اخبار داغ

گره کور کارخانه فولاد ازنا؛

۲۰ سال معطلی برای ساخت یک کارخانه/ مهلت مالک به سر رسید

۲۰ سال معطلی برای ساخت یک کارخانه/ مهلت مالک به سر رسید
کارخانه فولاد ازنا پس از گذشت ۲۰ سال، همچنان در گیر و دار مشکلات حقوقی و قضایی باقی مانده و گره کور آن هنوز باز نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، در لرستان، استانی که همواره صدرنشین جدول بیکاری در کشور است پروژه‌های نیمه‌کاره یا تعطیل زیادی وجود دارد که اگر سر وسامانی پیدا کنند، تا حدودی می‌توانند در کاهش جمعیت بیکار استان موثر باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

با توجه به ظرفیت اشتغالی که پروژه‌های تعطیل و نیمه تعطیلی برای استان دارند، رئیس جمهور در سفری که سال گذشته به استان لرستان داشت بر فعال شدن واحدهای صنعتی و تولیدی تاکید کرد و خوستار پیگیری مسئولان برای رفع مشکل این صنایع شد.

,

یکی از ظرفیت‌های خوابیده لرستان «کارخانه فولاد ازنا» است که پس از گذشت ۲۰ سال هنوز به مرحله افتتاح نرسیده و به خاطر مشکلات حقوقی و قضایی همچنان نیمه کاره باقی مانده است.

,

, ,

آیت‌الله رئیسی دهم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در زمان ریاست قوه قضائیه و در سفر به لرستان یکی از محورهای اصلی سفر خود را بررسی وضعیت واحدهای تولیدی تعطیل‌شده استان دانست و دستور داد تا مشکلات قضایی، مالی و وضعیت مالک کارخانه فولاد ازنا نیز مشخص و تعیین‌تکلیف شود.

,

۲۰ سال انتظار برای احداث کارخانه فولاد ازنا

, ۲۰ سال انتظار برای احداث کارخانه فولاد ازنا, ۲۰ سال انتظار برای احداث کارخانه فولاد ازنا,

مجوز اولیه احداث کارخانه فولاد ازنا سال ۸۱ صادر و فعالیت رسمی آن از سال ۸۴ آغاز شد و این آغاز، امیدی بود بر دل بیکاران و جوانانی که به ناچار برای کسب و کار راهی کلان شهرها می‌شوند تا نان آور خانواده‌هایشان باشند.

,

کارخانه فولاد ازنا که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های صنعتی استان لرستان محسوب می‌شود بنا بود با ظرفیت تولید سالانه یک ‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه تولید شود اما هنوز در حد یک برنامه باقی مانده است.

,

, ,

با توجه به اینکه مجتمع فولاد ازنا در صورت بهره‌برداری کامل می‌تواند از خروج سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری کند، راه‌اندازی آن بسیار حائز اهمیت است.

,

متاسفانه این کارخانه بزرگ با وجود ظرفیت‌هایی که شرح داده شد به دلیل مشکلات مختلف، عملیات اجرایی آن در سال ۹۰ با وجود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی تعطیل شد و سرانجام پس از سه سال وقفه بار دیگر اجرای آن از سر گرفته شد اما دیری نپایید که باز هم به تعطیلی کشیده شد.

,

, ,

کارخانه فولاد ازنا در گیر و دار مشکلات حقوقی و قضایی

, کارخانه فولاد ازنا در گیر و دار مشکلات حقوقی و قضایی, کارخانه فولاد ازنا در گیر و دار مشکلات حقوقی و قضایی,

با توجه به اهمیت راه‌اندازی این کارخانه، طی سال‌های گذشته مسئولان کشوری و استانی زیادی وعده دادند که پیگیر رفع مشکلات آن می‌شوند تا به سرانجام و مرحله تولید برسد اما پس از گذشت سال‌ها هنوز این کارخانه در گیر و دار مشکلات حقوقی و قضایی سرمایه گذار مانده و تعیین تکلیف نشده است.

,

از آنجا که این کارخانه ظرفیت ایجاد هزار و ۵۰۰ شغل مستقیم و شش هزار شغل غیر مستقیم دارد برای استان لرستان که جمعیت بیکار آن زیاد است ارزشمند است و همچنان این انتظار برای به سرو سامان رسیدن این کارخانه بزرگ وجود دارد و با توجه به تاکید رئیس جمهور، مسئولان پیگیر هستند تا گره کور آن را باز کنند.

,

برای اطلاع از آخرین وضعیت کارخانه فولاد ازنا گفت‌وگویی داشتیم با محمد حسین جناب مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری لرستان که به شرح زیر آمده است.

,

وی در گفتگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهارداشت: کارخانه فولاد ازنا مشکلات قضایی دارد و مالک آن گرفتار یک سری مشکلات است که بر این اساس پیگیری‌های زیادی انجام دادیم که در آخرین جلسه‌ای که با حضور دادستان تهران، مجموعه ایمیدرو، معاون وزیر صمت و مدیر صمت استان داشتیم یک زمان ۴۵ روزه ( تا اواسط آذر ماه امسال) به مالک کارخانه داده شد که یک سرمایه گذار جدید پیدا و کارخانه را تکمیل کند.

, ,

مهلت ۴۵ روزه به مالک کارخانه

, مهلت ۴۵ روزه به مالک کارخانه, مهلت ۴۵ روزه به مالک کارخانه,

جناب افزود: مالک کارخانه فولاد ازنا توان مالی ندارد تا این کارخانه را راه‌اندازی کند بنابراین زمان ۴۵ روزه‌ای به وی داده شد که این زمان نیز به روزهای نهایی رسیده است و ظرف چند روز آینده باید وضعیت را تعیین تکلیف کرده باشد.

,

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری لرستان عنوان کرد: فرایند راه‌‌اندازی کارخانه حداقل یک سال زمان می‌برد یعنی حتی اگر مالک امروز هم بتواند برای راه‌اندازی اقدام کند حداقل یک سالی زمان لازم است. راه‌اندازی آن نیز اثر گذار است چون هم کارخانه نورد است و هم ذوب که ابتلا باید خط نورد و سپس خط ذوب آن اجرا شود.

,

وی بیان کرد: اگر مال نتواند سرمایه‌گذار پیدا کند چون از تسهیلات بانکی استفاده کرده است باید فرایند قضایی انجام و وارد مرحله تملیک شود و برای جذب سرمایه گذار جدید فراخوان داده شود.

,

جناب گفت: در صورت راه‌اندازی این کارخانه برای هزار و ۵۰۰ نفر شغل مستقیم و شش تا هفت هزار شغل غیر مستقیم ایجاد می‌شود بنابراین ما کماکان پیگیر این کارخانه هستیم اما چون مشکلات قضایی حادی دارد راه‌اندازی آن پروسه زمان بری دارد.

,

, ,

وی به پیگیری استاندار لرستان و سایر مسئولان مربوطه برای راه‌اندازی کارخانه فولاد ازنا اشاره و تصریح کرد: این کارخانه یکی از ظرفیت‌های مهم استان لرستان است و همواره پیگیر رفع مشکلات آن هستیم.

,

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری لرستان اظهارداشت: امیدواریم مشکلات کارخانه فولاد ازنا به نحوی حل و فصل شود و یا خود مالک سرمایه‌گذاری پای کار بیاورد و یا درصورت عدم حضور سرمایه گذار، بتوانیم فرایند سرمایه گذاری و واگذاری آن را انجام دهیم.

,

با توجه به اهمیت راه‌اندازی کارخانه فولاد ازنا امیدواریم این انتظار ۲۰ ساله مردم برای افتتاح کارخانه بالاخره به پایان برسد و با گردش چرخ تولید آن، چرخ زندگی تعدادی از جوانان بیکار این دیار نیز بچرخد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه