اخبار داغ

در اختتامیه جشنواره شعر فجر مطرح شد؛

اهتمام دولت به ترفیع حوزه شعر/ شعرا فرمانده کلمات هستند

اهتمام دولت به ترفیع حوزه شعر/ شعرا فرمانده کلمات هستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما به حوزه شعر در دولت انقلابی به صورت ویژه توجه و همچنین برنامه‌های تجلیل را برای ترفیع این حوزه برنامه ریزی کردیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آئین اختتامیه هفدهمین جشنواره شعر فجر عصر امروز جمعه ۱۴ بهمن با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، رضا اسماعیلی دبیر علمی جشنواره، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ابتدای این مراسم گفت: هفدهمین جشنواره شعر فجر همانطور که در گزارش روند جشنواره مشخص است اتفاقات مختلفی را پشت سر گذاشته است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات افزود: سه هزار و ۱۰۰ اثر از ۸۸۵ ناشر به جشنواره امسال رسیده است و ما شاهد رشد ۲۰ درصدی آثار بودیم. وی با اشاره به اینکه ۱۵ نامزد از ۱۱ ناشر به مرحله نهایی رسیدند که از این میان پنج نفر بانوان هستند گفت: در این دوره میهمانان بین المللی از کشورهای مختلف فارسی زبان از جمله سوریه، آذربایجان و افغانستان حضور داشتند که به زبان فارسی حضور پیدا کردند و به بیان افکار خود و ملت شأن پرداختند.

رمضانی افزود: از تمامی کشورهای تمدنی فارسی زبان در این دوره جشنواره شعر فجر میهمان داشتیم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: ما در محافل ادبی که در کشور داشتیم از مشهد و لرستان تا بوموسی تلاش شد شعرای کشور درگیر رویداد شوند.

وی افزود: از تابستان امسال محافل آئین آسمان را خانه کتاب در استان‌ها برگزار کرده است. در این دوره ۱۰۰ شاعر طراز اول کشور در این جشنواره درگیر بودند و ما الان در خدمت بیش از ۹۰ نفر ادب جویان هستیم که در خدمت ۱۳ استاد دوره آموزشی کلک خیال را سپری کردند.

رمضانی گفت: آموزش جز وظایف ما در خانه کتاب است و به این مسئله توجه داریم. امیدواریم جشنواره شعر فجر آغازی برای فعالیت‌های پر ثمر فرهنگی در حوزه شعر باشد.

 

شعرا فرمانده کلمات هستند

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم گفت: جشنواره شعر فجر مجموعه‌ای از برنامه‌ها و رویداد هاست که از ماه‌های گذشته جلسات و دوره‌های آموزش آن برگزار شده است.

وی افزود: شعر دارای جایگاه ویژه در انقلاب اسلامی است و در دولت جدید توجه به این مقوله از اهمیت بالایی برخوردار است.

احمدوند گفت: رئیس جمهوری اهتمام ویژه به مساله شعر دارند همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه دارند که شعر در جایگاه ممتازی باشد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: به باور من سربازان حضرت روح الله کلمات بودند و بروز نصرت در انقلاب اسلامی کلام بود که در پیروزی انقلاب اسلامی مؤثر بود؛ این سبب شد کلام نافذ امام ملت ما را تحت تأثیر قرار داد.

وی گفت: امروز انقلاب مثل هر روزی که عاشوراست ندای هل من ناصر ینصرنی دارد و توقع می‌رود کلمات نصرت باشند.

احمدوند افزود: اهمیت شعرا که فرمانده کلمات هستند مهم است و امیدوارم شعر همچنان در فرهنگ جمهوری اسلامی بدرخشد.

در ادامه این مراسم رضا اسماعیلی دبیر علمی جشنواره شعر فجر بیانیه هفدهمین جشنواره شعر فجر را قرائت کرد.

همچنین از قادر طهماسبی متخلص به فرید شاعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایران تقدیر و تجلیل شد.

 

اهتمام دولت به ترفیع حوزه شعر

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم گفت: انقلاب ایران یک نهضت بزرگ و در عین حال کاملاً با یک بافت فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اندیشمندان انقلاب رهبران آن هستند همانطور که در تحولات سیاسی یک گروه نظریه پرداز، رهبران فکری و یک گروه عملیاتی داریم اما امتیاز انقلاب این است که رهبر و مؤسس آن مهمترین نظریه پردازان بودند.

وی با اشاره به اینکه امام یک شخصیت کم نظیر، فیلسوف، مفسر، عالم بزرگ و مرجع تقلید مؤمنین است گفت: به همین دلیل فضای تنفسی این ملت فرهنگی است و در سرلوحه آثار فرهنگی حوزه شعر و ادبیات مؤثر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امام در کنار همه خصلت‌های بزرگ و تبحری که در دانش‌های مختلف داشت یک شاعر توانمند است. حضرت آیت الله خامنه ای نیز در کنار همه خصلت‌های مهم و ویژگی‌های منحصر به فرد و هدایت کشتی انقلاب یک شاعر برجسته هستند، ایشان هر سال در ماه رمضان در شب تولد امام حسن در تمامی سال‌ها میزبان شعرا بودند.

اسماعیلی گفت: امام یک شاعر برجسته است که جریان شعر را در راستای اهداف انقلاب هدایت کردند و بیشترین همت را در ارتقای فرهنگ شعر و ادبیات داشته اند، رهبری نیز از سال ۶۹ تا ۹۸ در همه سال‌ها مثل یک باغبان و پدر دلسوز حامی شعرا و بزرگداشت ادیبان بودند؛ اینها از مصادیق انقلاب فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما به حوزه شعر در دولت انقلابی به صورت ویژه همچنین برنامه‌های تجلیل و برای ترفیع این حوزه برنامه ریزی کردیم و به همین مناسبت از دیروز علی محمد مؤدب به عنوان دستیار وزارت فرهنگ در حوزه شعر را منصوب کردیم و امیدواریم از سال آینده جایگاه شعر و شعرا را هرچه بیشتر افزایش دهند.

وی گفت: ما برای حوزه شورای پاسداشت زبان فارسی برنامه ویژه قرار دادیم و تلاش می‌کنیم وظایف ذاتی این شورا را انجام دهیم چراکه برای ما قابل قبول نیست در حوزه‌های مختلف و محافل مختلف زبان رسمی کشور مورد بی مهری قرار گیرد. به عنوان دستیار وزارت فرهنگ در حوزه شعر را منصوب کردیم و امیدواریم از سال آینده جایگاه شعر و شعرا را هرچه بیشتر افزایش دهند.

اسماعیلی افزود: ما برای حوزه شورای پاسداشت زبان فارسی برنامه ویژه قرار دادیم و تلاش می‌کنیم وظایف ذاتی این شورا را انجام دهیم چراکه برای ما قابل قبول نیست در حوزه‌های مختلف و محافل مختلف زبان رسمی کشور مورد بی مهری قرار گیرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه