اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

فردا چراغ جشنواره روشن می شود/ معرفی فیلم های سودای سیمرغ

فردا چراغ جشنواره روشن می شود/ معرفی فیلم های سودای سیمرغ
فردا چهارشنبه، ۴۱ امین جشنواره بین المللی فیلم فجر آغاز خواهد شد و ۲۴ فیلم برای به دست آوردن سیمرغ بلورین جشنواره با هم به رقابت می پردازند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فردا چهارشنبه 12 بهمن ماه، چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی آغاز خواهد شد؛ جشنواره ای که سال هاست آن را به عنوان ویترین سینمای ایران می شناسند و بسیاری از فیلمسازان علاقه دارند تا آخرین ساخته خود را ابتدا در این جشنواره برای اهالی رسانه و مخاطبین اکران کنند.

امسال برخلاف سال گذشته، 24 فیلم در جدول اکران بخش سودای سیمرغ جشنواره قرار گرفته تا در رقابت با یکدیگر، برگزیدگان معرفی و سیمرغ بلورین جشنواره به آنها تعلق گیرد؛ به دلیل التهابات و ناآرامی های سیاسی اجتماعی چند ماه گذشته، بسیاری از فیلم ها کمی دیرتر فیلمبرداری خود را آغاز کردند و تا همین روزها هنوز مشغول آماده سازی نهایی کارهای پسافیلم خود هستند و به همین دلیل، بر اساس گفته دبیر جشنواره، حدود 6 فیلم از اواسط ایام جشنواره به جدول اکران اضافه خواهند شد. بر همین اساس 4 فیلم در بخش رزرو قرار دارند تا در صورت نرسیدن آن فیلم ها، در بخش اصلی و رقابتی جشنواره قرار گیرند.

به همان دلیل ناآرامی هایی که ذکر شد، بسیاری از کارگردان ها به صورت چراغ خاموش و بدون کمترین اطلاع رسانی، فیلم خود را کلید زده و حالا به 41 امین جشنواره فیلم فجر رسانده اند و اطلاعات اندکی از قصه فیلمشان در دسترس رسانه ها وجود دارد؛ با این حال در این گزارش سعی کرده ایم معرفی اجمالی از 24 فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر داشته باشیم.

 

آه سرد

فیلم سینمایی «آه سرد» به نویسندگی و کارگردانی ناهید عزیزی صدیق و تهیه کنندگی سید رضا محقق آماده نمایش در جشنواره فیلم فجر شده است.

علی باقری، ایمان صدیق بازیگران اصلی این فیلم هستند. محمد اشکانفر، سالار دریامج، امیر شمس، امیر آرام، کوروش اشراقی، حسام رضاییان، اهورا بهرامی، برسام بهرامی دیگر بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان «آه سرد» آمده است: بها و بهرام در جاده‌ای همراه و همسفر شده‌اند بی‌آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند. بها در فکر انتقام است تا به رنج هایش پایان دهد...

«آه سرد» اولین فیلم بلند داستانی ناهید عزیزی صدیق است؛ وی پیش از این به عنوان مشاور کارگردان و بازیگران فیلم سینمایی «دشت خاموش» با احمد بهرامی همکاری کرده است. گویا سابقه این رفاقت و همکاری به سال ها پیش برمی گردد و حالا بهرامی نیز به عنوان مجری طرح و سرمایه گذار «آه سرد» عزیزی صدیق را همراهی کرده است.

اما سید رضا محقق که علاوه بر تهیه کنندگی «آه سرد»، امسال با تهیه کنندگی فیلم «چرا گریه نمی کنی» نیز در جشنواره 41 فیلم فجر حضور دارد، پیش تر تهیه کنندگی فیلم هایی همچون «درب»، «شهر خاموش»، «سرزمین آبی»، «او خب سنگ می زند»، «ممیرو» و «ایرو» را در کارنامه دارد. همچنین سریال «عقرب عاشق» به تهیه کنندگی محقق و کارگردانی سهیلی زاده آماده پخش از شبکه نمایش خانگی است.

 

آنها مرا دوست داشتند

محمدرضا رحمانی، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما که فیلم هایی مانند «دل خون»، «گاهی»، «پری سا» و مستند تحسین برانگیز «عروسک» را در کارنامه هنری خود دارد، امسال با فیلم «آنها مرا دوست داشتند» به فستیوال فجر آمده است.

امیرحسین آرمان، مهسا اسماعیلی، شهرام قائدی، نسیم ادبی، علی صالحی، هادی تسلیمی، شیلان مدنی، ایرج رحمانی و با هنرمندی امیر جعفری و لیلا بلوکات، رحمانی را به عنوان بازیگر همراهی کرده اند.

« یک زوج بدلیل مریضی کودک خود با چالشی مواجه می‌شوند.» این تنها خلاصه ای است که از آخرین ساخته رحمانی رسانه ای شده و باید منتظر بمانیم تا احتمالا در جشنواره با اثری در قالب درام و اجتماعی مواجه شویم.

 

اتاقک گلی

این فیلم سینمایی اولین ساخته بلند سینمایی محمد عسگری به تهیه کنندگی داوود صبوری برای 41 امین جشنواره فیلم فجر آماده نمایش شده است.

تورج الوند که به عنوان بازیگر نقش اول فیلم سینمایی «نگهبان شب» سید رضا میرکریمی به خوبی درخشید و توانست به عنوان نامزد نقش اول مرد جشنواره چهلم فجر معرفی شود، از بازیگران «اتاقک گلی» است. در کنار الوند، بازیگرانی همچون آناهیتا افشار، فریدون حامدی، تینو صالحی و هادی شیخ الاسلامی نقش آفرینی کرده اند.

بنیاد سینمایی روایت فتح که پیش تر فیلم «تک تیرانداز» را راهی جشنواره کرده بود، از سرمایه گذاران این فیلم است؛ «اتاقک گلی» به سراغ داستان زنانه‌ای از عملیات مرصاد رفته است و داستان زنانی که در یک اتاقک گلی گرفتار می‌شوند را روایت می‌کند.

محمد عسگری پیش کارگردانی «اتاقک گلی»، برنامه ریز و دستیار اول مجیدی در سینمایی «خورشید»، دستیار اول میرکریمی در «قصر شیرین»، دستیار اول بهرام توکلی در «تنگه ابوغریب»، دستیار اول مجیدی در فیلم های «آن سوی ابرها» و «محمد رسول الله» را در کارنامه کاری خود دارد.

 

استاد

فیلم سینمایی «استاد» به کارگردانی سید عماد حسینی قرار است یکی از فیلم های بخش سودای سیمرغ 41 امین جشنواره فیلم فجر باشد؛ فیلمی که اطلاعات اندکی از رزومه هنری کارگردان آن پیدا می شود؛ اما بهروز افخمی به عنوان تهیه کننده، «استاد» را راهی جشنواره کرده است. پیش از این افخمی اظهار کرده بود که دیگر تمایلی به فیلم سازی ندارد اما گویا خیلی نمی شود حساب ویژه ای روی سخنان او کشید.

حسن معجونی، هدیه حسینی‌نژاد، سجاد بابایی از بازیگران اصلی این فیلم هستند؛ قصه این فیلم درباره گلنوش حدادی، دختری ۲۴ ساله و دانشجوی رشته معماری است که قصد دارد برای دانشگاهی در اتریش اپلای کند که اتفاقاتی مسیر این پروژه را عوض می کند.

 

بعد از رفتن

رضا نجاتی عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران، با کارنامه پرباری از ساخت فیلم های کوتاه، حالا اولین فیلم بلند سینمایی خود را با تهیه کنندگی محمود بابایی برای جشنواره چهل و یکم آماده کرده است.

صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، پانته آ پناهی ها، بهرام شاه محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی، یسنا میرطهماسب، خسرو احمدی و حامی ترابی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

« آرش بعد از مدت‌ها دوری به زادگاهش باز می‌گردد و به دنبال گمشده‌اش است» تنها خلاصه ای است که از این فیلم تاکنون رسانه ای شده است.

 

انیمیشن «بچه زرنگ»

حامد جعفری به همراه هادی محمدیان با دو انیمیشن «فیلشاه» و «شاهزاده روم» نشان دادند کهخ در این حوزه حرفی برای گفتن دارند و حالا با «بچه زرنگ» می خواهند دوباره استعدادهای خود را به رخ همگان بکشانند.

«بچه زرنگ» تنها انیمیشن حاضر در جشنواره است و صرفا با تک نمایش خود بدون رقیب احتمالا حضوری نمادین در جشنواره دارد.

 

پرونده باز است

شاید کیومرث پوراحمد تنها کارگردان پیشکسوت این جشنواره باشد؛ کارگردانی که با «قصه های مجید» در ذهن و یاد همه ما ایرانی ها جاودانه شده است. بعدها با «خواهران غریب» و «اتوبوس شب» این موفقیت ها را تکرار کرد هرچند فیلم های اخیر او چنگی به دل نمی زنند اما این بار پیرمرد سینما با فیلمی دادگاهی و جنایی با عنوان «پرونده باز است» به جشنواره 41 فجر آمده است.

البته در روزهای اخیر پور احمد با انتشار متنی کوتاه در فضای مجازی از حضور در جشنواره امتناع کرده است و علی قائم مقامی به عنوان تهیه کننده قرار است این فیلم را همراهی کند.

پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، سام قریبان و مه‌لقا باقری بازیگران آخرین پروژه پوراحمد هستند؛ قرار است این فیلم پرونده بهنود شجاعی را به تصویر ‌کشد. چهره خبرسازی که در دوره نوجوانی و زمانی که به سن قانونی نرسیده بود، به ارتکاب قتل متهم و در نهایت حکم اعدام وی صادر شد. بهنود شجاعی بعد از گذشت ۴ سال و رسیدن به سن قانونی در سال ۱۳۸۸ اعدام شد.

 

 

جنگل پرتقال

آرمان خوانساریان را جامعه هنری با ساخت فیلم کوتاه به یاد دارند؛ هرچند این اواخر در فیلم سینمایی «ابر بارانش گرفته» برزگر در مقام فیلمنامه نویس همکاری داشته است و حالا قرار است شاهد اولین ساخته بلند سینمایی او باشیم؛ فیلمی که رسول صدرعاملی تهیه کنندگی آن را برعهده داشته تا آرمان بتواند از تجارب او در ساخت این فیلم استفاده کند.

ماجرای این فیلم درباره سهراب بهاریان، نمایشنامه‌نویس ناموفقی است که به تازگی معلم دبیرستان شده است. دانش آموزان و مدیر مدرسه رضایتی از شیوه برخورد او هنگام آموزش ندارند. او در سفری با تصویری از گذشته خود مواجه می‌شود…

میرسعید مولویان که با تئاتر کار حرفه ای خود را شروع کرده بود با «تومان» مرتضی فرشباف به سینما معرفی شد و در ادامه با سریال «خاتون» در نقش «رضا فخار» دیده شد، حالا در کنار سارا بهرامی نقش های اصلی «جنگل پرتقال» را ایفا می کنند.

 

چرا گریه نمی کنی؟

علیرضا معتمدی که بعد از بازیگری و فیلمنامه نویسی، برای نخستین بار با فیلم «رضا» در 36 امین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور پیدا کرده بود و بعدها این فیلم در بخش هنر و تجربه به اکران درآمد، حالا در دومین تجربه کارگردانی خود یا فیلم «چرا گریه نمی کنی؟» پا در این جشنواره گذاشته است.

بعد از اعلام اسامی فیلم های سودای سیمرغ، رسانه ها با اعتراض به دبیر جشنواره مبنی بر اینکه «چرا گریه نمی کنی؟» پیش از حضور در جشنواره در فستیوالی خارجی حضور داشته و دیگر نمی تواند در جشنواره 41 فیلم فجر شرکت کند که مجتبی امینی با اعلام اینکه پیش تر نیز این مورد برای برخی فیلم های دیگر مانند «تی تی» و «خط فرضی» اتفاق افتاده، حضور این فیلم را بلامانع دانست.

اما حاشیه های این فیلم صرفا به همین مورد ختم نشد و در روزهای گذشته بازیگران این فیلم با انتشار متنی در فضای مجازی به دلیل شرایط سیاسی اجتماعی ماه های گذشته، از شرکت در جشنواره انتناع کردند.

فرشته حسینی، باران کوثری، هانیه توسلی، علی مصفا، مانی حقیقی، لیندا کیانی، نهال دشتی، امیرحسین فتحی به همراه خود علیرضا معتمدی از بازیگران این فیلم هستند؛ در خلاصه این فیلم آمده:«علیرضا بعد از، از دست دادن برادرش نمی‌تواند گریه کند. دوستانش با راه‌های مختلف از او دعوت می‌کنند که گریه کند.»

 

در آغوش درخت

بابک خواجه پاشا در اولین تجربه کارگردانی خود در قالب فیلم بلند داستانی به سراغ فیلمی اجتماعی با موضوع کودک و نوجوان رفته است؛ « بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که دوازده سال از ازدواج‌شان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندانشان را بهم می‌ریزد. کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند.»

این فیلم به تهیه کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی با سرمایه گذاری مشترک حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده است.

خواجه پاشا نیز به مانند محمد عسگری کارگردان «اتاقک گلی»، سابقه دستیاری مجید مجیدی و سید رضا میرکریمی را در کارنامه خود دارد و از حضور این دو کارگردان در هنگام فیلمبرداری بهره برده است.

روح الله زمانی بعد از ورود به عالم بازیگری در فیلم سینمایی «خورشید» مجیدی و کسب جایزه مارچلو ماسترویانی از 77 امین جشنواره ونیز و بازی در فیلم سینمایی «موقعیت مهدی»، حالا در کنار بازیگرانی چون جواد قامتی، مارال بنی آدم، رایان لطفی و اهورا لطفی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

 

روایت ناتمام سیما

علیرضا صمدی «بی نامی» را با بازی حسن معجونی و باران کوثری در سال 96 به عنوان اولین فیلم خود راهی سینماها کرد؛ اما با «صحنه زنی» و کسب سیمرغ نقره ای جشنواره جهانی فیلم فجر در سال 99 بیشتر دیده شد و حالا همراه با مجید رضا بالا به عنوان تهیه کننده دو فیلم قبلی خود، «روایت ناتمام سیما» را برای جشنوراه 41 فیلم فجر آماده نمایش کرده است.

حامد کمیلی، آزاده صمدی، غزل شاکری، مهران احمدی، مسعود کرامتی، مریم سعادت و محمد حیدری بازیگران سومین ساخته صمدی هستند؛ « دکتر آرشِ سمین زندگی موفقی دارد که خبری در فضای مجازی، شرایط خانوادگی او را دستخوش تغییر می‌کند» این خلاصه فیلم صمدی است که با بودجه فارابی ساخته شده است.

 

سرهنگ ثریا

لیلی عاج قرار است بعد از سال ها کار تئاتر، نویسندگی و ساخت فیلم کوتاه، اولین فیلم بلند سینمایی خود را با سرمایه گذاری سازمان اوج در این جشنواره به نمایش بگذارد؛ بیشتر اهالی هنر او را تئاتری می دانند تا سینمایی؛ تاجایی که عاج در جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر و در بخش مسابقه نمایش نامه نویسی، برنده بهترین نمایش نامه می شود.

لیلی عاج ساخت این فیلم را از نمایش «بابا آدم» خود وام گرفته است؛ «سرهنگ ثریا» روایت مادرانه‌ای از زنی به نام ثریا با بازی ژاله صامتی دارد که چشم انتظار فرزندش است، پسری که در بند سازمان مجاهدین خلق در پادگان اشرف قرار دارد. 

وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی و شهروز آقاپور از دیگر بازیگران این فیلم به تهیه کنندگی جلیل شعبانی هستند.

 

سینما متروپل

محمدعلی باشه آهنگر که با فیلم های «فرزند خاک، ملکه و سرو زیر آب» کارنامه درخشانی در حوزه فیلم های دفاع مقدسی دارد، امسال با «سینما متروپل» و با سرمایه گذاری فارابی بار دیگر سراغ همین ژانر رفته است.

این فیلم ماجرای راه اندازی سینمای متروکه متروپل آبادان در دل جنگ و محاصره این شهر است؛ رضا کیانیان، هومن برق نورد، مهتاب نصیرپور، پریوش نظریه، مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، حسین باشه آهنگر، شهاب عسگری و فرید قبادی از بازیگران آخرین ساخته باشه آهنگر هستند.

 

شماره ده

حمید زرگر نژاد را اهالی سینما با فیلم های «پایان خدمت، ماهورا و برای مرجان» به یاد می آورند؛ اما او پیش از ورود به عالم سینما در حوزه مستندسازی آثار زیادی به خصوص در کشورهای دیگر خلق کرده است و حالا فیلم سینمایی «شماره ده» را به تهیه کنندگی ابراهیم اصغری آماده نمایش دارد؛ اصغری که در کارنامه هنری خود تهیه کنندگی فیلم های دفاع مقدسی مانند تک تیرانداز، اشنوگل، شور شیرین، مردی از جنس بلور و مردی شبیه باران را دارد، این بار نیز با زرگرنژاد قصه ای با همین مضمون را تولید کرده اند.

فیلمی که روایتگر قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است و بازیگرانی همچون مجید صالحی، حسام منظور، سیامک صفری، مهدی زمین پرداز، بهرنگ علوی و احمد کاوری در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

 

عطرآلود

هادی مقدم دوست و حمید نعمت الله رفاقت دیرینه ای در سینما و تلویزیون دارند؛ مقدم دوست به عنوان نویسنده معمولا نعمت الله را کمک کرده و آغاز این همراهی را می شود از فیلم «بی پولی» رصد کرد و بعدتر در سریال «وضعیت سفید»ی که یکی از آثار ماندگار رسانه ملی لقب گرفت. هرچند این نوع همکاری در «آرایش غلظ» و «شعله ور» نیز ادامه پیدا کرد، اما مقدم دوست با کارگردانی فیلم «سر به مهر» ثابت کرد که علاوه بر نویسندگی، خود دستی بر آتش نیز دارد. چند سال بعد مقدم دوست با کارگردانی یک اپیزود از فیلم سینمایی «هیات» و سریال «سرباز» با انتقاد شدید سینمادوستان مواجه شد و حالا با کارگردانی «عطرآلود» بازگشتی دوباره به سینما داشته است.

فهم و درک فرصت کوتاه زندگی، علی را که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند؛ او در همین فرصت کوتاه باید تمام کارهای باقی‌مانده‌اش را به سرانجام برساند؛ این خلاصه داستانی است که درباره «عطرآلود» منتشر شده و علاوه بر مصطفی زمانی و هدی زین العابدین به عنوان بازیگران اصلی، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی نیز در آخرین ساخته مقدم دوست نقش آفرینی کرده اند.

 

غریب

هر چه قدر که محمد حسین لطیفی با تلویزیون و سریال هایش در بین مخاطبان به شهرت و معروفیت رسیده، با فیلم های سینمای اش نتوانسته اثری قابل دفاع بر پرده سینماها اکران کند و سینمادوستان از بین آثار سینمایی لطیفی شاید هنوز «روز سوم» او را به یاد داشته باشند. لطیفی این بار با کارگردانی فیلم سینمایی «غریب» بازگشتی دوباره به سینمای دفاع مقدس داشته تا شاید بتواند از کارنامه خود محکم تر دفاع کند.

«غریب» راوی وقایع کردستان در سال های 58 و 59 است؛ سال هایی پر از التهاب و قهرمانی به نام شهید بروجردی که یک تنه این دوران را مدیریت کرده است و «مسیح کردستان» لقب گرفته است. بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی بازی کرده است و مهران احمدی، پردیس پورعابدینی، رحیم نوروزی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، هژیر سام، حسام محمودی و سامیه لک از دیگر بازیگران این پروژه سینمایی به تهیه کنندگی حامد عنقا و سرمایه گذاری سازمان هنری رسانه ای اوج هستند.

 

کت چرمی

کامران حجازی که با مدیریت تولید فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز؛ رد خون» یک همکاری و شروع حرفه ای در سینما را با مهدویان آغاز کرده بود، بعدها این همکاری را با سریال «زخم کاری» ادامه داد و حضور او در جشنواره اخیر فجر به تهیه کنندگی فیلم سینمایی «مرد بازنده» برمی گردد و حالا حجازی «کت چرمی» را به کارگردانی حسین میرزا محمدی برای جشنواره چهل و یکم فجر آماده نمایش دارد.

جواد عزتی، صابر ابر، گلاره عباسی، پانته‌آ پناهی‌ها، ستاره پسیانی، عباس جمشیدی‌فر، مائده طهماسبی، امین میری، بهزاد خلج، محمد صدیقی مهر، آیدا ماهیانی، سارا حاتمی، رویا تیموریان و سیامک احصایی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

 

کاپیتان

محمد حمزه ای بازیگری در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی را علاوه بر دستیاری کارگردانی فیلم های سینمایی و تلویزیون در کارنامه دارد. او بعد از ساخت فیلم های بسیار کوتاه و تلویزیونی، فیلم سینمایی «آذر» را در سال 95 با بازی نیکی کریمی و هومن سیدی ساخت و حالا در دومین تجربه فیلم سازی خود با «کاپیتان» به جشنواره فیلم فجر آمده است.

«کاپیتان» با سرمایه گذاری فارابی ساخته شده و ماجرای این فیلم در بخش کودکان بیمارستان اطفال می گذرد؛ پسر بچه ای به نام عیسى که رؤیاى فوتبالیست شدن دارند، قصد دارد قبل از آخرین عمل سنگین على، دور از چشم پزشکان و پرستاران به رویای خود دست یابد؛ پژمان بازغی و پانته آ پناهی ها از جمله بازیگران اصلی این فیلم هستند.

 

گل های باوارده

مهرداد خوشبخت که با فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» در جشنواره سال گذشته حضور داشت، این بار هم با قصه ای از آبادان در روزهای جنگ به جشنواره چهل و یکم آمده است؛ در سال ۱۳۵۹ همزمان با جنگ تحمیلی، تعدادی از مهندسین پالایشگاه نفت آبادان در تلاش هستند با امکانات و تجهیزاتی که در داخل انبارهای آن است، پالایشگاه‌های دیگر را ترمیم کنند.

سعید سعدی تهیه کنندگی این پروژه سینمایی را برعهده دارد و بانیپال شومون، امیررضا دلاوری، الهام نامی نیک، نادر سلیمانی و یاسین مسعودی در این فیلم به عنوان بازیگر حضور دارند.

 

وابل

سال هاست که از تورج اصلانی به عنوان مدیر فیلمبرداری بسیاری از پروژه های بزرگ سینمایی کشور یاد می شود؛ اما چند سالی است که به کارگردانی و ساخت فیلم هم علاقه مند شده است. اصلانی «جینگو» را در سال 92 و «حمال طلا» را در سال 97 مقابل دوربین برد و حالا با «وابل» و سومین ساخته خود به این جشنواره آمده است.

آزاده زارعی، نوید پورفرج، فرید سجاد حسینی و رامین راستاد در آخرین ساخته اصلانی به عنوان بازیگر حضور دارند؛ داستان از این قرار است که اهالی یک روستا بعد از سیل، بی‌خانمان شده و در یک ایستگاه متروک قطار به طور موقت زندگی می‌کنند اما اتفاقی، مسیر حوادث را تغییر می‌دهد.

 

هایپاور

هادی محمدپور در اولین کار سینمایی خود به سراغ طرح ابتکاری شهید ستاری در زمان فرماندهی نیروی هوایی رفته است؛ فیلمی که سیاوش سرمدی با عنوان «منصور» سال گذشته به جشنواره فیلم فجر آورده بود.

این بار اتابک نادری در نقش شهید ستاری بازی کرده است و فرزاد حسنی، علیرام نورایی، سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی، مجید پتکی، الناز اسماعیلی، رضوان خدامی، آرمان جوکار و هادی محمدپور از دیگر بازیگران این پروزه سینمایی هستند.

 

هفت بهار نارنج

فرشاد گل سفیدی نیز که سال ها به عنوان مدیر فیلمبرداری فیلم ها و سریال های تلویزیونی فعالیت کرده، حالا با کارگردانی «هفت بهار نارنج» می خواهد دراین حوزه نیز تجربه گری کند؛ استاد علی نصیریان از بازیگران اصلی این فیلم سینمایی است و در کنار ایشان لادن مستوفی، سارا رسول‌زاده، فرهاد آئیش، هومن حاجی عبداللهی، فرج گل سفیدی، باران سلطانی مقدم و آرشا گل سفیدی نیز بازی کرده اند.

در روزهای گذشته استاد نصیریان با انتشار متن کوتاهی خطاب به دبیر جشنواره، خواهش کرده بود که به دلیل کهولت سن و ناراحتی های جسمی و روحی، از ایشان در هیچ برنامه و جشنی دعوت نشود.

 

هوک

حسین ریگی که سال 99 با ساخت «لیپار» به عالم سینما ورود کرده بود، این بار در تجربه دوم خود «هوک» را جلوی دوربین برده است؛ هر دو فیلم در فضای سیستان و بلوچستان ساخته شده است و چون خود ریگی اصالتا اهل آن منطقه است، می خواهد با ساخت فیلم و خلق قهرمانهای سیستانی، نگاه بعضا منفی رسانه و مردم رابه آن خطه تغییر دهد.

فارابی به عنوان سرمایه گذار هر دو فیلم ریگی پای کار این فیلمساز جوان بوده است و امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی ژوله، علی اوسیوند، علیرضا جعفری، مهتاب ثروتی، محسن آشتیانی‌پور و سبحان رخشانی در این فیلم بازی کرده اند.

 

یادگار جنوب

نام پدرام پورامیری و حسین دوماری شاید اولین بار با فیلم کوتاه «نسبت خونی» و موفقیت ها و جوایز فراوان آن بر سر زبان ها افتاد؛ بعدها این زوج با نویسندگی فیلم «شنای پروانه» و سریال «یاغی» و «افرا» استعداد خود را بر همگان ثابت کرده بودند و پیشتر با کارگردانی فیلم سینمایی «جان دار» برای اولین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر شرکت کرده بودند و حالا با کارگردانی «یادگار جنوب» در این جشنواره حضور دارند.

وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی از جمله بازیگران اصلی این پروژه سینمایی هستند و سحر دولتشاهی و صابر ابر نیز در این فیلم حضور کوتاهی دارند.

 

مصطفی پورکیانی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه