFCWB) انجام گرفته است که تجربیات کودکان را از یک سالگی تا نوجوانی دنبال می‌کرد و به بررسی این نکته پرداخت که آیا بین ناامنی مسکن طولانی‌مدت و سلامت روان نوجوانان رابطه‌ای وجود دارد یا خیر.

بحران مسکن یک نگرانی فزاینده در سطح جهانی است و جهان با وضعیتی دست‌وپنجه نرم می‌کند که هر سال افراد بیشتری قادر به پرداخت هزینه‌های مسکن خود نیستند. در جهان امروز میلیون‌ها نفر فاقد امکانات مالی برای دسترسی به مسکن امن، مطمئن و قابل سکونت هستند.

گرمای شدید ژاپنی‌ها را خانه‌نشین کرد

موج گرما در ژاپن با چهار مرگ همراه بود، بنابراین مقامات برای سراسر کشور هشدار گرمازدگی صادر کردند و از مردم خواستند تنها در موارد ضروری خانه‌ها را ترک کنند.

سازمان هواشناسی ژاپن برای ۲۶ از ۴۷ استان این کشور هشدار گرمازدگی صادر کرده و از مردم خواسته است تا جز در مواقع ضروری از خانه بیرون نروند، در طول روز و شب از کولر گازی استفاده کنند و آب فراوان بنوشند. میانگین تعداد مرگ‌ومیر ناشی از گرمازدگی نسبت به ۱۹۹۵ در این کشور شش برابر شده است.

مقامات ژاپن پس از افزایش دمای هوای شیزوئوکا به ۴۰ درجه سانتی‌گراد برای نخستین بار در سال جاری از ۱۹۴۰، هشدارهای گرمای شدید صادر کردند، زیرا این کشور در معرض موج گرمای دیگری قرار گرفته است. ۲۴۴ مکان در کشور نیز گرمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر را تجربه می‌کنند که به‌عنوان بسیار گرم در این کشور شناخته می‌شود.

سازمان هواشناسی کشور اوایل سال جاری هشدار داد که انتظار می‌رود دمای هوا در تابستان سال جاری نیز بالاتر از میانگین باشد و حتی ممکن است از تابستان گذشته به‌عنوان گرم‌ترین دمای ثبت‌شده در تاریخ نیز فراتر رود.

تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از گرمازدگی در ژاپن از میانگین ۲۰۱ نفر در سال بین ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹، به میانگین ۱۲۹۵ نفر از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ افزایش داشته است که ۸۰ تا ۹۰ درصد از آن‌ها بیش از ۶۵ سال دارند. حداقل چهار مورد مرگ مرتبط با آب‌وهوا در روزهای اخیر ژاپن گزارش شده است که همه بالای ۷۰ سال سن داشتند.

دوچرخه باری رایگان یا پول؛ ابتکار شهر بلژیکی در کاهش آلودگی

شهر بلژیکی خنت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ مرکز خود را تا حد امکان عاری از انتشار گازهای گلخانه‌ای کند و این کار را با ارائه خدمات باری دوچرخه یا اهدای هزینه برای دریافت خدمات لجستیک پاک ارائه می‌دهد.

از یکم جولای، شرکت‌هایی که محصولات را به منطقه مرکزی خنت تحویل می‌دهند، می‌توانند برای شرکت در یکی از دو پروژه آزمایشی ثبت‌نام کنند؛ دریافت یک وسیله‌نقلیه الکتریکی رایگان از جمله دوچرخه یا دریافت یارانه مالی برای خدمات محلی بدون آلایندگی؛ هر دوی این امتیازات توسط شهرداری ارائه می‌شود.

جاه‌طلبی اقلیمی خنت احتمالاً واقع‌بینانه‌ترین موردی است که در این مدت شنیده‌ایم. این شهر بلژیکی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ منطقه مرکزی خود را تا حد امکان عاری از انتشار گازهای گلخانه‌ای کند.

شهرداری قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ لجستیک شهری را تا حد امکان بدون انتشار و پایدار کند. حدود هفت هزار تن کالا هر هفته از طریق ۴۰ هزار ون و کامیون به منطقه مرکزی خنت وارد می‌شود که بدون احتساب تدارکات ساختمانی روزانه ۱۰ تا ۲۰ هزار بسته به مرکز شهر تحویل داده می‌شود.

دمای جهان از محدوده ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی عبور کرد

تجزیه‌وتحلیل داده‌های آب‌وهوایی جهان نشان‌دهنده یک تغییر بزرگ، جدی و مداوم در آب‌وهوا است، به‌ویژه که دمای جهانی طی ۱۲ ماه اخیر به میزان قابل‌توجهی بالاتر از محدوده ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی تعیین‌شده برای حفظ گرمایش جهانی است.

طبق داده‌های سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک، یک سازمان علمی متعلق به برنامه فضایی اتحادیه اروپا که از میلیاردها داده اندازه‌گیری شده از ماهواره‌ها، کشتی‌ها، هواپیماها و ایستگاه‌های هواشناسی برای ردیابی معیارهای مهم آب‌وهوایی استفاده می‌کند، ژوئن ۲۰۲۴ گرم‌تر از هر ژوئن ثبت‌شده دیگری بود و دوازدهمین ماه متوالی با دمای بالای ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین دمای بین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بود.

دانشمندان دریافته‌اند که دمای هوا بین جولای ۲۰۲۳ تا ژوئن ۲۰۲۴ بالاترین رکورد ثبت شده بود و موجب ایجاد یک امتداد گرمایی یک‌ساله شد که در آن زمین ۱.۶۴ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از دوران قبل از صنعتی شدن بود.

تشدید بحران مسکن در آتن با هجوم گردشگران

گردشگری بیش از حد در آتن شهر را با مشکلات زیرساختی بسیاری مواجه کرده که مهم‌ترین آن‌ها بحران مسکن است. رونق گردشگری در کل سال، منابع محلی و ساکنان آتن را تحت فشار شدیدی قرار داده است.

رونق گردشگری اقتصاد را تقویت و به تولید ناخالص داخلی و درآمدهای مالیاتی کمک می‌کند، اما چالش‌های مهمی را نیز به همراه دارد و فشار زیادی بر زیرساخت‌های ناکافی و منابع محلی وارد می‌کند. ساکنان آتن هر روز با تأثیرات اجتماعی و زیست‌محیطی این رونق روبه‌رو هستند که در این میان بحران مسکن بسیار بزرگ است.

بسیاری از مناطق آتن به‌رغم توسعه زیرساخت‌های هتل، اکنون تحت تسلط اجاره‌های کوتاه‌مدت قرار دارند و جایی برای خانواده‌ها و دانش‌جویان در آن‌ها نیست‌، از سوی دیگر سایر زیرساخت‌های شهر هم‌چنان به دور از توسعه و قدیمی هستند.

تأثیرات اجتماعی-فرهنگی گردشگران روی مناطق محلی بسیار بالا است؛ بازدیدکنندگان منجر به کوچ ساکنان طولانی‌مدت از محله‌ها می‌شوند و شخصیت محله‌ها را تغییر می‌دهند. قیمت اجاره‌ها به‌ویژه در نزدیکی ایستگاه‌های مترو که مورد علاقه گردشگران محسوب می‌شود، سر به فلک کشیده است و در بازار اجاره مشکل عرضه وجود دارد، چراکه تقاضا پنج برابر بیشتر از عرضه است. بسیاری از املاک بازسازی‌شده شهر نیز برای اجاره‌های کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار دارد و هرگز به بازار عمومی نمی‌رسد.

کاهش گرما با ایستگاه‌های خنک‌کننده اقلیمی در اسپانیا

شهر اسپانیایی «الکالا د انارس» برای مناطقی که فاقد هرنوع پوشش گیاهی سبز برای کاهش دمای هوا است، «جزایر اقلیمی» متحرک را راه‌اندازی کرده است.

اصطلاح پناهگاه آب‌وهوا در سال‌های اخیر با توجه به تأثیر شدید امواج گرما در کشورهایی همچون اسپانیا محبوب شده است، بنابراین جای تعجب نیست که شهر الکالا د انارس راه‌حلی به نام «جزایر آب‌وهوایی» پیشنهاد کرده است که در اصل نشان‌دهنده پناهگاه‌های آب‌وهوایی متحرک است.

این جزایر آب‌وهوایی مدرن، ایستگاه‌های گیاهی، خودپایدار و متحرک هستند که تا ۵۰ متر سایه را در مناطقی با کمترین پوشش گیاهی فراهم می‌کنند و مجهز به حسگرهایی برای تجزیه و تحلیل دما، رطوبت و کیفیت هوا در هر زمان خواهند بود و در هر شرایطی بهره‌وری در آبیاری را نیز تضمین می‌کنند.

بنابراین برنامه این است که مسئولان «جزایر آب‌وهوایی» را در میدان‌های تاریخی شهر به عنوان راهی برای تبدیل سریع و کارآمد یک جزیره گرمایی به پناهگاه آب‌وهوا تعبیه کنند. جزایر آب‌وهوایی بخشی از طرح پایداری گردشگری الکالا د انارس هستند و با بودجه‌ای بالغ بر ۴۰۰ هزار یورو در نظر گرفته شده‌اند.

گردشگری سبز به روش دانمارکی‌ها

کپنهاگ، پایتخت و قطب گردشگری دانمارک، با هدف تبدیل گردشگری به نیرویی مثبت برای تغییر در زمینه پایداری، به گردشگران شرکت‌کننده در فعالیت‌های سبز پاداش می‌دهد.

کپنهاگ یک برنامه آزمایشی راه‌اندازی کرده است که به‌منظور پایدار شدن گردشگری، به گردشگرانی که در راستای سبز شدن شهر در فعالیت‌های پایداری شرکت می‌کنند، هدایایی از جمله کایاک‌سواری، اسکی، قهوه یا شیرینی دانمارکی رایگان می‌دهد.

گردشگران کپنهاگ می‌توانند با اقداماتی هم‌چون جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی و تحویل آن‌ها به کارگاه گالری ملی دانمارک یا جابه‌جایی در شهر با دوچرخه‌سواری یا استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی با ارائه عکس و بلیت، ۲۰ دقیقه زمان اضافی برای اسکی روی شیب مصنوعی سقف نیروگاه دریافت کنند یا به گردش رایگان در بزرگ‌ترین باغ شهری شمال اروپا یا باغ تاریخی موزه کارن بلیکسن بپردازند و از صرف یک غذای گیاهی یا ورودی موزه رایگان لذت ببرند.

هدف دانمارک تبدیل گردشگری به نیرویی مثبت برای تغییر در زمینه پایداری، همچنین تجربه‌ای به یادماندنی و سرگرم‌کننده است و به جای متهم کردن افراد به رفتار مسئولانه یا سرزنش آن‌ها برای کوتاهی کردن، به رفتار خوب پاداش می‌دهد.

اعتصاب فرودگاه‌های پاریس در بحبوحه المپیک ۲۰۲۴

شمارش معکوس بازی‌های پرماجرای المپیک پاریس آغاز شده، اما شهر درگیر مشکلی جدید است؛ کارگران فرودگاه‌های پاریس پیش از آغاز المپیک تهدید به اعتصاب آن هم تنها یک روز قبل از ورود ورزشکاران به بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ کرده‌اند.

اتحادیه‌های کارگری پاریس از پرداخت نشدن پاداش المپیک به کارگران ناراضی هستند و در بیانیه‌ای مشترک، تصمیمات یک‌جانبه مسئولان اجرایی برای پرداخت پاداش تنها به تعدادی از پرسنل را محکوم کردند. فرودگاه‌های معترض دروازه‌های اصلی ورود گردشگران به فرانسه برای المپیک خواهند بود که مراسم افتتاحیه آن برای بیست‌وششم جولای برنامه‌ریزی شده است.

مقیاس فراخوان این اعتصاب هنوز مشخص نیست و به‌طور قطع چنین اقداماتی موجب لغو پروازها نمی‌شود، اما بسته به اینکه چه تعداد از کارکنان اعتصاب کنند، می‌تواند به هرج و مرج در بخش امنیت فرودگاه و حمل چمدان شود.

جدیدترین خبرهای علم و فناوری جهان را در این بسته خبری بخوانید.