اخبار داغ

سوادکوهی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

لزوم پگ شدن قیمت خوراک سوخت پتروشیمی‌ها به نرخ صادراتی گاز

لزوم پگ شدن قیمت خوراک سوخت پتروشیمی‌ها به نرخ صادراتی گاز
یک کارشناس انرژی با اشاره به وابستگی صنعت پتروشیمی به خوراک سوخت ارزان، گفت: پگ شدن نرخ خوراک به قیمت‌های صادراتی برای توسعهٔ زنجیره ارزش منطقی‌ترین روش است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در سال جاری دولت به دنبال لابی سنگین شرکت‌های پتروشیمی به تعیین سقف قیمت ۵ هزارتومانی برای فرمول محاسبه خوراک سوخت پتروشیمی‌ها در قانون بودجهٔ ۱۴۰۱ اقدام کرد و در نتیجه این تصمیم، با حذف فرمول شناور قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در این سال شاهد تعیین یک سقف قیمتی برای این ماده در کشورمان بودیم.

۷ هزار تومان قیمت خوراک سوخت تعیین شده در لایحه بودجه برای پتروشیمی‌ها

دولت در نظر دارد برای سال آینده نیز قیمت ۷ هزار تومان را اعمال کند. درحالی‌که به نظر کارشناسان هر نوع قیمت‌گذاری ریالی برای خوراک پتروشیمی‌ها به ضرر کشور و تماماً به نفع پتروشیمی‌هاست، زیرا بیشتر این شرکت‌ها مواد اولیه تولید نموده و این مواد اولیه پتروشیمیایی را معمولاً در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند. 

کارشناسان تأکید می‌کنند، تعیین یک قیمت ثابت برای ماده‌ای مانند گاز که قیمتش تحت‌تأثیر عوامل مختلف جهانی به‌صورت روزانه تعیین می‌شود، کار درستی نیست. این اقدام دولت در واقع به زیان درآمدهای ملی کشور و به نفع پتروشیمی‌ها است که فشار مضاعفی را بر عامهٔ مردم تحمیل می‌کند.

لذا با این تصمیم گرفته شده، دولت دچار کسری بودجه‌ای می‌شود که در نهایت اثرات تورمی آن را مردم باید تحمّل کنند. در این شرایط به نظر می‌رسد متصل‌کردن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به قیمت‌های صادراتی گاز روش مناسبی است که منافع کشور را تأمین و زمینه را برای توسعهٔ زنجیرهٔ ارزش محصولات پتروشیمی فراهم می‌کند. 

فرزین سوادکوهی، کارشناس انرژی درباره این موضوع به راه دانا، اظهار کرد: شرکت‌های پتروشیمی سود بسیار بالایی می‌برند و حتی اگر نرخ خوراک از این هم بالاتر برود، باز هم سود می‌کنند.

صنایع به انرژی ارزان معتاد شده‌اند

وی ادامه داد: در این که قیمت انرژی در کشور ما بسیار پایین است، شکی نیست. صنایع به انرژی ارزان معتاد شده‌اند و تغییر این شرایط سخت است. واقعی‌سازی قیمت‌ها برای توسعه زنجیره ارزش و استفاده صحیح از گاز طبیعی باید صورت بگیرد. شرکت‌های پتروشیمی تا کنون گاز را با قیمت بسیار پایینی در اختیار داشته‌اند و پذیرش این موضوع که قیمت‌ها واقعی شود برایشان سخت است.

وی تصریح کرد: البته این شرکت‌ها نیز مشکلاتی دارند که در واقعی‌سازی قیمت‌ها باید آن‌ها را مدنظر داشته باشیم.

این کارشناس انرژی تأیید کرد: مشخص‌کردن هر نوع قیمت ریالی ثابت برای نرخ خوراک تماماً به نفع شرکت‌های پتروشیمی و به زیان کشور و مردم است. از سوی دیگر، تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس هاب‌های جهانی و اروپایی نیز حیات شرکت‌های پتروشیمی را تهدید می‌کند.

اتصال نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به قیمت‌های صادراتی

وی توضیح داد: با این شرایط منطقی به نظر می‌رسد که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را به قیمت‌های صادراتی متصل کنیم و درصدی از آن را به‌عنوان قیمت خوراک در نظر بگیریم؛ اما برای کارآمد شدن این تصمیم باید از قیمت‌گذاری‌های دستوری پرهیز کنیم.

وی گفت: تعرفه‌گذاری پلکانی برای سوخت صنایع می‌تواند راهکار مناسبی باشد. جایی که صنایع بیشتر از استانداردهای جهانی انرژی مصرف می‌کنند و آن را هدر می‌دهند، می‌توانیم با اعمال سیاست‌هایی با آن‌ها برخورد کنیم. اعمال این روش‌ها مقتضیات خاصی را می‌طلبد.

وی در تشریح این طرح افزود:  در ابتدا باید ساختارهای لازم را برای کاهش مصرف را به وجود بیاوریم و اگر در این شرایط صنایع مصرف بالایی داشتند، با آن‌ها برخورد کنیم. برای اثرگذاری بیشتر چنین طرح‌هایی ابزارهای بازدارنده برای مدیریت مصرف در صنایع موردنیاز است و باید بتوانیم با پرمصرف‌ها برخورد متناسب را داشته باشیم.

صنایع را باید به سوی تولید محصولات باارزش افزودهٔ بالاتر سوق داد

سوادکوهی خاطرنشان کرد: در این موضوع شکی نیست که صنایع را باید به سمت تولید محصولات باارزش افزودهٔ بالاتر سوق دهیم. اگر پتروشیمی‌ها در سطوح فعلی تولید باقی بمانند، نفعی برای کشور نخواهند داشت. اعمال سیاست‌هایی مانند تخفیف انرژی بیشتر برای شرکت‌هایی که به تولید محصولات نهایی می‌پردازند، می‌تواند روش مناسبی برای تشویق شرکت‌ها به سمت توسعهٔ زنجیرهٔ ارزش محصولاتشان باشد.

وی در پایان گفت: اگر در این زمینه به‌سرعت اقدامات لازم را انجام ندهیم، دیگر کشورها جای ما را در بازارهای جهانی خواهند گرفت و از گردونه رقابت جهانی در فروش محصولات پتروشیمی عقب می‌مانیم.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه