اخبار داغ

معصومه صالحی در گفتگو با دانا عنوان کرد؛

اجرای پایلوت طرح غربالگری آلزایمر در استان‌های قزوین و یزد از اول بهمن ماه

اجرای پایلوت طرح غربالگری آلزایمر در استان‌های قزوین و یزد از اول بهمن ماه
مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران از اجرای پایلوت طرح غربالگری آلزایمر در استان‌های قزوین و یزد از اول بهمن ماه خبر داد.
[

معصومه صالحی مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا از اجرای پایلوت طرح غربالگری آلزایمر در استان‌های قزوین و یزد از اول بهمن ماه خبر داد و گفت: اقدامات اولیه در راستای اجرای این طرح انجام شده است و در تلاش هستیم تا این طرح با همکاری سازمان بهزیستی کشور در اوایل بهمن ماه به مرحله اجرا برسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دان, غربالگری آلزایمر,

به گفته مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران، تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر از طریق اجرای غربالگری در سطح کشور می‌تواند ناتوانی ناشی از این بیماری را به مدت پنج سال به تعویق بیندازد، چرا که با هر یک سال تشخیص زودتر این بیماری باعث می‌شود ۵ سال ناتوانی فرد را به تعویق افتد و این باعث پیشگیری از معلولیت در افراد می‌شود و از همه مهمتر این امر سبب می شود تا زندگی مستقل‌تری داشته باشند.

, تشخیص زود, بیماری آلزایمر,

وی در ادامه با بیان اینکه اجرای این طرح به فرد مبتلا کمک می کند تا علاوه بر درمان دارویی، اقدامات تشخیصی برای فرد انجام شود، گفت: در صورتی که تشخیص نهایی صورت گیرد بلافاصله مداخلات توانبخشی ذهنی،  طبی و کاردرمانی انجام خواهد شد.

, توانبخشی ذهنی, طبی, کاردرمانی,

صالحی با اشاره به این مطلب که سن تنها عامل بروز بیماری دمانس نیست، گفت: ریزفاکتورهای دیگری همچون بیماری‌ فشار خون، دیابت،کلسترول، سندروم دان و از همه مهمتر افسردگی از عوامل مهم و خطرساز ابتلاء به دمانس است.

, بیماری دمانس,

صالحی در خاتمه تصریح کرد: انجمن آلزایمر در تلاش است تا با اجرای این طرح سطح آگاهی جامعه را نسبت به بیماری دمانس، علائم هشداردهنده، عوامل خطرساز و… افزایش دهد و سعی براین دارد تا سبک زندگی سالم را به این قشر  معرفی کند تا با ارتقای سطح آگاهی افراد و خانواده‌ها نسبت به این بیماری، فرهنگ‌سازی در جامعه صورت گیرد تا شناسایی افراد در معرض خطر به موقع انجام شود.

, هشداردهنده, عوامل خطرساز ,

گفتنی است؛ فروز صفاری‌فرد معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه غربالگری دمانس در سازمان بهزیستی گفت: این طرح با همکاری انجمن آلزایمر ایران انجام خواهد شد، در واقع این برنامه به صورت پایلوت قرار است در استان‌های قزوین و یزد اجرا شود. این کار با تست‌های روانشناسی که ارزیابی شده‌اند انجام خواهد شد و  برای سنین ۶۰ تا ۷۵ سال بوده و در صورتی که فرد مشکوک به دمانس باشد به متخصصان مغز و اعصاب یا روانپزشک ارجاع می‌شوند تا طبق پروتکلی که در سند ملی دمانس درج شده است.

,

صفاری‌فرد خاطرنشان کرد: این برنامه در ابتدا برای جمعیتی که در این بازه سنی حضور داشته و تحت پوشش سازمان هستند انجام شود. بعد از آن از طریق فراخوانی که داده می‌شود و در پایگاه‌هایی که مشخص و اعلام می‌کنیم این غربالگری برای همه افراد در این استان‌ها انجام می‌شود همچنین در همکاری با نهادها و یا سازمان‌هایی مانند کانون بازنشستگان، شهرداری‌ها غربالگری برای تمام افرادی که در این سنین قرار دارند انجام می‌شود.

,

صفاری‌فرد در پاسخ به این سوال که سالمندانی که مورد غربالگری قرار می‌گیرند پس از چه مدتی باید برای غربالگری مجدد مراجعه کنند، گفت: در مرحله اول این برنامه، ما غربالگری را برای همه انجام می‌دهیم و برای افرادی که مشکوک باشند برنامه پیشگیری داریم که به صورت ۶ ماهه و یکساله انجام می‌شود و در دو مرحله پیگیری وضعیت این افراد مجددا انجام می‌شود.

,

وی با بیان اینکه برنامه ما به صورت پایلوت در دو استان انجام می‌شود، گفت: برای این کار آموزش لازم به پرسشگران در حال انجام است همچنین پایگاه‌هایی که این غربالگری در آنجا انجام می‌شود باید مشخص شود. بعد از این مرحله تلاش می‌کنیم در سال‌های بعدی این برنامه را در تمام استان‌های کشور انجام دهیم. قطعا بعد از تسری این برنامه در کل کشور برای تکرار این برنامه پایگاه‌هایی را فعال خواهیم کرد و غربالگری دمانس نیز مانند سایر برنامه‌های غربالگری که توسط سازمان انجام می‌شود پیش خواهد رفت.

,

بیشتر بخوانید:

, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,

آلزایمر بیشتر در افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود

, آلزایمر بیشتر در افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود,

 

,

هزینه ماهانه بیش از ۱۲ میلیون فرد مبتلا به دمانس/ در تلاشیم تا برخی داروها وارد لیست بیمه‌ شود

, هزینه ماهانه بیش از ۱۲ میلیون فرد مبتلا به دمانس/ در تلاشیم تا برخی داروها وارد لیست بیمه‌ شود,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه