اخبار داغ

اندر حکایت افزایش قیمت نان در مازندران؛

چرا کسی درصدد اقناع‌سازی مردم نیست؟/ سرمایه اجتماعی، بزرگ‌ترین پشتوانه دولت که بشدت آسیب‌پذیر است

چرا کسی درصدد اقناع‌سازی مردم نیست؟/ سرمایه اجتماعی، بزرگ‌ترین پشتوانه دولت که بشدت آسیب‌پذیر است
قیمت‌ها که به رغم قول ثابت ماندن مسئولان، همچنان روبه افزایش است، چرا مسئولان علل این افزایش‌ها را برای مردم توضیح نمی‌دهند؛ شاید این را حق مردم و یا از وظائف خود نمی‌دانند که نتیجه آن، خسارت به جایگاه دولت و کاهش سرمایه اجتماعی دولت می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ؛ در صف نانوایی هنگام کارت کشیدن یک مشتری، بناگاه صدای او در می‌آید که مگر قیمت نان افزایش یافته که بجای هزار تومان، هزار و سیصد تومان برای هر نان بربری از حساب من کسر کردید؟. این افزایش ناگهانی بهانه‌ای شد تا هر کسی که در صف ایستاده بود، به خود اجازه اظهار نظر و گلایه دهد. یکی می‌گفت: چه فرقی کرده در زمان آقای رئیسی نیز قیمت‌ها همچنان روبه افزایش هستند و شدت افزایش بیشتر از گذشته شده.

دیگری، ضمن تائید تحرک و تلاش آقای رئیسی و انجام جراحی در موضوع یارانه‌ها، گفت: آقای رئیسی چندان مقصر نیست؛ بلکه بیشتر مسئولان دولت قبل همچنان سرکار هستند و آنها کارشکنی می‌کنند.
فرد میان‌سالی که به آرامی صحبت می‌کرد، گفت:اقتصاد کشور طی چند دهه صورت پیچیده‌ای به خود گرفت و بسامان رساندن آن، بسیار دشوار است و نیازمند همراهی مردم با دولتی است که بخواهد با طرح و برنامه به مقابله با وضع موجود بپردازد.

وی شرط موفقیت دولت آقای رئیسی را ارتباط دائمی دولت با مردم می‌داند و می‌گوید: اگر دولت علی‌الدوام مسائل و مشکلات و راه حل‌ها را با مردم درمیان بگذارد، مردم هم اگر بدانند تا چه زمانی باید صبر کنند تا ثبات به اقتصاد زندگی‌شان برگردد، حتماً همکاری می‌کنند.

جوانی در صف نانوایی می‌گفت: مدیرکل صمت مازندران، گران شدن نان در این استان را تکذیب کرد، اما می‌بینیم که رسماً تمام نانوائی‌ها نرخ جدید نان را با افزایش 30درصدی از مردم دریافت می‌کنند و کسی هم نیست که یا جلوی این افزایش را بگیرد و یا برای مردم توضیح دهد و مردم هم بدانند که نانوائی‌ها تخلف نمی‌کنند.

وی معترضانه می‌افزاید: این که درست نیست مسئولان بوظائف خود در تشریح علل گرانی‌ها عمل نکنند و با پنهان‌کاری خود، مردم را به جان هم بیاندازند. اگر شجاعانه بیایند و علت گرانی را به مردم صادقانه بگویند، مردم ما هم که بارها ثابت کردند منطقی‌اند، قبول می‌کنند و اینهمه بلوا بوجود نمی‌آید و برای ضدانقلاب هم فضای سمپاشی را پدید نمی‌آورند.

ماجرای افزایش این روزهای قیمت نان
در میان حرف و حدیث‌هایی که این روزها بازارش بغایت گرم و سوزان است، فردی که خود را کارمند یک نها نظارتی معرفی کرد، با صدای بلند گفت: آقایان و خانم‌ها! دولت قیمت آرد را تغییر نداده و حرف آقای رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی درست است که قیمت نان تغییر نخواهد کرد، اما این افزایش قیمت 30درصدی بواسطه افزایش هزینه‌های نانوائی‌هاست که ربطی به آرد و نان و دولت ندارد. صنف نانوائی‌ها، بدلیل افزایش قیمت کالاهای دیگر و بالارفتن دستمزدها و نرخ تورم هر چند سال یکبار اقدام به افزایش قیمت نان می‌کند که ارتباطی با دولت ندارد.

از میان جمع، یکی داد می‌زند که این را هم دولت نمی‌تواند شفاف‌سازی و اعلام کند. مگر چند نفر مثل شما لابلای صف‌ها حضور دارند تا برای جمع محدود توضیح دهند؟. باید قبول کرد که دولت آقای رئیسی در این بخش ضعیف است و با ادامه این روش نمی‌تواند مردم را قانع کند و برای مردم جنگ روانی بوجود می‌آید و عده‌ای نیز با عناد، روی این دولت در این صف‌ها جوسازی می‌کنند تا مردم از دولت آقای رئیسی ناامید شوند.

این توضیح که نیاز به جهاد ندارد
محمدعلی شیخ، فعال اجتماعی، اقناع‌سازی را از ضرورت‌های اساسی کار مسئولان می‌داند و می‌گوید: مشارکت و تعامل اجتماعی از الفبای مدیریت مدرن است که شرط اصلی جلب مشارکت مردم، همراه‌سازی مردم از طریق اقناع افکار آنهاست. این نکته اگر در تمام عرصه‌ها بویژه مسائل فرهنگی و اجتماعی از سوی مسئولان مورد توجه و رعایت قرار می‌گرفت، چه بسا از بسیاری هزینه‌های تحمیلی جلوگیری بعمل می‌آمد.

وی تاکید مقام معظم رهبری در توصیف این وظیفه سترگ به "جهاد تبیین" را ناشی از وجود این نقصان دانست و اظهار کرد: انسان‌ها در رفتارها تابع شناخت و آگاهی‌های خود هستند و هرچه مسئولان در تشریح شرائط و بیان ضرورت‌ها اهتمام بیشتر نمایند، همگامی و همراهی بیشتری از مردم را خواهند داشت. اما اینکه قیمت کالایی بخواهد افزایش یابد، این حق قطعی مردم است که بدانند اضافه پرداخت‌شان بابت چه چیزی است و نمی‌توان بسادگی از کنار این حق مردم عبور کرد. امروز کشور در شرائط حساسی بسر می‌برد که مسئولان باید دقت لازم را وسواسانه اعمال کنند و همواره با دلائل و منطق در اقناع‌سازی مردم بکوشند. ارتباطات خود با مردم را زیاد کنند. در محافل مردمی و در مساجد و اجتماعات مردمی بویژه در صف ارزاق حاضر شوند و در کف میدان، مسائل و مشکلات مردم را پی بگیرند. از دلائل نارضایی مردم از دولت قبل، جدایی مسئولان از مردم و قضاوت‌ها و تصمیم‌گیری‌های داخل اتاق‌های دربسته و مدیریت فانتزی و ارباب و اشراف‌منشانه بود.

نظارت، واژه‌ای پرتکرار و کم عمل!
حسن ملک حسینی، اقتصاددان و مدرس دانشگاه، نظارت دولت براقلام ضروری را بمنظور حفظ قدرت خرید، ضروری ذکر می‌کند و معتقد است: رساندن درآمد دهک‌های پائین جامعه به استاندارد حداقلی، بخش مهم وظائف حاکمیت است و بخش دیگر آن، صیانت از قدرت خرید جامعه و دهک‌های یک تا پنج از طریق کنترل نرخ کالاهاست، که احتکار و انبارزدن‌های گسترده در کشورمان، نشانه ضرورت حتمی بازرسی‌ها و نظارت‌هاست.

وی در همین ارتباط می‌افزاید: اگر سطح تزریق کالا به بازار از طریق افزایش تولید و یا واردات چند برابر نیاز کشور انجام شود و بازرسی‌ها بخوبی صورت نگیرد، هر سامانه‌ای را که با دقت بالا هم ایجاد کنید، قادر به کنترل بازار نخواهید بود. بدین جهت، کنترل بازار باید با بازرسان و ناظران انجام پذیرد که در حال حاضر، بدلیل غیبت این ناظران و بازرسان، دولت به اهدافش در ایجاد ثبات بازار دست پیدا نمی‌کند و این عدم نظارت را شما این روزها در نانوائی‌ها ملاحظه می‌کنید که علی‌رغم ادعای استانداران و فرمانداران در عدم کاهش سهمیه آرد، نانوائی‌ها یا ساعات پخت را کاهش داده و یا بعضاً اقدام به تعطیلی خارج از تقویم می‌کنند و یا از میزان وزن نان می‌کاهند و مردم نیز از تذکرات بی‌فایده خسته شده و بحث و جدل اعصاب خردکن را رها کرده و در قبال این تخلفات بی‌تفاوت شده‌اند.

جراحی سخت با مراقبت سهل؟!
کاظم اسکویی، دبیر بازنشسته، اقتصاد کشور را نیازمند سلسله جراحی‌هایی می‌داند که دولت برای پس از هر جراحی باید تدابیر جدی مراقبت از این بیمار را اتخاذ کند. وی اظهار می‌دارد: اینکه اقتصاد کشور بدلائل روشن نیازمند جراحی‌هایی است، تردیدی در آن نیست و جراحی نخست را دولت در حذف یارانه چهار قلم کالای اساسی شروع کرد، نیز مورد تائید عقلاء و صاحب‌نظران است، اما آن جراحی مهم بشدت نیازمند مراقبت پس از جراحی داشت که در این بخش دولت به وظائفش متناسب با اهمیت این جراحی عمل نکرد.

وی با بیان این نکته که با افزایش قیمت برنج، فشار خانواده‌ها به نان بیشتر شده، اضافه کرد: وضعیت کنونی نانوائی‌ها رضایت‌بخش نیست و باید بر این صنف نظارت بیشتر و گسترده‌تر شود. حال که قیمت نان را صنف نانواها 30درصد افزایش داده، امید می‌رود ساعات پخت آنها بیشتر شود تا بتوانند نیاز مردم را در این شرائط سخت اقتصادی تامین کنند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ماجرای افزایش این روزهای قیمت نان, ماجرای افزایش این روزهای قیمت نان,
,
,
,
,
, این توضیح که نیاز به جهاد ندارد, این توضیح که نیاز به جهاد ندارد,
,
,
,
,
, نظارت، واژه‌ای پرتکرار و کم عمل!, نظارت، واژه‌ای پرتکرار و کم عمل!,
,
,
,
,
, جراحی سخت با مراقبت سهل؟!, جراحی سخت با مراقبت سهل؟!,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه