اخبار داغ

گزارش دانا از اختتامیه نمایشگاه رصتا؛

حمایت از سکوها و تشکیل مجمع رصتا/ لزوم تحقق وحدت رویه در حوزه نظارت و صدور مجوزها

حمایت از سکوها و تشکیل مجمع رصتا/ لزوم تحقق وحدت رویه در حوزه نظارت و صدور مجوزها
آیین اختتامیه نخستین نمایشگاه صوت و تصویر فراگیر ایران «رصتا» با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نمایشگاه بین المللی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهندس سعید مقیسه رئیس ساترا، جمعی از معاونان و مدیران ساترا و صداوسیما، مدیران سکوهای حاضر در ابن رویداد نمایشگاهی و جمعی از مخاطبان در این مراسم در نمایشگاه بین المللی تهران حضور یافتند. 

حمایت از سکوها و تشکیل مجمع رصتا

سعید مقیسه رئیس ساترا در سخنانی با تبریک میلاد امام زمان(عج) بیان کرد: نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر ایران از یازدهم تا چهاردهم اسفندماه برگزار شد. در این نمایشگاه سکوهای دارای مجوز از ساترا، برخی سازمانها و شتاب‌دهنده ها در ۹۶ غرفه حضور پیدا کردند.
بخش‌هایی از صنعت و واحدهایی از صداوسیما در نمایشگاه حاضر شدند. سمینارهای علمی و کارگاه‌های مهارت‌آموزی برای مردم و بازدیدکنندگان برقرار شد.

وی خاطرنشان کرد: روزی چند میزگرد با حضور مسئولان و کارشناسان داشتیم که درباره شاخص‌های ارزیابی و حتی تدوین قوانین و مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر برگزار شد در این نشست‌ها صاحبان امر و کسب و کارها دیدگاه های خود را به همکاران و مخاطبان حاضر در نشست ها و کارگاه های تخصصی ارایه کردند.

وی همچنین درباره اتفاق مهم نمایشگاه و حضور آومیک، افزود: مجموعه‌ای به نام آومیک که واسطی بین ساترا و سکوهای دارای مجوزی که در این نمایشگاه حضور داشتند است که نتیجه ارزیابی‌شان به حمایت از شرکت ها سکوها منتج می‌شود. البته در آومیک مشاوره‌ها درباره زیرساخت‌ها و موارد دیگر انجام می‌شود؛ دیگر اتفاق مهم نمایشگاه، تشکیل مجمع رصتا بود.

وی در ادامه اضافه کرد: جزییات این مجمع در سایت ساترا بارگذاری شده است و نمایندگان می‌توانند در یک ماه پیش رو علاوه بر حضور برای کاندیداتوری در شورای راهبردی مجمع، اعلام آمادگی کنند.

مقیسه در پایان گفت: امسال بررسی آثار نداشتیم سال آینده آثار را برسی می‌کنیم اما غرفه برتر داشتیم مربوط به نوع ارائه شرکت است که تعدادی برگزیده شدند و از آنها تقدیر خواهد شد.

همه دستگاه های حاکمیتی باید در حوزه نمایش خانگی با صدا و سیما هماهنگ باشند

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در اختتامیه نخستین نمایشگاه رسانه های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) ضمن تبریک عید نیمه شعبان گفت: از همه دست‌اندرکاران نمایشگاهی که برگزار شد تشکر می‌کنم. نمایشگاه صوت و تصویر فراگیر که با حضور ۱۰۲ شرکت برگزار شد، بسیار اثرگذار بود و جا دارد از همه فعالان رسانه‌ای تشکر کنم.

وی با اشاره به حکمرانی رسانه‌ای، افزود: خوشبختانه مسئولیت صدور مجوز صوت و تصویر فراگیر به صداوسیما واگذار شده است. شبکه‌ نمایش‌خانگی و به ویژه تولید سریال و محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با مجوز و نظارت سازمان ساترا انجام می‌شود و جا دارد از ساترا تشکر ویژه‌ای داشته باشیم. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از وزارت ارشاد به خاطر همکاری با ساترا با اشاره به ضرورت هماهنگی با ساترا در راستای هدایتگری و نظارت درست بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های حاکمیتی باید با صدا و سیما هماهنگ باشند چون تعدد حاکمیتی آسیب می‌زند و بایستی وحدت رویه حفظ شود.

حجت‌الاسلام خسروپناه در ادامه صحبت‌هایش به موضوع ظهور و فضای معنوی نیمه شعبان پرداخت و گفت: نظریه عدالت جهانی نظریه‌ای است که همه جهانیان به آن باور دارند. همه ادیان به بحث موعودگرایی معترف هستند. نظریه مهدویت هم رکن اساسی‌اش انتظار است. انتظار فرج به این معناست که انتظار سازنده داشته باشند. عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد، استکبارستیزی، امیدبخشی، اخوت و محبت و مردم‌داری از مولفه‌های انتظار فرج است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از مدیران رسانه های صوت و تصویر فراگیر، سوال کرد: رسانه امروز چه پیامی دارد؟ پیامش خشونت است یا محبت؟ عقلانیت است یا شهوت؟ امیدبخشی یا یاس و ناامیدی است؟ رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در ایران اسلامی باید نمادی برای تجلی منتظران واقعی باشند. چراکه منتظران فقط شخصیت‌های حقیقی نیستند بلکه شخصیت‌های حقوقی را هم شامل می شوند.

وی با اشاره به اینکه سریال‌های خانگی باید به سمتی بروند که به تحکیم خانواده کمک کنند، خاطرنشان کرد: عزیزانی که سریال خانگی می سازند اگر ترویج شهوت و خشونت و جنایت دارند، این با نظریه مهدویت نمی‌سازد. اگر فرض کنیم این سکوهای رسانه‌ای بعد از ساخت سریال و فیلم و ... در جامعه اثربخشی شأن محبت و عشق بین مردم باشد، تحکیم خانواده باشد، مشخص است که منتظران واقعی‌اند.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به نوجوانانی که در اغتشاشات و آشوب‌های اخیر از کمبود محبت گفته بودند، بیان کرد: فیلم‌ها، سریال‌ها و آثار شبکه خانگی باید محبت را در خانواده افزایش دهد عشق بین همسران، بین فرزندان و والدین را افزایش دهد. آیا رسانه‌ها توانسته‌اند این پیام را به جامعه ایرانی و جهانی منتقل کنند؟ الگوهای ما که نباید بالیوود و هالیوود باشد و انشاالله که در میان هیچ سکویی در ایران اسلامی این طور نباشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنانش عنوان کرد: امیدوارم در شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر تسهیل‌گری حکمرانی فرهنگی را برای شما فراهم کنیم.

در ادامه با حضور حجت‌الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعید مقیسه رییس ساترا، محسن قائمی‌نسب قائم‌مقام ساترا، حمیدرضا نوابی دبیر نمایشگاه و مهدی احمدی مدیر نمایشگاه بین‌المللی تهران از غرفه های برتر رسانه ای نمایشگاه تجلیل شد. 

رسانه هایی که از ایشان به عنوان غرفه های برتر رسانه ای تقدیر شد شامل رسانه های تماشاخونه، هماهنگ، کشاورز پلاس، تکیه، روستا تی‌وی، باد صبا، آریو تی وی، بانک صدای گویندگان، صنعت تی‌وی و رسانه حوزه علمیه هستند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه