اخبار داغ

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات:

توسعه خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات را دنبال می‌کنیم/ اشتراک گذاری داده میان دستگاه های اجرایی از عوامل اصلی جلوگیری فساد

توسعه خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات را دنبال می‌کنیم/ اشتراک گذاری داده میان دستگاه های اجرایی از عوامل اصلی جلوگیری فساد
جواد موحد با تاکید بر ارتقاء سطح هوشمند سازی در دستگاه‌های اجرایی، گفت: بحث توسعه خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات را به طور جدی دنبال می‌کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، جواد موحد امروز چهارشنبه در آیین رونمایی از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین استان کرمانشاه به بحث دولت الکترونیک و دولت هوشمند و زوایای آنها اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از کارکردهای اصلی این قضیه بحث پیشگیری از وقوع جرم است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات افزود: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین یکی از پروژه های اولویت داری است که در سال گذشته در وزارت ارتباطات با توجه به تاکیدی که وزیر بر حوزه هوشمند سازی فرآیندها به عنوان یکی از ارکان اصلی در پیشگیری از وقوع جرم و جلوگیری از فساد در حوزه خدمات دستگاه ها، کلید خورد.

,

وی خاطر نشان کرد: قائل هستیم بخشی از مسائل و مشکلات از جمله در حوزه های ارائه خدمات و مجوزات، برداشت های غیرمجاز از منابع آب و بهره برداری های غیر مجاز از زمین راهکارهای فناوری دارند و با فناوری می توان بر آنها چیره شد.

,

موحد بیان داشت: در سالیان گذشته شخصی به راحتی مراجعه می‌کرد و دسته چک ۵۰ برگی را دریافت می‌کرد و هزار پرونده برای دستگاه قضایی درست می کرد در انتها هم دستگاه قضایی باید به آنها رسیدگی می کرد لذا اگر ما تمام خدمات و مجوزات و نظام اجرایی را به سمتی ببریم که نظارت پیشینی بر آنها باشد بخشی از مسائل و مشکلات کاهش خواهد یافت.

,

وی ادامه داد: الان با بحث اعتبار سنجی که بر اساس داده ها اتفاق می افتد آن روشی که در ارائه دسته چک داشتیم تا حد خیلی زیاد کنترل شد و منجر شده اعتباری که به شخص داده می شود بر مبنای آن قابل اصالت سنجی باشد.

,

موحد گفت: در دولت هوشمند مبنای ما حکمرانی داده است یعنی تصمیم گیری بر اساس داده هایی که در کشور داریم و تصمیم گیری در ارائه خدمات و مجوز ها بر اساس این داده ها باشد و نقش عوامل انسانی را در انجام فرآیندها به حداقل برسانیم تا با استفاده از تکنیک های فناوری و هوش مصنوعی بتوانیم این کار را انجام دهیم.

,

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات بیان داشت: اصلاح فرایندها نیز یکی از عوامل کلیدی است یعنی اگر همان فرایند سنتی را به الکترونیکی تبدیل کنیم طبیعتا ایراداتی که دارد ممکن است در ردش الکترونیکی نیز وارد شود، لذا اینجا بازمهندسی فرآیندها خیلی مهم است و برای این امر در دولت از سال گذشته اقدامات کلیدی را در دستور کار قرار دادیم.

,

وی اظهار داشت: بحث توسعه خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات را به طور جدی دنبال می‌کنیم و اعتقاد داریم که اشتراک گذاری داده ها در بین دستگاه‌های اجرایی یکی از عوامل اصلی در جلوگیری از فساد است.

,

موحد خاطر نشان کرد: خلا هایی در نبود داده در دستگاه‌ها از عدم وجود اطلاعات وجود دارد که همین امر باعث می شود منجر به فساد و تشکیل پرونده و در نهایت ایجاد مشکل شود.

,

وی ادامه داد: مادر یکی از زیرساخت‌های بحث اشتراک گذاری داده مرکز ملی تبادل را که در سالهای گذشته ایجاد شده بود، امسال موفق شدیم تعداد سرویس های اشتراک گذاری داده در بین دستگاه‌های اجرایی را رشد دهیم که بیش از ۲.۵ میلیارد تراکنش تبادل دیتا را در بین دستگاه‌های اجرایی ایجاد کردیم.

,

موحد گفت: هرچه این تبادل دیتا بیشتر شود سطح هوشمند سازی در دستگاه ها و تصمیم گیری ها بر مبنای داده بیشتر خواهد شد.

,

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات اذعان داشت: یکی از پروژه های دیگری که به عنوان پروژه های زیرساختی با دستور ویژه رئیس جمهور اجرایی شد و به دنبال تکمیل آن هستیم بحث درگاه ملی مجوزها بود که نقش عمده ای را در دستگاه‌های اجرایی در حوزه فساد ایفا می کند.

,

وی افزود: کاهش نقش انسانی در ارائه مجوز ها و خدمات نیز بسیار مهم است چرا که منجر به فساد زدایی می شود لذا در سطح دولت به دنبال آن هستیم.

,

موحد بیان داشت: بخش عمده‌ای از فسادهایی که ما در حوزه مجوزها و خدمات داریم مربوط به حوزه امور اراضی و زمین است که پنجره واحد مدیریت زمین مأموریتش در این راستا است تا این آمار را کاهش دهد.

,

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه نظام پیشگیرانه را نیز در این حوزه محقق کنیم به دنبال زیرساخت‌های پایش هوشمند رفتیم و امیدواریم بتوانیم به زودی تصاویر را از ماهواره جدیدی(خیام) که در مدار قرار گرفته دریافت کنیم و پایش هوشمند را به شکل مستمر انجام دهیم و در کمترین زمان مشکل را که ایجاد شده بتوانیم شناسایی و در اختیار دستگاه‌های متولی در هر حوزه ای قرار دهیم.

موحد اظهار داشت: یکی از پروژه های کلیدی دیگری که در دولت به دنبال آن هستیم بحث پنجره واحد ملی خدمات دولت هوشمند است که قائل هستیم در انتها، کار دولت به شکل یک درگاه در دسترس مردم قرار دهیم که همه مردم بتوانند به شکل دوسویه و تعاملی با دولت ارتباط برقرار کنند و هم از ظرفیت مردم در همه ابعاد و حوزه‌های مختلف دولت استفاده کنیم.

,
,
,

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات افزود: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در ماده واحده تبصره ۷ این کار را انجام دادیم و همه دستگاه‌ها ملزم شدند خدمات خود را به شکل کاملاً الکترونیکی در قالب پنجره واحد ارائه کنند و این درگاه را به پنجره واحد ملی متصل کنند.

,

وی از دستگاه‌های اجرایی خواست تا پایان شهریور ماه پنجره واحد ملی خدمات دولت هوشمند را تشکیل دهند و ادامه داد: با بررسی های انجام شده در استان کرمانشاه تا الان این پنجره واحد در حوزه خدمات محلی شکل نگرفته این در حالی است که در برخی استانها پیشرو بودند و استانهای صنعتی پنجره‌های سرمایه‌گذاری را هم ایجاد کردند برای اینکه موانع سرمایه‌گذاری در استان را تسهیل کنند.

,

موحد گفت: امیدوارم هرچه سریعتر این پنجره واحد در استان شکل بگیرد تا با همکاری دستگاه هایی که خدمات محلی دارند بتوانیم آنها را به پنجره واحد ملی متصل کنیم.

,

وی اظهار داشت: این تعامل در سطح کلان نیز با همگرایی سران قوا به طور جدی دنبال می شود و در آینده نزدیک شاید تا پایان شهریور ماه از طریق این درگاه به تمام خدمات قوا دسترسی خواهیم داشت و مردم از آن بهره خواهند برد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه