اخبار داغ

به مناسبت وفات کریمه اهل بیت(ع)

راز سفر حضرت معصومه(س) چه بود؟/ حرکت کاروان فاطمه ثانی(س) دفاعی از اسلام واقعی

راز سفر حضرت معصومه(س) چه بود؟/ حرکت کاروان فاطمه ثانی(س) دفاعی از اسلام واقعی
حضرت معصومه(س) مسیر حرکت را طوری انتخاب کردند که کاروان از شهرهای مختلف ایران عبور کرد و مردم زیادی در جریان این حرکت قرار گرفتند و باعث شد که در مقابل قوت گرفتن نهضت شعوبیه، شک و تردید نسبت به اسلام و رسالت پیامبر خدا(ص) از دل مردم ایرانی ها از بین برود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «بسیج جامعه زنان»؛ یک سال پس از عظیمت اجباری امام رضا(ع) به فرمان مامون، خلیفه وقت عباسی، ایشان طی نامه ای از تنها خواهر تنی خود می خواهند که به ایشان بپیوندد و در پی این درخواست یک کاروان دیگر در تاریخ اسلام به حرکت افتاد که یک زن مسئول آن بود. این حرکت تاریخی که به منظور پیوستن به حضرت رضا(ع) در مرو رقم خورد، بی شباهت به همان اقدامات انقلابی حضرت زینب(س) پس از عاشورا نبود با این تفاوت که حضرت در زمان حیات امام رضا(ع) رسالت خود را به انجام رساند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «بسیج جامعه زنان»؛ , «بسیج جامعه زنان»؛ , «بسیج جامعه زنان»؛ , «, بسیج جامعه زنان, بسیج جامعه زنان, بسیج جامعه زنان, »؛ , ؛,

اما انتخاب حضرت معصومه(س) به دلیل رابطه برادر خواهری این دو نبوده بلکه ویژگی های شخصیتی حضرت(ع)، ایمان و بینش سیاسی وی  باعث این انتخاب شده است. از فضایل حضرت معصومه(س) پیداست که ایشان با سن کمی که داشتند مورد تمجید پدر بزرگوارشان، حضرت موسی کاظم(ع) بودند. نقل است که جمعی از شیعیان برای دریافت پاسخ به پرسش های خود، وارد مدینه شدند تا به محضر امام کاظم(ع) برسند، حضرت در مسافرت بود. به همین دلیل سؤالات خود را نوشتند و به افراد خانواده امام کاظم(ع) تحویل دادند تا در سفر بعد، جواب آن را دریافت نمایند. هنگام خداحافظی، دیدند حضرت معصومه (س) که حدود 6 سال داشت، پاسخ سوالات آنها را نوشته و آماده نموده است! بسیار شادمان شدند و آن نامه را تحویل گرفتند.  هنگام مراجعت، در بین راه با امام کاظم(ع) که از سفر باز می گشت، ملاقات کردند و ماجرا را به عرض امام رساندند، امام (ع) آن نوشته را از آنها طلبید، مطالعه فرمود و پاسخ های دخترش فاطمه(س) را درست یافت، آنگاه ضمن تمجید و تجلیل از دختر گرامی اش و تصدیق پاسخهای او، سه بار فرمود: «فداها ابوها: پدرش فدایش باد».

در خصوص فضایل ایشان سال ها قبل از ولادتشان امام صادق(ع) نیز روایت هایی وجود دارد، به طوری که در جایی  فرمودند: «برای خدا حرمی است، آن مکه است و برای پیامبر خدا (ص) هم حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمومنین (ع) حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندان بعد از من قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست. بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن به سمت قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی آنجا رحلت می کند که با شفاعتش همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.»

علامه حاج محمدتقى تسترى، مولف قامـوس الرجال نیز مى نویسد:  در میان فرزنـدان امام کاظم(ع) با آن همه کثرتشان، بعد از امام رضا(ع)، کسـى همسنگ حضرت معصـومه(س) نمـى باشد و محـدث گرانقدر حـاج شیخ عبـاس قمـى در بحث از دختران امام موسی کاظم مى نویسد: بـرحسب آنچه به مارسیده، افضل آنها سیـده جلیله معظمه، فاطمه بنت امام مـوسـى(ع)، معروف به حضـرت معصـومه(س) است.

حالا نوبت آن رسیده بود که رسالت پیامبری به سبک زنانه، همچون حضرت زینب(س) یک بار دیگر تکرار شود. پس از واقعه عاشورا اگر اقدامات روشنگرانه و تظلم خواهی حضرت زینب(س) صورت نمی گرفت، فراموشی این واقعه عظیم، دور از ذهن نبود اما آرام نماندن حضرت زینب(س) و استفاده از هر فرصتی برای روشنگری اقدامات امام حسین(ع) و خیانت های یزید و معاویه به اسلام، باعث شد قیام کربلا به ثمر بنشیند. در دعوت امام رضا(ع) نیز اهداف مختلفی نهفته بود که به نظر می رسد مهمترین هدف ایشان امکان و فرصت آشنایی ایرانی ها با خاندان اهل بیت(ع) و اسلام اصیل بود.

در زمان هارون و مامون عباسی دوره سوم «نهضت شعوبیه» شکل گرفته بود. این نهضت در سه دوره تاریخی در دوران ابومسلم ثقفی، مختار ثقفی و سومین بار در زمان هارون و مامون شکل گرفت ولی  نهضت سوم از دو نهضت دیگر خطر بیشتری داشت چون در دو نهضت اول موضوع اختلاف میان عرب و عجم مطرح بود و دعوا بر سر قومیت شکل گرفت اما در نهضت سوم بسیاری از ایرانی ها که با اسلام اصیل آشنا نبودند، وقتی بی تقوایی و ظلم حاکمان را می دیدند که به نام اسلام به آنها ظلم می کنند، در مورد حقانیت اسلام و رسالت رسول خدا (ص) شک می کردند. به این ترتیب بود که در نقاط مختلف ایران، نهضت شعوبیه بر علیه اسلام به راه افتاد.

در این سفر، چهار نفر از برادران و حدود چهل نفر از مردان که همگی از برادرزاده ها و اقوام بودند، حضرت معصومه(س) را همراهی می کردند و مسیر حرکت را طوری انتخاب کردند که کاروان از شهرهای مختلف ایران عبور کرد و مردم زیادی در جریان این حرکت قرار گرفتند و باعث شد که در مقابل قوت گرفتن نهضت شعوبیه، شک و تردید نسبت به اسلام و رسالت پیامبر خدا(ص) از دل مردم ایرانی ها از بین برود.

اگر حضرت معصومه(س) زنده می ماندند فرصت تبلیغ و ترویج دین اسلام را داشتند ولی شهادت شان هم خیر و برکت بسیاری داشت. کشته شدن سادات علوی به دستور مامون باعث شد که ایرانی ها شاهد این ظلم مامون بودند و حقیقت مظلومیت و حقانیت خاندان اهل بیت(ع) برای آنها مشخص می شد.

حمله ماموران حکومتی به کاروان آن حضرت که در شهر ساوه مستقر شده بود باعث شد که تمام اعضای کاروان، شهید یا متواری شدند اما ظاهرا به خاطر زن بودن حضرت(س) ماموران وی را به شهادت نرساندند و ایشان همراه با دو کنیز، یک خادمه و سه نفر از خواهران خود به نام های فاطمه صغری، خدیجه خاتون و میمونه به قم رفتند؛ البته طبق نوشته استاد محقق شیخ جعفر مرتضى عاملى در کتاب حیاة الامام الرضا علیه السلام، ایشان را مسموم نموده اند و عده ای نیز گفته اند که حوادث پیش آمده سبب بیماری آن حضرت شد که پس از ۱۷ روز در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ قمری در شهر مقدس قم از دنیا رفتند.

زهرا باقری

انتهای پیام/

,

اما انتخاب حضرت معصومه(س) به دلیل رابطه برادر خواهری این دو نبوده بلکه ویژگی های شخصیتی حضرت(ع)، ایمان و بینش سیاسی وی  باعث این انتخاب شده است. از فضایل حضرت معصومه(س) پیداست که ایشان با سن کمی که داشتند مورد تمجید پدر بزرگوارشان، حضرت موسی کاظم(ع) بودند. نقل است که جمعی از شیعیان برای دریافت پاسخ به پرسش های خود، وارد مدینه شدند تا به محضر امام کاظم(ع) برسند، حضرت در مسافرت بود. به همین دلیل سؤالات خود را نوشتند و به افراد خانواده امام کاظم(ع) تحویل دادند تا در سفر بعد، جواب آن را دریافت نمایند. هنگام خداحافظی، دیدند حضرت معصومه (س) که حدود 6 سال داشت، پاسخ سوالات آنها را نوشته و آماده نموده است! بسیار شادمان شدند و آن نامه را تحویل گرفتند.  هنگام مراجعت، در بین راه با امام کاظم(ع) که از سفر باز می گشت، ملاقات کردند و ماجرا را به عرض امام رساندند، امام (ع) آن نوشته را از آنها طلبید، مطالعه فرمود و پاسخ های دخترش فاطمه(س) را درست یافت، آنگاه ضمن تمجید و تجلیل از دختر گرامی اش و تصدیق پاسخهای او، سه بار فرمود: «فداها ابوها: پدرش فدایش باد».

در خصوص فضایل ایشان سال ها قبل از ولادتشان امام صادق(ع) نیز روایت هایی وجود دارد، به طوری که در جایی  فرمودند: «برای خدا حرمی است، آن مکه است و برای پیامبر خدا (ص) هم حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمومنین (ع) حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندان بعد از من قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست. بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن به سمت قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی آنجا رحلت می کند که با شفاعتش همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.»

علامه حاج محمدتقى تسترى، مولف قامـوس الرجال نیز مى نویسد:  در میان فرزنـدان امام کاظم(ع) با آن همه کثرتشان، بعد از امام رضا(ع)، کسـى همسنگ حضرت معصـومه(س) نمـى باشد و محـدث گرانقدر حـاج شیخ عبـاس قمـى در بحث از دختران امام موسی کاظم مى نویسد: بـرحسب آنچه به مارسیده، افضل آنها سیـده جلیله معظمه، فاطمه بنت امام مـوسـى(ع)، معروف به حضـرت معصـومه(س) است.

حالا نوبت آن رسیده بود که رسالت پیامبری به سبک زنانه، همچون حضرت زینب(س) یک بار دیگر تکرار شود. پس از واقعه عاشورا اگر اقدامات روشنگرانه و تظلم خواهی حضرت زینب(س) صورت نمی گرفت، فراموشی این واقعه عظیم، دور از ذهن نبود اما آرام نماندن حضرت زینب(س) و استفاده از هر فرصتی برای روشنگری اقدامات امام حسین(ع) و خیانت های یزید و معاویه به اسلام، باعث شد قیام کربلا به ثمر بنشیند. در دعوت امام رضا(ع) نیز اهداف مختلفی نهفته بود که به نظر می رسد مهمترین هدف ایشان امکان و فرصت آشنایی ایرانی ها با خاندان اهل بیت(ع) و اسلام اصیل بود.

در زمان هارون و مامون عباسی دوره سوم «نهضت شعوبیه» شکل گرفته بود. این نهضت در سه دوره تاریخی در دوران ابومسلم ثقفی، مختار ثقفی و سومین بار در زمان هارون و مامون شکل گرفت ولی  نهضت سوم از دو نهضت دیگر خطر بیشتری داشت چون در دو نهضت اول موضوع اختلاف میان عرب و عجم مطرح بود و دعوا بر سر قومیت شکل گرفت اما در نهضت سوم بسیاری از ایرانی ها که با اسلام اصیل آشنا نبودند، وقتی بی تقوایی و ظلم حاکمان را می دیدند که به نام اسلام به آنها ظلم می کنند، در مورد حقانیت اسلام و رسالت رسول خدا (ص) شک می کردند. به این ترتیب بود که در نقاط مختلف ایران، نهضت شعوبیه بر علیه اسلام به راه افتاد.

در این سفر، چهار نفر از برادران و حدود چهل نفر از مردان که همگی از برادرزاده ها و اقوام بودند، حضرت معصومه(س) را همراهی می کردند و مسیر حرکت را طوری انتخاب کردند که کاروان از شهرهای مختلف ایران عبور کرد و مردم زیادی در جریان این حرکت قرار گرفتند و باعث شد که در مقابل قوت گرفتن نهضت شعوبیه، شک و تردید نسبت به اسلام و رسالت پیامبر خدا(ص) از دل مردم ایرانی ها از بین برود.

اگر حضرت معصومه(س) زنده می ماندند فرصت تبلیغ و ترویج دین اسلام را داشتند ولی شهادت شان هم خیر و برکت بسیاری داشت. کشته شدن سادات علوی به دستور مامون باعث شد که ایرانی ها شاهد این ظلم مامون بودند و حقیقت مظلومیت و حقانیت خاندان اهل بیت(ع) برای آنها مشخص می شد.

حمله ماموران حکومتی به کاروان آن حضرت که در شهر ساوه مستقر شده بود باعث شد که تمام اعضای کاروان، شهید یا متواری شدند اما ظاهرا به خاطر زن بودن حضرت(س) ماموران وی را به شهادت نرساندند و ایشان همراه با دو کنیز، یک خادمه و سه نفر از خواهران خود به نام های فاطمه صغری، خدیجه خاتون و میمونه به قم رفتند؛ البته طبق نوشته استاد محقق شیخ جعفر مرتضى عاملى در کتاب حیاة الامام الرضا علیه السلام، ایشان را مسموم نموده اند و عده ای نیز گفته اند که حوادث پیش آمده سبب بیماری آن حضرت شد که پس از ۱۷ روز در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ قمری در شهر مقدس قم از دنیا رفتند.

زهرا باقری

انتهای پیام/

,

اما انتخاب حضرت معصومه(س) به دلیل رابطه برادر خواهری این دو نبوده بلکه ویژگی های شخصیتی حضرت(ع)، ایمان و بینش سیاسی وی  باعث این انتخاب شده است. از فضایل حضرت معصومه(س) پیداست که ایشان با سن کمی که داشتند مورد تمجید پدر بزرگوارشان، حضرت موسی کاظم(ع) بودند. نقل است که جمعی از شیعیان برای دریافت پاسخ به پرسش های خود، وارد مدینه شدند تا به محضر امام کاظم(ع) برسند، حضرت در مسافرت بود. به همین دلیل سؤالات خود را نوشتند و به افراد خانواده امام کاظم(ع) تحویل دادند تا در سفر بعد، جواب آن را دریافت نمایند. هنگام خداحافظی، دیدند حضرت معصومه (س) که حدود 6 سال داشت، پاسخ سوالات آنها را نوشته و آماده نموده است! بسیار شادمان شدند و آن نامه را تحویل گرفتند.  هنگام مراجعت، در بین راه با امام کاظم(ع) که از سفر باز می گشت، ملاقات کردند و ماجرا را به عرض امام رساندند، امام (ع) آن نوشته را از آنها طلبید، مطالعه فرمود و پاسخ های دخترش فاطمه(س) را درست یافت، آنگاه ضمن تمجید و تجلیل از دختر گرامی اش و تصدیق پاسخهای او، سه بار فرمود: «فداها ابوها: پدرش فدایش باد».

در خصوص فضایل ایشان سال ها قبل از ولادتشان امام صادق(ع) نیز روایت هایی وجود دارد، به طوری که در جایی  فرمودند: «برای خدا حرمی است، آن مکه است و برای پیامبر خدا (ص) هم حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمومنین (ع) حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندان بعد از من قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست. بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن به سمت قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی آنجا رحلت می کند که با شفاعتش همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.»

علامه حاج محمدتقى تسترى، مولف قامـوس الرجال نیز مى نویسد:  در میان فرزنـدان امام کاظم(ع) با آن همه کثرتشان، بعد از امام رضا(ع)، کسـى همسنگ حضرت معصـومه(س) نمـى باشد و محـدث گرانقدر حـاج شیخ عبـاس قمـى در بحث از دختران امام موسی کاظم مى نویسد: بـرحسب آنچه به مارسیده، افضل آنها سیـده جلیله معظمه، فاطمه بنت امام مـوسـى(ع)، معروف به حضـرت معصـومه(س) است.

حالا نوبت آن رسیده بود که رسالت پیامبری به سبک زنانه، همچون حضرت زینب(س) یک بار دیگر تکرار شود. پس از واقعه عاشورا اگر اقدامات روشنگرانه و تظلم خواهی حضرت زینب(س) صورت نمی گرفت، فراموشی این واقعه عظیم، دور از ذهن نبود اما آرام نماندن حضرت زینب(س) و استفاده از هر فرصتی برای روشنگری اقدامات امام حسین(ع) و خیانت های یزید و معاویه به اسلام، باعث شد قیام کربلا به ثمر بنشیند. در دعوت امام رضا(ع) نیز اهداف مختلفی نهفته بود که به نظر می رسد مهمترین هدف ایشان امکان و فرصت آشنایی ایرانی ها با خاندان اهل بیت(ع) و اسلام اصیل بود.

در زمان هارون و مامون عباسی دوره سوم «نهضت شعوبیه» شکل گرفته بود. این نهضت در سه دوره تاریخی در دوران ابومسلم ثقفی، مختار ثقفی و سومین بار در زمان هارون و مامون شکل گرفت ولی  نهضت سوم از دو نهضت دیگر خطر بیشتری داشت چون در دو نهضت اول موضوع اختلاف میان عرب و عجم مطرح بود و دعوا بر سر قومیت شکل گرفت اما در نهضت سوم بسیاری از ایرانی ها که با اسلام اصیل آشنا نبودند، وقتی بی تقوایی و ظلم حاکمان را می دیدند که به نام اسلام به آنها ظلم می کنند، در مورد حقانیت اسلام و رسالت رسول خدا (ص) شک می کردند. به این ترتیب بود که در نقاط مختلف ایران، نهضت شعوبیه بر علیه اسلام به راه افتاد.

در این سفر، چهار نفر از برادران و حدود چهل نفر از مردان که همگی از برادرزاده ها و اقوام بودند، حضرت معصومه(س) را همراهی می کردند و مسیر حرکت را طوری انتخاب کردند که کاروان از شهرهای مختلف ایران عبور کرد و مردم زیادی در جریان این حرکت قرار گرفتند و باعث شد که در مقابل قوت گرفتن نهضت شعوبیه، شک و تردید نسبت به اسلام و رسالت پیامبر خدا(ص) از دل مردم ایرانی ها از بین برود.

اگر حضرت معصومه(س) زنده می ماندند فرصت تبلیغ و ترویج دین اسلام را داشتند ولی شهادت شان هم خیر و برکت بسیاری داشت. کشته شدن سادات علوی به دستور مامون باعث شد که ایرانی ها شاهد این ظلم مامون بودند و حقیقت مظلومیت و حقانیت خاندان اهل بیت(ع) برای آنها مشخص می شد.

حمله ماموران حکومتی به کاروان آن حضرت که در شهر ساوه مستقر شده بود باعث شد که تمام اعضای کاروان، شهید یا متواری شدند اما ظاهرا به خاطر زن بودن حضرت(س) ماموران وی را به شهادت نرساندند و ایشان همراه با دو کنیز، یک خادمه و سه نفر از خواهران خود به نام های فاطمه صغری، خدیجه خاتون و میمونه به قم رفتند؛ البته طبق نوشته استاد محقق شیخ جعفر مرتضى عاملى در کتاب حیاة الامام الرضا علیه السلام، ایشان را مسموم نموده اند و عده ای نیز گفته اند که حوادث پیش آمده سبب بیماری آن حضرت شد که پس از ۱۷ روز در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ قمری در شهر مقدس قم از دنیا رفتند.

زهرا باقری

انتهای پیام/

,

اما انتخاب حضرت معصومه(س) به دلیل رابطه برادر خواهری این دو نبوده بلکه ویژگی های شخصیتی حضرت(ع)، ایمان و بینش سیاسی وی  باعث این انتخاب شده است. از فضایل حضرت معصومه(س) پیداست که ایشان با سن کمی که داشتند مورد تمجید پدر بزرگوارشان، حضرت موسی کاظم(ع) بودند. نقل است که جمعی از شیعیان برای دریافت پاسخ به پرسش های خود، وارد مدینه شدند تا به محضر امام کاظم(ع) برسند، حضرت در مسافرت بود. به همین دلیل سؤالات خود را نوشتند و به افراد خانواده امام کاظم(ع) تحویل دادند تا در سفر بعد، جواب آن را دریافت نمایند. هنگام خداحافظی، دیدند حضرت معصومه (س) که حدود 6 سال داشت، پاسخ سوالات آنها را نوشته و آماده نموده است! بسیار شادمان شدند و آن نامه را تحویل گرفتند.  هنگام مراجعت، در بین راه با امام کاظم(ع) که از سفر باز می گشت، ملاقات کردند و ماجرا را به عرض امام رساندند، امام (ع) آن نوشته را از آنها طلبید، مطالعه فرمود و پاسخ های دخترش فاطمه(س) را درست یافت، آنگاه ضمن تمجید و تجلیل از دختر گرامی اش و تصدیق پاسخهای او، سه بار فرمود: «فداها ابوها: پدرش فدایش باد».

در خصوص فضایل ایشان سال ها قبل از ولادتشان امام صادق(ع) نیز روایت هایی وجود دارد، به طوری که در جایی  فرمودند: «برای خدا حرمی است، آن مکه است و برای پیامبر خدا (ص) هم حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمومنین (ع) حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندان بعد از من قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست. بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن به سمت قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی آنجا رحلت می کند که با شفاعتش همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.»

علامه حاج محمدتقى تسترى، مولف قامـوس الرجال نیز مى نویسد:  در میان فرزنـدان امام کاظم(ع) با آن همه کثرتشان، بعد از امام رضا(ع)، کسـى همسنگ حضرت معصـومه(س) نمـى باشد و محـدث گرانقدر حـاج شیخ عبـاس قمـى در بحث از دختران امام موسی کاظم مى نویسد: بـرحسب آنچه به مارسیده، افضل آنها سیـده جلیله معظمه، فاطمه بنت امام مـوسـى(ع)، معروف به حضـرت معصـومه(س) است.

حالا نوبت آن رسیده بود که رسالت پیامبری به سبک زنانه، همچون حضرت زینب(س) یک بار دیگر تکرار شود. پس از واقعه عاشورا اگر اقدامات روشنگرانه و تظلم خواهی حضرت زینب(س) صورت نمی گرفت، فراموشی این واقعه عظیم، دور از ذهن نبود اما آرام نماندن حضرت زینب(س) و استفاده از هر فرصتی برای روشنگری اقدامات امام حسین(ع) و خیانت های یزید و معاویه به اسلام، باعث شد قیام کربلا به ثمر بنشیند. در دعوت امام رضا(ع) نیز اهداف مختلفی نهفته بود که به نظر می رسد مهمترین هدف ایشان امکان و فرصت آشنایی ایرانی ها با خاندان اهل بیت(ع) و اسلام اصیل بود.

در زمان هارون و مامون عباسی دوره سوم «نهضت شعوبیه» شکل گرفته بود. این نهضت در سه دوره تاریخی در دوران ابومسلم ثقفی، مختار ثقفی و سومین بار در زمان هارون و مامون شکل گرفت ولی  نهضت سوم از دو نهضت دیگر خطر بیشتری داشت چون در دو نهضت اول موضوع اختلاف میان عرب و عجم مطرح بود و دعوا بر سر قومیت شکل گرفت اما در نهضت سوم بسیاری از ایرانی ها که با اسلام اصیل آشنا نبودند، وقتی بی تقوایی و ظلم حاکمان را می دیدند که به نام اسلام به آنها ظلم می کنند، در مورد حقانیت اسلام و رسالت رسول خدا (ص) شک می کردند. به این ترتیب بود که در نقاط مختلف ایران، نهضت شعوبیه بر علیه اسلام به راه افتاد.

در این سفر، چهار نفر از برادران و حدود چهل نفر از مردان که همگی از برادرزاده ها و اقوام بودند، حضرت معصومه(س) را همراهی می کردند و مسیر حرکت را طوری انتخاب کردند که کاروان از شهرهای مختلف ایران عبور کرد و مردم زیادی در جریان این حرکت قرار گرفتند و باعث شد که در مقابل قوت گرفتن نهضت شعوبیه، شک و تردید نسبت به اسلام و رسالت پیامبر خدا(ص) از دل مردم ایرانی ها از بین برود.

اگر حضرت معصومه(س) زنده می ماندند فرصت تبلیغ و ترویج دین اسلام را داشتند ولی شهادت شان هم خیر و برکت بسیاری داشت. کشته شدن سادات علوی به دستور مامون باعث شد که ایرانی ها شاهد این ظلم مامون بودند و حقیقت مظلومیت و حقانیت خاندان اهل بیت(ع) برای آنها مشخص می شد.

حمله ماموران حکومتی به کاروان آن حضرت که در شهر ساوه مستقر شده بود باعث شد که تمام اعضای کاروان، شهید یا متواری شدند اما ظاهرا به خاطر زن بودن حضرت(س) ماموران وی را به شهادت نرساندند و ایشان همراه با دو کنیز، یک خادمه و سه نفر از خواهران خود به نام های فاطمه صغری، خدیجه خاتون و میمونه به قم رفتند؛ البته طبق نوشته استاد محقق شیخ جعفر مرتضى عاملى در کتاب حیاة الامام الرضا علیه السلام، ایشان را مسموم نموده اند و عده ای نیز گفته اند که حوادث پیش آمده سبب بیماری آن حضرت شد که پس از ۱۷ روز در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ قمری در شهر مقدس قم از دنیا رفتند.

زهرا باقری

انتهای پیام/

,

اما انتخاب حضرت معصومه(س) به دلیل رابطه برادر خواهری این دو نبوده بلکه ویژگی های شخصیتی حضرت(ع)، ایمان و بینش سیاسی وی  باعث این انتخاب شده است. از فضایل حضرت معصومه(س) پیداست که ایشان با سن کمی که داشتند مورد تمجید پدر بزرگوارشان، حضرت موسی کاظم(ع) بودند. نقل است که جمعی از شیعیان برای دریافت پاسخ به پرسش های خود، وارد مدینه شدند تا به محضر امام کاظم(ع) برسند، حضرت در مسافرت بود. به همین دلیل سؤالات خود را نوشتند و به افراد خانواده امام کاظم(ع) تحویل دادند تا در سفر بعد، جواب آن را دریافت نمایند. هنگام خداحافظی، دیدند حضرت معصومه (س) که حدود 6 سال داشت، پاسخ سوالات آنها را نوشته و آماده نموده است! بسیار شادمان شدند و آن نامه را تحویل گرفتند.  هنگام مراجعت، در بین راه با امام کاظم(ع) که از سفر باز می گشت، ملاقات کردند و ماجرا را به عرض امام رساندند، امام (ع) آن نوشته را از آنها طلبید، مطالعه فرمود و پاسخ های دخترش فاطمه(س) را درست یافت، آنگاه ضمن تمجید و تجلیل از دختر گرامی اش و تصدیق پاسخهای او، سه بار فرمود: «فداها ابوها: پدرش فدایش باد».

, .,

در خصوص فضایل ایشان سال ها قبل از ولادتشان امام صادق(ع) نیز روایت هایی وجود دارد، به طوری که در جایی  فرمودند: «برای خدا حرمی است، آن مکه است و برای پیامبر خدا (ص) هم حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمومنین (ع) حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندان بعد از من قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست. بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن به سمت قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی آنجا رحلت می کند که با شفاعتش همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.»

, .,

علامه حاج محمدتقى تسترى، مولف قامـوس الرجال نیز مى نویسد:  در میان فرزنـدان امام کاظم(ع) با آن همه کثرتشان، بعد از امام رضا(ع)، کسـى همسنگ حضرت معصـومه(س) نمـى باشد و محـدث گرانقدر حـاج شیخ عبـاس قمـى در بحث از دختران امام موسی کاظم مى نویسد: بـرحسب آنچه به مارسیده، افضل آنها سیـده جلیله معظمه، فاطمه بنت امام مـوسـى(ع)، معروف به حضـرت معصـومه(س) است.

,

حالا نوبت آن رسیده بود که رسالت پیامبری به سبک زنانه، همچون حضرت زینب(س) یک بار دیگر تکرار شود. پس از واقعه عاشورا اگر اقدامات روشنگرانه و تظلم خواهی حضرت زینب(س) صورت نمی گرفت، فراموشی این واقعه عظیم، دور از ذهن نبود اما آرام نماندن حضرت زینب(س) و استفاده از هر فرصتی برای روشنگری اقدامات امام حسین(ع) و خیانت های یزید و معاویه به اسلام، باعث شد قیام کربلا به ثمر بنشیند. در دعوت امام رضا(ع) نیز اهداف مختلفی نهفته بود که به نظر می رسد مهمترین هدف ایشان امکان و فرصت آشنایی ایرانی ها با خاندان اهل بیت(ع) و اسلام اصیل بود.

,

در زمان هارون و مامون عباسی دوره سوم «نهضت شعوبیه» شکل گرفته بود. این نهضت در سه دوره تاریخی در دوران ابومسلم ثقفی، مختار ثقفی و سومین بار در زمان هارون و مامون شکل گرفت ولی  نهضت سوم از دو نهضت دیگر خطر بیشتری داشت چون در دو نهضت اول موضوع اختلاف میان عرب و عجم مطرح بود و دعوا بر سر قومیت شکل گرفت اما در نهضت سوم بسیاری از ایرانی ها که با اسلام اصیل آشنا نبودند، وقتی بی تقوایی و ظلم حاکمان را می دیدند که به نام اسلام به آنها ظلم می کنند، در مورد حقانیت اسلام و رسالت رسول خدا (ص) شک می کردند. به این ترتیب بود که در نقاط مختلف ایران، نهضت شعوبیه بر علیه اسلام به راه افتاد.

,

در این سفر، چهار نفر از برادران و حدود چهل نفر از مردان که همگی از برادرزاده ها و اقوام بودند، حضرت معصومه(س) را همراهی می کردند و مسیر حرکت را طوری انتخاب کردند که کاروان از شهرهای مختلف ایران عبور کرد و مردم زیادی در جریان این حرکت قرار گرفتند و باعث شد که در مقابل قوت گرفتن نهضت شعوبیه، شک و تردید نسبت به اسلام و رسالت پیامبر خدا(ص) از دل مردم ایرانی ها از بین برود.

, .,

اگر حضرت معصومه(س) زنده می ماندند فرصت تبلیغ و ترویج دین اسلام را داشتند ولی شهادت شان هم خیر و برکت بسیاری داشت. کشته شدن سادات علوی به دستور مامون باعث شد که ایرانی ها شاهد این ظلم مامون بودند و حقیقت مظلومیت و حقانیت خاندان اهل بیت(ع) برای آنها مشخص می شد.

, .,

حمله ماموران حکومتی به کاروان آن حضرت که در شهر ساوه مستقر شده بود باعث شد که تمام اعضای کاروان، شهید یا متواری شدند اما ظاهرا به خاطر زن بودن حضرت(س) ماموران وی را به شهادت نرساندند و ایشان همراه با دو کنیز، یک خادمه و سه نفر از خواهران خود به نام های فاطمه صغری، خدیجه خاتون و میمونه به قم رفتند؛ البته طبق نوشته استاد محقق شیخ جعفر مرتضى عاملى در کتاب حیاة الامام الرضا علیه السلام، ایشان را مسموم نموده اند و عده ای نیز گفته اند که حوادث پیش آمده سبب بیماری آن حضرت شد که پس از ۱۷ روز در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ قمری در شهر مقدس قم از دنیا رفتند.

,

زهرا باقری

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه