اخبار داغ

آقابزرگی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

گشایش بازار و جبران نقدینگی در راه بازار بورس/ اوراق گام، امکان استفاده از منابع مالی بیشتر را فراهم می‌کنند

گشایش بازار و جبران نقدینگی در راه بازار بورس/ اوراق گام، امکان استفاده از منابع مالی بیشتر را فراهم می‌کنند
یک کارشناس بازارهای پولی و مالی با اشاره به اینکه عرضه اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) امکان استفاده از منابع مالی بیشتر را فراهم می‌کنند استفاده از این راهکار حمایتی را موجب گشایش بازار و جبران نقدینگی در بورس دانست.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ رئیس‌ کل بانک مرکزی در هفته جاری در دیدار اعضای شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌ دولتی با تأکید بر حمایت از تولید با روش‌های غیرتورم زا و ضرورت تأمین سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان گفت: دستورالعمل استفاده از ابزارهای تأمین مالی اعتباری در معاملات بورس نهایی شده است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, معاملات بورس,

گواهی اعتبار مولد (گام) چیست و چه کاربردی دارد؟

, گواهی اعتبار مولد (گام) چیست و چه کاربردی دارد؟, گواهی اعتبار مولد (گام) چیست و چه کاربردی دارد؟,

گواهی اعتبار مولد یا "گام" که باهدف تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی ایجاد شده است با مجوز بانک مرکزی توسط بانک‌ها برای مشتریان تولیدکننده منتشر می‌شود و در اختیار تأمین‌کنندگان مواد اولیه در بورس کالا قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:
استفاده از اوراق گام در معاملات بورس کالا از هفته آینده فراهم می شود

اوراق گام ماهیتی مشابه با اوراق بدهی دارد که دولت در ازای بدهی‌های خود به پیمانکاران واگذار می‌کند. تفاوت این اوراق در فرایند اجرایی و انتشار آن است و معمولاً  این اوراق بدون کوپن بوده و به کسر فروخته می‌شود. در این روش بانک به‌جای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به یک تولیدکننده، به تأمین‌کننده مواد اولیه یا واسطه، اوراق گام می‌دهد تا بتواند در سررسید پول خود را طلب یا پیش از آن اوراق گام را در بازار با تنزیل بفروشد.

, گواهی اعتبار مولد یا "گام", بورس کالا,
,
, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,
, استفاده از اوراق گام در معاملات بورس کالا از هفته آینده فراهم می شود,
,
,

اوراق گام، امکان استفاده از منابع مالی بیشتر را فراهم می‌کنند

, اوراق گام، امکان استفاده از منابع مالی بیشتر را فراهم می‌کنند, اوراق گام، امکان استفاده از منابع مالی بیشتر را فراهم می‌کنند,


فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای پولی و مالی در گفتگو با راه دانا؛ در پاسخ به تأثیر حمایت‌های دولت از بازار سرمایه و به‌ کارگیری اوراق گام در معاملات بازار سرمایه گفت: ابزارهای مالی نوین همانند‌ معاملات ثانویه بر روی اوراق گام، امکان استفاده از منابع مالی و تسهیلات بیشتر را فراهم می‌کنند.

وی توضیح داد: استفاده از‌ اوراق‌ گام یکی از روش‌های جبران نقدینگی محدود است. به‌طورکلی هنگامی که نقدینگی‌ بازار محدود می‌گردد و به یک مشکل در بازار سرمایه مبدل می‌شود، از راهکاری همچون اوراق گام استفاده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اوراق گام راهکاری برای گشایش بازار بورس و جبران نقدینگی محدود این بازار است به‌شرط آنکه سایر متغیر‌های کلان اقتصادی همراهی کنند و برخلاف جهت این سیاست‌ اتخاذ نشود.

وی تصریح کرد: چنانچه سیاست‌های کلان اقتصادی همراه سیاست اتخاذ اوراق گام شوند، شرایط مناسبی برای بازار بورس رقم خواهد خورد و این موضوع درست مشابه عرضه خودرو در بورس کالا عمل خواهد نمود.

,
,
,
, بازار سرمایه,
,
, گشایش بازار بورس و جبران نقدینگی,
,
, بازار بورس, بورس کالا,

استفاده از ابزارهای مالی نوین به رونق بازار سرمایه کمک می‌کند

, استفاده از ابزارهای مالی نوین به رونق بازار سرمایه کمک می‌کند, استفاده از ابزارهای مالی نوین به رونق بازار سرمایه کمک می‌کند,

وی گفت: اوراق گام و عرضه خودرو در بورس کالا از جمله سیاست‌های مناسبی است که استفاده بهتر از ابزارهای مالی نوین را‌ ممکن می‌سازد. خوشبختانه مسئولان فعلی و تصمیم‌گیرنده‌ برای بازار سرمایه، آگاهی درستی نسبت به بورس کالا دارند و با ادامه این رو می‌توان امید داشت که از این سیاست‌ها نتیجه درستی گرفته شود.

این کارشناس اقتصادی درباره افزایش درآمدهای دولتی در دولت سیزدهم و آثار آن بر بازار بورس گفت: در حال حاضر درآمد نفتی دولت در وضعیت خوبی است و پیش‌بینی صندوق جهانی پول در خصوص رشد اقتصادی کشور ما در ۲۰۲۳ مثبت است؛ زیرا ما هم‌زمان هم نرخ ارز ترجیحی را حذف کردیم و هم شرایطی را فراهم کردیم تا اصلاحات اقتصادی اجرایی شود که البته فشار زیادی هم بر مردم وارد شد.

وی ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی دقیق، مسیر رشد اقتصادی ترسیم شود که با یک عقب‌گرد، ۴ صفر را به ارزش پول ملی باز گردانیم و از سوی دیگر نقدینگی هم کنترل شود و سیاست‌های پولی و مالی دولت از سوی بانک مرکزی با اصلاح نظام بانکی در دستور کار قرار گیرد.

آقابزرگی در پایان گفت: با آغاز اصلاحات اقتصادی باری را بر دوش مردم تحمیل کردیم که لازم است فشار واردآمده بر مردم را به سرانجام برسانیم تا این فشار پس از چندی دوباره بر مردم تحمیل نشود. در این شرایط حذف ۴ صفر باید نتیجه دهد و در سال‌های بعد مجدداً با افزایش تورم مجبور به حذف صفرهای بیشتری از پول ملی نشویم و بازار سرمایه نیز بتواند متناسب با بازارهای هم‌عرض رشد منطقی را دنبال کند.

نویسنده: امیر طاهری

, بازار سرمایه,
,
,
,
,
,
, بازار سرمایه,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه