اخبار داغ

علی سرمد در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

تقویت جایگاه ایران در حوزه انرژی/ سوآپ گازی با روسیه و همکاری در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی

تقویت جایگاه ایران در حوزه انرژی/ سوآپ گازی با روسیه و همکاری در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی
یک کارشناس انرژی با اشاره به اقدامات مثبت وزارت نفت در خصوص افزایش روابط نفتی و گازی با کشورهای منطقه، سوآپ گازی با روسیه و همکاری در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی را قدم خوبی برای تقویت جایگاه ایران در حوزه انرژی دانست.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ با شروع جنگ روسیه و اوکراین زمینهٔ صادرات گاز روسیه به اروپا با مشکلات جدی مواجه شد. به‌ویژه اینکه با خرابکاری آمریکا در خط لولهٔ نورد استریم یک و دو، حداقل برای ۶ ماه آینده امکان صادرات گاز روسیه به اروپا به طور کامل از میان ‌رفت.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,

تقویت جایگاه ایران در حوزه انرژی

, تقویت جایگاه ایران در حوزه انرژی, تقویت جایگاه ایران در حوزه انرژی,

این موضوع فرصت استثنایی‌ برای ایران در خصوص سوآپ گاز روسیه ایجاد کرد و برای کشور ما امکان ترانزیت گاز روسیه را به وجود آورد، درحالی‌که تقاضای کشورهای شرق آسیا از قبیل پاکستان، افغانستان، ترکیه، ارمنستان و عراق بستر مناسبی را برای انجام این سیاست تقویت نمود.

بیشتر بخوانید:
تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه/ سرمایه‌گذاری مشترک با روسیه برای تولید ال‌ان‌جی

 سوآپ گاز روسیه توسط ایران، مزایای زیادی برای کشور ما دارد که از آن جمله می‌توان به منافع اقتصادی، ایجاد مشاغل جدید خدماتی، استفاده از ظرفیت‌های بلااستفادهٔ کشور و از همه مهم‌تر افزایش اثرگذاری ایران در منطقه و خنثی‌سازی تحریم‌ها اشاره کرد.

اینکه نفع ایران از این روند چقدر است به چارچوب قراردادی که مسکو با تهران امضا می‌کند، بستگی دارد. شاید سوآپ گاز روسیه برای ایران یک فرصت موقت باشد و با عادی شدن شرایط و به‌وجودآمدن امکان صادرات گاز روسیه به اروپا این بستر از بین برود؛ اما قرار نیست فرصت‌ها در عرصهٔ اقتصادی همیشگی باشند، بلکه کشورها باید در راستای منافع خودشان از هر فرصتی ولو موقت، نهایت بهره‌برداری را داشته باشند.

علی سرمد، کارشناس انرژی در این خصوص به راه دانا گفت: تراز گاز در کشور ما منفی است. به این معنا که ما در حال حاضر به اندازه‌ایی که تولید گاز داریم، مصرف هم می‌کنیم و بنابراین عملاً حجم قابل توجهی گاز برای صادرات باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: در این شرایط، اگر امکان واردات گاز از روسیه از طریق خط لوله و یا ال‌ان‌جی به وجود آید، زمینه برای صادرات گاز توسط ایران مهیا می‌شود که در کنار آن درآمدی هم به‌خاطر حق ترانزیت به ایران می‌رسد. این بالاترین مزیت سوآپ گاز روسیه است.

, سوآپ گاز روسیه, ترانزیت گاز روسیه,
,
, بیشتر بخوانید:,
, تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه/ سرمایه‌گذاری مشترک با روسیه برای تولید ال‌ان‌جی,
,
,  سوآپ گاز روسیه,
,
, سوآپ گاز روسیه,
,
,
,
, سوآپ گاز روسیه,

سوآپ گاز روسیه موجب تقویت جایگاه ایران در حوزه انرژی می‌شود

, سوآپ گاز روسیه موجب تقویت جایگاه ایران در حوزه انرژی می‌شود, سوآپ گاز روسیه موجب تقویت جایگاه ایران در حوزه انرژی می‌شود,

وی افزود: چندین سال است به‌خاطر منفی بودن تراز گاز در کشور، طرح‌های صادراتی ما با مشکل مواجه هستند. حتی صادرات ما به ترکیه و عراق نیز گاهی اوقات به‌خاطر کمبود گاز به مشکل می‌خورد و چنانچه بتوانیم گاز را از روسیه سوآپ کنیم، این مشکلات حل می‌شود و حتی اگر در این پروژه فقط حق ترانزیت بگیریم، برای ما مزیت محسوب می‌شود.

وی در ادامه گفت: سوآپ گاز روسیه مزایایی همچون نفع چندمیلیارددلاری در سال، استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده و ایجاد مشاغل جدید را به دنبال دارد. اگرچه ممکن است این نتایج در کوتاه مدت به دست نیاید و در طول زمان به آن‌ها برسیم؛ اما باز هم‌ ارزشش را دارد که در این راستا اقدامات لازم را انجام دهیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: در این چارچوب طرح‌هایی مانند ایران ال‌ان‌جی مطرح می‌شود که حداقل نیاز به دو سال زمان دارد تا به نتایج مورد نظر برسیم. البته نباید فراموش کنیم که افزایش روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله روسیه در زمینهٔ انرژی به درهم‌تنیدگی روابط اقتصادی و سیاسی آن‌ها منجر می‌شود و این امر می‌تواند به افزایش اثرگذاری کشورمان در منطقه کمک کند.

, گاز را از روسیه سوآپ کنیم,
,
, سوآپ گاز روسیه,
,
,

 

,

بی‌اثر کردن تحریم‌ها با سوآپ گازی با روسیه و همکاری در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی

, بی‌اثر کردن تحریم‌ها با سوآپ گازی با روسیه و همکاری در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی, بی‌اثر کردن تحریم‌ها با سوآپ گازی با روسیه و همکاری در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی,

وی خاطرنشان کرد: اقدامات وزارت نفت در خصوص افزایش روابط نفتی و گازی با کشورهای منطقه از جمله همکاری با ازبکستان در زمینهٔ پالایشگاه داری و افزایش فروش نفت و تلاش برای سوآپ گاز روسیه در زمینه بی‌اثر کردن تحریم‌ها مؤثر بوده و این سیاست‌های هوشمندانه، ایران را به جایگاه قبلی خود در حوزه انرژی برمی‌گرداند.

سرمد در پایان گفت: ایران باید به‌عنوان دومین دارندهٔ ذخایر عظیم گازی جهان در راستای تقویت موقعیت خود در منطقه به‌عنوان هاب گازی، بیشتر تلاش کند. این اقدامات وزارت نفت مثبت است؛ اما باید گسترش یابد تا به نتایج موردنظر دست یابیم.

, سوآپ گاز روسیه,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه