اخبار داغ

در نمایشگاه بولونیا؛

نویسنده آمریکایی برنده جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۳ شد

نویسنده آمریکایی برنده جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۳ شد
جایزه یادبود آسترید لیندگرن، لوری هالسه آندرسون نویسنده آمریکایی را به عنوان برنده خود در سال ۲۰۲۳ برگزید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پابلیشرز ویکلی، بزرگ‌ترین جایزه کتاب کودک جهان با اهدای ۵ میلیون کرون سوئد (بیش از ۴۷۵ هزار دلار) به لوری هالسه آندرسون نویسنده کتاب کودک آمریکایی وی را به عنوان برنده امسال خود برگزید.

برنده امسال در مراسمی که در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا برگزار شد، معرفی شد.

به گفته هیات داوران این جایزه، لوری هالس آندرسون با رمان‌هایی که به دقت خلق شده‌اند برای نوجوانان در جستجوی معنا، هویت و حقیقت؛ هم در حال و هم در گذشته است و رئالیسم تاریک آثار وی نقش حیاتی زمان و حافظه را در زندگی نسل جوان آشکار می‌سازد. درد و اضطراب، اشتیاق و شور، طبقه و جنسیت همه و همه با دقت و در عین حال شوخ‌طبعانه در آثار وی تجلی می‌یابند و وی هرگز از ابراز سخت‌ترین احساسات هراسی ندارد.

اندرسون اولین بار در سال ۱۹۹۶ با کتاب مصور «ان‌دیتو می‌دود» با تصویرگری آنیتا ون‌درمروی به یک دختر کنیایی پرداخت که با پای برهنه در سراسر حومه شهر مسابقه می‌دهد. وی سال ۱۹۹۹ اولین رمان نوجوانان خود را با نام «سخن بگو» منتشر کرد که نوجوانی بازمانده از تجاوز جنسی را در مرکز داستان داشت که به کمک ادبیات بر این درد غلبه می‌کند. انتشار این رمان موفقیت بزرگی برای وی محسوب و به چندین زبان ترجمه شد و فیلمی اقتباسی هم برمبنای آن ساخته شد.

از دیگر کتاب‌های برجسته وی درباره موضوع‌های سخت اجتماعی «دختران زمستان» در سال ۲۰۰۹ است که درباره ۲ دختر است که اختلال خوردن بر زندگی‌شان سایه می‌اندازد. «چاقوی غیرممکن خاطره» در سال ۲۰۱۴ هم درباره نوجوانی است که زیر سایه اعتیاد به الکل پدرش بزرگ می‌شود.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن به یاد خالق «پی‌پی جوراب بلنده» از سال ۲۰۰۲ توسط دولت سوئد ایجاد شد. این جایزه به نویسندگان، تصویرگران و نهادهای سوادآموزی و ترویج ادبیات کودکان اهدا می‌شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه