اخبار داغ

علی‌اکبر علیزاده برمی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

حذف رانت و افزایش اشتغال با ثبت محور شدن درگاه ملی مجوزها

حذف رانت و افزایش اشتغال با ثبت محور شدن درگاه ملی مجوزها
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در سیستم مجوزدهی جدید مبتنی بر ثبت محور شدن بخش مهمی از مشکلات مجوزهای کسب‌وکار و امضاهای طلایی به‌کلی حذف می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ این واقعیت که فضای کسب‌وکار ما مشکل دارد و باید در راستای اصلاح آن گام برداریم، بر کسی پوشیده نیست. دراین‌ارتباط، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار در مجلس تصویب شده است که به اجرای صحیح آن می‌تواند بسیاری  از گره‌های صدور مجوزها را حل کند.

صدور مجوزها تبدیل به خواسته‌ای ملی شده است

امروز صدور مجوزهای کسب‌وکار از یک پنجرهٔ واحد و ملی تبدیل به خواسته‌ای ملی شده است. در این وضعیت به‌تازگی بحث ثبت محور شدن مجوزهای کسب‌وکار نیز آغاز شده که با آغاز فرایند ثبت محور شدن مجوزها، بسیاری از کسب‌وکارها بدون معطلی امکان دریافت مجوز شروع فعالیت خود را خواهند داشت.

علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به راه دانا، اظهار کرد: مشکلات عدیدهٔ متقاضیان در اخذ مجوز بر کسی پوشیده نیست و مهم‌ترین مشکلی که ما در حوزهٔ کسب‌وکارها داریم این است که همهٔ کسانی که متقاضی شروع یک فعالیت جدید هستند، باید به ادارات مختلف مراجعه کنند.

وی ادامه داد: آنها باید مجوزها را یکی پس از دیگری بگیرند تا بتوانند کارشان را شروع کنند. کاری که ما در مجلس انجام دادیم این است که از ادارات خواستیم نیازهای خودشان را در یک درگاه ملی وارد کنند، به‌طوری‌که متقاضی خودش را با این شرایط وفق دهد و به ارائهٔ مدارک موردنیاز اقدام کند.

ثبت محور شدن مجوزها، به معنای نظارت پسینی بر روند صدور است

علیزاده افزود: ثبت محور شدن مجوزها نیز که به معنای نظارت پسینی به‌جای معطلی برای دریافت مجوز شروع کسب‌وکار است، یکی از راهکارهای مهم اصلاح نظام مجوزها بود که اقدام به تصویب قانون در این زمینه نیز نمودیم.

وی توضیح داد: در بخش مجوزهای تأیید محور و نیازمند مجوز شروع کسب‌وکار نیز در واقع آنچه از سوی دستگاه‌ها اعلام می‌شود، به معنای شرایط آنها برای صدور مجوزشان است. یعنی اگر متقاضی درخواست بدهد و شرایطش با آنچه دستگاه‌ها از قبل اعلام کرده‌اند، منطبق باشد، باید حداکثر طی سه تا هفت روز مجوز صادر شود.

وی تصریح کرد: این کلیت قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار است؛ اما برخی از استعلامات مانند موضوعات مربوط به زمین، برق، آب و... شرایط متفاوتی دارد، اما مسائل عام و کلی باید در همین روند بررسی و مجوز فعالیتشان صادر شود.

علیزاده برمی در ادامه گفت: همان‌طور که می‌دانید ما رتبهٔ ۱۲۷ ام را به لحاظ سهولت فضای کسب‌وکار در جهان داریم که شرایط خوبی نیست. اگر دولت قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار را به‌خوبی انجام دهد، من احتمال زیادی می‌دهم که رتبهٔ ما در جهان دورقمی شود. یعنی تا این حد مشکلات حل خواهد شد.

این نمایندهٔ مجلس خاطرنشان کرد: با اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار در کشور این ادارات هستند که به دنبال سرمایه‌گذار می‌دوند، نه اینکه فعالان اقتصادی در پیچ‌وتاب ادارات گیر کنند. در شرایط جدید مجوزدهی، مردم واقعاً تبدیل به ارباب‌رجوع می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید:

ثبت محور شدن مجوزها، موجب کاهش معطلی و رانت خواهد شد

صدور مجوز صنایع تولیدی در پیچ‌وخم بروکراسی اداری/ ثبت محور شدن مجوزها موجب کاهش معطلی متقاضیان می‌شود

ثبت محور شدن مجوز به نفع فضای کسب‌وکار است/ ترجیح منفعت هتل‌داران بر سایر گردشگران

 

حذف امضای طلایی و افزایش اشتغال با ثبت محور شدن درگاه ملی مجوزها

وی  تأکید کرد: در سیستم مجوزدهی جدید مبتنی بر ثبت محور شدن بخش مهمی از مجوزهای شروع کسب‌وکار، امضاهای طلایی به‌کلی حذف می‌شوند و کسانی که از این طریق کاسبی می‌کردند، این درآمدشان قطع می‌شود.

این نماینده مردم گفت: به‌طورکلی، استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور و همچنین آغاز فرایند ثبت محور شدن مجوزهای شروع کسب‌وکار اقدامی در راستای افزایش اشتغال در کشور است. اگر قانونی که مجلس تصویب کرده است و دولت آن را دنبال می‌کند، به‌درستی اجرا شود، حدود ۱ میلیون شغل ثابت ایجاد می‌شود. زیرا موانع از سر راه ایجاد کسب‌وکارها به‌ویژه کسب‌وکارهای خرد که اغلب فعالیت‌های ما در کشور در این دسته قرار می‌گیرند، برداشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت رسماً اعلام کرده است که قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار را با جدیت دنبال و اجرا می‌کند. آقای خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌جمهور اعلام کرده‌اند که پیگیر اجرای این قانون هستند. خاندوزی در گزارشی که در صحن علنی مجلس ارائه کرد نیز بر این جدیت تأکید داشت. مجموع این مسائل نشان می‌دهد که عزم جدی برای اجرای این قانون وجود دارد که امید داریم نتایج آن از دیدگاه مردم هم ملموس باشد.

خبرنگار: معصومه خداوردیان

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه