اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

شیوع زودهنگام آنفلوآنزا زنگ خطری برای مردم /رعایت پروتکل بهداشتی همچنان در دستور کار مسئولان

شیوع زودهنگام آنفلوآنزا زنگ خطری برای مردم /رعایت پروتکل بهداشتی همچنان در دستور کار مسئولان
شیوع آنفلوآنزا امسال زودتر از سال‌های قبل مشاهده شده است، در واقع این روند زنگ خطر و هشداری برای مردم محسوب می‌شود. متخصصان معتقدند کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سبب شده پاییز امسال شاید روند صعودی شیوع آنفلوآنزا در کشور باشیم.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آنفلوآنزا بیماری ویروسی است که دستگاه فوقانی تنفس و ریه را درگیر می‌کند و ممکن است بیماری در بیماران زمینه‌ای، افراد مسن و دارای سابقه ناراحتی ریوی شدت پیدا کند و آنان نیاز به بستری، تخت‌های ویژه و آی سی یو داشته باشند و حتی در مواردی باعث مرگ و میر شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, .,

در واقع آنفلوآنزا بیماری فصلی است که هر سال در نقاط مختلف جهان مشاهده می‌شود، اما متاسفانه شاهد شیوع زود هنگام آن در کشورهستیم و پیک شیوع از ویروس آنفلوانزا در بسیاری از استان‌ها به چشم می خورد.

,

بروز موارد جدید آنفلوآنزا در سطح وسیع طی دو هفته گذشته

,

شاهین قاسمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور اظهار داشت: در حال حاضر شیوع آنفلوآنزا در کشور وضعیت خوبی نیست؛ به طوری که می‌توان گفت طی دو هفته گذشته بروز موارد جدید آنفلوآنزا در سطح وسیعی دیده می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, وضعیت شیوع آنفلوآنزا,

وی در ادامه با بیان اینکه شیوع زود هنگام آنفلوانزا در کشور نگران کننده است، گفت: شیوع آنفلوآنزا هرساله در اواخر آذر ظاهر می‌شد، در واقع این روند زنگ خطر و هشدار برای مردم جامعه محسوب می‌شود.

, شیوع آنفلوآنزا,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بااشاره به این مطلب که باید حتی‌الامکان از اپیدمی همگانی پیشگیری کنیم، تصریح کرد: این موضوع بسیار به رعایت بهداشت فردی بستگی دارد. متاسفانه در حال حاضر بیماری آنفولانزا در گردش است و بیماران مزمن، مادران باردار، سالمندان و کودکان زیر پنج سال در معرض خطر هستند.

,

افراد پرخطر سریع‌تر واکسن بزنند

,

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران،افراد در معرض خطر که واکسن آنفلوآنزا را تزریق نکرده‌اند، بلافاصله نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند. همچنین بیماری‌های زمینه‌ای، مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال، در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند.

, واکسن آنفلوآنزا,

وی با تاکید بر اینکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا از اواخر شهریور تا اوایل مهر است، گفت: دو هفته طول می‌کشد تا آنتی بادی در بدن ایجاد شود. البته کسانی که به هر دلیلی این واکسن را در زمان تعیین شده تزریق نکرده‌اند، می‌توانند در آبان و آذر هم این واکسن را دریافت کنند.

, .,

پیشگیری مهمترین عامل جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا

,

قاسمی بااشاره به اینکه مردم سال‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کردند، افزود: هم اکنون نیز باید نسبت به رعایت مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی حساس باشند و افراد مبتلا در خانه یک حالت خود قرنطینگی را برای خودشان ایجاد کنند.

,

وی با بیان اینکه آنفلوآنزا ممکن است از زمان آغاز اولین علائم تا پنج تا هفت روز آلوده‌کننده باشد، گفت: به نظر می‌رسد امسال شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور در حد انتظار است.

,

این امر سبب شد تا به سراغ ابراهیم قادری رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت  از وی جویا شویم که وزارت بهداشت چه تمهیداتی در این راستا اندیشیده است.

,

ابراهیم قادری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به افزایش آنفلوآنزا در کشور اشاره کرد و گفت: آمار ابتلا به آنفلوآنزا به صورت هفتگی اعلام می‌شود و طی هفته گذشته ۳۳۴ مورد ثبت شده ابتلا به آنفلوآنزا در مراکز درمانی را شاهد بودیم. متاسفانه در سه هفته اخیر موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور افزایش چشمگیری داشته است،  اکنون شاهد شیوع زود هنگام در ابتلا به آنفلوآنزا در کشور هستیم و به نظر می‌رسد فصل شیوع این بیماری آغاز شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ابتلا به آنفلوآنزا,

روند صعودی مبتلایان به آنفولانزا در ماه‌های آینده بیشتر خواهد شد

,

به گفته رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، روند صعودی مبتلایان در ماه‌های آینده بیشتر خواهد شد، با توجه به اینکه سطح ایمنی عموم جامعه به ویژه کودکان در برابر ابتلا به آنفلوآنزا و ویروس‌های تنفسی پایین آمده است، در ماه‌های آینده روند صعودی ابتلا و بستری در مراکز را تجربه خواهیم کرد.

, بیماری‌های واگیر,

 قادری با بیان اینکه رعایت پروتکل‌ها و واکسیناسیون مهمترین عامل برای جلوگیری از روند افزایش شیوع آنفولانزا است، تاکید کرد: ضرورت دارد افراد مسن بالاتر از ۶۵ سال، کودکان زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی و آسم، دیابت، نارسایی قلبی، بیماران دیالیزی، بیماران تحت شیمی درمانی و افراد با نقص ایمنی سریعتر واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

, افزایش شیوع آنفولانزا,

واکسن آنفلوآنزا برای چه کسانی رایگان است؟

,

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا گفت: باید توجه داشت افرادی که واکسن میزنند صد در صد ایمن نیستند و ممکن است تا ۴۰ درصد به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شوند، توصیه می‌شود افرادی که در معرض خطر هستند و در گروه‌های آسیب پذیر هستند مادران باردار، افراد مبتلا به سرطان، افراد مبتلا به بیماری تنفسی مزمن، افراد دیالزی و پیوندی و افراد بالای ۶۵ سال تزریق واکسن آنفلوآنزا انجام دهند.

, واکسن آنفلوآنزا,

وی بااشاره به این مطلب که برای تمام مادران باردار واکسن آنفلوآنزا تزریق خواهند شد و مادران باردار می‌توانند واکسن رایگان را از پایگاه‌های سلامت دریافت کنند، گفت: برای افراد عادی استفاده از واکسن توصیه نمی‌شود، تعداد قابل توجهی واکسن در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد و سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای می‌توانند از این طریق واکسن را دریافت کنند.

,

براساس پیش‌بینی ها قرار بود از اواسط آبان‌ماه شاهد افزایش بیماری آنفلوآنزا باشیم،اما امسال برخلاف انتظارات، این روند افزایشی در نیم کره شمالی و هم در کشور ما حدود ۳ یا ۴ هفته زودتر آغاز شده است و از اول مهر ماه افزایش موارد آنفلوآنزا آغاز شد.

, .,

این روند تنها مختص کشور ما نیست و همانطور که عنوان شد در سایر کشورها هم روند افزایشی بروز بیماری آنفلوآنزا زودتر آغاز شده است. در طول دو سال گذشته که با شیوع بالای کرونا در کشورها مواجه بودیم، شیوع آنفلوآنزا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و شستن دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و... کاهشی بود، اما امسال که کمتر شاهد رعایت پروتکل‌ها هستیم، بروز موارد افزایشی دور از انتظار نیست.

,

شدت بروز آنفلوآنزا در سال جاری وابسته به رعایت بهداشت فردی و دقیقا همان پروتکل‌هایی است که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا عنوان شده است. اگر فردی علائم سرماخوردگی داشته باشد لازم است که فاصله ایمن با او رعایت شود و حتی خود فرد سعی کند دو تا سه روز در منزل استراحت کند تا از انتقال بیماری به سایرین پیشگیری شود.

, .,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه