اخبار داغ

مجید ناصری نژاد در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

هدف از تعرفه‌گذاری پلکانی حامل‌های انرژی چیست؟/ اصلاح قیمت، مصرف انرژی در کشور را مدیریت می‌کند

هدف از تعرفه‌گذاری پلکانی حامل‌های انرژی چیست؟/ اصلاح قیمت، مصرف انرژی در کشور را مدیریت می‌کند
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مزایای تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، در مبحث انرژی گفت: هدف از اجرای این طرح کنترل افراد پرمصرف که از قضا در دهک‌های بالا نیز قرار دارند است. تعرفه‌گذاری پلکانی و اصلاح قیمتی مصرف انرژی را در کشور مدیریت می‌کند.
[

مجید ناصری نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره طرح تعرفه‌گذاری پلکانی و اصلاح قیمتی حامل‌های انرژی اظهار کرد: این بحث جدیدی نیست. از سال ۸۳ تا الان که من به‌عنوان نمایندهٔ مجلس مشغول به کار هستم، همواره موضوع شدت مصرف انرژی در کشور مطرح و یکی از دغدغه‌های همهٔ کارشناسان کشور در سطوح مختلف بوده است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, تعرفه‌گذاری پلکانی,

میانگین سطح مصرف انرژی در کشور ما بیشتر از متوسط جهانی است

, میانگین سطح مصرف انرژی در کشور ما بیشتر از متوسط جهانی است, میانگین سطح مصرف انرژی در کشور ما بیشتر از متوسط جهانی است,

وی افزود: در واقع همه به نحوی از مصرف بالای انرژی در کشور می‌نالند. حال این سؤال پیش می‌آید که برای رفع این مشکل چه‌ کنیم؟ راه‌حل‌های زیادی مطرح شده است. برخی پیشنهاد می‌کنند که باید مردم را توجیه کنیم که مصرفشان را مدیریت کنند و صرفه‌جویی داشته باشند. در این‌ ارتباط شاهد همکاری صداوسیما و تهیهٔ برنامه‌هایی در راستای فرهنگ‌سازی در جامعه در زمینهٔ صرفه‌جویی در مصرف انرژی بودیم. البته این راهکار زیاد مؤثر نبود.

بیشتر بخوانید:
تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، راهکار جبران ناترازی گاز/ تأکید نمایندگان بر عدم قطعی گاز صنایع و نیروگاه‌ها

وی در ادامه پاسخ داد: بحث دیگر این است که به اصلاح قیمت‌ها روی بیاوریم. این یک واقعیت است که انرژی در کشور ما ارزان است و همین موضوع باعث می‌شود که افراد نگرانی در مورد هزینه‌ها نداشته باشند و بی‌محابا مصرف کنند.

, صرفه‌جویی در مصرف انرژی,
,
, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,
, تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، راهکار جبران ناترازی گاز/ تأکید نمایندگان بر عدم قطعی گاز صنایع و نیروگاه‌ها,
,
,

اصلاح قیمت، مصرف انرژی در کشور را مدیریت می‌کند

, اصلاح قیمت، مصرف انرژی در کشور را مدیریت می‌کند, اصلاح قیمت، مصرف انرژی در کشور را مدیریت می‌کند,

ناصری نژاد تصریح کرد: ما نمایندهٔ مردم هستیم و نمی‌خواهیم در این شرایط تورمی، مردم تحت‌فشار قرار بگیرند و هزینهٔ اضافی را متحمل شوند؛ بنابراین تا جایی که طرح تعرفه‌گذاری پلکانی به اقشار ضعیف جامعه فشاری نیاورد ما با آن موافق هستیم.

وی توضیح داد: در مدل تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، به طور کامل این هدف گنجانده شده است و تعرفه مصرفی مشترکان درون الگوی مصرف بدون تغییر هزینه و به‌صورت یارانه‌ای محاسبه می‌شود و تنها افراد پرمصرف که از قضا در دهک‌های بالا نیز قرار دارند، با افزایش قیمت چشمگیر مواجه خواهند شد.

وی در ادامه گفت: هدف از طرح تعرفه‌گذاری پلکانی و اصلاح قیمتی این است که مصرف انرژی را در کشور کم کنیم؛ بنابراین باید با پرمصرف‌ها برخورد شود. با کسانی که توان مالی زیادی دارند و تمایلی به مصرف صحیح انرژی از خود نشان نمی‌دهند، این افراد باید هدف قرار بگیرند. واقعیت این است که بخش زیادی از انرژی مصرفی را در کشور، مشترکان پرمصرف استفاده می‌کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: به شرطی می‌توانیم به کارساز بودن طرح تعرفه‌گذاری پلکانی امید داشته باشیم که هدف‌گیری‌ها درست و کنترل شده باشد. اگر به‌اشتباه طرح طوری اجرا شود که طبقات متوسط به پایین جامعه تحت‌تأثیر قرار بگیرند، طرح نتیجهٔ معکوس خواهد داشت.

, طرح تعرفه‌گذاری پلکانی,
,
, تعرفه‌گذاری پلکانی,
,
, طرح تعرفه‌گذاری پلکانی و اصلاح قیمتی,
,
, تعرفه‌گذاری پلکانی,

راهکارهای مدیریت تولید انرژی

, راهکارهای مدیریت تولید انرژی, راهکارهای مدیریت تولید انرژی,

این عضو کمیسیون انرژی با اشاره به مشکلات حوزهٔ تولید گفت: ما باید به مدیریت درست تولید انرژی در کشور بپردازیم. به طور مثال، ما هزینهٔ زیادی برای انرژی هسته‌ای در کشور صرف کرده‌ایم؛ اما هنوز برق هسته‌ای آن‌طور که انتظارش می‌رفت، تولید نمی‌شود و چیزی به مدار نیامده است.

وی تصریح کرد: راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات حوزهٔ انرژی وجود دارد. مثلاً روی‌آوردن به بخش خصوصی در این زمینه می‌تواند کارساز باشد. ما باید از بخش خصوصی بخواهیم که به سمت نیروگاه سازی در کشور برود. بعد دولت انرژی را از آنها بخرد و در اختیار مردم بگذارد.

ناصری نژاد گفت: به‌طورکلی، هرچقدر بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم و آن را کاهش دهیم، می‌توانیم منابع را در جاهای دیگر که به نفع کل کشور است، مصرف کنیم.

این عضو کمیسیون با اشاره به اینکه کمبود انرژی به کل کشور آسیب می‌رساند، گفت: به طور مثال، الان پیش‌بینی‌هایی وجود دارد که در فصل سرما با کمبود گاز مواجه شویم، خب یکی از اولین اقدامات این است که برق و گاز صنایع را قطع کنیم. این ضربهٔ شدیدی به تولید می‌زند که در شرایط فعلی نیاز اصلی کشور است. قطع انرژی صنایع اصلاً منطقی نیست، اما در برخی شرایط اجباراً این کار انجام می‌شود.

وی افزود: برخی پیشنهاد می‌دهند که برای جلوگیری از کمبود گاز در زمستان، گاز شرکت فولاد را قطع کنیم. خب بدیهی است که این موضوع ضربهٔ مهلکی به این صنعت وارد می‌کند. صنعتی که برای کشور ارزآوری دارد و به اقتصادمان کمک می‌کند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت رفع اصولی مشکل کمبود انرژی گفت: باید به فکر راهکارهای مناسب باشیم. مثلاً باید به شرکت فولاد مجوز بدهیم که خودش نیروگاه بزند. یا گاهی واردات گاز را به بخش خصوصی واگذار کنیم و مجوز صادر کنیم که تولیدکنندگان خودشان به واردات گاز مبادرت کنند.

,
,
, حل مشکلات حوزهٔ انرژی,
,
,
,
, کمبود انرژی,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه