اخبار داغ

عنابستانی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

ایران با خرید و سوآپ گاز روسیه، هاب انرژی منطقه خواهد شد/ افزایش جایگاه اقتصادی و منطقه‌ای با انتقال انرژی

ایران با خرید و سوآپ گاز روسیه، هاب انرژی منطقه خواهد شد/ افزایش جایگاه اقتصادی و منطقه‌ای با انتقال انرژی
یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیک جغرافیایی ایران گفت: ما می‌توانیم با ترانزیت کالا و انرژی نیاز دنیا را تأمین کنیم و توانایی تبدیل‌شدن به هاب انرژی و تأمین گاز همسایگان خود را با گاز خود و خرید گاز مازاد روسیه و سوآپ این انرژی را داریم.
[

علی‌اصغر عنابستانی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره توان ایران در خرید و سوآپ گاز روسیه اظهار کرد: فرصت سوآپ گاز از کشور روسیه برای کشورمان فرصت خوبی است و جمهوری اسلامی می‌تواند با همکاری که با روسیه دارد، از این فرصت استفاده و بهر‌ه‌وری خوبی از این موضوع داشته باشد.

وی افزود: اگر ایران از این فرصت به‌خوبی استفاده کند، می‌تواند علاوه بر تأمین گاز موردنیاز کشورهای شرقی از جمله هندوستان، چین و...، جایگزین گاز روسیه برای کشورهای اروپایی باشد. یعنی می‌تواند از طریق خطوط انتقال لوله، گاز را از ترکیه به اروپا برساند. این در واقع فرصت شناسی ویژه‌ای را می‌طلبد که جمهوری اسلامی بتواند این قرارداد را ببندد. در حقیقت در کنار بهره‌مندی ایران، روسیه هم از این قرارداد بهره‌مند می‌شود و ادامه فروش گازش را دارد و منابع درآمدی خود را حفظ می‌کند.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, خرید و سوآپ گاز روسیه, سوآپ گاز از کشور روسیه,
,
,

بیشتر بخوانید:
تقویت جایگاه ایران در حوزه انرژی/ سوآپ گازی با روسیه و همکاری در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی

این نماینده مجلس یادآور شد: البته این انتقال گاز نیاز به حسن‌نیت کشورهای اروپایی دارد که ظاهراً آنان این حسن‌نیت را ندارند و تاکنون در جریانات مختلف برخورد مناسبی با ایران نداشته‌اند؛ ولی سایر کشورهای دیگر می‌توانند از انتقال و سواپ گازی ایران بهره‌مند شوند.

, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,
, تقویت جایگاه ایران در حوزه انرژی/ سوآپ گازی با روسیه و همکاری در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی,
,
, سواپ گازی ایران ,

ایران با خرید و سوآپ گاز روسیه، می‌تواند هاب انرژی در منطقه باشد

, ایران با خرید و سوآپ گاز روسیه، می‌تواند هاب انرژی در منطقه باشد, ایران با خرید و سوآپ گاز روسیه، می‌تواند هاب انرژی در منطقه باشد,

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی می‌تواند هاب انرژی در منطقه باشد، یادآور شد: علاوه بر تأمین گاز موردنیاز اروپا و کشورهای شرقی می‌توانیم به کشوری همچون افغانستان که نیاز شدید به گاز دارد و یا شهرهایی که در همسایگی و در نزدیکی ما هستند، مانند هرات، گاز ارائه دهیم. در واقع می‌توان کشور را به یک هاب انرژی در منطقه تبدیل کرد.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در خصوص تأمین گاز موردنیاز کشور، خاطرنشان کرد: ما گاز موردنیاز کشور را از محل داخلی تأمین می‌کنیم و کمبودی هم در این موضوع نداریم. در واقع با سوآپ کردن گاز، می‌توانیم گاز را در یک منطقه دریافت و استفاده کنیم و از جای دیگر به همان میزان صادر کنیم. به‌عنوان‌مثال ما می‌توانیم گاز سرخس را به‌راحتی به افغانستان صادر کنیم و برای جایگزین گاز سرخس، گاز از روسیه تحویل بگیریم.

عنابستانی گفت: اکنون به‌صورت اندک از ظرفیت تأسیسات کشور استفاده می‌شود و درصدی از آن بلااستفاده مانده است که می‌توان با سوآپ گازی از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کرد. ضمن آنکه اگر نیاز باشد، تأسیسات انتقال و پمپاژ گاز جدید می‌سازیم چرا که در چنین شرایطی برای کشور مقرون‌به‌صرفه است.

این نماینده مجلس یادآور شد: بسیاری از کشورهای دنیا اقتصادشان مبتنی بر ترانزیت است. کشوری مانند ترکیه حجم عظیمی از اقتصادش را بر مبنای ترانزیت کالا و انرژی گذاشته است. ما در موقعیت ژئوپلیتیک جغرافیایی هستیم که می‌توانیم ترانزیت کالا و انرژی دنیا را داشته باشیم و کالا و گاز موردنیاز دنیا را تأمین کنیم. در واقع ما در این حوزه می‌توانیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم؛ لذا این مسیر را باید به‌صورت جدی پیگیری کنیم. ایران توانایی تبدیل‌شدن به هاب انرژی و تأمین گاز موردنیاز همسایگان را با گاز خود و خرید گاز مازاد روسیه دارد.

, هاب انرژی در منطقه,
,
, سوآپ کردن گاز,
,
, سوآپ گازی,
,
,

افزایش جایگاه اقتصادی و منطقه‌ای با انتقال انرژی

, افزایش جایگاه اقتصادی و منطقه‌ای با انتقال انرژی, افزایش جایگاه اقتصادی و منطقه‌ای با انتقال انرژی,

وی افزود: به دنبال استفاده از این موقعیت، قطعاً رونق اقتصادی در کشور رخ خواهد داد. در حقیقت هر کاری که توان مالی کشور را بالا ببرد، می‌تواند برای کشور رشد و رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد.  

وی پیرامون بی‌اثر کردن تحریم‌ها بر کشور اظهار داشت: در دولت گذشته تمام‌وقت و انرژی‌مان را تلف کردیم تا با قدرت‌های تحریم گر مذاکرات و کشور را رفع تحریم کنیم. درحالی‌که اگر بخشی از این انرژی را صرف خنثی‌سازی تحریم‌ها می‌کردیم، تا الان به این موفقیت رسیده بودیم. البته در دولت آقای رئیسی، این موضوع به‌صورت جدی در حال پیگیری است و بخشی زیادی از این تحریم‌ها در حال خنثی‌شدن است.

عنابستانی در پایان بیان کرد: رویکرد دولت سیزدهم در استفاده از فرصت و ظرفیت کشورهای همسایه بسیار صحیح و درست است چرا که این موضوع به افزایش جایگاه اقتصادی کشور بسیار کمک می‌کند.
 

, رونق اقتصادی,
,
,
,
, افزایش جایگاه اقتصادی,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه