مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی مطرح کرد

کاهش ۶۷درصدی ورودی آب سدهای کمال صالح و الغدیر نسبت به سال گذشته/ صرفه جویی بیش از هر زمان دیگری ضروری است

کاهش ۶۷درصدی ورودی آب سدهای کمال صالح و الغدیر نسبت به سال گذشته/ صرفه جویی بیش از هر زمان دیگری ضروری است
آمره ای مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی، گفت: میانگین حجم ورودی آب به دو سد الغدیر ساوه و کمال صالح نسبت به سال گذشته با کاهشی ۶۷درصدی مواجه شده است و نیاز به مدیریت مصرف آب در ماه های آتی را دو چندان می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عزت الله آمره ای مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب، در خصوص آخرین وضعیت منابع آبی در دو سد کمال صالح و الغدیر ساوه، گفت: با توجه به بارشهای بسیار کم در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰، میزان ذخایر آبی در اکثر استان های کشور از جمله استان مرکزی کاهشی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

وی افزود: بارشهای اندک باعث شده تا حجم ذخایر آبی در دو سد کمال صالح و الغدیر ساوه نسبت به سال آبی گذشته به ترتیب ۲۶درصد و ۳۷ درصد کاهش داشته باشد. لذا ضروری است عموم مردم استان در مصرف این ماده حیاتی صرفه جویی کنند تا فصل تابستان را با کمترین مشکل کم آبی سپری کنیم.

آمره ای به تشریح وضعیت ورودی و حجم ذخیره پشت این دو سد پرداخت و گفت: سد الغدیر ساوه که حجمی معادل ۲۷۷ میلیون متر مکعب را در خود جای می دهد در سال آبی گذشته به صورت میانگین ۴.۵ مترمکعب در ثانیه ورودی داشته است که این میزان در سال آبی جاری به ۱.۳ مترمکعب در ثانیه رسیده است که به کمتر از یک سوم رسیده است. همچنین حجم ورودی در سال آبی گذشته ۲۲۶میلیون مترمکعب بود که این میزان در سال آبی جاری تا کنون به ۷۱میلیون متر مکعب رسیده و نشان از کاهش ۶۸ درصدی مجموع ورودی آب به این سد مهم استان می دهد.

وی تصریح کرد: در مجموع سد الغدیر ساوه در سال آبی گذشته بیش از ۹۶ درصد ظرفیتش، ذخایر آبی را در خود جای داده بود که این میزان در امسال به ۶۰.۵ درصد رسیده است و زنگ خطری جدی برای استان است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان با بیان اینکه وضعیت سد کمال صالح هم تفاوت چندانی با سد الغدیر ندارد، گفت: این سد که گنجایش ذخیره ۹۴.۶ میلیون مترمکعب آب را در خود دارد، در سال آبی گذشته ۰.۹ مترمکعب در ثانیه ورودی آب داشته است که رقم آن در سال جاری به ۰.۲۵ مترمکعب در ثانیه رسیده و در ادامه سال آبی نیز کمتر خواهد شد. همچنین حجم ورودی این سد در سال آبی گذشته ۱۰۶میلیون مترمکعب بوده که این میزان در سال آبی جاری تا کنون به ۲۶میلیون متر مکعب رسیده است.

آمره ای اضافه کرد: میزان پر بودن سد کمال صالح در سال آبی ۱۳۹۸-۱۳۹۹، بیش از ۹۷ درصد بوده است که در سال آبی جاری تا کنون به حدود ۷۲ درصد رسیده است و نیاز به صرفه جوییِ هم استانی ها برای مدیریت بهتر ذخایر آبی این سد احساس می شود.

وی با اشاره به کاهش ۶۷ درصدی حجم ورودی آب به این دو سد در مقایسه با سال گذشته، گفت: وضعیت سایر سد های استان نیز خوب نیست و بسیاری از سد های خاکی در روستاها هم خشک شده است که نیاز به مدیریت مصرف آب در ماه های آتی را دو چندان می کند.

انتهای پیام/

,

وی افزود: بارشهای اندک باعث شده تا حجم ذخایر آبی در دو سد کمال صالح و الغدیر ساوه نسبت به سال آبی گذشته به ترتیب ۲۶درصد و ۳۷ درصد کاهش داشته باشد. لذا ضروری است عموم مردم استان در مصرف این ماده حیاتی صرفه جویی کنند تا فصل تابستان را با کمترین مشکل کم آبی سپری کنیم.

,

آمره ای به تشریح وضعیت ورودی و حجم ذخیره پشت این دو سد پرداخت و گفت: سد الغدیر ساوه که حجمی معادل ۲۷۷ میلیون متر مکعب را در خود جای می دهد در سال آبی گذشته به صورت میانگین ۴.۵ مترمکعب در ثانیه ورودی داشته است که این میزان در سال آبی جاری به ۱.۳ مترمکعب در ثانیه رسیده است که به کمتر از یک سوم رسیده است. همچنین حجم ورودی در سال آبی گذشته ۲۲۶میلیون مترمکعب بود که این میزان در سال آبی جاری تا کنون به ۷۱میلیون متر مکعب رسیده و نشان از کاهش ۶۸ درصدی مجموع ورودی آب به این سد مهم استان می دهد.

,

وی تصریح کرد: در مجموع سد الغدیر ساوه در سال آبی گذشته بیش از ۹۶ درصد ظرفیتش، ذخایر آبی را در خود جای داده بود که این میزان در امسال به ۶۰.۵ درصد رسیده است و زنگ خطری جدی برای استان است.

,

مدیرعامل آب منطقه ای استان با بیان اینکه وضعیت سد کمال صالح هم تفاوت چندانی با سد الغدیر ندارد، گفت: این سد که گنجایش ذخیره ۹۴.۶ میلیون مترمکعب آب را در خود دارد، در سال آبی گذشته ۰.۹ مترمکعب در ثانیه ورودی آب داشته است که رقم آن در سال جاری به ۰.۲۵ مترمکعب در ثانیه رسیده و در ادامه سال آبی نیز کمتر خواهد شد. همچنین حجم ورودی این سد در سال آبی گذشته ۱۰۶میلیون مترمکعب بوده که این میزان در سال آبی جاری تا کنون به ۲۶میلیون متر مکعب رسیده است.

,

آمره ای اضافه کرد: میزان پر بودن سد کمال صالح در سال آبی ۱۳۹۸-۱۳۹۹، بیش از ۹۷ درصد بوده است که در سال آبی جاری تا کنون به حدود ۷۲ درصد رسیده است و نیاز به صرفه جوییِ هم استانی ها برای مدیریت بهتر ذخایر آبی این سد احساس می شود.

,

وی با اشاره به کاهش ۶۷ درصدی حجم ورودی آب به این دو سد در مقایسه با سال گذشته، گفت: وضعیت سایر سد های استان نیز خوب نیست و بسیاری از سد های خاکی در روستاها هم خشک شده است که نیاز به مدیریت مصرف آب در ماه های آتی را دو چندان می کند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه