اخبار داغ

گزارش:

مرحوم آیت الله طبسی نمونه بارز مدیریت اسلامی بود

مرحوم آیت الله طبسی نمونه بارز مدیریت اسلامی بود
آیت الله عباس واعظ طبسی با بهره‌گیری از معارف اهل بیت و سیستم مدیریتی که بعدها به مدیریت موفق اسلامی مشهور شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر مینو، حجت الاسلام عباس واعظ طبسی متولد ۳ تیر ۱۳۱۴ در مشهد مقدس بود، وی تولیت آستان قدس رضوی از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ شمسی، نماینده ولی فقیه در خراسان،مدیر عالی حوزه علمیه خراسان،عضو مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  شهر مینو،,

پدر واعظ طبسی، شیخ غلامرضا واعظ طبسی از مبلغان مشهد بود. طبسی، در یک سالگی پدرش را از دست داد و دوران کودکی را با سرپرستی مادر پشت سر گذاشت،مصطفی واعظ طبسی فرزند عباس واعظ طبسی و رئیس دفتر تولیت آستان قدس رضوی است.

,

تولیت به معنای فردی است که باید تحت نظر او موقوفات و نذورات صرف گردد. بعضا نهادها و مسئولان از آستان قدس انتظار دارند که از این طریق کمکی را برای اداره امور دریافت کنند و این اشتباه است چرا که موقوفات باید در زمینه خاص خودش هزینه شود و نذورات نیز وضعیتش مشخص است.

,

این عالم ربانی همراه با حدود ۳۰ سال کار علمى دقیق و پیگیر، چندین دوره دروس منطق، اصول، معالم، قوانین، رسائل و کفایه را تدریس نمود که کلاسهاى درس ایشان با استقبال گرم طلاب مواجه بود.

,

توسعه فضاهای زیارتی حرم امام رضا

,

در طول دوران مدیریت واعظ طبسی بر آستان قدس رضوی فضاهای عبادی و زیارتی حرم امام رضا چندین برابر شد.

,

شکوه گسترش حرم امام رضا

,

افزایش تصاعدی زائران، عدم گنجایش فضاهای باز و سرپوشیده حوزه حرم و رواق‌ها، عدم سهولت زیارت و آمد و رفت انبوه زائران و … ، واعظ طبسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی را وا داشت به راه‌هایی فکر کند که ضمن در نظر گرفتن مسائل اجتماعی، فرهنگی زیارتی و خدماتی، بهترین و آرام‌ترین فضاهای لازم برای زیارت و نیایش زائران فراهم شود. روند احداث فضاهای زیارتی، فرهنگی و خدماتی به‌سرعت افزایش یافت، به‌گونه‌ای که طی سال‌های اخیر، حجم عملیات اجرایی بالغ بر پنج برابر بناهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است. زیربنای اماکن در طول ۱۲ قرن، حدود ۱۲ هکتار بود، در صورتی که از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به ۹۰ هکتار رسیده است. احداث بناهای سرپوشیده و فضاهای باز جدید، همراه با توسعه و ترمیم بناهای گذشته، از رویکردهای اصلی این ساخت و سازها بوده، ضمن این‌که آستان قدس رضوی در این سال‌ها از توسعه فضاهای فرهنگی هم غافل نمانده است. با احتساب تلاش‌های اخیر، از آغاز پیدایش حرم تاکنون، ۲۶ بنای سرپوشیده به نام رواق، ۹ فضای باز به نام صحن و ۴ مدخل ورودی به نام بست در اطراف مضجع شریف رضوی ساخته شده است.

,

مدیریت موفق اسلامی

,

عباس واعظ طبسی یکی از موفق‌ترین روحانیونی است که در مناصب مدیریتی در جمهوری اسلامی قرار گرفته است. وی با ایجاد جریان مدیریت موفق اسلامی به عنوان یک سبک مدیریتی جدید تمامی موفقیت‌های آستان قدس رضوی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی را به این سبک مدیریت نسبت داد

,

حفاظت و صیانت از موقوفات

,

واعظ طبسی از همان ابتدای شروع کار در پست سرپرستی و سپس تولیت آستان قدس رضوی مهمترین وظیفه آستان قدس رضوی را حفاظت و صیانت از موقوفات امام رضا اعلام کرد؛ و در طول دوران تصدی پست تولیت آستان قدس رضوی با حفظ و حراست از اموال آستان قدس رضوی این را ثابت کرد.

,

ایجاد بزرگترین هلدینگ اقتصادی شرق کشور

,

عباس واعظ طبسی با بهره‌گیری از معارف اهل بیت و سیستم مدیریتی که بعدها به مدیریت موفق اسلامی مشهور شد در طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ به پشتوانه درآمد حاصل از نذورات زائرین و وقف کنندگان آستان قدس رضوی، با ایجاد یک تشکیلات نظارتی منسجم اقتصادی این سازمان را به یکی از موفق‌ترین سازمانهای جمهوری اسلامی تبدیل کرده‌است که هم اکنون آستان قدس رضوی علاوه بر ایجاد تسهیلات فراوان برای زائران علی بن موسی الرضا مدیریت بزرگترین هلدینگ اقتصادی شرق کشور را برعهده دارد.

,

عباس واعظ طبسی یکی از حامیان مهم ولایت و شخص امام خامنه‌ای(مدظله العالی) و از طرفداران نظریهٔ ولایت مطلقه فقیه است. قدرت و نفوذ عباس واعظ طبسی از استانداردهای رسمی خراسان (رضوی، شمالی و جنوبی) نیز بیشتر است.

,

آیت الله واعظ طبسی روز جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴ پس از شرکت در انتخابات، دچار عارضه مغزی و وقفه تنفسی شد و به سرعت به اورژانس بیمارستان امام رضا مشهد انتقال داده شد و سرانجام پس از یک هفته فرو رفتن در کمای عمیق، در ساعت ۲ بامداد روز جمعه چهاردهم اسفند ۱۳۹۴ در سن ۸۰ سالگی درگذشت. در پی درگذشت او، سه روز عزای عمومی در خراسان ها اعلام شد و تمام ادارات و مدارس مشهد شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ تعطیل شد.

,

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیکر مطهر آیت‌الله واعظ طبسی مجاهد نستوح و یار دیرین امام و رهبری ساعت ۹ صبح امروز از میدان شهیدای مشهد به سمت حرم مطهر رضوی تشییع می‌شود و از اکنون خیل عظیم عزاداران برای شرکت در این مراسم از طریق خیابان‌های منتهی به میدان شهدا در حال ورود به این میدان هستند.

,

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه هم به منظور شرکت در مراسم تشییع پیکر این عالم ربانی دقایقی قبل وارد مشهد مقدس شدند.

,

پیکر مطهر ایت‌الله واعظ طبسی پس از تشییع بر دوش مردم عزادار مشهد مقدس و مسئولان عالی‌رتبه کشوری و لشکری به صحن جامع رضوی حرم مطهر منتقل و حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مکان بر پیکر آیت‌الله واعظ طبسی اقامه نماز می‌کنند.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه