جایگاه آیتالله مصباح در اندیشه اسلامی معاصر
یکی از ویژگیهای برجسته آیتالله مصباح، که در فلسفه و اندیشه دینی و فعالیتهای علمی و آموزشی او برجسته است، این است که او علاوهبر رسوخ در علوم اسلامی، عالم به زمان است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد فناییاشکوری، استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: بیشک آیتالله مصباح بر قله فلسفه اسلامی معاصر قرار دارد. درباره سیره و سیر فلسفی استاد مصباح در جایی دیگر سخن گفتهام. آنچه لازم است یادآوری شود این است که منظومه فکری و معرفتی استاد مصباح در فلسفه او خلاصه نمیشود. آیتالله مصباح از برجستهترین اسلامشناسان معاصر است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
رکن اصلی نظام معرفتی آیتالله مصباح را اندیشه دینی او تشکیل میدهد. او در طول عمر بابرکتش فعالیتهای علمی و آموزشی عمیق و گستردهای در حوزه معارف اسلامی از عقاید و اخلاق تا معنویت و اجتماعیات اسلامی داشته است. وی در این بخش نیز همچون فلسفه اهل تفکر، نقد، خلاقیت، نوآوری و نظریهپردازی بوده است. در این حوزه نیز او در تالیف، تدریس و ترویج معارف و تربیت جمع پرشماری از دانشپژوهان در رشتههای مختلف معارف اسلامی توفیقات درخشان داشته است. تفسیر موضوعی قرآن و شرح بسیاری از احادیث و ادعیه و تدوین نظاممند عقاید و آموزههای اسلامی بخشی از مجاهدتهای آن استاد فرزانه در این حوزه بوده است که جا دارد به تفصیل در باب آن سخن گفته شود.
,
یکی از ویژگیهای برجسته آیتالله مصباح، که در فلسفه و اندیشه دینی و فعالیتهای علمی و آموزشی او برجسته است، این است که او علاوهبر رسوخ در علوم اسلامی، عالم به زمان است، به این معنا که با دانش، فرهنگ، نیازها و چالشهای روزگارش آشناست. براین اساس است که او میتواند به پرسشهای نو پاسخ دهد. این ویژگی است که نظام فکری او را هماهنگ با مقتضیات زمانه و پاسخگو به نیاز انسان مسلمان معاصر میسازد و او را قادر میسازد که منظومه معرفتی مناسب با زمان را طراحی کند. پیش از ایشان علامه طباطبایی، شهیدمرتضی مطهری و شهید سیدمحمدباقر صدر چنین مسیری را طی کردند.
,
البته روشن است که عالم به زمان بودن امری نسبی است و دسترسی به علوم و اندیشههای جدید در حوزههای علمیه گذشته چندان آسان نبوده است. میتوان گفت که این چهار متفکر و اسلامشناس ستونهای اصلی اندیشه شیعی معاصر به شمار میروند. پایبندی به عقلانیت، رسوخ در سنت، زمانآگاهی و اندیشه نظاممند و ناظر به حیات انسان مسلمان امروز، ارکان اصلی منظومه فکری این چهار متفکر را تشکیل میدهد. افقهایی را که آن سه استاد گشودند و نهالی که آنها غرس و آبیاری کردند به دست استاد مصباح در مسیر شکوفایی و بالندگی قرار گرفت و امید میرود که با همت شاگردان و رهروان این بزرگان به ثمره و نتیجه نهایی که ظهور تمدن اسلامی متعالی است، منتهی شود.
,
اینان عالمان نواندیشی هستند که با اعتقاد و التزام به منابع اصیل اسلامی، یعنی کتاب و سنت، و بدون تاثر از مدرنیته اما با آگاهی از فرهنگ عصر و توجه به مقتضیات زمان کوشیدهاند منظومه معرفت دینی خود را بازسازی و عرضه کنند. این جریان متفاوت با جریان علمای سنتی است که با فرهنگ زمانه بیگانه است و به مقتضیات زمان توجهی ندارد و همچنین متفاوت است با جریان روشنفکران مسلمانی که با تاثر از مدرنیته و بدون التزام کامل به سنت میکوشند قرائتی از اسلام را ارائه دهند که مهمترین دغدغهاش سازگاری با مدرنیسم است.
,
غایت این اندیشهورزی ظهور تمدن اسلامی است، تمدنی که پرچم آن را امام خمینی(ره) به دست گرفت و امروز در دستان حضرت آیتالله خامنهای(مدظلهالعالی) است. این دو بزرگ ضمن برخورداری از چنان منظومه فکری و معرفتی، از موهبت شخصیتی بیبدیلی برخوردارند که میتوانند اندیشه اسلامی را از ساحت نظر به صحنه عینی اجتماع آورده، گامهای بلندی در نیل به ارزشها و آرمانهای اسلامی بردارند.
,
انتهای پیام/
,
منبع:روزنامه فرهیختگان
]
ارسال دیدگاه